کد خبر: ۷۱۹۲
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۳
وزیر نیرو عنوان کرد
وزیر نیرو گفت: به یقین خوزستان، استانی است که وزارت نیرو بیشترین سرمایه​گذاری​ها را در آن انجام داده و هیچکدام از استان‌ها از نظر سرمایه​گذاری در بخش آب به این استان نخواهد رسید.

به گزارش تجارت آنلاین به نقل از ایسنا؛ حمید چیت​چیان در جلسه شورای اداری استان خوزستان که با حضور معاون اول رییس‌جمهور در محل استانداری برگزار شد،به احداث سدهای بزرگ و سلسله سدهای رودخانه کارون، دز، سد کرخه، و سد روی رودخانه زهره اشاره‌ و اظهار کرد: این سدسازی نتایج درخشانی داشته است.

وزیر نیرو افزود: از حدود 20 سال پیش سرمایه​گذاری​های سنگینی در احداث شبکه​های اصلی، نوع یک و دو انجام شده‌ است و اکنون با توجه ویژه دولت، وزارت کشاورزی نیز برای احداث شبکه​های نوع سه و چهار سرمایه‌گذاری‌های لازم را انجام داده است؛ به‌طوری که اکنون چهره دشت خوزستان بسیار تغییر کرده است.

چیت​چیان در خصوص وضعیت شبکه​های فاضلاب در برخی شهرهای کشور از جمله استان خوزستان گفت: شبکه فاضلاب در 9 شهر در حال اجراست و احداث تصفیه​خانه در پنج شهر از این شهرها تصویب شده که برای احداث این تصفیه​خانه​ها تا یک‌ماه دیگر از منابع فایناس استفاده می​کنیم. با اجرای سریع این تصفیه​خانه​ها و اتصال شبکه​های فاضلاب به آن‌ها، از ورود فاضلاب​های شهری به رودخانه​های کارون جلوگیری به عمل می​آید که این امر تأثیرات بالایی در افزایش کیفیت آب کارون خواهد داشت.

وی اظهار کرد: طرح غدیر سال​هاست که در حال اجراست و یک هفته پس از سفر رییس‌جمهور به استان خوزستان، 70 درصد از آب شرب شهر اهواز تحت پوشش این طرح قرار گرفت و برای آب‌رسانی از خط غدیر استفاده شد.

وزیر نیرو به برگشت آب شور خلیج‌فارس به بهمن​شیر اشاره‌کرد و گفت: برای حل این مشکل تصمیماتی اتخاذ می​شود.

چیت​چیان به سد گتوند نیز اشاره کرد و گفت: علی‌رغم سختی بسیار بالای کار، این سد با یک دقت مهندسی بسیار بالایی احداث شد که برکاتی داشته اما در عین حال مشکلاتی نیز در این زمینه ایجاد شده است و اکنون به دلیل شوری موجود، EC آب حدود 300 تا حداکثر 500 واحد اضافه می​شود و بقیه مشکلات به دلیل ورود فاضلاب​های شهری، صنعتی و زه‌آب​هاست که دولت به دلیل اهمیت ویژه​ای که برای این موضوع قائل شد، کمیته​ای را تشکیل داد که تا سه ماه آینده نتایج استخراج می​شود و قطعا تدابیر درستی برای حل مشکلات در این حوزه اتخاذ خواهد شد.

وزیر نیرو در ادامه در خصوص آب‌رسانی به روستا نیز اظهارکرد: طرح هفت مجتمع روستایی امسال به اجرا در آمد و هفت طرح دیگر نیز طی زمان باقیمانده امسال و سال آینده در دستور کار قرار دارند.

چیت​چیان در خصوص مشکل کم​آبی در کشور، گفت: در طول 13 سال گذشته میزان بارش​ها کاهش یافته و بارندگی شرایط ویژه​ای داشته است. علاوه بر این در کشور با تغییرات اقلیمی نیز مواجه بوده​ایم؛ به طوری‌که نوع بارش​ها هم تغییر کرد. پیش از این بیشتر بارش​ها به صورت برف بود ولی اکنون به‌ صورت باران است و در نتیجه این تغییرات آب‌های تمام رودخانه​ها به صورت جدی کاهش یافت. به‌این ترتیب صحیح آن بود که شبکه​ها را مطابق بارندگی 10 سال قبل می​ساختیم تا به دنبال آن در میان مردم و کشاورزان توقعات در زمینه آب‌رسانی افزایش می​یافت.

وی افزود: برای حل مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد و با اطمینان این‌که میزان آبی که مدنظر است تأمین می​شود، اقدام به ساخت شبکه​های نوع یک و دو کردیم و در جهاد کشاورزی نیز ساخت شبکه​های نوع سه و چهار در دستور کار قرار گرفت.

وزیر نیرو در خصوص مساله انتقال آب در این جلسه اظهار کرد: همان‌طور که رییس‌جمهور در سفر خود به استان خوزستان اعلام کرده بود، انتقال آب از سرشاخه​های کارون فقط برای مصارف شرب و در زمان ضرورت انجام می‌شود و مطلقا آب برای مصارف کشاورزی و صنعت در استان​های دیگر از سرشاخه​ها منتقل نخواهد شد. ما اطمینان داریم که مردم خوزستان که مردمی ولایی هستند، به کمبود و مشکلات ناشی از کمبود آب در استان‌های دیگر رضایت ندارند. در نتیجه در خصوص مساله انتقال آب اطمینان داده خواهد شد که آب تنها برای مصرف شرب منتقل می​شود.

چیت​چیان ادامه‌داد: یکی از چالش​هایی که در مجلس با آن روبرو شدیم و وزیر نیرو نیز به این دلیل تا پای استیضاح رفت، در خصوص احداث تونل بهشت​آباد بود. تونل بهشت​آباد با مشخصاتی که گفته شد، مطلقا ساخته نخواهد شد اما حداقل آبی که برای شرب در نظر گرفته شده است منتقل می​شود. به آنچه که در مراجع قانون‌گذاری، شورای عالی آب و در دولت در این زمینه تصویب شده، پایبند خواهیم بود.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر: