کد خبر: ۳۴۰۰۹
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۰
یک هفته، یک نگاه
طی چهارشنبه هفته گذشته به زعم بسیاری از فعالان بازار سرمایه طولانی ترین زمان توقف معاملات در بورس رقم خورد و در شرایطی دقایق ابتدایی معاملات با داد و ستد سهام شرکت ها در درصدهای مثبت و افزایش میل و رغبت سهامداران برای خرید سهام آغاز شد که بروز اختلال در سامانه معاملات موجب فروکش شدن عطش معامله گران و عقب نشینی آنها برای خرید سهام شد.

معاملات بازار سرمایه طی هفته گذشته در حالی با رشد نماگرها و ارزش سهام اغلب سهام شرکت ها سپری شد که قطعی سامانه معاملات در دقایق ابتدایی آخرین روز معاملاتی همان هفته ناشی از افزایش تقاضا برای خرید سهام و صعود شاخص کل موجب شد تا اهالی بازار نتوانند آنطور که باید و شاید از فرصت های موجود برای خرید سهام استفاده کنند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، طی چهارشنبه هفته گذشته به زعم بسیاری از فعالان بازار سرمایه طولانی ترین زمان توقف معاملات در بورس رقم خورد و در شرایطی دقایق ابتدایی معاملات با داد و ستد سهام شرکت ها در درصدهای مثبت و افزایش میل و رغبت سهامداران برای خرید سهام آغاز شد که بروز اختلال در سامانه معاملات موجب فروکش شدن عطش معامله گران و عقب نشینی آنها برای خرید سهام شد. اتفاقی که سبب کاهش قیمت ها و کم شدن صف خرید سهام در اغلب نماد ها بویژه نمادهای خودرویی گردید و در نهایت این مشکل تا پایان معاملات کم و بیش در روند معاملات به قوت خود باقی ماند.

بر این اساس این موضوع در حالی موجب اعتراض و گلایه مندی سهامداران گردید که هیچ مقام مسئولی در خصوص علل بروز این مشکل اظهار نظر نکرد و معاملات روز چهارشنبه در سکوت خبری مقامات مسئول و همراه با اختلالات فراوان در سامانه معاملات و سردرگمی سهامداران پایان یافت.

بر اساس اطلاعات موجود، شاخص کل بورس طی چهار روز معاملاتی هفته گذشته با عبور از کانال 76 هزار واحدی در محدوده 77 هزار واحدی ایستاد و به موجب آن رشد بیش از یک هزار و 500 واحدی را تجربه کرد. همچنین در این مدت بورس بازدهی مثبت 1.23 درصدی را به سهامداران اعطا نمود.

بر این اساس از میان صنایع مختلف گروه پیمانکاری صنعتی بیشترین بازدهی مثبت به میزان 10.65 درصدی را در بورس رقم زد و بعد از آن صنعت محصولات چوبی با ثبت بازدهی مثبت 10.6 درصد و استخراج کانه های فلزی با تحقق بازدهی مثبت حدود 10 درصدی در جایگاه های دوم و سوم پر بازده ترین صنایع قرار گرفتند. در مقابل اما، گروه سایر حمل و نقل با کسب بیشترین بازدهی منفی به میزان حدود هفت درصدی به عنوان کم بازده ترین صنعت مطرح شد و پس از آن گروه های فنی و مهندسی در حالی که بازدهی منفی حدود شش درصدی را بدست آورده رتبه دوم را به خود اختصاص داد و گروه چاپ با ثبت افت پنج درصدی در ردیف سوم جدول کم بازده ترین صنایع نشست.

بر اساس اطلاعات موجود، در خصوص سهام شرکت های فعال در بورس شرکت داروسازی دکتر عبیدی در پی رشد حدود 33 درصدی قیمت سهام صدر نشین جدول پر بازده ترین سهام شد و بعد از آن شرکت سرمایه گذاری مس سرچشمه و نیز پلاسکوکار به مدد رشد قیمتی بیش از 30 درصدی در جایگاه های دوم و سوم قرار گرفتند.
آشفتگی سهامداران با بروز یک اتفاق

در مقابل نیز شرکت نیرو سرمایه طی معاملات هفته گذشته با افت بیش از 12 درصدی همراه شد و عنوان کم بازده ترین سهم را به خود اختصاص داد. پس از آن شرکت انرژی آذرآب در نماد "فنرژی" که در بازار توافقی فرابورس معامله می شود رتبه دوم را از آن خود کرد و ردیف سوم نیز به شرکت تجهیزات سدید با افت 11 درصدی ارزش سهام اختصاص یافت.
آشفتگی سهامداران با بروز یک اتفاق

در پایان این گزارش می افزاید، معاملات هفته گذشته بورس در حالی پایان یافت که داد و ستد بیش از چهار میلیارد و 927 میلیون سهم ارزشی به مبلغ بیش از 10 هزار و 269 میلیارد ریال را رقم زده است.
نام:
ایمیل:
* نظر: