کد خبر: ۶۸۵۱
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۶
در نشست شهرسازان مطرح شد:
مدیرکل راه و شهرسازی مازندران، تخلفات ساختمانی در حوزه شهرسازی را ناشی از ضعف نظارت ها، منافع مالکان و عدم بازدارندگی قانونی دانست.
به گزارش تجارت آنلاين به نقل از مهر، حیدر نوروزی بعد از ظهر یکشنبه در هفتمین بزرگداشت روز جهانی شهرسازی مازندارن که در محل دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندران برگزار شد افزود: برخورد قاطعی با متخلفان در ساخت و سازها صورت نمی گیرد و نباید این تخلفات فرهنگ سازی شود و باید جلوی این انحراف گرفته شود.

نوروزی با بیان اینکه طرح های جامع و تفصیلی مبنای کار در شهر و شهرسازی هستند اظهار داشت :این طرح ها توسط مشاوران ذی صلاح که اساتید دانشگاه در آن تیم حضور دارند مورد مطالعه قرار می گیرند و برداشت وضع موجود صورت می گیرد و پس  از تعریف سرانه مربوط به آن شهر نظر اعضای شورای شهر و شهرداران در این طرح ها لحاظ می شود.

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران ادامه داد: تمامی اعضای کمیته فنی کارگروه زیربنایی، طرح را بررسی کرده و اعمال نظر می کنند و زمانی که موضوع در کمیته فنی مصوب شد برای نهایی شدن به شورای برنامه ریزی و توسعه استان می آید که بالاترین مرجع تصمیم گیری در شهرسازی این شوراست.

به گفته وی این طرح جهت تصویب نهایی به شورای عالی معماری و شهرسازی ارسال می شود و در نهایت این طرح برای اجرایی شدن به استان ابلاغ می شود.

نوروزی اظهار داشت : وقتی طرحی که مشاور ذی صلاح نظر داده و نظر مسئولین استانی لحاظ شده و تمامی مراجع نظر دادند باید اجرا شود و نباید تغییراتی در این طرح ها صورت گیرد.

این مقام مسئول با اشاره به عملکرد کمیسیون ماده پنج در اجرای طرح تفصیلی اظهار داشت : اجرای تغییرات در طرح تفصیلی در کمیسیون ماده پنج نقطه شروع انحرافات در شهرسازی همین جاست و اگر مطالعه به درستی صورت می گرفت قطعا این مشکلات را نداشتیم.

وی با اشاره به اقدامات لازم جهت دستیابی به شهرسازی بهتر اظهار داشت : مشاورین باید کار خود را بدرستی انجام دهند، مسئولین محلی به دور از مسائل حاشیه ای نظر خود را در طرح ها اعمال کنند و در کارگروه زیربنایی که دبیرخانه آن در اداره کل راه و شهرسازی است بایستی این طرح ها به درستی بررسی شود.

 مدیرکل راه و شهرسازی مازندران، با اشاره به ارتباط ضعیف بین دانشگاه با صنعت و پایین بودن کیفیت آموزش ها اظهار داشت :با ادغام دو مجموعه بزرگ راه و شهرسازی و با این تعداد واحدهای درسی نمی توان عملکرد درستی داشت و شهرسازی باید بر اساس اصول ساخته شود.

علی نبیان معاون عمرانی استاندار مازندران نیز گفت: همه ما حلقه های بهم پیوسته هستیم و نمی شود این حلقه با حلقه دیگر اتصالی نداشته باشد و اگر قرار باشد حلقه ها از هم فاصله داشته باشند نمی توانیم شهر، منطقه و استان خود را مدیریت کنیم و همه ما با هم معنی و مفهوم پیدا می کنیم.

وی با اشاره به جایگاه شهرداران و اعضای شورای اسلامی شهر در مدیریت شهری اظهار داشت: اگر قرار است که گام موثری در جهت اعتلای شهر و کشور برداریم همه با مدیریت حداکثری و همه در مدیریت شهرها مشارکت داشته باشند و باید موضوعات در منظر همه به مشارکت گذاشته شود.

نبیان افزود : اگر اشکالاتی در بدنه شهری وجود دارد نباید تمامی آنها را به شهرداران واگذار کنیم و باید بررسی شود که اشکال کار در کجاست  و همه ما به عنوان یک شخصیت حقوقی جایگاهی داریم و در شخصیت حقیقی در آن جایگاه حقوقی قرار می گیریم.

معاون عمرانی استاندار مازندارن با بیان اینکه در عرصه های مختلف از مشاوران مختلف استفاده می کنیم گفت : اگر قرار است برای یک شهر طرح جامع داشته باشیم از مشاوران در حوزه های شهرسازی کمک می گیریم که تعدادی از این مشاوران  از اساتید به نام شهرسازی هستند.

نبیان اظهار داشت: مازندران از لحاظ منابع طبیعی جایگاه ویژه ای در استان دارد و از غرب تا شرق استان ارتباط زیبایی با دریا و جنگل دارد و باید از این منابع نهایت بهره برداری انجام شود .

وی افزود : اینکه چقدر توانستیم از این پتانسیل استفاده کنیم و به جایگاه رفیع جای تامل دارد و در ان موضوع تلاش اساتید، کارشناسان و اعضای شورای شهر و شهرداران را می طلبد.

معاون امور عمرانی استانداری مازندان ادامه داد : اگر قرار است مازندران زیبا داشته باشیم که بالغ بر ۲۰ میلیون جمعیت به عنوان گردشگر از شهرها و مناطق آن استفاده کنند نیاز است که تک تک اساتید و دانشگاهیان در کنار ما باشند و طرح و ایده بدهند تا با مشارکت بتوانیم استان خود را بسازیم.

رئیس گروه تخصصی شهرسازی نظام مهندسی ساختمان مازندران نیز اظهار داشت : ۲۰۰مهندس شهرساز عضو نظام مهندسی ساختمان مازندران هستند که از این تعداد ۹۰ نفر دارای پروانه اشتغال مهندسی هستند و درصدد هستیم بتوانیم زمینه اشتغال فارغ التحصیلان را فراهم کنیم.

شیرزاد یزدانی افزود : طی مکاتبات صورت گرفته با معاون راهبردی رئیس جمهور و معاون عمرانی وزارت کشور در زمینه اشتغال این مهندسان اقدامات خوبی صورت گرفته و اصلاحاتی در چارت سازمانی شهرداری ها صورت گرفته است.

 این شهرساز اظهار داشت : هدف از برگزاری این همایش تعمیم فرهنگ شهرسازی در بدنه جامعه و تعامل بین دستگاه های مختلف اجرایی استان و پاسداشت شهرسازان پیشکسوت و شهروندان نمونه و مدیران شهری پیشرو در امر توسعه شهری است.

وی با اشاره به فعالیت گروه تخصصی شهرسازی سازمان گفت: مازندران از استان های پیشرو در زمینه ارائه خدمات مهندسی در بخش شهرسازی است و مصوبات این سازمان به عنوان الگویی در سایر استان ها مورد اسفاده قرار گرفت و یکی از مهم ترین اقدامات در حوزه شهرسازی اخذ مصوبه هیأت چهارنفره در زمینه نظارت شهرسازی بود.

یزدانی با اشاره به تاکید قانون نظام مهندسی و آیین نامه اجرایی قانون در ارتباط با مباحث شهرسازی اظهار داشت :در ماده دو قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و ماده ۳۴ و ۳۵ این قانون بحث نظارت بر اجرای طرح های توسعه شهری تاکید شده ولی این موضوع بعد از سال ها در استان اجرایی شده است.

رئیس گروه تخصصی شهرسازی سازمان افزود :اجرایی شدن حدود صلاحیت شهرسازی در بخش های مختلف، بازنگری مبحث دوم مقررات ملی ساختمان در حوزه شهرسازی، پیگیری تدوین مقررات ملی شهرسازی به عنوان یکی از مباحث مقررات ملی ساختمان از جمله فعالیت های گروه شهرسازی نظام مهندسی استان است.

یزدانی ادامه داد : ایجاد دفاتر خدمات شهرسازی به منظور ارائه خدمات در ارتباط با موضوعات مربوط به صدور پروانه ساختمانی و خدماتی از دیگر محور فعالیت های گروه شهرسازی است و با توجه به اینکه در بسیاری از شهرها و استان های کشور این موضوع اجرایی شد و در صدد هستیم در مازندران  نیز به اجرا در آوریم.

وی اظهار داشت : پیگیری جهت برگزاری آزمون کارشناسان رسمی دادگستری در رشته شهرسازی و اخذ صلاحیت برای کارشناسان این رشته از دیگر اقدامات صورت گرفته بود که متاسفانه چندسالی است که برگزاری این آزمون متوقف شده و در صدد هستیم در سال جاری این آزمون را برگزار کنیم.

 رئیس نظام مهندسی ساختمان مازندران اظهار داشت: از نظر استحکام سازه به جایگاه خوبی رسیده ایم و اگر زلزله ای مشابه زلزله بم در استان وقوع یابد مازندران پنج درصد بم خسارت نخواهد داشت.

تورج ناییج پور ضمن گرامی داشت یاد و خاطره قربانیان زلزله بم در سالروز وقوع این زلزله افزود: از نظر کیفی سازی در سازه و معماری رشد کردیم ولی در حوزه شهری و شهرسازی عقب افتاده ایم و ساختمان های جور را در مکان های ناجور ساختیم.

نائیج پور ادامه داد :سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران در سه سال گذشته در زمینه شهرسازی فعالیت های مهمی را به انجام رسانده که یکی از فعالیت ها آسیب شناسی ساخت و ساز در استان بود که این آسیب شناسی طی یک پروژه پژوهشی آغاز شد و در اوایل وزارت دکتر آخوندی به شورای عالی شهرسازی کشور رسید.

به گفته وی این اقدامات منجر به انعقاد تفاهم نامه فی مابین سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، استانداری و رئیس نظام مهندسی ساختمان مازندران شد و بر اساس آن ساماندهی ساخت و ساز استان در دستور کار قرار گرفت.

این مقام مسئول با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران سازمانی نوپا است اظهار داشت: مهندسی به شکل نوین جوان است و با توجه به گسست مهندسی که بعد از انقلاب در کشور اتفاق افتاد اکنون نظام مهندسی عمری ۱۹ ساله دارد و با توجه به هفت رشته تخصصی این سازمان تلاش کردیم رسالت ملی خود را انجام داده و خدمات مهندسی مطلوب به جامعه ارائه دهیم.

نائیج پور با اشاره به مهجور ماندن رشته شهرسازی در نظام مهندسی گفت :طی بررسی های انجام شده مشخص شد که باید جایگاه مناسبی برای شهرسازی دیده شود و در نهایت مقرر شد جایگاه این رشته در حوزه شهری قبل از صدور نقشه باشد تا مفهوم واقعی خود را حفظ کند.

رئیس نظام مهندسی ساختمان مازندران با اشاره به ضوابط و مقررات در کشورهای مختلف دنیا در ساخت و سازها گفت : در اکثر جاهای دنیا برای شهر آیین نامه جداگانه ای وجود دارد و برای ساختمان نیز به عنوان تکنیکال بخش ساخت قوانین جداگانه ای وضع کردند ولی در کشور ما  تمامی کدها در قالب ساختمان است و از این بخش هم نتوانستیم بخوبی بهره بگیریم.

نائیج پور با بیان اینکه ۸۵ درصد ساخت و سازها خارج از طرح های شهری اعم از تفصیلی و جامع است بیان داشت: یکی از دلایل این است که توسعه ای که توسط مردم صورت می گیرد جلوتر از توسعه ایست که طراحان شهری انجام می دهند.

وی افزود:۱۰ سال زمان می برد تا برای شهری طرح تفصیلی نوشته شود و در این مدت مردم ساخت و ساز کرده اند و نمونه بارز این موضوع شهر ساری است که از ۳۰۰ هکتار به ۱۳۰۰ هکتار افزایش پیدا کرد.

این مقام مسئول ادامه داد :تمامی این موارد به کمیسیون ماده ۱۰۰ می روند و در این کمیسیون نه تنها روابط سازه و معماری رعایت نمی شود بلکه ضوابط شهرسازی نیز لحاظ نمی شود.

نائیج پور اظهار داشت : مهم ترین موضوعی که جامعه شهرسازی باید توجه کند این است که سرعت اجرای طرح ها و واقعی بودن طرح ها را جدی تر پیگیری کنند.

رئیس نظام مهندسی ساختمان بیان داشت: یک درصد مساحت استان در شهرها، پنج درصد در روستاها و ۹۴درصد مساحت مربوط به میان شهر و روستا است که در این ۹۴درصد که سازمان همیاری ها جواز صادر می کند دچار یک نابسامانی جدی هستیم.

وی با بیان اینکه از پتانسیل های طبیعی استان بهره مناسب گرفته نشد گفت :در اکثر شهرهای مازندران رودخانه از کنار شهر عبور می کند در حالی که این رودخانه ها به کانال های فاضلاب تبدیل شده اند و از این رودخانه ها هیچ استفاده ای نمی شود.

رئیس نظام مهندسی ساختمان استان با اشاره به جزیره ای عمل کردن ارگان ها در ساخت و سازها گفت :باید با رویکرد سیستمی مدیریت صورت گیرد و همه ارگان ها به عنوان چرخ دنده های سیستم با هم کار کنند.

نائیج پور با اشاره به ضرورت تهیه طرح آمایش سرزمین برای استان های مازندران، گیلان و گلستان بیان داشت : باید این سه استان را به صورت یکپارچه دیده و طرح آمایش برای آن ها تهیه شود تا شهرهایی داشته باشیم که مردم به آن تعلق خاطر داشته باشند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار