کد خبر: ۳۲۷۰۶
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۳
گزارش «تجارت» از دلایل سفر جانشین ولیهعد عربستان به آمریکا
با انتشار شايعاتي مبني بر بيماري وليعهد عربستان، گمانه‌زني‌ها حاکي از آن است که محمد بن سلمان جانشين وليعهد عربستان که سومين فرد در رده تصدي قدرت است، عملا به فرد شماره يک اين کشور تبديل شده است.
 با اين حال رسانه‌ها از نگراني آمريکا درباره قدرت کافي اين شاهزاده جوان در کنترل کشور خبر دادند.ميدل ايست آي نوشت، پس از سفر اخير محمد بن سلمان بن عبدالعزيز آل سعود، جانشين وليعهد و وزير دفاع عربستان به‌امريکا شايعاتي مبني بر بيماري وخيم محمد بن نايف، وليعهد عربستان منتشر شد. با اين وجود اين منبع آگاه تاکيد کرد، هدف از سفر جانشين وليعهد عربستان به‌امريکا اين بود که او را به متحد شماره يک آمريکا تبديل کرده و نايف را از صحنه بيرون کند.برخي از مقام‌هاي آمريکايي که در سفر اخير شاهزاده جوان با او ديدار داشتند، نگران هستند که او نتواند حکومتداري کند و به‌امنيت منطقه لطمه بزند.به گفته يک کارشناس سعودي، مقام‌ها در نهاد امنيت ملي معتقدند که عربستان بر سر دو راهي قرار گرفته و اگر شاهزاده بن سلمان موفق عمل نکند، حال و يا بعدا به عنوان پادشاه، در عربستان سعودي با هرج و مرج روبه‌رو مي‌شود.

روياهاي اقتصادي شاهزاده سعودي

بعد از يک هفته حضور در واشنگتن، جانشين وليعهد عربستان سعودي ابتدا به ملاقات مديران فناوري دنيا در سيليکون‌ولي رفته و سپس به نيويورک مي‌رود تا از زير و بم طرح اقتصادي جديد خود براي سرمايه‌گذاران وال‌استريت بگويد. به گزارش بلومبرگ، بر اساس اعلام عادل الجبير، وزير امورخارجه عربستان سعودي، محمد بن سلمان، جانشين وليعهد عربستان سعودي در نظر دارد تا در مورد چگونگي سودمندي عربستان از خلاقيت موجود در کاليفرنيا صحبت کرده و سپس با سرمايه‌گذاران نيويورکي در خصوص فرصت‌هايي نظير شرکت نفت دولتي آرامکو مذاکره کند. عربستان در نظر دارد تا بزرگترين شرکت نفت دنيا را عرضه عمومي‌اوليه کند، محمد بن سلمان انتظار دارد که اين پيشنهاد ارزشي بيش از 2 هزار ميليارد دلار داشته باشد.شاهزاده بن سلمان، فرزند ملک سلمان، طراح بزرگترين تحول اقتصادي تاريخ عربستان سعودي براي حذف يارانه‌ها و تنوع بخشيدن به اقتصاد اين کشور از نفت با توليد 100 ميليارد دلار درآمد غير نفتي اضافي تا سال 2020 است.در واشنگتن، محمد بن سلمان در مورد مسائل اقتصادي و کسب‌وکار با جاکوب لو، وزير خزانه‌داري آمريکا، پتي پريتزکر‌ وزير بازرگاني، جف زينتز رئيس شوراي اقتصادي ملي و مديران و مقامات اتاق تجارت آمريکا به بحث و تبادل نظر پرداخت.وي همچنين ديداري را با باراک اوباما، جان کري و اش کارتر، وزير دفاع آمريکا داشت و در خصوص مسائل سياست خارجي با آن‌ها مذاکره کرد.

تنش سياسي در رابطه با آمريکا

اخيرا سخنان هيلاري کلينتون، نامزد حزب دموکرات درباره حمايت مالي عربستان و کويت از سازمان‌هاي افراطي باعث عصبانيت عربستان شد. قابل ذکر است خبرگزاريها از تامين 20 درصد از هزينه‌هاي کمپين انتخاباتي کلينتون توسط عربستان سعودي خبر دادند. از ديگر موضوعاتي که باعث تنش ميان روابط دو کشور شد بررسي نقش عربستان در حادثه يازده سپتامبر بود که به تهديد‌هاي رياض به فروش اوراق خزانه داري آمريکا منجر شد و درنهايت رئيس اف بي آي نقش عربستان در يازده سپتامبر را مردود خواند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار