کد خبر: ۳۱۴۲۰
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۱
کارشناسان وفعالان حوزه مسکن درگفتگو با «تجارت» تاکید کردند:
وقتی مدیرعامل بانک مسکن از افزایش میزان وام ساخت مسکن به 150 میلیون تومان در کشورخبرداد نظرات متفاوتی درباره تاثیرگذاری این وام برحوزه مسکن وخروج آن از رکود از سوی کارشناسان وفعالان مسکنی کشور مطرح شد.
درواقع مخالفان وموافقان تصویب وام 150 میلیون تومانی ساخت مسکن همگی براین باورند که مصوباتی که در حوزه مسکن به تصویب می رسد باید راهگشای خروج مسکن از رکود سنگینش باشد.
به همین منظوربرای اینکه از نظرهای فعالان وکارشناسان حوزه مسکن درباره آثار وام 150 میلیون تومانی ساخت وسازبربازار به خواب رفته مسکن مطلع شویم به سراغ سه تن از کارشناسان وفعالان حوزه مسکن رفته ایم.
ایرج رهبر عضو انجمن صنفی انبوه سازان مسکن تهران با اشاره به اینکه وام 150میلیون تومانی ساخت مسکن با بهره بانکی 22 درصد نمی تواند اثر قابل توجهی به بازار مسکن بگذارد به تجارت گفت:وام 150 میلیون تومانی با بهره بانکی 22 درصد برای ساخت مسکن موجب افزایش قیمت مسکن در کشور می شود زیرا این وام هزینه ساخت وساز را هم برای سازنده افزایش می دهد وموجب می شود تا خریدار یک واحد آپارتمانی مسکن را گران تر از سازنده بخرد.
 وی افزود:وام 150میلیون تومانی با بهره بانکی 22 درصد قدرت خرید را برای مشتریان پایین می آورد.
رهبر تصریح کرد:هرچه هزینه ساخت وساز در کشور کاهش یابد قدرت خرید مردم افزایش بیشتری پیدا خواهد کرد ولی وام 150 میلیون تومانی نه تنها هزینه ساخت وساز را کاهش نمی دهد بلکه  با بهره بانکی 22 درصد موجب می شود که سازنده، واحد مسکونی را گران تر به خریدار بفروشد وهمین موضوع افزایش قیمت مسکن را رقم می زند.
 از طرفی دیگر فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور بابیان اینکه سیاست دولت در حوزه ساخت وسازوابلاغ وام 150 میلیون تومانی ساخت مسکن در جهت تقویت حوزه ساخت وساز به منظور خروج بازار مسکن از رکود می تواند مفید باشد به تجارت گفت: متاسفانه تسهیلات بانکی در نظر گرفته شده برای حوزه ساخت وساز کم است وکانون سراسری انبوه سازان کشور نسبت به میزان تسهیلات بانکی در حوزه ساخت وساز اعتراض دارد.
وی افزود:نرخ بهره بانکی 22 درصد برای وام 150 میلیون تومانی ساخت وساز توجیح اقتصادی ندارد وبا توجه به اینکه 28 درصد اقتصادکشوروابسته به حوزه ساخت وساز است باید برای این حوزه ازسوی دولت وامهایی با بهره های بانکی پایین در نظر گرفته شود.
پورحاجت تصریح کرد: افزایش وام ساخت مسکن می تواند در خروج بازار مسکن از رکود موثر باشد ولی با بهره بانکی 22 درصد وام ساخت وساز هیچ وقت چنین اتفاقی نمی افتد ومسکن از رکود خارج نمی شود.
دبیرکانون سراسری انبوه سازان کشور گفت: واقعا چرا نرخ سود بانکی سپرده ها کم شده است وبه 18 درصد رسیده است ولی نرخ بهره بانکی کم نشده است.
اما اصغر پورمتین کارشناس حوزه مسکن با اشاره به اینکه وضع مالی بانک مسکن خوب نیست ومسکن در کشور تولید شده است ولی فروش نرفته است به تجارت گفت: وام 150 میلیون تومانی ساخت مسکن با بهره بانکی 22 درصد در جهت منافع بانک مسکن است وبهبود وضع مالی این بانک است.
پورمتین بهره بانکی 22 درصد برای وام 150 میلیون تومانی ساخت مسکن را پاشنه آشیل این تسهیلات بانکی دانست وافزود: بانک مسکن باید قدرت خریدار را برای خرید مسکن افزایش دهد تا اینکه وام بانکی ساخت وساز را بیشتر کند.وی تصریح کرد: برای اینکه واحدهای فروش نرفته سازندگان وانبوه سازان در کشور بفروش برسد باید میزان وامهای بانکی برای خریداران  از سوی بانک مسکن افزایش پیدا کند.
پورمتین خواستار افزایش میزان وام بانکی برای خرید مسکن در کشور شد وگفت:تنها راهکاری که می تواند حوزه مسکن را از رکور خارج کند افزایش میزان قدرت خرید متقاضی مسکن در کشور است.
بنابراین با توجه به ابلاغ مصوبه وام 150میلیون تومانی ساخت مسکن به بانک های مسکن سراسر کشور به نظر می رسد بهره بانکی 22 درصد به عنوان یکی از مهم ترین موانع برای اخذ این وام از سوی سازندگان وانبوه سازان باشد موضوعی که کارشناسان وفعالان حوزه مسکن همگی بر روی آن اتفاق نظر دارند.
برچسب ها: مسکن ، وام ، تجارت آنلاین
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار