کد خبر: ۳۳۴۳
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۹
هیات دولت اختصاص 2000 میلیارد ریال به سازمان راهداری برای بازسازی راه‌ها را تصویب کرده، مبلغی که با توجه به گستردگی راه‌های نیازمند به بازسازی در ایران ناچیز به نظر می‌رسد.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از ایسنا؛هیات دولت در جلسه روز 7 آبان ماه خود پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و کشور و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور را برای تامین بخشی از بودجه مورد نیاز سازمان راهداری کشور تصویب کرد تا این اعتبار به بازسازی راه‌ها اختصاص یابد.

این مبلغ 2000 میلیارد ریالی که بناست به صورت تملک دارایی سرمایه‌ای برای تامین ماشین‌آلات ناوگان راهداری کشور جهت مقابله با حوادث غیر مترقبه، بازسازی راه‌ها و زیرساخت‌های خسارت دیده حمل و نقل در اختیار سازمان راهداری قرار گیرد در حالی تصویب شده که با توجه به قدیمی بودن بسیاری از آسفالت‌ها در جاده‌های اصلی کشور تعداد زیادی از محورهای مواصلاتی ایران نیازمند بازسازی ویژه هستند.

در کنار آن راه‌های منطقه‌ای و روستایی نیز طبق اعلام معاون وزیر راه و شهرسازی با توجه به عمر بالای 10 سال در برخی از محورها نیاز به بهبود وضعیت و حفظ کیفیت دارند.

در سال‌های گذشته وزارت راه و شهرسازی تلاش کرده با استفاده از روش‌های جدید و مدرن و البته کم هزینه عمر راه‌های ساخته شده در کشور را بالا ببرد.

هر چند در بسیاری از محورها این عملیات جواب مثبت داده اما با توجه به سن زیاد برخی از جاده‌ها لزوم پیگیری دائمی وضعیت کیفی آن‌ها وجود دارد.

تغییرات آب و هوایی و وضعیت جوی نامساعد در برخی از محورها نیز به این مساله جدیت بیشتری بخشیده که از این رو سازمان راهداری به عنوان نهاد رسمی پیگیر وضعیت کیفی و ایمنی جاده‌ها نیاز به توانایی مالی و برنامه ریزی مناسبی دارد تا شرایط راه‌های اصلی کشور را همچنان مساعد نگه دارد.

با توجه به محدود شدن درآمدهای دولت در سالهای گذشته و به دنبال آن کاهش محسوس بودجه‌های عمرانی قطعا سازمان راهداری در برنامه ریزی برای حفظ کیفیت از این جاده‌های فعال نیاز به منابع مالی بیشتری دارد.

اما بودجه‌ای که دولت درجلسه اخیر خود به این سازمان اختصاص داده به نظر می رسد چندان نیز گره گشا نباشد.هر چند 200 میلیارد تومان برای خرید ماشین‌آلات راهداری و یا خدمات بین راهی در برخی از محورها پاسخ می‌دهد اما برای رسیدن به یک برنامه ریزی مناسب و همه جانبه در این رابطه نیاز به یک بودجه اختصاصی کامل خواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب ها: راهداری ، بازسازی ، راه
نام:
ایمیل:
* نظر: