کد خبر: ۳۳۱۷۴
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۶
گلایه اصناف از کالاهای غیر مجاز؛
قاچاق همچنان یکی از جدی ترین معضلات تولید داخل است و بیشتر تولید کنندگان تاکید دارند که اگر جلوی قاچاق کالا گرفته شود، توان رقابت با همان کالا به شرط ورود از مبادی رسمی را دارند.
کورش شرفشاهی – قاچاق همچنان یکی از جدی ترین معضلات تولید داخل است و بیشتر تولید کنندگان تاکید دارند که اگر جلوی قاچاق کالا گرفته شود، توان رقابت با همان کالا به شرط ورود از مبادی رسمی را دارند. در این رابطه رئیس اتحادیه تولید کنندگان و فروشندگان پوشاک به عرضه کنندگان پوشاک با برند خارجی بدون مجوز هشدار پلمپ داد. ابوالقاسم آقاحسین شیرازی با اشاره شناسایی ۴۰۰ واحد صنفی پوشاک عرضه کننده برندهای خارجی افزود: ۳۰۰ واحد از این تعداد دارای برند تقلبی و غیرمجاز بوده که ۲۰۰ واحد تاکنون پلمپ شده است. وی با اشاره به دریافت تعهدنامه از واحدهای پلمپ شده برای جمع آوری تابلوهای برند خارجی تصریح کرد : مشخصات ۱۰۰ واحد صنفی از ۴۰۰ واحد شناسایی شده در سامانه مرکز امور اصناف ثبت شده است. رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک با اشاره به فرصت سه ماهه واحد ثبت شده در سامانه مرکز امور اصناف برای دریافت مجوزهای لازم گفت: تاکنون ۲۰ برند مجوز فعالیت دریافت کرده اند که بقیه واحدها نیز برای جلوگیری از پلمپ ملزم به دریافت مجوز در مهلت تعیین شده هستند. وی استفاده از حرف لاتین روی پوشاک و تابلوی واحدهای صنفی پوشاک را غیرمجاز دانست و ادامه داد: معضل صنف پوشاک ، برندهای خارجی غیرمجاز است که عوام فریبانه با نصب مارک بر روی پوشاک و استفاده از حروف لاتین در تابلوها، از جایگاه برندهای خارجی برای فروش اجناس بهره برداری می کنند. شیرازی با اشاره به آگاه نبودن برخی تولید کنندگان داخلی از مفاهیم کلمات لاتین چاپ شده بر روی پوشاک افزود: همه واحدهای صنفی موظف به رعایت ضوابط ویترین ،‌عرضه کالا و نحوه پوشش فروشندگان هستند.

مقابله با کالای قاچاق از قاچاقچیان بزرگ

در همین رابطه رئیس اتحادیه پیراهن دوزان و پیراهن فروشان با بیان اینکه هم اکنون ۷۰ درصد تولیدی های پوشاک تعطیل شده اند، گفت: کانتینر کانتینر کالای قاچاق وارد کشور می شود که اتفاقا می بینند و می دانند اما چشم روی هم می گذارند و جلوی آنها را نمی گیرند.جواد درودیان نقوسیان درباره آماده باش سازمان تعزیرات برای مقابله با کالای قاچاق در بازار پوشاک با بیان این که مبارزه با قاچاق کالا امری پسندیده است و باید جلوی ورود کالای قاچاق به کشور گرفته شود اما چرا شروع این کار از خرده فروشی ها شروع می شود، افزود: اگرچه برخورد با عرضه کالای قاچاق اثرگذار است اما مبارزه و برخورد با کالای قاچاق باید از مبدا و منشاء صورت گیرد. وی گفت:اصناف تولیدکننده به سراغ کالای قاچاق نمی روند و صرفا عده ای که به دنبال سود بیشتر هستند و پوشاک ۵ هزار تومانی را ۱۵ هزار تومان به فروش می رسانند، به دنبال کالای قاچاق می دَوند. وی گفت: در همین کشورهای همسایه ، واردکنندگان کالای قاچاق را دار زدند و بقیه حساب کار دستشان آمد، ما هم باید برخورد و مقابله با کالای قاچاق را از قاچاقچیان بزرگ شروع کنیم.

قاچاق ورودی به کشور ۷ میلیارد دلار است

اما مشاور رئیس کل گمرک با اشاره به اینکه رقم 20 تا 25 میلیارد دلار قاچاق به کشور واقعی نیست، گفت: به نظرم رقم قاچاق ورودی 7 میلیارد دلار باشد. محمود بهشتیان در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به تفاوت تخلف و قاچاق در گمرک اظهار داشت: کم اظهاری خلاف است و اگر ثابت شود، جریمه به همراه دارد و کالا به صاحب آن باز می‌گردد و ممکن است این تخلف در گمرک زیاد صورت گیرد، ولی قاچاق با جریمه و ضبط کالا حل نمی‌شود. مشاور رئیس کل گمرک با بیان اینکه یکی از مشکلات قاچاق و کم اظهاری کالا مربوط به بخش تعرفه‌ها می‌شود، گفت: پیدا کردن تعرفه یک کالا بسیار سخت است، گاهی اوقات یکسال یک ماده شیمیایی بین آزمایشگاه‌ها می‌چرخد، تا تعیین تعرفه و ارزش شود. وی با بیان اینکه قاچاق با مخفی کردن همراه است، بیان داشت: معمولا قاچاق کالا میان دیگر کالاهای گمرکی اظهار شده جاخوش می‌کند که از سوی صاحب کالا اظهار نمی‌شود. این کارشناس در پاسخ به این که بخشی از قاچاق رسمی در رویه‌های سبز که کنترل و نظارت کمتری دارد، وارد کشور می‌شود، عنوان کرد: محال است همه جای دنیا بتواند کالاهایی که وارد می‌شود، را باز کرده و بررسی کنند.وی در مورد اینکه کشورهای پیشرفته از اسکنرهای هوشمند با سرعت بالا استفاده می‌کنند و نیازی به بیرون ریختن کالا ندارد، گفت: 95 درصد کالایی که به سوئیس می‌رود، به گمرک نرفته و مستقیم به انبار صاحبان کالا می‌رود و به صورت بررسی موردی و تصادفی (رندوم چک) بررسی می‌شود، اما ده‌ها ضابطه در گمرک به همین ترتیب وجود دارد.بهشتیان با تاکید بر اینکه دستگاه‌های اشعه ایکس ایکس ری گمرک شهید رجایی در روز بین 350 تا 400 کانتینر را اسکن می‌کند، در مورد اینکه این تعداد به نسبت کانتینرهای ورودی بسیار کم است، خاطرنشان کرد: گمرک بر اساس توان و بودجه نسبت به خرید دستگاه‌ ایکس ری اقدام کرده است و هر کدام از این دستگاه‌‌ها 20 میلیارد تومان هزینه دارد.

مشاور رئیس کل گمرک ایران در پاسخ به این سوال که چرا دولت برای کنترل و نظارت بیشتر بر واردات و قاچاق از مبادی رسمی اقدام به خرید دستگاه‌های اسکنر نمی‌کند، کالاهای قاچاق که گرفته می‌شود بیش از رقم دستگاه‌ها ارزش دارند. یادآور شد؛ درست است اما اینکه همه کالاها ایکس ری شود، هیچ جای دنیا سابقه ندارد.وی در مورد اینکه گفته می‌شود 14.5 میلیارد دلار قاچاق به کشور وجود دارد که روزانه 3 هزار کانتینر می‌شود گفت: محال است روزی 3 هزار کانتینر قاچاق از گمرک عبور کند.وی در پاسخ به این که رقم گفته شده قاچاق از کجا آمده است، بیان داشت: برای مثال نیاز واردات سیگار را با نرخ داخلی حساب کرده و پای قاچاق گذاشته می‌شود، در حالی که قیمت جهانی هر نخ سیگار 70 تومان اما ایران 200 تومان است.مشاور رئیس کل گمرک در مورد رویه‌های سبز، قرمز و زرد تصریح کرد: در گمرک شهید رجایی 40 درصد رویه‌ها قرمز است و طبق قانون باید 100 درصد آن بازرسی شود، اما بدان معنا نیست که 100 درصد کانتینرها بررسی فیزیکی شود، اما براساس عدل‌بندی بازرسی موردی صورت می‌گیرد. در حال حاضر امکان بررسی و اسکن بیش از 350 تا 400 کانتینر وجود ندارد و قبول داریم یکی از کمبودها در این قسمت است.

برچسب ها: قاچاق ، پوشاک ، تولید
نام:
ایمیل:
* نظر: