سيد احمد سيدي مطلق
بنيانگذار پزشک کسب و کار
نوروز جشن آغاز سال نوي پارسي و کهنترين و اصيلترين آداب و سنن به جا مانده از ايران باستان است. با وجود تعدد قوميتهاي مختلف در کشور، ايرانيان همواره نوروز را جشن ميگيرند که با آداب و رسوم ويژه در هر منطقهاي از کشور همراه است که در بسياري موارد مختص همان شهر است و در بيشتر موارد با يکديگر هم پوشاني دارند. تعطيلات عيد نوروز سفرهاي بسياري را براي خانوادههاي ايراني رقم ميزند. شهرهاي کشور ايران را ميتوان بهترين مقصد گردشگران نوروزي دانست. اما در کمال ناباوري تعداد مسافران سفرهاي داخلي در مقابل سفرهاي خارجي بسيار ناچيز است. طبق فهرست سازمان جهاني يونسکو کشور ايران با 32 استان شامل 21 مکان است که در ميراث جهاني يونسکو به ثبت رسيدهاند. اما اين تعداد مکان ديدني نيز مسافران و گردشگران داخلي و خارجي را ترغيب به بازديد از شهرهاي مختلف کشور نميکند. کم شدن تعداد گردشگران خارجي و افزايش خروج گردشگران ايراني به سوي کشورهاي خارجي، آن هم به ميزان زيادي در مقايسه با سالهاي پيش، نکتهاي نيست که بشود به راحتي از کنار آن گذشت. همانطور که گفته شد سالانه مردم زيادي کشور را به مقصد کشورهاي همسايه براي تفريح و تعطيلات ترک ميکنند اين رقم در سال 95 معادل 9 ميليون نفر بود و طبق اين آمار مسافران رقم 30 ميليارد دلار ارز را از کشور خارج ميکنند که رقم قابل توجهي به شمار ميرود. در واقع ميتوان به اين نتيجه رسيد که صنعت توريسم ميتواند به اندازه سرمايه نفتي براي يک کشور درآمد زا باشد. مهمترين سئوالي که مطرح ميشود اين است که چرا وقتي کشور خودمان پتانسيل جذب توريست به خصوص در ايام نوروزي را داراست، چرا تراز جذب توريست در کشور تا به اين اندازه ناچيز است؟ ميتوان چند پيشنهاد براي جذب توريست به کشور ارائه کرد: بايد به اين نکته توجه داشت که نميتوان همواره از مسئولين دولتي انتظار داشت که تماميکارها را انجام بدهند بلکه مردم ميتوانند با همکاري و همياري با يکديگر قدمهاي بزرگي در راستاي پيشرفت شهر و کشور خود بردارند. يکي از اساسيترين شيوههاي جذب توريست، برگزاري آيينهاي سنتي ويژهاي است که مختص هر منطقه بوده و جلوه بصري و جذابيتهاي فرهنگي خاصي را داراست. بسياري از توريستها در دنيا به دنبال آيينهاي سنتي هستند که کشور ما هم در اين زمينه مملو از استعداد است. به عنوان مثال استان گلستان در مسابقات اسب سواري که سالانه 12 ميليون تماشاگر را به خود جذب ميکند حرف بسياري در زمينه جذب توريست دارد. براي ديده شدن اين آئين و رسوم، بيش از آن که به صرف مبالغ کلان نياز باشد به ابتکار، تحقيق پژوهش و عمل و آشنايي بيشتر با فرهنگ منطقه نياز است. در حال حاضر بيش از 80 درصد آژانسها و دفاتر مسافرتي در زمينه تورهاي خارجي فعاليت دارند و تنها تعداد کمياز دفاتر خدمات مسافرتي به دنبال تورهاي ورودي به ايران و شهرهاي شناخته شده هستند. شايد بهتر است که براي بالا بردن توريسم در کشور کارگروههايي به صورت خودجوش و با همکاري مردم محلي شهرستانهاي کمتر شناخته شده تشکيل شود که با قرار دادن اتوبوسهاي مجهز و نيز جاي خواب و استراحت مناسب براي مسافران سطح توريسم را در منطقه بالا ببريم. احياي مناطق گردشگري و حفظ و نگهداري از آنها نيز در جذب توريست سهم بسزايي دارد. در حال حاضر شاهد آن هستيم که سواحل شمالي کشور با نخالههاي به جا مانده از مسافران پوشيده شده و جنگلهاي کشور مامني براي کيسههاي زباله است. شايد اگر زمان و هزينه براي رعايت در حفظ و نگهداري مناطق توريستي داشته باشيم نتيجه بهتري از جذب توريسم بگيريم. ايجاد بازار کالاهاي خاص نظير سوغاتيهاي هر شهر نيز يکي از جذابترين پديدههاي توريستي محسوب ميشود. بازار از جذابترين پديدههايي است که توريستها و خصوصا خانوادهها حتما به آن سر ميزنند. بازار سوغاتيها ميتواند مختص سوغاتي آن استان نباشد وسوغات چند استان را در بر گيرد . بهتر است که در محدوده بازارها امکان دسترسي به وسايل نقليه و پارکينگ و پياده روي مناسب وجود داشته باشد تا در رفت و آمد توريستها خللي ايجاد نشود.