کد خبر: ۵۸۲۶۹
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۹

محمد حسین فرهنگی

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی

پس از آنکه یک لایحه برای ادغام چند وزارتخانه در دولت دهم تسلیم مجلس شورای اسلامی شد و نمایندگان مردم در خانه ملت پس از بررسی های گسترده به این ادغام رای دادند، یک بار دیگر شاهد هستیم که عده ای به دنبال تفکیک این وزارتخانه و ایجاد دو وزارت جدید در دولت هستند اما مشخص نیست چرا برخی اصراردارند چند وزارتخانه را از یکدیگر تفکیک کنند و با بزرگ کردن دولت، سرعت را ازاجرای کاربگیرند و دولتی سنگین ایجاد کنند.

اگرچه نمایندگان دو وزارتخانه را هدف گرفته اند اما جداسازی وزارت صنعت، معدن و تجارت جای تعجب است. این موضوع ازمد‌ت‌ها پیش در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی مطرح بود و اعضای کمیسیون پس از آنکه همه جوانب را در نظر گرفت، به این نتیجه رسید که تفکیک کار اشتباهی است و به همین دلیل با اتفاق آرا و البته با رای اکثریت مطلق، با تفکیک و دو پاره کردن مخالفت شد.

اینکه بخواهیم کار احساسی کنیم، درست نیست و باید درک کنیم که تفکیک وزارتخانه‌ها تصدی گری دولت را زیاد می‌کند. باید بپذیریم که وقتی وزارتخانه جدیدی ایجاد می کنیم، به همان نسبت تشکیلات جدید ایجاد می شود، تصمیم گیری چند شاخه می شود و در نهایت همین وزارتخانه که امروز واحد است، در کار همدیگر دخالت می کنند و کار به هرج و مرج کشیده می شود. فراموش نکنیم که مدت‌هاست مدیریت در وزارت صنعت، معدن وتجارت واحد است و به محض جدا کردن مسوولیت‌ها و ایجاد وزارت جدید، دخالت‌ها و کارشکنی‌ها زیاد می شود. آنگاه وزارت تجارت بر مبنای دیدگاه وزیر خود حرکت میکند و مانند گذشته کالاهایی وارد می کند که صدای صنعت و معدن وتولید را در می آورد.

البته برخی انتقادها حاکی از آن است که برخی از وزارتخانه تنبل هستند و گستردگی آنها در این تنبلی نقش دارد. این انتقاد درستی است که در دولت یازدهم و دوازدهم وزارتخانه های داشته و داریم که مدیریت آنها کند است، زیرا وزیر آنها توانمند نیست، اما به یاد داشته باشیم که در مقابل وزارتخانه ای هم داریم که با وجود گستردگی، توانسته‌اند به درستی مدیریت کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار