کد خبر: ۴۱۰۸
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۵
وزير كشور: اعتياد، اقتصاد كشور را به لرزه درآورده است
وقتي كه صداي وزير درمي آيد ديگر كار از كار گذشته است! اما بااين حال مي شود دست روي دست گذاشت و تنها نظاره گر بود؟
به گزارش روزنامه تجارت،‌ اينكه گفته شود هزينه هاي سرسام آور ترك اعتياد باعث شده است به اين حوزه توجهي نشود و تامين مالي آن با بي اهميتي روبرو شود، شايد يكي از دلايل رشد افسار گسيخته معتادان و عواقب نابساماني هاي ناشي از آن است. وقتي وزیر کشور مي گويد گردش مالی مواد مخدر در کشور سالی سه میلیارد دلار معادل 10 هزار میلیارد تومان است که اساس اقتصاد کشور را به لرزه در آورده است، نتيجه گرفته مي شود كه در ضربه هايي كه قاچاقچیان به پیکره اقتصادی مي زنند، ضعف قانونی وجود دارد. به گفته رحماني فضلي، قاضی نمیتواند تشخيص دهد که آیا کسب مال فرد از راه مجاز بوده است یا خیر؟ گردش مالی مواد مخدر در کشور علاوه بر اینکه اساس و پیکره اقتصادی کشور را به لرزه در می آورد، سیستم اداری، قضایی، بورس، خرید و فروش و فرهنگ را فاسد کرده و یک کشور را دچار آسیب می کند. وی با بیان اینکه 98.5 درصد جمعیت کشور پاک هستند، اظهار کرد: هر چند تنها 1.5 درصد از جمعیت کشور آلوده به موادمخدر است. رحمانی فضلی خاطرنشان با تاكيد بر افزایش شش درصدی میزان مرگ و میرهای افراد معتاد تصریح کرده است: رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور هر موردی را تصویب کند به منزله قانون تلقی می شود. در این راستا امسال شهرداری ها موظف شدهاند بخشی از درآمدهای خود را صرف مبارزه با مواد مخدر و مسائل اجتماعی کنند. اين ستاد فقط وظيفه هماهنگي را برعهده دارد.وزير كشور همچنين ابراز اميدواري كرده است كه با همه دستگاهها برای امر پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر موافقت نامه امضا میکنیم و به هیچ دستگاهی منابع مالی نمیدهیم مگر اینکه برنامه ارائه دهند به طوری که از سال گذشته و امسال بدون برنامه یک ریال به دستگاهها اعتبار ندادهایم.مي شود اينطور نتيجه گرفت كه اگر وزارتخانه اي برنامه اي براي ترك اعتياد ارائه ندهد احتمالا افراد ي كه درآن حوزه مبتلا شده اند بدون درمان و رها شده تلقي مي شوند؟! كدام دستگاه اداري است كه براي برنامه هاي ترك اعتياد يا درمان معتادان اجتماع راه حل و برنامه اي ارائه داده باشد؟ كه اگر چنين بود يحتمل وزير محترم كشور مي بايست اين آمار را هم ارائه مي داد!

هزینههای سرسام آور ترک اعتیاد

از طرف ديگر همگان مي دانند كه درباره اطلاع رساني درباب مضرات اعتياد تمام نهاد هاي دست اندركار از هيچ كوششي فروگذار نمي كنند . با اينحال بنا به آماري كه بابک دینپرست معاون کاهش تقاضای ستاد مواد مخدر طبق یافتهها بيان مي كند اينست كه 53 درصد معتادان شاغل، 63 درصد متأهل و 75 درصد دیپلم به بالا هستند! یعنی با علم به موضوع، آن را مصرف میکنند.بنا به نظر دين پرست، بهترین راه مقابله با این موضوع پیشگیری است چراکه در خوش بینانه ترین حالت، درمان تنها در 20 درصد جواب می دهد و در 80 درصد موارد بهبودیافتگان به چرخه اعتیاد برمی گردند.

نظر يك كارشناس درمورد علل و

ريشه هاي اعتياد

نجمه دانشيان كارشناس آموزش پرورش در زمينه علل اعتياد در بين جوان ها به تجارت گفت: بحث اعتياد بحثي در حوزه خانواده و اجتماع است. آنچه باعث مي شود جواني به دامن اعتياد بيفتد اينست كه نمي داند با هر بار نزديك شدن به ماده مخدر او بيشتر از قبل معتاد شده است. جوان پيش خود اينطور مي انگارد كه اعتياد چيزي است كه از او فرسنگها فاصله دارد . او نمي داند كه پايان همان راه از ابتداي آن همان اعتيادي است كه او هيچ چيز از آن نمي داند. به يك دانش آموز پسر يا دختر( فرقي هم نمي كند) بايد آموزش داد كه همان بار اول خطرناك ترين مرحله است نه تكرار آن. همان يكبار نبايد صورت بگيرد و انجام شود. زيرا مابقي مصرف ها ادامه راهي است كه نبايست شروع مي شد. اين نكته اي است كه اكثر معلمان يا مربيان يا حتي خانواده ممكن است يا ندانند يا اگر مي دانند به آن اهميتي ندهند. به نظر اين كارشناس خانواده تنها و تنها نقطه اتكاي اعتماد به نفس و آماده سازي جوان در برابر پديده ها فساد و فحشايي است كه ممكن است در جامعه به ان برخورد كند. وي تاكيد مي كند هر زمان نوجوان در خود احساس تزلزل و بي اعتمادي كند و خانواده را مامن احساسات و هيجانات و خواست هاي خود نداند ، راه را بر تمام آسيب هاي بيروني باز كرده است.

تاهل، اشتغال و تحصیلات در برابر اعتیاد فاقد اثربخشیاند

در همين ارتباط رييس ستاد مبارزه با مواد مخدر گفته است: خیلی از مردم تنها قله این کوه مواد مخدر یعنی معتادان و توزیع مواد را میبینند در حالی که همه واقعیت این نیست و آسیبهای ناشی از مواد مخدر مانند فروپاشی خانوادهها، شیوع بیماریهایی مانند ایدز و هپاتیت به مراتب مهمتر است و در طرح شیوع شناسی که در کشور در سال 90 انجام شد، یافتهها نشان داد که 53 درصد معتادان شاغل، 63 درصد متأهل و 75 درصد دیپلم به بالا هستند یعنی با علم به موضوع، آن را مصرف میکنندبابك دینپرست با بیان اینکه طی چند سال اخیر برنامههای خوبی را با مشارکت وزارت آموزش و پرورش و بهزیستی بهمنظور پیشگیری از اعتیاد اجرایی شده است، گفت: اجرای برنامههای پیشگیری اجتماعمحور در محلات شهری، روستایی و محیطهای کاری و آموزشی و برنامه مصونسازی مهدهای کودک با هدف پیشگیری اولیه و آموزش و ارتقای آگاهیهای والدین و مربیان از جمله برنامههایی است که ستاد با همکاری بهزیستی آ انجام داده است. در همین راستا در اقدامی مشترک میان ستاد، وزارت آموزش و پرورش، سازمان بهزیستی و همچنین دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل (UNODC) توافق شد که برنامه FAST که همان برنامه همکاری خانه و مدرسه است به صورت پایلوت برگزار شود. دين پرست در همايش مبارزه با عتياد گفته است.وی همچنین برنامه مدرسه عاری از خطر با هدف پیشگیری از اعتیاد، خشونت، دخانیات و ایدز، برنامه آموزش مهارتهای مقابلهای، برنامه مدرسه مراقب اجتماعمحور، برنامه آموزش مهارتهای مراقب از خود و همچنین جلسات کارگاهی آموزش مهارتهای زندگی و سبکهای فزرندپروری را از جمله برنامههایی برشمرد که ستاد با مشارکت وزارت آموزش و پرورش به انجام رسانده است.در هر حال اين نتيجه را مي توان گرفت كه در حوزه فرهنگی و پیشگیری چند مشکل اساسی وجود دارد که مهمترین آن فاصله و خلاء موجود در بین دو مقطع آگاهی و باور است.

توانمندسازی روانی و اجتماعی دانشآموزان در مقابله با اعتیاد

وهمچنين رییس اداره فرهنگی و پیشگیری در خانواده ستاد مبارزه با مواد مخدر هم در اين رابطه گفته است كه وجود دانشآموزان معتاد و اطلاعرسانی از وضعیت اعتیاد در مدارس به این معنا نیست که آموزش و پرورش مسئول این وضعیت است. محمدمهدی اسماعیلی در گردهمایی روسای ادارات مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی آموزش و پرورش کشور، اظهار کرد: دانشآموزان به عنوان عضوی از جامعه در معرض آسیبهای اجتماعی مختلف هستند که میتوان برنامههای پیشگیری و درمانی را حتی از مدارس برای مبارزه با آسیبها شروع کرد. رییس اداره فرهنگی و پیشگیری در خانواده ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور تاکید کرد: توانمندسازی روانی و اجتماعی دانشآموزان از جمله مهمترین مسائلی است که میتواند در افزایش اعتماد به نفس آنها به منظور مقابله با آسیبهای اجتماعی و اعتیاد موثر باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار