کد خبر: ۳۳۰۱۴
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۷
واکنش به طرح ضربتی برخورد با کالای قاچاق

کورش شرفشاهی – قاچاق یکی از معضلات تمامی کشورهاست و این معضل از مواد مخدر گرفته تا انواع کالاهای مصرفی در سطوح گسترده وجود دارد. به همین منظور دستگاههای مختلفی مرتبط با این معضل تشکیل می شود و حتی اجلاسهای بین المللی نیز در این رابطه برگزار می شود. اما با وجود همه این تلاشها، همچنان قاچاق کالا باعث سرمایه دار شدن عده ای و بیچاره شدن عده ای دیگر می شود. نکته جالب توجه طرح های ظربتی است که هر از چند گاهی از سوی نیروی انتظامی، ستاد مبارزه با مواد مخدر یا دستگاههای دیگر صورت می گیرد و این سوال در اذهان مردم ایجاد می شود که چرا باید طرح ظربتی داشته باشیم؟ مگر معضل قاچاق حل شده که باید طرح ظربتی داشته باشیم و چرا باید برای مدتی مبارزه با معضل قاچاق کمرنگ شود؟

در این رابطه رئیس اتحادیه خرازی فروشان و وابسته از ایجاد کیوسک تعزیرات در منطقه بازار خبر داد و گفت: آقایان (مسئولان ذیربط) قبول نکردند که مهلت بدهند تا جنس های قاچاق مرجوع یا معدوم شود. سیدحسین دکمه چی در مورد طرح ضربتی برخورد با کالاهای قاچاق در بازار ضمن اعلام آنکه تا ۸ روز پیش اطلاعی از اجرای چنین طرحی نداشتیم، گفت: در جلسه ی اخیری که با حضور مسئولان دارایی و تعزیرات و ستاد مبارزه با قاچاق کالا برگزار شد، از این طرح با خبر شدیم. وی افزود: اگرچه توصیه ی ما این بود که باید از قبل اطلاع رسانی های لازم انجام شود تا در صورت لزوم کالاهای قاچاق مرجوع یا معدوم شود اما این مسئله مورد پذیرش واقع نشد و دستور به اجرای فوری این طرح دادند و شروع به نصب اطلاعیه و بنر کردند که ما هم بلافاصله موضوع را به اطلاع آقای فاضلی رییس اتاق اصناف ایران رساندیم که ایشان هم با وزیر در این رابطه جلسه گذاشتند. رئیس اتحادیه خرازی فروشان در واکنش به این که چند درصد از واحدهای دارای پروانه کسب اقدام به خرید و فروش کالای قاچاق می کنند گفت: زیر مجموعه های عضو اتحادیه کالای قاچاق نمی فروشند مگر واحدهای فاقد پروانه کسب که آنها هم سرپایی اقدام به فروش کالاهای قاچاق می کنند. وی از ایجاد کیوسک تعزیرات در منطقه بازار در راستای مبارزه با کالاهای قاچاق نیز خبر داد و در پاسخ به این سوال که این طرح تا چه زمان ادامه دارد، اظهار بی اطلاعی کرد و افزود: به نظر می رسد که این طرح را حتما دنبال می کنند. دکمه چی متذکر شد: توصیه ما این بود که تا ۱۲ شهریور ماه امسال فرصت داده شود و اطلاع رسانی لازم صورت گیرد و افرادی که به خرید و فروش کالای قاچاق اقدام می کنند، شناسایی شوند اما آقایان (مسئولان ذیربط ) قبول نکردند که مهلت بدهند. وی در پاسخ به این که ملاک و معیار برای تشخیص کالای قاچاق از غیر قاچاق چیست، گفت: ملاک این است که اجناس فاکتور رسمی داشته باشند و مشخص باشد که از کدام مبدا کالا وارد کشور شده اما سوال اینجاست که تکلیف آن دسته از جنس های متفرقه که از مرز نشینان خریداری می شود، چیست؟ رئیس اتحادیه لوازم آرایشی و بهداشتی به این نکته اشاره کرد که بسیاری از کالاهای موجود از مرز نشینان خریداری می شود و به عبارتی از چابهار، کیش، مریوان، قشم وارد بازار تهران می گردد که قاعدتا این کالاها از گمرک وارد شده یا اینکه تاجران به صورت عمده جنس را وارد می کنند و خرد خرد در اختیار فروشندگان قرار می دهند که در این صورت هم نمی توانند پروانه سبز گمرکی خود بدهند ضمن آنکه برخی در سفر به کشورهای همسایه همچون ترکیه به صورت محدود اجناسی را با خود به ایران می آورند و عرضه می کنند که حالا این کالاها نیز به دلیل نبود مدارک قاچاق محسوب می شوند.وی در عین حال با بیان اینکه اجناس باید دارای برچسب سلامت باشند، بر برخورد با کالاهای تقلبی تاکید کرد و گفت: ما موافق هر گونه برنامه ای برای مبارزه و معدوم کردن کالاهای تقلبی هستیم اما در موضوع فوق نظر و عقیده ما بر این بود که باید فرصت کافی برای پس دادن یا معدون کردن جنس های قاچاق داده می شد.

مبادی ورودی کالاها را کنترل کنید

از سوی دیگر رئیس اتحادیه پوشاک تهران، پدیده قاچاق کالا را یک چالش اقتصادی و اجتماعی دانست و گفت: اصناف تنها توزیع کننده و تولید کننده کالا هستند ؛ از این رو واردات کالای قاچاق باید در مبادی ورودی کنترل شود. ابوالقاسم شیرازی در واکنش به طرح ضربتی برخورد با کالای قاچاق اظهار کرد: امروز پدیده کالای قاچاق به عنوان یک تهدید جدی بر سر راه تجارت آزاد است و هزینه‌های زیادی را بر بدنه اقتصادی کشور تحمیل کرده و اجرای این طرح از اهمیت بالایی برخوردار است. وی با بیان اینکه اجرای طرح مبارزه با کالای قاچاق قرار بود از دو سال پیش اجرایی شود، افزود: طرح مبارزه با کالای قاچاق موضوع جدیدی نیست و چند سال است که اصناف خواستار اجرای این طرح هستند چرا که این موضوع تنها به ضرر اصناف تمام شده و بازار فروش را با رکود همراه کرده است. شیرازی با بیان اینکه برای موفق بودن طرح ضربتی برخورد با کالای قاچاق باید مبادی اصلی ورود کالای قاچاق کنترل شود، تاکید کرد: رکود، بیکاری، تعطیلی کارخانه ها و کاهش وضعیت رفاهی جامعه نمونه‌های کوچکی از معضلات قاچاق درحوزه اقتصادی کشور هستند که سالانه ضرر و زیان زیادی را به علت مقابله نکردن با قاچاق به کشور وارد می‌کند. شیرازی بر ضرورت داشتن عزم جدی و عملی برای مقابله با قاچاق تاکید کرد و گفت: در حوزه پوشاک آمار رسمی از کالای قاچاق وجود ندارد و از سال گذشته تا کنون ورود کالای غیر مجاز به این حوزه ۷۰ درصد کاهش داشته و در این زمینه شبکه های مجازی و خانه های زیر زمینی فعالیت گسترده ای را در فروش کالای خانگی دارند. وی تاکید کرد: برای اجرای عملکرد موثر این طرح باید همه دستگاها و ارگان ها و حتی مردم همگام و همسو شوند به طوری که حتما باید مبادی اصلی با جدیت کنترل شود. رئیس اتحادیه پوشاک تهران تصریح کرد: ۱۷ هزار صنفی دارای پروانه و به صورت قانونمند در حوزه پوشاک در تهران مشغول به فعالیت هستند که از این تعداد ۱۱ هزار واحد توزیع کننده و ۶ هزار واحد تولید کننده هستند ضمن اینکه ۲ هزار واحد دیگر نیز در دست اقدام برای دریافت پروانه کسب قرار دارند.

نام:
ایمیل:
* نظر: