کد خبر: ۴۰۰۵۹
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۲
در حالی که کنسرسیوم اعتماد مبین برای پرداخت بدهی‌هایش به دولت فرصت خواسته سازمان خصوصی‌سازی می‌گوید بارها به این شرکت فرصت داده ولی اعتماد مبین از فرصت داده شده استفاده نکرده و در نتیجه فرایند قانونی برگشت بلوک مالکیتی شرکت مخابرات ایران به دولت، طی خواهد شد.
مهر ماه سال ۱۳۸۷ بود که سهام مخابرات وارد تالار بورس اوراق بهادار شد و در نخستین عرضه پنج درصد از کل سهامش در اختیار متقاضیان قرار گرفت. این سهام گرچه تنها هشت دقیقه پس از اینکه روی تابلو به نمایش گذاشته شد، به فروش رسید اما نماد آن با گذشت دو ماه در کمال ناباوری متوقف شد هر چند به طور تلویحی عواملی چون برگزاری مجمع سالانه و چگونگی فروش مابقی سهام مخابرات جزء دلایل اصلی توقف نماد مخابرات در بورس اعلام شد.
پس از گذشت دو ماه از زمان عرضه پنج درصد نخست سهام مخابرات در بورس اوراق بهادار، سهام این شرکت متوقف شد و بعد از گذشت چند ماه در ماه های پایان سال ۱۳۹۸ این نماد باز شد در نهایت خصوصی سازی مخابرات و عرضه سهام آن در بورس با حرف و حدیث‌های فراوانی در سال ۱۳۸۸ انجام شد.
کنسرسیوم توسعه اعتمادمبین متشکل از سه شرکت ثبت شده در استان های تهران و خراسان با عقد قرارداد مشارکتی با نسبت‌های شرکت گسترش الکترونیک مبین ایران به نسبت ۴۶ درصد، شرکت توسعه اعتماد مبین به نسبت ۴۶ درصد و شرکت شهریار مهستان به نسبت هشت درصد وارد بازار رقابت شده و توانست با کنار زدن رقیب واقعاً خصوصی خود و با ارائه تاریخی ترین چک ایران، مبلغ حدود ۱۵ تریلیون ریال را پرداخت و ۵۰ درصد به علاوه یک سهم مخابرات را از آن خود کند و به واسطه آن معامله هشت میلیارد دلاری مخابرات را از آن خود کند.
علی مطهری در آن زمان  نیز نگاه انتقادی مجلس به این روش را اعلام کرد. وی ضمن وارد دانستن برخی انتقادها به این روش گفت که  بنده این نحوه واگذاری را به معنای واقعی، خصوصی سازی نمی دانم اما روز گذشته درباره فسخ قرارداد بلوک ۵۰ درصد به علاوه یک سهم مخابرات ایران صحبت‌هایی شد و سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد با توجه به این‌که توسعه اعتماد مبین به تعهدات خود برای پرداخت بدهی‌هایش عمل نکرده، این سازمان بنا به اختیارات قانونی‌اش بلوک ۵۰ درصدی به علاوه یک سهم مخابرات ایران را دوباره برای فرایند و تشریفات قانونی برگشت سهام به دولت را دنبال می کند.
سازمان خصوصی‌سازی مدعی شده با این‌که بارها به این شرکت برای تسویه بدهی‌هایش فرصت داده، اما توسعه اعتماد مبین از این فرصت استفاده نکرده و نسبت به ایفای تعهدات قانونی خود کوتاهی کرده است این موضوع باعث شده که سازمان خصوصی‌سازی در این باره تصمیم قاطعی بگیرد.
از طرفی شنیده می‌شود که اعتماد مبین بار دیگر از سازمان خصوصی‌سازی فرصت خواسته، اما ظاهرا این تقاضای فرصت تنها به صورت رسانه‌ای اعلام شده است، هر چند که ظاهرا تصمیم سازمان مبنی بر عرضه دوباره بلوک ۵۰ درصدی به علاوه یک سهم مخابرات ایران قطعی است.
البته رئیس هیأت مدیره توسعه اعتماد مبین اعلام کرده که از ۱۶ قسط ۱۲ قسط را پرداخت کرده‌اند و قسمتی از قسط ۱۳ و ۱۴ باید در آبان‌ماه پرداخت می‌شده که پرداخت نشده است. از طرفی از منبعی مطلع شنیده شده که این شرکت گفته اگر قرار است برخوردی صورت گیرد باید مساوی با بدهی معوق سهام این شرکت در بورس عرضه شود، اما سازمان خصوصی‌سازی در این مورد می‌گوید که در مقررات قانونی ذکر شده است که اگر خریدار نسبت به پرداخت اقساطش کوتاهی کند، سازمان خصوصی‌سازی می‌تواند از گزینه فسخ قرارداد استفاده کند نه این‌که تنها مقداری از سهام‌اش را در بورس برای عرضه بگذارد.
علی رغم اینکه  رئیس هیأت مدیره توسعه اعتماد مبین گفته قسمتی از قسط ۱۳ و ۱۴ معوق مانده ولی آن طور که سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده برخی از اقساط عقب افتاده توسعه اعتماد مبین مربوط چندین ماه گذشته است. همچنین پوری حسینی اعلام کرده که این شرکت حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان بدهی دارد.
با همه این توضیحات و مناقشات صورت گرفته ظاهرا تصمیم سازمان خصوصی سازی درباره فسخ این قرارداد و عرضه دوباره بلوک مالکیتی شرکت مخابرات ایران محکم است و باید منتظر خبر های جدیدتری در این باره بود.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار