کد خبر: ۷۰۱۹۰
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۳:۴۲
کابوسی که تیم ملی فوتبال را آزار می‌دهد
تیم ملی فوتبال ایران که چهاردهمین حضور در جام ملتهای آسیا را تجربه می‌کند و یکی از شانس‌های قهرمانی این دوره به شمار می‌رود، امیدوار است کابوس چند دوره گذشته برایش تکرار نشود.
ایران در این جام هم قربانی طلسم
در همه ادوار گذشته جام ملتهای آسیا تیم ملی ایران ۸ بار برای پیروزی مقابل حریفان کارش به ضربات پنالتی کشیده که تنها ۲ بار در آن موفق به پیروزی شده است. ایران با ۸ بار حضور در ضیافت پنالتی ها از این نظر در بین تیم های آسیایی رکورددار است اما آمار ضعیف تیم ملی ایران در این بازی ها نیز باعث ثبت رکوردی منفی به نام این تیم شده است. 

ایران با ۶ بار پذیرفتن شکست، دارای بیشترین شکست به حکم ضربات پنالتی است. هر دو پیروزی تیم ملی ایران با ضربات پنالتی در دیدارهای رده بندی به دست آمده است. این دو پیروزی در سالهای ۱۹۸۸ و ۱۹۹۶ به دست آمده است. 

۱۹۸۴ سنگاپور؛ شکست مقابل عربستان در نیمه نهایی
تیم ملی  ایران برای اولین بار در سال ۱۹۸۴ و در مرحله نیمه نهایی بازیها مقابل عربستان قرار گرفت که در ضربات پنالتی با نتیجه ۵ بر ۴ و در مجموع با حساب ۶ بر ۵ نتیجه را به حریف واگذار کرد تا نخستین تجربه حضور در ضربات پنالتی با اولین شکست همراه باشد. در این بازی اصغر حاجیلو، جعفر مختاریفر، حمید درخشان و شاهرخ بیانی پنالتی های اول، دوم، سوم، و پنجم را گل کردند و محمد پنجعلی پنالتی چهارم را از دست داد.

۱۹۸۴ سنگاپور؛ شکست برابر کویت در رده بندی
ایران برای دومین بار در دیدار رده بندی همین مسابقات مقابل کویت قرار گرفت که در این دیدار هم شکست خورد. اصغر حاجیلو، حمید درخشان و رضا احدی پنالتی های اول تا سوم را برای تیم ملی ایران گل کردند و جعفر مختاریفر پنالتی چهارم را از دست داد تا ایران در ضربات پنالتی با نتیجه ۵ بر ۳ و در مجموع با نتیجه ۵ بر ۴ مغلوب کویت شده و از رسیدن به مقام سوم این بازیها باز بماند.

۱۹۸۸ قطر؛ پیروزی برابر تیم ملی چین در رده بندی
جام ملتهای ۱۹۸۸ مصادف بود با سومین تجربه حضور ایران در ضربات پنالتی. تیم ملی ایران در دیدار رده بندی این مسابقات و در ضربات پنالتی برابر تیم ملی چین قرار گرفت و در مجموع با نتیجه ۳ بر صفر به پیروزی رسید. در این دیدار مجتبی محرمی، محمد حسن انصاریفر و زنده یاد سیروس قایقران پنالتی های خود را گل کردند و هر ۳ پنالتی تیم چین از دست رفت تا تیم ملی کشورمان در مجموع به پیروزی ۳ بر صفر رسیده و عنوان سومی این دوره از مسابقات را به دست آورد. 

۱۹۹۶ امارات؛ شکست برابر عربستان در نیمه نهایی و پیروزی برابر کویت در رده بندی
 تجربه ایران در جام ۱۹۸۴ یکبار دیگر در امارات تکرار شد و تیم ملی ایران در مرحله نیمه نهایی و دیدار رده بندی به ترتیب به مصاف عربستان و کویت رفت. با این تفاوت که این بار در دیدار رده بندی کویت را شکست داد.

تیم کشورمان ابتدا در مرحله نیمه نهایی در ضربات پنالتی مقابل عربستان قرار گرفت و با نتیجه ۴ بر ۳ مغلوب شد. در این بازی افشین پیروانی، حمید استیلی و کریم باقری پنالتی های دوم، چهارم و پنجم را گل کردند. علی دایی، داریوش یزدانی و محمد خاکپور پنالتی های اول، سوم و ششم را از دست دادند.

ایران با پذیرفتن این شکست در دیدار رده بندی به مصاف کویت رفت که این بازی هم به ضربات پنالتی کشید و اینبار تیم ملی کشورمان موفق به شکست دادن حریف شد تا به مقام سومی این مسابقات برسد. در این بازی تیم ایران در ضربات پنالتی با نتیجه ۳ بر ۲ و در مجموع با نتیجه ۴ بر ۳ کویت را شکست داد. حمید استیلی، افشین پیروانی و کریم باقری پنالتی های خود را به گل تبدیل کردند و مجتبی محرمی نخستین پنالتی ایران را از دست داد.

۲۰۰۴ چین؛ شکست برابر چین در نیمه نهایی
تیم ملی ایران باز هم در مرحله نیمه نهایی مقابل حریفش که میزبان بازیها بود به نتیجه مساوی رسید تا کارش برای صعود به فینال به ضربات پنالتی بکشد. در این بازی علی دایی، مهدی مهدوی کیا و جواد نکونام پنالتی‌های اول تا سوم را گل کردند. ایمان مبعلی و یحیی گلمحمدی پنالتی های چهارم و پنجم را از دست دادند تا ایران در ضربات پنالتی با نتیجه ۴ بر ۳ و در مجموع با نتیجه ۵ بر ۴ مغلوب شده و از راهیابی به فینال باز بماند. 

۲۰۰۷؛ شکست برابر کره جنوبی در یک چهارم نهایی
این بار ضربات پنالتی قبل از مرحله نیمه نهایی حکم حذف تیم ملی کشورمان را صادر کرد. ملی پوشان ایران در مرحله یک چهارم نهایی این دوره از مسابقات به کره جنوبی برخورد کردند و با نتیجه ۴ بر ۲ مغلوب حریف شدند تا از دور مسابقات کنار روند. در این بازی فریدون زندی و رضا عنایتی پنالتی های اول و سوم را گل کردند. مهدی مهدوی کیا و رسول خطیبی هم پنالتی های دوم و چهارم را از دست دادند.

۲۰۱۵ استرالیا؛ شکست برابر عراق در نیمه نهایی
یکبار دیگر حکایت تکراری حذف تیم ملی ایران با حکم ضربات پنالتی و این بار برابر تیم ملی عراق در مرحله یک چهارم نهایی. تیم ملی ایران در یک دیدار عجیب و در حالی که در پایان ۱۲۰ دقیقه برابر عراق به ۳-۳ رسیده بود، در طولانی ترین ضربات پنالتی خود در جام ملتها تن به شکست ۷ بر ۶ و در مجموع ۱۰ بر ۹ داد.

در این دیدار هر کدام از تیم ها ۸ پنالتی زدند که برای ایران به ترتیب مرتضی پورعلی گنجی، جواد نکونام، سید جلال حسینی، وریا غفوری، علیرضا جهانبخش و آندرانیک تیموریان پنالتی های دوم تا هفتم را گل کردند. احسان حاج صفی اولین پنالتی و وحید امیری هشتمین پنالتی را از دست داد تا حکم حذف تیم ملی ایران از این مسابقات صادر شود.

ایران در این جام هم قربانی طلسم
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار