به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از بانک مسکن -هیبنا، تازهترین آمار دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی از وضعیت بازار مسکن در ماه میانی پاییز نشان میدهد روند افت معاملات که از چند ماه قبل آغاز شده، همچنان ادامه دارد؛ طوری که در آبان ماه حجم معاملات انجام و ثبت شده توسط بنگاههای معاملات املاک به کمتر از 6000 فقره رسیده است و این یعنی میتوان بازار مسکن را به یک بازار نیمهتعطیل تشبیه کرد؛ کمااینکه خرید و فروش آپارتمان مسکونی به حد ماه نیمه تعطیل سال یعنی فروردین نزدیک شده است.
با وجود این افت شدید در تعداد معاملات، بسیاری از متقاضیان بالقوه خرید مسکن که به دلیل تغییرات قیمتی شدید در بازار طی سال جاری، ناگزیر به انصراف موقت از جستوجو تا زمان حاکمیت آرامش و ثبات در بازار و البته ارتقای قدرت خرید خود شدهاند، این روزها در صدد اطلاع از شرایط استفاده از ارزانترین تسهیلات خرید مسکن در شبکه بانکی یعنی صندوق پسانداز مسکن یکم هستند.
گزارش مرکز ارتباط با مشتریان بانک مسکن (Call Center) حاکی است، در آبان ماه یک هزار و 960 تماس به طرح سوال درباره شرایط پرداخت تسهیلات از محل صندوق پسانداز مسکن یکم در هر دو حالت انفرادی و زوجین بوده است. از آنجا که نرخ سود این تسهیلات در حالت عادی 8 و در بافت فرسوده 6 درصد، ارزانترین و بهترین تسهیلات خرید مسکن در حال حاضر در شبکه بانکی به شمار میآید که حتی نسبت به تسهیلات اوراق با نرخ 17.5 درصد نیز ارجحیت دارد. از این رو تعدادی از متقاضیان خرید مسکن که به دلیل تورم شتابان ملکی نتوانستند خرید خود را در بازار کنونی انجام دهند، اکنون در پی کسب اطلاع از شرایط بهرهمندی از تسهیلات به صرفه خرید بانک مسکن هستند.
ویژگی مهم تسهیلات صندوق یکم علاوه بر بازپرداخت 12 ساله و نرخ سود یک رقمی، داشتن بالاترین سقف در میان تسهیلات خرید مسکن متعارف در شبکه بانکی است. به این ترتیب از سهم بالای تماسها با Call Center با موضوع تسهیلات صندوق یکم مشخص است که تقاضا برای این تسهیلات حتی در دوره رکود بالا است.
دومین محور پر تکرار پرسشهای مخاطبان مرکز ارتباط با مشتریان در ماه گذشته، سرویسهای بانکداری الکترونیک بوده است. بسیاری از مشتریان بانک مسکن در ماههای اخیر به استفاده از این سرویسها برای بهرهمندی از خدمات در کوتاهترین زمان ممکن روی آوردهاند و در عین حال تعداد زیادی از مشتریان نیز به تدریج به جمع بهرهبرداران از خدمات الکترونیک بانک اضافه میشوند.
افزون بر این موارد، تسهیلات 60 میلیون تومانی از محل اوراق، تسهیلات زوجین از محل اوراق، و تسهیلات جعاله به ترتیب سومین، چهارمین و پنجمین محور پرتکرار پرسش مخاطبان در تماس با مرکز ارتباط با مشتریان بوده است.
به گزارش هیبنا، شهروندان تهرانی جهت برقراری ارتباط با این مرکز میتوانند همه روزه از ساعت 7:30 تا 16 و پنجشنبهها تا ساعت 13 با شماره تلفن 1830 و هموطنان ساکن در سایر شهرها نیز میتوانند با شماره 02161088 تماس بگیرند.