به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، مقصود اسعدي ساماني با تاكيد بر لزوم حمايت نمايندگان مجلس از صنعت حمل و نقل هوايي افزود:
استفاده از منابع صندوق توسعه ملي يكي از موانع ايرلاينها براي خريد
هواپيماست كه توجه ويژه مجلس ميتواند دريافت وام از اين صندوق را تسهيل
كند.
وي ادامه داد: متاسفانه با توجه به شرايطي كه براي دريافت تسهيلات
از اين صندوق در نظر گرفته شده، شركتهاي هواپيمايي قادر به استفاده از
منابع اين صندوق نيستند.
وي گفت: اگر قوه مقننه و نمايندگان مجلس توجه
ويژهاي به صنعت حمل و نقل هوايي داشته باشند، صندوق توسعه ملي ميتواند
براي ارائه تسهيلات به شركتهاي هواپيمايي نقش قابل توجهي داشته باشد زيرا
اكنون به دليل شرايط سختگيرانه صندوق توسعه ملي، اين امكان براي
ايرلاينها فراهم نيست.
دبير
انجمن شركتهاي هواپيمايي درباره آخرين وضعيت مذاكره ايرلاينها با بوئينگ
با توجه به نامه اخير سه نماينده كنگره آمريكا به اين شركت مبني بر عدم
همكاري با ايران نیز گفت: مذاكرات شركتهاي هواپيمايي با شركتهاي هواپيماسازي
از جمله بوئينگ ادامه دارد و نامه اخير هيچ تاثيري در روند مذاكرات نداشته و
تنها يك شوي سياسي و تبليغي بود.
ساماني افزود: اكنون 48 فروند هواپيماي بوئينگ MD، بوئينگ 747، بوئينگ 737،
بوئينگ 727 و بوئينگ 757 در شركتهاي هواپيمايي مختلف ايراني در حال پرواز
هستند كه 32 درصد از ناوگان فعال هوايي كشور را تشكيل ميدهد.
وي ادامه
داد: ايرلاينها در تلاش هستند تا از طريق اجاره يا اجاره به شرط تمليك،
هواپيماي مورد نياز خود را تأمين كنند كه مذاكرات آنها ادامه دارد.
** آغاز جمع آوري هواپيماهاي اسقاطي از فرودگاه ها
اسعدي ساماني همچنين گفت: شركتهاي هواپيمايي عمليات جمع آوري هواپيماهاي غيرعملياتي و قابل معدوم خود از فرودگاهها را آغاز كردند.
وي
با بيان اينكه جمعآوري هواپيماهاي زمينگير غيرقابل عملياتي يك اقدام
تدريجي است و به يكباره امكان پذير نيست گفت: شركت هواپيمايي جمهوري
اسلامي جمع آوري هواپيماهاي خود از فرودگاهها را آغاز كرده و ساير شركتها
نيز به تدريج در حال جمع آوري هواپيماهاي قابل معدوم خود از سطح
فرودگاهها هستند.