کد خبر: ۳۱۳۵۵
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۵
گزارش «تجارت» ازامضاء تفاهم نامه هاي راهي،ريلي و هوايي با كره‌اي ها
با سفررییس جمهورکره جنوبی به ایران خبرهای مختلفی مبنی برحضورکره ای ها در پروژه های ریلی،راهی وحتی هوایی کشورمان منتشرشد.
درحقیقت پس ازدیدارعباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی کشورمان با كانگ هو این وزیر زمین، زیرساخت و حمل و نقل كره جنوبی پروژههای مختلفی برای مشارکت وحضور کره ای ها در ایران تعریف شد که از مهمترین آنها می توان به بازشدن پای کره ای برای ساخت قطعه سوم آزادراه تهران – شمال اشاره کرد.
درواقع مقرر شده است تفاهم‌‌نامه طراحی و ساخت و اجرای قطعه سوم آزادراه تهران- شمال بین شرکت آزادراه تهران-شمال و شرکت DAEWOO کره جنوبی به امضا برسد.دراین تفاهم‌نامه شرکت کره‌ای DAEWOO ظاهراً قرار است در مهلتی شش ماهه به بررسی جوانب مختلف قطعه سوم آزادراه تهران - شمال بپردازد و نحوه انجام کار را در این پروژه بررسی کند.ظاهراً قرار است پس ازشش ماه این تفاهم‌نامه اولیه به تفاهمی برای طراحی، اجرا و ساخت قطعه سوم آزادراه تهران - شمال بینجامد.
 البته نباید از ذکر این نکته غافل شویم که قطعه سوم آزادراه تهران – شمال از پرهزینه‌ترین قطعه این آزادراه 30 ساله محسوب می‌شود که اجرای آن به نظر می‌رسد بیش از 10 هزار میلیارد تومان اعتبار لازم دارد.
از طرفی پرواز تهران- سئول که به گفته وزیر زمین، زیرساخت و حمل و نقل كره جنوبی قرار است تا پایان سال میلادی جاری راه اندازی شود می تواندآغازی برای فصل جدیدی از همکاری های هوایی ایران وکره جنوبی باشد از طرفي  نباید ازامضای تفاهم نامه همكاری بین فرودگاه اینچئون كره جنوبی که به گفته وزیر زمین، زیرساخت و حمل و نقل كره جنوبی هشتمین فرودگاه جهان در بخش ظرفیت مسافری و دومین فرودگاه جهان در حوزه باری است با فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) غافل شد. ازسوی دیگر تامین منابع مالی ایران برای خرید 450 واگن قطار از شركت هیوندا روتم کره جنوبی یکی از مهم ترین تفاهم نامه های امضاشده بین ایران وکره جنوبی در حوزه ریلی است.
درواقع سفارش خرید 450 واگن قطارکه ازسوی ایران به کره جنوبی داده شده است بیانگرعمیلیاتی شدن دستورالعمل راه‌آهن کشور مبنی بر خروج واگن‌های 55 ساله در سال قبل و واگن‌های 45 ساله در سال جاری از خط سیر است وبه نوعی این دستورالعمل یعنی جابجایی واگن های قدیمی با واگن های جدیدی است که از سوی کره جنوبی ساخته می شود.دراین بین آنچه اهمیت زیادی دارد بحث چگونگی همکاری شرکت هیوندای کره جنوبی با طرف‌های ایرانی است.
 پیش از این وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است که قصد دارد قرار‌دادهای آتی در این حوزه را با همکاری واگن‌سازان داخلی به پیش ببرد تا ضمن افزایش توان تولید داخلی انتقال تکنولوژی روز به ایران نیزامکان‌پذیر شود.از طرف دیگر معاون وزیر راه وشهرسازی در گفت وگو با ایلنا از تحویل ساخت مسیر راه آهن اصفهان – خوزستان طی چهار سال از سوی کره ای ها به ایران خبرداد وگفت: تفاهم‌نامه راه‌آهن اصفهان – خوزستان به ارزش 5/4 میلیارد یورو با شرکت کره‌ای دیلیم به امضا رسیده است.
علی نورزاد افزود: طول مسیر راه‌آهن اصفهان – خوزستان 540 کیلومتر است و موضوع مهم در این پروژه این است که 50 درصد مسیر کوهستانی است که کره‌ای‌ها توانایی ساخت این پروژه در مسیر کوهستانی را دارند. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل تاکید کرد: تامین مالی این پروژه برای اولین بار به دو روش BOT و BLT انجام می‌شود.
نورزاد با بیان اینکه کریدور این مسیر شامل اصفهان، سفیددشت، بروجن و خوزستان می‌شود گفت:‌ این پروژه مهمترین کریدور ترانزیتی کشور است و تفاهم‌نامه‌ای که با شرکت دیلیم امضا شده نزدیک به قرارداد است.معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: این خط راه‌آهن 450 کیلومتر از مسیر ریلی اصفهان به خوزستان را کم می‌کند.
نورزادافزود: ظرف شش ماه آینده کارهای مقدماتی این پروژه انجام می‌شود.بنابراین با توجه به تفاهم های امضا شده بین مقامات ایران وکره جنوبی در حوزه های راهی،ریلی وهوایی به نظر می رسد در فضای پسا برجام که مقام های کشورهای مختلف آسیایی واروپایی برای گرفتن پروژه‌های مختلف حوزه راه وشهرسازی ایران وارد کشورمان می شوند کره ای ها با انعقاد قراردادها وامضای تفاهم نامه های مختلف طی هفته جاری جای پای خود را برای حضور مستمر وتاثیر گذار در این پروژه‌ها باز کرده باشند.
گزارش از : احمدرضا صباغي
برچسب ها: کره ، ایران ، تجارت آنلاین
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار