کد خبر: ۵۴۷۱۸
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۲

فاطمه ذوالقدر

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی

آمارها حکایت از این دارد که دو سوم سال در کلان شهرهای ایران به خصوص تهران در وضعیت آلودگی و شرایط بحرانی سلامت قرار دارد و علیرغم تداوم این موضوع طی سال های متوالی به دلیل شرایط اقلیمی حاکم بر کشور، راهکاری اجرایی و عملیاتی که بتواند این تعداد روزهای آلوده را کاهش دهد بکار گرفته نشده است. آلودگی هوا صرفاً با سلامت شهروندان در ارتباط نمی باشد بلکه هر یک روز تعطیل صنایع به دلیل این موضوع، لطمات اقتصادی بسیاری را بر چرخ اقتصاد کشور وارد می کند و هر یک روز تعطیل نظام آموزشی کشور امروز در کاهش کیفیت آموزش را به همراه داشته که بر روی دانش آموزان که سرمایه های انسانی کشور به حساب می آیند و در آینده این سرمایه های انسانی بر روی اقتصاد کشور به صورت مستقیم موثر خواهند بود نیز اثرگذار خواهد بود. بر این اساس تعطیلی های برخواسته از آلودگی هوا لطمات اقتصادی خود را هم به صورت کوتاه مدت و هم دربلند مدت بر چرخ اقتصاد کشور وارد می کند. گام نخست در کاهش آلودگی هوا را در خروج صنایع آلاینده از سطح کلان شهرها قرار دادند اما این به تنهایی کفایت امر را نمی کند چرا که با توجه به حجم انبوه جمعیت ساکن در کلان شهرها و کمبود وسایل حمل و نقل عمومی، افزایش تولید و عرضه خودروهای داخلی با کیفیت پایین را شاهد هستیم.

از اینرو، گام بعدی در کاهش سطح آلودگی هوا را باید در بهره گیری از صنایع و تکنولوژی نوین قرار می دادیم و با ورود خودروهای هیبریدی به شهر، آسمان و شهروندان را از این بحران رها می کردیم. ورود خودروهای هیبریدی در چرخه حمل و نقل عمومی اگر چه می تواند بسیار مناسب و موثر واقع گردد اما باید این نکته را مدنظر قرار دارد که با مشکل اعتبارات مالی و بودجه ای در بخش حمل و نقل عمومی مواجه هستیم. لذا مناسب است راهکارهای در بخش ورود خودروهای هیبریدی در دسترس خانواده و شهروندان مورد توجه قرار گیرد که این مستلزم حرکت تولید کنندگان داخلی به سمت تولید خودروهای هیبریدی بوده و یا کاهش عوارض گمرکی در خصوص این گروه از خودروهاست. مهمتر اینکه باید نگاه ویژه ای به واردات خودروهای هیبریدی داشته باشیم. درگام اول باید اجازه واردات به خودرو هیبریدی داده شود و سایت ثبت سفارش برای این قبیل خودروها هرگز بسته نشود تا خریدارانی که توان مالی بالایی دارند، تشویق به خرید این قبیل خودروها شوند. نکته دیگر اینکه تعرفه واردات برای این قبیل خودروها تا زمانی که مشابه آنها در داخل کشور تولید شود، به پایین ترین سطح ممکن تنزل یابد. البته لازم است کاهش تعرفه برای خودروهای حمل و نقل عمومی بیشتر اعمال شود. امروزه بیشترین حجم رفت و آمد درون شهری به خودروهای عمومی مانند تاکسیها اختصاص دارد.بنابر این می توان معافیتهایی برای تاکسیرانی هنگام خرید خودرو هیبریدی قایل شد. نکته بعدی اختصاص وام بانکی با بهره پایین به خریداران خودروهای هیبریدی است. از این طریق نیز می توان هزینه هایی که آلودگی هوا به مردم تحمیل می کند را با تغییر سیاست در به کارگیری خودروهای عمومی از بنزینی به هیبریدی، در مسیر دادن تسهیلات هدایت کرد.

از سویی کاهش عوارض گمرکی خودروهای هیبریدی می تواند عرصه رقابتی را برای تولید کنندگان داخلی ایجاد کند. تولیدکنندگانی که تا به حال به واسطه تولیدات با کیفیت پایین لطمات بسیاری را بر جان و مال و سلامت شهروندان و شهر وارد کرده اند به طوری که در همین هفته اخیر رشد 126 درصد نارسایی های قلبی و ریوی ثبت شده در اورژانس تهران را داریم که زنگ هشداری برای همه مسئولین و ذیمدخلان امر است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار