کد خبر: ۹۰۲۵۳
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۶
شیما صابری مدیر موسسه حامی‌جو به تشریح فرایند کاری این موسسه پرداخت و درباره عملکردشان توضیح داد.

به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از ستاد خبری سیزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» شیما صابری مدیر حامی‌جو که چهار اثر از محصول این موسسه در سیزدهمین دوره جشنواره «سینماحقیقت» حضور دارد، درباره این آثار گفت: امسال مستندهای «کامی» به کارگردانی میترا ابراهیمی با موضوع فرزند فروغ فرخزاد و شاپور، «تارهای ممنوعه» به کارگردانی حسن نوری، «قیچی» به کارگردانی الناز دیبافر با محوریت قصور پزشکی و «رویای آب» به کارگردانی محمد واعظی را در این دوره از جشنواره داریم. البته در این بین مستند «قیچی» توانست از یک حمایت جدید با نام «حمایت تخصصی» که به تازگی در سایت ما فعال شده، بهره ببرد. حمایت تخصصی به این صورت است که افراد به جای حمایت مالی از توانمندی خود بدون دریافت دستمزد برای ساخت یک اثر استفاده و به این صورت پروژه را حمایت می‌کنند برای مثال کار صداگذاری «قیچی» را زهره علی‌اکبری به همین صورت انجام داد.
صابری با اشاره به اینکه «حمایت تخصصی» باعث پیدا کردن عوامل و افزایش سرعت تولید می‌شود، اظهار کرد: از آنجایی که در «رویای آب»، کارگردان خودش به تنهایی انجام کارهای بخش های مختلف این اثر را به عهده گرفته و در نهایت از عهده‌اش برنیامده بود، از حمایت حامی‌جو استفاده کرد.
صابری با بیان اینکه فعالیت حامی‌جو از سال ۹۴ آغاز شد، توضیح داد: حامی‌جو کارش را به خوبی آغاز کرد چون از همان ابتدا هنرمندان شناخته شده‌ای به سراغش آمدند. برای مثال مهرداد اسکویی برای ساخت مستند «رویاهای دم صبح» با حامی‌جو همکاری کرد با این وجود در این ۴ سال ما با چند مشکل مواجه بودیم که مهم‌ترینش به باور مردم درباره این سبک از حمایت ها مربوط می‌شد چراکه گاهی فکر می کردند این موسسه یک خیریه است. همین موضوع باعث می‌شد هنرمندان فکر کنند درخواستی که از مردم دارند به نوعی گدایی است به همین دلیل اذیت می‌شدند و از دریافت این نوع حمایت ها فاصله می گرفتند. از همین رو دوست داشتند فیلم خود را به صورت مستقل بسازند با این وجود رفته رفته با همراهی هنرمندان شناخته شده، استفاده‌ آنها از این پلت فرم و خروجی های خوب این نوع حمایت ها، هنرمندان دیگر هم با ما همراه شدند و باور کردند که مردم احساسات ترحم گونه ندارند یا مخالف با دریافت این نوع حمایت ها نیستند و براساس نوع پروژه با هنرمندان همراه می‌شوند و می توان گفت جای خود را پیدا کرده است.
وی مطرح کرد: هرچند در ابتدا تعداد حمایت کننده های پروژه‌ها کم بود ولی امروز تعداد شان افزایش پیدا کرده است به طوری که دفعات حمایت یک شخص تکرار می‌شود. مثلا «رویای آب» توانست حمایت ۲۰۵ نفر را جذب کند و «تمام چیزهایی که جایشان خالی است» با حمایت ۶۰۰ نفر ساخته شد.
صابری بیان کرد: وقتی صاحب اثر، پروژه خود را در سایت حامی‌جو معرفی می‌کند، موظف است یک سری مبالغ را مشخص کند تا افراد بر اساس آن حمایت کنند در ادامه نیز در ازای هر مبلغی پاداشی تعریف می‌کند که بر اساس ماهیت پروژه هنری، می‌تواند متناسب باشد. برای مثال این پاداش می‌تواند تخفیف در بلیت فیلم باشد، در تیتراژ فیلم نام حمایت‌کننده درج شود، یا لینک آنلاین برای تماشای فیلم تعریف شود و... بنابراین همه این کارها به انتخاب صاحب پروژه صورت می‌گیرد البته خیلی وقت ها این حمایت ها برای این صورت می‌گیرد که افراد فکر می کنند اشتراکی با پروژه دارند یا می‌توانند در گسترش یک فرهنگ شریک شوند اصلا خیلی وقت ها این انرژی کاراکتر صاحب پروژه است که باعث می‌شود افراد برای رسیدن به این هدف او را حمایت کنند.
مدیر حامی‌جو اظهار کرد: حامی‌جو یک مجموعه خصوصی است و تا حالا تلاش کرده‌ایم که با منابع خصوصی کارش را جلو ببرد با این وجود خیلی‌ها پیش از این برای ساخت فیلمشان منابع دولتی جذب کرده بودند اما برای حمایت بیشتر به حامی‌جو مراجعه کرده‌اند. البته ما هم نمی‌گوییم که چرا حمایت دولتی دریافت کرده‌اند. اتفاقا بروکراسی اداری برای پذیرش آثار هم نداریم یعنی ما انتخاب کننده نیستیم، نمی‌گوییم این اثر خوب یا بد است و یا باید دچار اصلاحیه شود درواقع تمام مالکیت اثر برای هنرمند است. هرچند یک اثر تعداد زیادی حمایت‌کننده دارد ولی دخالتی در اثر و نحوه اجرای آن صورت نمی‌گیرد و شاید همین موضوع یکی از دلایلی باشد که افراد به سراغ ما می آیند.
وی درباره سهم حامی‌جو از این فرآیند گفت: ما در حامی‌جو از مبلغ جذب شده کمیسیون دریافت می‌کنیم یعنی بین هفت تا ۹ درصد.
صابری در پایان درباره پروژه‌های در حال انجامِ حامی‌جو توضیح داد: ما در حال حاضر سه پروژه فعال روی سایت داریم مثلا آقای اسکویی برای دومین بار به سراغ ما آمده است و ما خوشحالیم این بار تامین سرمایه کتاب او را به عهده می‌گیریم. یک پروژه انیمیشن به نام «سیل» و یک نقاشی از دیگر فعالیت‌های ماست. البته ما در همه دسته‌بندی هنر مثل کتاب، طراحی، معماری و ... پروژه می پذیریم.

نام:
ایمیل:
* نظر: