تجارت آنلاین: پیدا کردن یک جانشین برای پراید حالا چند وقت است به چالشی برای سایپا و البته علامت سوالی بزرگ برای خریداران تبدیل شده است. پراید حدود دو دهه سلطان بلامنازع جاده های ایران بود و به عنوان جانشین پیکان به خوبی توانست در سبد خرید خانوارهای ایرانی جا باز کند. حالا اما دوباره قصه در حال تکرار شدن است. این بار پراید باید به موزه برود و خودرویی جدید در جاده های ایران تاجگذاری کند. خودرویی که البته باید زیر 30 میلیون قیمت بخورد تا قشر متوسط ایران بتواند قدرت خریدش را داشته باشد.
در همین راستا امروز سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس گفت: خودروهای جایگزین پراید با شرایط قیمتی متفاوت با در نظر گرفتن توانایی اقشار مختلف در بازار عرضه خواهند شد.
سعید باستانی سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در خصوص زمانبندی دقیق برای خروج خودروی پراید از خط تولید، اظهار کرد: طبق مهلت داده شده، خودروی پراید باید تا به حال از خط تولید خارج میشد، اما مجموعه ای از عوامل از جمله تحریم ها مانع تحقق این امر شد، ولی بطور حتم تا پایان امسال ، پراید از خط تولید خارج خواهد شد.
باستانی در ادامه افزود: هم اکنون به هدف خود در اجرای اصل 44 قانون اساسی مبنی بر خصوصی کردن شرکت های خودروسازی دست نیافتهایم و تنها توانسته آنها را از کارخانه های دولتی به شبه دولتی تبدیل کنیم که این موضوع هیچگونه، مطلوب نیست.
سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی به بحث پیرامون جایگزین خودروی پراید در بازار پرداخت و گفت: تا به حال چند خودرو برای جایگزینی پراید انتخاب شده اند که ویژگی اصلی آنها ارائه خدماتی حداقل در سطح این خودرو با قیمت مناسب و ایمنی بالاتر است.
سعید باستانی در پاسخ به این پرسش که آیا افراد با درآمد پایین، توانایی خرید خودروهای جایگزین پراید را دارند، یادآور شد: این خودروها با شرایط قیمتی متفاوت با در نظر گرفتن توانایی اقشار مختلف در بازار عرضه خواهند شد.
*خداحافظ پراید… سلام رنو کوئید !
هماکنون بازار خودروهای با قیمت کمتر از ۳۰ و ۲۵ میلیون تومان به طور عمده در اختیار سایپا است. این شرکت دو خودروی پر تیراژ پراید و تیبا را در این بازه قیمتی تولید و عرضه میکند؛ این وضعیت در حالی است که بخش قابل توجهی از مصرفکنندگان ایرانی قدرت خرید پایینی داشته و مشتری خودروهای با قیمت کمتر از ۳۰ و ۲۵ میلیون تومان هستند.
در این شرایط رنو برگ برنده خود را در ایران رو کرده که خودروی ارزان قیمتی به نام "کوئید” است. کوئید خودرویی با قیمت اقتصادی است که هماکنون توسط رنو در کشورهایی همچون برزیل و هند تولید میشود. قیمت این خودرو در برزیل ۶۰۰۰ یورو (حدود ۲۴ میلیون تومان) و در هند ۴۵۰۰ یورو (حدود ۱۸ میلیون تومان) است.
در صورت تولید این خودرو در ایران، با توجه به این که عوارض گمرکی آن معادل خودروهای وارداتی نخواهد بود، می توان انتظار داشت یا همین بازه قیمتی در ایران نیز عرضه شود مگر آن که برخی اعمال نفوذها باعث شود اتفاقات دیگری بیفتد که البته مسبوق به سابقه هم هست!
البته مدل هندی این خودرو فاقد امکاناتی همچون کولر و سیستم ترمز ABS است، بنابراین با توجه به استانداردهای اجباری سازمان ملی استاندارد، مطمئنا کوئید تولیدی در ایران شبیه به نمونه برزیلی آن از نظر امکانات و سطح قیمتی خواهد بود.
پیش از این و در طول یک سال گذشته دو شرکت ایران خودرو و سایپا همزمان خواستار در اختیار گرفتن تولید این خودروی ارزان قیمت رنو در ایران بوده و هر یک در مذاکره با این شرکت فرانسوی گسترش همکاریها در دوران پسابرجام را به در اختیار گرفتن تولید این خودرو مشروط کرده بودند.
با این حال به توجه به اقدام اخیر رنو در انعقاد تفاهمنامه همکاری برای تولید محصولات خود به طور مستقل در ایران، احتمال تولید مستقل خودروی کوئید در ایران از سوی رنو نیز افزایش یافته است.
در این زمینه اخیرا رنو تفاهمنامهای را با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) منعقد کرده که براساس آن یک شرکت خودروسازی جدید با مشارکت دو طرف تاسیس خواهد شد که سهم رنو در آن ۶۰ درصد بوده و این شرکت فرانسوی میتواند فرایند تولید، فروش و خدمات پس از فروش محصولات خود را به صورت مستقل در ایران ایجاد کند.
در این شرایط در صورت تولید مستقل کوئید در ایران از سوی رنو، این خودرو احتمالا در محدوده قیمتی ۲۵ میلیون تومان وارد بازار خواهد شد و با توجه به جذابیتهای ظاهری، فنی و کیفی آن در مقایسه با خودروهای پراید و تیبا، میتواند مشتریان این خودروها را به سوی خود جذب کند.
*چانگان وارد می شود!
رونمایی سایپا از مجموعه موتورهای اختصاصی و کم مصرف خود در هفته گذشته و نیز اعلام رسمی بازنشستگی پراید تا پایان سال 97 همه خودروسازان را به تکاپو انداخته تا سهم مناسبی از پایین ترین بخش بازار خودروی ایران به دست آورند. سایپا که علاوه بر توسعه و به روزرسانی محصولات خانواده تیبا، در تلاش است تا با رونمایی از محصولات جدیدی که ذیل پروژه sp100 آنها را معرفی کرده، همچنان حاکم بلامنازع بازار خودروهای ارزان قیمت ایران باشد.
از دیگر سو رنو نیز با هدف کسب سهم بزرگی از این بخش از بازار قرار است مدل کویید را که اخیرا ایرادات فراوانی به آن در زمینه ایمنی و طراحی وارد شده در ایران تولید کند. کنار هم قرار دادن این موارد، خبر از رقابتی سخت میان تولیدکنندگان داخلی و خارجی مختلفی دارد که همه محصولاتی را در مهم ترین بخش بازار 1.3 میلیون دستگاهی خودرو در ایران برای تولید انتخاب کرده اند. جیلی، ایران خودرو و حتی پژو در تلاش اند تا برای ورود به این بخش از بازار ایران تلاش هایی را صورت دهند.
در این بین مدت هاست خبرهایی از تلاش سایپا و همکار چینی اش چانگان برای تولید یک خودروی مناسب در این رنج قیمتی شنیده می شود. چانگان بنی خودرویی است که قصد دارد با ظاهر و سطح مناسب امکاناتش به مقابله با رنو و محصول کویید بپردازد. با هم نگاهی به این خودروی چینی می اندازیم، خودرویی هاچ بک، با بدنه ای کوچک و موتوری کم مصرف، که ویژگی های جالبی دارد. این خودرو از طرحی مدرن و عامهپسندی بهره میبرد که پتانسیل جذب خریداران جوانتر را بهخوبی داراست و حتی میتواند از این لحاظ، هاچبکهای کوچک وارداتی را به چالش کشیده و زنگ خطر را برای آنها به صدا در آورد. در نمای جلو، نخستین نکتهای که در چانگان بنی نگاه آدمی را به خود معطوف میکند چراغهای بزرگ و کشیده این خودروست که از هندسه درخور و ظاهر جذابی بهره برده و در تلفیق با کاپوت عضلانی و متورم آن، نمایی دلپسند و مدرنی را برایش به ارمغان آورده است.
چانگان بنی با طول و عرض و ارتفاعی معادل3.73، 1.65 و 1.53 از طولی نزدیک به رنو کویید برخوردار است گرچه ارتفاع و عرض کمتری دارد و بیشتر شبیه کیا پیکانتو است. فضای باک این خودروی کوچک شهری با 250 لیتر اندکی بزرگ تر از پژو 206 است اما اتاق خودرو با فاصله بین دو محور 2.41 اندکی کوچکتر از پژو 206 است. نحوه طراحی و استفاده از متریال در اتاق خودرو بسیار جالب است و طراحان با استفاده از رنگ های جذاب سعی در ساحت فضایی جوان پسند داشته اند. البته جنس مواد کیفیت بالایی ندارد و همانند خودروهای این رده از بازار در سطح پایینی قرار دارد و عمده اتاق از جنس پلاستیک خشک است.
چانگان مدل بنی یا بن بن را با دو گونه موتور 1200 و 1400 سی سی تولید می کند که این دو پیشرانه از قدرت و گشتاوری به ترتیب برابر با 85 و 100 اسب بخار و 136 و 110 نیوتون متر سود می برد. مهم ترین ویژگی فنی این خودروی کوچک چینی مصرف اندک بنزین و البته اهرم تعویض دنده گردان و پدال شیفترهای تعویض دنده در پشت فرمان است که در خودرویی با این قیمت و اتاق کمتر باب است. این اهرم گردان و مکانیسم تعویض دنده با شیفترهای پشت فرمان باعث شده تا سطح تکنولوژی بنی بالاتر به نظر برسد و چانگان فراتر از رقبای هم سطح قرار بگیرد.
همچنین کیلومترشمار و صفحه نشان دهنده اطلاعات خودرو چیدمان و طرح جالبی دارد و نسبت به پژو 206 یا رنو ساندرو از نورپردازی بهتر و شکیل تری برخوردار است. داشتن مانیتور هفت اینچی و تجهیزاتی از قبیل سقف پانوراما و فرمان برقی حساس به سرعت از دیگر مواردی است که در هیچ یک از رقبای هم قیمت وجود ندارد. بنا بر آنچه سایت پدال نوشته تمامی تیپهای این خودرو به طور استاندارد از دو کیسه هوا و سیستمهای ایمنی همچون ترمز ضد قفل ای بی اس، ترمز کمکی و سامانه توزیع الکترونیکی نیروی ترمز بهره میبرند و در تیپهای فول این خودرو، دوربین دید عقب و سنسورهای پارک نیز به طور استاندارد نصب شدهاند.
از دیگر امکانات این خودرو می توان به آینههای جانبی برقی با گرمکن، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان به علاوه پخش ام پی3، درگاه یو اس بی و آی یو ایکس، سامانه هدایت GPS، صفحه نمایش رنگی، سنسور پارک عقب، تنظیم ارتفاع چراغهای جلو، شش عدد بلندگو، سیستم تهویه مطبوع دستی، قفل مرکزی با ریموت، رینگهای آلومینیمی و مه شکن جلو اشاره کرد.
پایان کلام اینکه خودروی بنی از این قابلیت برخوردار است که قشر جدیدی از مشتریان را برای سایپا آماده و مهیا سازد، قشری که تمایلی بهصرف مبالغ سنگین و گزاف برای هاچبکهای کوچک ژاپنی و کرهای نداشته و زیبایی یک خودرو، تعداد آپشن ها و پشتیبانی خدمات یدکی مهمتر از نام و سابقه طولانی آن است. گرچه این قشر سخت در پی یک خودروی کوچک برای مصارف درون شهری خود هستند ولی غالبا خواهان یک خودروی مدرن کاربردی و ارزانقیمت اند که چانگان در صورت عرضه با قیمت 30 میلیون تومان می تواند به گزینه ای مناسب برای خرید و رقیبی چابک برای رقابت با رنو کویید تبدیل شود. تنها بدشانسی چانگان بنی این است که برند رنو در ایران محبوبیت بالایی دارد. آیا بنی می تواند کویید را شکست دهد.
هر چند با وجود چانگان بسیاری معتقدند از هماکنون زنگ خطر برای سایپا به صدا در آمده است و این خودروساز بزرگ ایرانی باید به فکر جایگزین مناسبی برای پراید به عنوان پر تیراژترین خودروی تولیدیاش باشد تا بتواند با خودرویی مانند کوئید در ایران رقابت کند.
البته سایپا تیبا را به عنوان یک انتخاب در اختیار دارد و به عنوان یک جانشین بالقوه به آن می نگرد. این در حالی است که تجربه نشان داده که ممکن است در آخرین لحظه تمام معادلات به هم بزنند.