کد خبر: ۷۷۰۷
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۵
مدیرکل میراث فرهنگی‌، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر درباره گردشگری این استان گفت: با توجه به مناطق نمونه گردشگری که در این استان وجود دارد، پیگیر هستیم تا برخی زیرساخت‌ها را در سطح ملی تجدید کنیم.

به گزارش تجارت آنلاین به نقل از ایسنا؛محمد ابراهیم فروزانی درباره برنامه‌های جذب توریسم زمستانی اظهار کرد: در فصل سرما یک‌سری برنامه‌های روتین در ماه محرم و صفر داشته‌ایم و ستاد تسهیلات و خدمات سفر در آن زمان فعال شد. چون زمستان فصلی است که مدارس باز است، توریسم کمتری به استان بوشهر می‌آید و به همین دلیل فرصت بسیاری برای برنامه‌ریزی نداریم.

مدیرکل میراث فرهنگی این استان گفت: نگاه ما در گردشگری بحث ساماندهی تعطیلات در طول سال است تا مناطق همجوار بتوانند از این فرصت بهره‌مند و بخش اقتصادی فعال‌تر شود. ما معمولا شرایط خوبی از نظر گردشگر در نوروز داریم و استان بوشهر جزو مقاصد اصلی گردشگری در این ایام است؛ اما در فصل زمستان این اتفاق کمتر می‌افتد.

او با اشاره به اینکه عزاداری بوشهر در ماه محرم و صفر خاص است بیان کرد: گردشگران بسیاری در ایام محرم از مراسم عزاداری بازدید کردند و سازمان میراث فرهنگی با همکاری نهادهای مختلف توانست خدمات رسانی مناسبی داشته باشد و آن را به درستی مدیریت کند.

مدیرکل میراث فرهنگی بوشهر اظهار کرد: متاسفانه ما در تعطیلات بین هفته‌ای از نظر اقامتگاه دچار مشکل هستیم، زیرا در تعطیلات نوروز کمپ‌های موقت با کمک شهرداری فعال است و تنها در این فصل مشکل اقامتی نداریم. اما در بقیه فصل‌ها این کمپ‌ها غیرفعال می‌شوند.

فروزانی با بیان اینکه "اگر بتوانیم از ظرفیت‌های تاریخی و طبیعی استان درست استفاده کنیم می‌توان گردشگران نقاط پرجمعیت کشور را به این استان دعوت کرد" بیان کرد: همانطور که رئیس سازمان میراث فرهنگی هم استفاده از ظرفیت‌های تاریخی و طبیعی را در این زمینه موثر می‌داند، می‌توانیم با استفاده از این ظرفیت‌ها میزان سفر در این استان را بالا ببریم و برای این کار نیاز به مشارکت بخش خصوصی داریم.

او با بیان اینکه پیگیر افزایش زیرساخت‌ها و اقامتگاه‌ها در این استان هستیم، افزود: به لحاظ داشتن اقامتگاه‌های چهار و پنج ستاره به شدت مشکل داریم و بررسی آن در دستور اولویت کار ماست تا سرمایه‌گذار جذب کنیم. در این زمینه اقداماتی هم صورت گرفته و در حال حاضر یک مورد از عملیات ساختمانی شروع شده و امیدواریم بتوانیم با در اختیار گذاشتن تسهیلات بانکی در این زمینه کمک کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان بوشهر همچنین درباره اقامتگاه‌هایی با ستاره اظهارکرد: خوشبختانه هتل آپارتمان‌ها رشد خوبی داشته‌اند، اما نیاز به تجهیزات بیشتری دارند. استفاده از ساختمان‌های قدیمی و تاریخی و تبدیل آن به اقامتگاه‌های موقتی هم می‌تواند به بحث اقامتگاه گردشگران کمک کند. اما متاسفانه در بخش بوم‌گردی در روستاها که ظرفیت‌های بسیاری هم دارد موفقیت‌های اولیه را نداشته‌ایم.

فروزانی تصریح کرد: ساخت یک مجموعه دهکده گردشگری را شروع کرده‌ایم که می‌توانیم با فعال کردن جوامع محلی آن را هم فعال کنیم تا امثال این مجموعه دهکده‌ها را افزایش دهیم. اما منتظر سفر رییس جمهور به بوشهر هستیم تا بعد از آن بتوانیم با قاطعیت در این‌باره صحبت کنیم. فکر می‌کنیم مدیریت شهرها و شهرداری‌ها هم می‌توانند درباره فعال کردن کمپ‌ها عمل کنند و می‌توانیم با کمک بخش خصوصی مجموعه کمپ‌های دائمی را داشته باشیم.

او با بیان اینکه همه این اقدامات نیازمند سیاست‌های کلی در زمینه حمل و نقل و ساماندهی تسهیلات است گفت: باید بتوانیم از فرصت‌های آب و هوایی عالی منطقه استفاده کنیم تا توریسم به این سمت بیاید. وجود دو روز تعطیلات در یک هفته می‌تواند فرصت خوب و کلیدی برای ما باشد.

این مدیر همچنین درباره تبلیغات صورت گرفته در زمینه جذب توریسم زمستانی اظهار کرد: تبلیغات زمانی شکل می‌گیرد که حرکت اولیه آن را انجام داده باشد، زمانی که نتوانیم بحث تعطیلات بین هفته‌ای را ساماندهی کنیم، برای چه باید تبلیغ کنیم؟ اول باید زمینه ایجاد کنیم و بعد با تبلیغات آن را توسعه دهیم.

فروزانی بیان کرد: در مصوبه دولت به دو نکته اشاره شده است؛ یکی آنکه به دنبال مکان‌های باشیم تا اهداف سفر را در جایی تعریف کنیم که ظرفیت دارند و مسافر کمتر به سراغ آنجا می‌رود. در بحث اقلیمی هم به دنبال ساماندهی کردن زمان و هدایت گردشگر در بعضی از مناطق کشور در تعطیلات باشیم که این کار همراهی فراتر از سازمان میراث فرهنگی را می‌طلبد و در نهایت می‌تواند انرژی بالایی آزاد کند.

او اضافه کرد: بحث حمل و نقل هوایی هم یکی از مشکلات ما در این زمینه ،است زیرا به دلیل نزدیک بودن شهرهای پرجمعیت به سواحل شمالی کشور، دسترسی گردشگران به این مناطق آسان‌تر است اما اگر تعطیلات میان هفته‌ای پیش بیاید همان گردشگر به دلیل مسافت زیاد تا سواحل جنوب باید از حمل و نقل هوایی استفاده کند و چون این حمل و نقل گران است، این کار صورت نمی‌گیرد.

افزایش تعداد پرواز و تجهیز زیرساخت‌ها از دیگر برنامه‌هایی است که مدیر استان بوشهر به آن اشاره کرد و گفت: این تجهیزات و برنامه‌ریزی نیاز به زمان‌بندی مناسب دارد.

این مدیر همچنین درباره برگزاری جشنواره‌ها در استان بوشهر بیان کرد: ما نمی‌توانیم جشنواره‌هایی مانند کیش و قشم برگزار کنیم، اما برنامه‌هایی فرهنگی در استان و منطقه برگزار می‌کنیم. یکی از پیشنهادهایی که پیگیر آن هستم برگزاری جشنواره بین‌المللی خلیج فارس در روز ملی خلیج فارس در اردیبهشت ماه است.

فروزانی با اشاره به وجود ظرفیت‌های بالا برای برگزاری جشنواره در این استان گفت: جشنواره‌های برداشت خرما و یا صید میگو نیز می‌تواند برنامه‌های خوبی باشد، اما به دلیل حجم مشکلاتی که در این دوره وجود دارد باید برخی از مسائل مربوط به قبل را حل کنیم. از طرفی برای برگزاری جشنواره‌های این چنینی نیاز به فرهنگ‌سازی داریم. برای مثال تا زمانی که سازمان شیلات برای برگزاری جشنواره صید میگو تا با ما همراهی نکند نمی‌توانیم چنین جشنواره‌ای را برگزار کنیم. از طرفی نیاز به اعتبار مالی داریم تا کسانی را که می‌توانند از این جشنواره‌ها پشتیبانی‌های مالی کنند به منطقه جذب کنیم.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار