به گزارش روزنامه تجارت، هر روز يا يك روز در ميان سخنگوی مرکز کنترل کیفیت هوای تهران از کاهش شاخص و ادامه شرایط ناسالم هوای پایتخت خبر مي دهد. اين اتفاق تكراري و ناخوشايند هر سال رخ مي دهد. در حاليكه با گزارش هاي رييس سازمان حفاظت از محيط زيست ورود بنزين هاي آلوده به بنزن و تركيبات سرطانزا خاتمه يافته و بنزين يورو 4 جايگزين آنها مي شود. اما اين موضوع پايان قضيه نيست. معصومه ابتكار همچنين گفته است كه در هفت ماه اخیر کیفیت هوا در تهران و دیگر شهرهای کشور به نسبت مدت مشابه سال های ۹۲ و ۹۱ بهتر شده اما هنوز آلودگی هوا رفع نشده است. اينكه تمام انتظار از بابت آلودگي هوا منتج به نتيجه سازمان محيط زيست باشد انتظار بيهوده اي است.روز گذشته نيز مدیر روابط عمومی اورژانس تهران در خبري مبني بر افزايش آلودگي هاي هواي تهران گفت : ظرف 24 ساعت گذشته 869 نفر به اورژانس مراجعه کردند، از اين تعداد مراجعه 77 نفر بيمار قلبي بوده اند و 108 نفر نيز بیمار تنفسی تحت درمان تکنسینهای اورژانس قرار گرفتند. همچنين بسطامی سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران، طی روزهای آینده ناپایداری هوا و افزایش دما را پیش بینی کرده است. اما آلودگي زمين گير كننده به اين زودي با كمترين برودت هوا چرا مي تواند موجب چنين تاثيراتي شود؟ در حاليكه در اواخر آبان به سر مي بريم و اين كه آلودگي باعث عدم تردد شهروندان شود خبري است كه از همين حالا نگراني هاي جدي را به دنبال خواهد داشت. مگر مي شود كودكان به كوچه و خيابان نيايند؟! يا زنان باردار يا خانه دار براي خريد مايحتاج خود بيرون نروند يا سالمندان كه نياز مبرم به استفاده از هواي پاك و پياده روي دارند در كنج خانه گوشه نشين شوند؟! ايا نبايد فكري براي زمستان هاي آلوده شهرها شود؟! فكري آنقدر جدي و قابل عملياتي شدن كه بتواند در هر سال جايگزين تردد افراد آسيب پذير به مراكز اورژانس شود.
دكتر اسماعيل كهرم كارشناس محيط زيست در خصوص رفع الودگي اگر فقط آلودگي در هوا نيست پس در چيست ؟ به تجارت گفت: اين اين اشكال مهمي است كه مردم فكر مي كنند حتي برخي از نمايندگان مجلس، الودگي هوا يعني بنزين! ولي اينطور نيست. 3-4 عامل ديگر نيز دخيل است. هميشه در زمستانها هوا آلوده تر است.ان همه دود و دم با 2 ميليون و 800 هزار خودرو بالا مي رود و يك لايه هواي سرد آن را مي پوشاند. مثل دم كني روي هواي تهران را مي گيرد. اين دود و دم مي شود پديده وارونگي. پديده وارونگي باعث برگشت هواي آلوده به پايين سطح استنشاق در ريه هاست. پديده ديگر به گفته اين كارشناس محيط زيست وجود ذرات معلق در هواست. اين ذرات 2.5 ميكروني در حلق مي نشيند. اينها در جايي كه تبادل اكسيژن با گازكربنيك صورت مي گيرد وارد شده و جاي اكسيژن را اشغال مي كند. در حال حاضر ذرات معلق در هوا توسط كارخانجات سيمان، كارخانجات تسليحاتي ارتش، پالايشگاهها و غيره ... توليد شده و به حلق شهروندان مي رود و اين كارخانجات همگي در دسترس و در حومه شهرها قرار دارند. به گفته كهرم پالايشگاه اراك روزانه 16.5 ميليون ليتر بنزين توليد مي كند و شما دانه هاي گوگرد را مي بينيد كه قطره قطره مي ريزد . اين گوگرد يا دانه هاي سولفور طي پروسه يورو 4 سازي بنزين گرفته
مي شود. تن ها تن به بندر امام خميني رفته و از آنجا به چين منتقل مي شود.
بنا به گفته اسماعيل كهرم در دوره نخست رياست معصومه ابتكار بر سازمان حفاظت از محيط زيست تصويب شده بود كه در شعاع 120 كيلومتري تهران احداث كارخانجات صنعتي ممنوع اعلام شده بود كه در زمان محمود احمدي نژاد اين قانون ملغي شد . و مسئله سوم در مورد آلودگي ها اين است كه مراكز معاينات فني در تهران به تعداد لازم موجود نيست. دود اگزوزهاي ماشين ها بدترين مورد آلوده كردن هوا هستند. در حال حاضر ماشيني اگر بخواهد در صف ليست انتظار معاينه فني قرار بگيرد بايد دو سال و نيم در نوبت بماند . اين در حالي است كه موتور سيكلت ها هنوز مشمول اين قانون نشده اند.تعداد موتورهايي كه در سال براي معاينه فني مراجعه مي كنند 30 عدد است . در حاليكه مي دانيم 25 درصد آلايندگي شهر به دليل سوخت موتورهاست.
در كنار گفته هاي اين فعال محيط زيست بايد به صحبت هاي رحمت الله حافظي در شوراي شهر هم اشاره كنيم كه روز گذشته با اشاره به مطالعه شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با همکاری دانشگاه شریف و دو مجموعه بین المللی درباره کیفیت هوا از زمستان سال 90 تا پایان زمستان 92، گفته بود: بر اساس نمونه برداری های موجود در مجموع کیفیت سوخت از منظر بنزن و عدد اکتان و گوگرد بهبود یافته است . سوخت پاک موجود یورو 4 نیست، اما نسبت به سوخت پتروشیمی ها بهتر است. رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با اشاره به اینکه از اواخر سال 88 و اوایل سال 89 میزان ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون رشد شدیدی یافت، افزود: متاسفانه در این زمان قانون الزام معاینه فنی خودروها از دو سال به 5 سال توسط نمایندگان مجلس افزایش یافت. سوال اینجاست که چرا نمایندگان این تصمیم را گرفتند، اگر استاندارد موجود استاندارد نبود بهتر نبود سازمان استاندارد ملاک های استاندارد را ارتقا می داد و اگر مراکز معاینه فنی به تعداد کافی وجود نداشت بهتر نبود تعداد آنها را در مدت زمان کمتر از یکسال افزایش می دادند و اگر برگه معاینه فنی خرید و فروش می شد بهتر نبود برخورد قانونی صورت می گرفت، در مجموع این اقدام مجلس خطای فاحشی بود.
انتظار مي رود از نمايندگان محترم مجلس كه به مراكز معاينه فني توجه ويژه شود . تا شايد زمستانها از خاكستري و سياه به سفيدي و زيبايي سابق برگردند.