کد خبر: ۳۴۹۵۹
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۳
آغاز مبارزه جدی با قاچاق کالا از مهرماه
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با اشاره به آغاز مبارزه با عرضه قاچاق کالا در صنوف از اول مهرماه گفت: از این تاریخ عرضه کنندگان لوازم خانگی باید فاکتور مشخص از فروشندگان کالا دریافت کنند و برگ سبز خرید کالا دیگر ملاک نیست.
کورش شرفشاهی - « مساله مبارزه با قاچاق را این‌همه تأکید کردیم؛ دولت‌های مختلف از سال‌ها پیش همین‌طور مرتّب آمده‌اند رفته‌اند؛ خب، این کار یک کاری است که باید تحقّق پیدا کند و این هم ممکن است؛ نگویند نمیشود، کاملاً میشود؛ جلوی قاچاق را به‌طور قاطع بگیرند. بنده یک وقتی گفتم فقط سرِ مرز دنبال قاچاق نروید؛ میلیاردها دلار امروز در داخل کشور دارد صرف جنس قاچاق میشود. قاچاق را از لب مرز و از پیش از مرز تا داخل مغازه دنبال کنید.» اینها بخشی از بیانات رهبر انقلاب در خصوص واردات کالای قاچاق به کشور است. با این وجود همچنان کالای قاچاق به کشور وارد می شود و هیچ کس هم پاسخگو نیست. اگر هم دستگاهی بخواهد با کالای قاچاق مقابله کند با واکنشهای بازاریان و کسبه محترمی رو به رو می شود که نانشان را از همین کالای قاچاق به دست می آورند و چقدر هم در آمد خوبی دارند. اما آنچه مقام معظم رهبری امسال اعلام کردند، اقتصاد مقاومتی با تاکید بر اقدام و عمل بوده است. در همین اقتصاد مقاومتی حمایت از تولید داخلی یکی از اصول جدی است و هر کالایی که در کشور تولید می شود، حق ورود آن به کشور وجود ندارد. اما گویا این ادبیات به ذائقه بسیاری از آقایانی که نانشان را ورشکستگی کارخانه های بزرگ کشور به دست می آورند، خوش نمی آید.

تعطیلی مغازه های کوچه مروی

به محض آنکه برخورد با کالای قاچاق جدی شد و مسوولان تصمیم گرفتند پا را از مرحله حرف فراتر گذاشته و به مرحله عمل وارد شوند، کم لطفی که چه عرض کنیم، بی حرمتی و توهین نسبت به عوامل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز شروع شد. عوامل این ستاد ابتدا در کوچه مروی تهران تابلویی نصب کردند که به کسبه مهلت داده بود تا از عرضه کالای قاچاق خودداری کنند. مهلت به پایان رسید و روز برخورد با قاچاق و قاچاقچی در مقصد یعنی فروشگاه آغاز شد. اما کسبه کوچه مروز در روز اجرای طرح مغازه‌ها را خالی کردند و به جای آنکه کالای ایرانی را جایگزین کالای خارجی از نوع قاچاق کنند، دست به اقدامی زدند تا ثابت کنند که یا کالای قاچاق می فروشیم یا مغازه هایمان را تعطیل می کنیم. اگرچه اغلب کسبه مروی لوزام آرایشی، مواد غذایی و مکمل‌های انرژی‌زا می فروشند و شاید تولید مشابه آن در داخل کشور امکان پذیر نباشد، اما به هر حال با این اقدام خود اثبات کردند که فقط کالای قاچاق می فروشند و دیگر هیچ. اما وقتی دیدند که این بار دولت در تصمیم خود برای مبارزه با قاچاق جدی است و توجهی نمی کند که چند مغازه متخلف تعطیل کنند، دوباره مغازه هایشان را باز کردند اما این خبری از کالای قاچاق یا غیرقانونی در مغازه‌ها نبود. البته مشخص نیست که چه بلایی به روزگار کالاهای قاچاقی آمده که تا چند روز قبل در ویترینهایشان چیده بودند. این اینها تا روزی دست به عصا حرکت می کنند که ماموران تعزیرات در بازار حضور دارند و کالاهای داخل مغازه‌ها را بررسی می‌کنند یا این روال در آینده نیز ادامه خواهد داشت و بدتر اینکه آیا این کالاهای غیر قانونی با قیمتهای گرانتر و به صورت مخفیانه بین کسبه دست به دست می شود تا به مصرف کننده برسد یا نسل آن برچیده خواهد شد؟

فاکتور جایگزین برگ سبز خرید کالا

اما یکی از بخشهایی که از قاچاق کالا زیانهای بسیاری دیده اند، تولید کنندگان لوازم خانگی هستند. امروزه انواع لوازم خانگی به صورت گسترده وارد کشور می شود و بدتر اینکه بر اساس اعلام مسوولان، این لوازم خانگی به صورت کانتینری وارد کشور می شوند. اما گویا قرار است با این افراد برخورد شود و مهلت تعیین شده از اول مهر ماه است. در این رابطه رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با اشاره به آغاز مبارزه با عرضه قاچاق کالا در صنوف از اول مهرماه گفت: از این تاریخ عرضه کنندگان لوازم خانگی باید فاکتور مشخص از فروشندگان کالا دریافت کنند و برگ سبز خرید کالا دیگر ملاک نیست. محمد‌ طحان‌پور در گفت‌وگو با فارس گفت: پیرو نشست مشترکی که با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سازمان تعزیرات حکومتی، اداره آگاهی و اتاق اصناف داشتیم مقرر شد تا کار جدی مبارزه با قاچاق کالا از اول مهرماه در اصناف مختلف آغاز شود. رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با بیان اینکه در راستای مبارزه با قاچاق کالا این موضوع را به صنف خود اعلام کرده‌ایم گفت: با شروع طرح مبارزه با قاچاق کالا مأموران تعزیرات از واحدهای صنفی بازدید می‌کنند و از آنجا که در این بازدیدها قاضی تعزیرات هم حضور دارد، بنابراین با تشخیص قاضی ممکن است کالای قاچاق توقیف و یا عرضه کننده کالا جریمه نقدی شود. طحان‌پور اظهار داشت: در صورت مشاهده کالای قاچاق در واحد صنفی عرضه کننده دفعه اول دو برابر ارزش کالا، دفعه دوم 4 برابر قیمت کالا و به همین ترتیب با افزایش تعداد دفعات میزان جریمه هم افزایش می‌یابد. رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با بیان اینکه 90 درصد از عرضه کنندگان لوازم خانگی قاچاق فاقد پروانه کسب هستند، گفت: از تاریخ مذکور عرضه کنندگان لوازم خانگی باید فاکتور مشخص از فروشندگان کالا دریافت کنند و برگ سبز خرید کالا دیگر ملاک نیست. وی با تأکید بر اینکه آمار مشخصی از واردات قاچاق وجود ندارد گفت: بخشی از کالاهای قاچاق از مرز کردستان، بانه، جنوب و .... به کشور وارد می‌شود. طحان‌پور گفت: کولرگازی، تلویزیون و محصولات کوچک لوازم خانگی بخش بیشتری از کالای قاچاق را تشکیل می‌دهد.

وضعیت قاچاق در ایران

اما آمارها نشان می دهد که قاچاق کالا در ایران در طول سه دههٔ منتهی به سال ۱۳۹۳ حدود ۱۶ برابر رشد داشته است. حبیب‌الله حقیقی، رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در سال ۱۳۹۲ حجم قاچاق کالا در ایران ۲۰ میلیارد دلار برآورد شده که دو برابر بودجه عمرانی کشور بوده است. در این سال یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار کالای قاچاق از ۱۰ معبر غیراصلی تحت عنوان کوله‌بری به صورت قاچاق وارد کشور شده‌ و تعداد کوله‌بران ایران در سال ۱۳۹۳ حدود ۳۷ هزار نفر تخمین زده شده اند. آمارها بیانگر آن است که در مجموع حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور می شود که سهم گوشی موبایل ۳ میلیارد دلار، البسه و پارچه ۲/۷ میلیارد دلار، لوازم خانگی ۲ میلیارد دلار و لوازم آرایشی ۱/۱ میلیارد دلار است و 80 هزار قلم کالا و تجهیزات پزشکی نیز در کنار این ارقام وارد کشور می شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: