محمد آقازاده
توسعه در عصر کنوني در گروي ارتباطات گسترده و فراگير است.در جهاني که براي اولين بار جابجايي اطلاعات به سرعت نور اتفاق و حمل و نقل کالاها و جابجايي انسانها بسيار از آن عقب است.
اتکا به صنعت هوايي نه يک تجمل بلکه ضرورت اجتناب ناپذير است . هيچ اقتصادي نميتواند در عصر جهاني شده جايگاهي براي خود فراهم کند بدون آنکه بتواند در فتح آسمانها سهميدر خور داشته باشد . تحريمها هيچ كجا مثل اين صنعت حياتي مشکلات جدي و پر دامنه ايجاد نکرد و به همين دليل تاکيد دولت بر تجهيز ناوگان هوايي کشور از منطق روشن و قابل قبولي برخوردار است.شتاب ايرلانها براي استفاده از آسمان ايران دو دليل مشخص دارد. ايران نزديکترين مسير بين غرب و شرق جهان است و به همين دليل ارزانترين و کم مسافتترين مسير را به مسافران و بازرگانان عرضه ميکند.از سوي ديگر ميليونها ايراني مهاجر، ميل ايرانيان براي سفر و جذابيت بزرگ ايران براي توريستهاي بين المللي بازار گسترده يي پيش روي ايرلاينها قرار ميدهد و هيچ شرکتي اين موقعيت ممتاز را به ساده گي از دست نميدهد.متاسفانه ايران اير بعنوان يکي از قديميترين شرکتهاي هوايي که کارنامه ممتازي در نحوه عملكردش دارد به دليل کهنه و از رده خارج شدن هواپيماهاي پهن پيکرش توان ارائه خدمات در مسيرهاي طولاني را ندارد و به همين دليل از نظر هزينه و درآمد با مشکلات مهميدست و پنجه نرم ميکند و حتي بسياري بر اساس نظر کارشناسي باور دارند اگر به موقع هواپيماي مدرن در اختيار اين شرکت قرار نگيرد ورشکسته خواهد شد و نزديک به دهها هزار نفر شغل و درآمد خود را از دست خواهند. شرکتهاي کوچکتر مثل ماهان؛ آسمان و... هم کم و بيش از اين مشکل رنج ميبرند و بايد به صورت اورژانسي دولت به ياري شان بشتابد.دولت روحاني با توجه به همه اين دلايل تجهيز ناوگان هوايي را در دستور کار خود قرار داده است تا بيش از ايرانيان شرکتهاي قطري ، ترکيه اي و ديگر کشورها را پر رونق نکنند در حالي که همتاهاي ايراني شان در سختي قرار دارند . بايد از اين تصميم دولت حمايت کرد و با ورود هواپيماهاي تازه سهم خود از آسمان ايران و جهان را بازپس گرفت. ولي همراه با اين اقدام بايد ساختار اين شرکتها مدرن، به روز و اقتصادي شود تا امکان رقابت با ديگر شرکتها را بدست آورد تا يک سرمايه گذاري بزرگ در يک ساختار کهنه از دست نرود.