کد خبر: ۵۵۲۲۷
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۳
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت:آیین‌نامه اولیه ایجاد شعب بانکی بین‌المللی وفعالیت موسسات مالی در مناطق با هماهنگی ونظارت بانک مرکزی تهیه شده که پس از کارشناسی برای تصویب به دولت می‌رود.

مرتضی بانک در اولین نشست خبری خود گفت: توسعه در مرکز، نواحی و پیرامون کشور در حال حاضر در دستور کار بوده و ظرفیت‌های مناطق آزاد مورد توجه است.
وی با اشاره به اینکه ایران کشوری مستقل از نظر اقتصادی و سیاسی است و این دستاورد در نتیجه انسجام قومیت‌ها حاصل شد، ادامه داد: وجود ۱۵ کشور همسایه فرصت مغتنمی برای استفاده از ظرفیت های منطقه ای فراهم کرده که از این ظرفیت تاکنون به نحو مطلوبی استفاده نشده است.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد با اشاره به وجود ۷ منطقه ویژه اقتصادی در کشور گفت: افزایش مناطق آزاد و ویژه در حد لزوم می‌تواند توجیه پذیر باشد. وی افزود: البته رشد مناطق آزاد نمی تواند بیش از ظرفیت کشور اتفاق بیفتد و باید با هدف‌های توسعه اقتصادی کشور همراه باشد.
بانک با اظهار امیدواری نسبت به رای مثبت مجلس درباره ایجاد مناطق آزاد جدید افزود: ۸ منطقه آزاد و ۱۲ منطقه ویژه در دستور کار قرار دارد. مشاور رییس جمهور تصریح کرد: مناطق ویژه می‌توانند گسترش پیدا کنند و نباید اجازه داد مناطق آزاد از اهداف خود دور شوند.
بانک در خصوص ایجاد موسسات پولی و مالی بین المللی در مناطق آزاد بیان داشت: قانون مناطق آزاد مترقی است و از جمله فعالیت های پیش بینی شده ایجاد رابطه پولی است. وی با بیان اینکه بانک مرکزی باید مقرراتی در این زمینه تدوین کند ولی هنوز آیین نامه تدوین نشده است، گفت: در جلساتی با رییس کل بانک مرکزی آیین نامه اولیه تهیه و به بانک مرکزی ارسال شد که در نهایت باید به تصویب هیئت دولت برسد.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۳۵۰ شعبه بانک‌های داخلی در مناطق آزاد فعال است، تصریح کرد: برای ایجاد روابط بانکی بین‌المللی می توان از طریق ایجاد بورس بین الملل که مقدمات آن در حال فراهم شدن است، اقدام کرد که این برنامه ها به صورت مرحله‌ای دنبال می‌شود. بانک تصریح کرد: در بحث صادرات از طریق مناطق آزاد برنامه داریم و با نگاه به بازارهای جهانی به دنبال ایجاد رونق در داخل هستیم. وی افزود: ایجاد مشوق های صادراتی موضوع مهمی است و دولت در این زمینه نگاه ویژه ای دارد و امسال باید یک میلیارد دلار صادرات انجام شود که محقق خواهد شد.
بانک ادامه داد: در ۴ سال گذشته حدود ۷۷ میلیارد دلار صادرات و ۱۹ میلیارد دلار واردات از مناطق آزاد صورت گرفت. دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به فعالیت ۱۲۰۰ واحد صنعتی در مناطق آزاد و ۷۰۰ واحد در مناطق ویژه خبر داد و بیان داشت: مدیریت ابزار اصلی و مهم در اجرای موفقیت آمیز برنامه ها است که ما تلاش داریم مدیریت های پایداری را داشت باشیم.
بانک تصریح کرد: در بخش ترانزیت نیز فرصت های مناسبی در مناطق آزاد وجود دارد و در این بخش می توان از ظرفیت های بنادر استفاده کرد. مشاور رییس جمهور ادامه داد: در کیش بندر جدیدی در حال ایجاد است که ظرفیت بارگیری تا ۳۵ هزارتن افزایش خواهد یافت.
وی با اشاره به صادرات ۱۲ میلیارد دلاری از طریق مناطق آزاد اظهارداشت: درباره ایجاد مناطق آزاد جدید که در لایحه دولت ۸ مورد است تعامل خوبی بین دولت و مجلس برقرار است. دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بیان داشت: هر چند مناطق ویژه با توجه به سازمان متولی فعال می شوند امابرخی دستگاه ها نتوانستند در این زمینه فعال شوند و ما در این زمینه ارزیابی دوباره در دستور کار داریم.
بانک با بیان اینکه، ورود کالاهای قاچاق به کشور دارای شیوه های مختلفی است، اظهارداشت: در حال حاضر آمارها حدود ۱۳ میلیارد دلار را نشان می دهد. اینکه عنوان می شود مناطق آزاد دروازه ورود قاچاق هستند خیلی با عملکردها سازگاری ندارد هرچند نمی توان گفت هیچ کالای قاچاقی در این بخش صورت نمی گیرد.
بانک خاطرنشان کرد: ورود سه میلیارد دلار کالا از مناطق آزاد ارتباطی با ما ندارد و مربوط به گمرک است ولی از طریق فعال سازی سامانه گمرک در مناطق آزاد اینگونه ابهامات برطرف می شود. وی درباره فرار مالیاتی از برخورد جدی در این بخش خبر داد و افزود: فعالیت در مناطق آزاد از مالیات معاف است ولی اگر فعالیت وارد سرزمین اصلی شود ارزش افزوده آن محاسبه می شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: