کد خبر: ۹۰۳۵
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۸
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران از تولید سالانه بیش از 360 هزار تن میوه‌های سردسیری و خشک در استان خبر داد.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از ایسنا؛محمد تقی شکوهی اظهارداشت: مازندران با داشتن 35 هزار و 702 هکتار باغات میوه‌های سردسیری و خشک، سالانه بیش از 360 هزار تن میوه تولید وبه بازار مصرف عرضه می‌کند.

وی با بیان اینکه سطح باغات میوه‌های دانه دار مازندران شامل سیب، گلابی و به بالغ بر 4 هزار و 241 هکتار با تولید سالانه 60 هزار تن می‌باشد، گفت: سیب یکی از مهمترین تولیدات باغی کشور است که جایگاه ویژه‌ای را درتأمین سلامت و امنیت غذایی، صادرات غیرنفتی، توسعه پایدار و اشتغالزایی دارد.

شکوهی با اشاره به اینکه سطح زیرکشت باغات سیب در مازندران 3 هزار و 535 هکتار با میزان تولید سالانه 45 هزار تن می‌باشد افزود: سطح باغات سیب متراکم(پایه مالینگ) استان 600 هکتار است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: گالا، دلبارا ستیوال (دورنگ)، رد، گلدن، گرانی اسمیت، رد استارکینگ، جوناگلد، فوجی و برابرن از انواع ارقام سیب موجود در استان می باشند.

وی با بیان اینکه مازندران دارای 20 هزار و 823 هکتار باغات میوه‌های دانه دار شامل هلو، شلیل، گیلاس، آلبالو، آلو، گوجه با تولید سالانه 275 هزار تن است گفت: اسپرینگ کرست، آلبرتا، جولای آلبرتا و ردتاپ را از ارقام غالب هلو و سان کینگ، کیوتای درشت و ساند گلد را از ارقام شلیل استان است.

شکوهی با تأکید بر توسعه باغات میوه‌های دانه دار با ارقام زودرس در مناطق جلگه‌ای استان افزود: با توجه به مزیت نسبی تولید میوه‌های هسته دار(هلو و شلیل) به دلیل داشتن دوره کوتاه تولید، عملکرد بالا، بازگشت

سریع سرمایه و .... و نظر به اینکه میوه‌های هسته دار از ارقام زودرس در زمین‌های جلگه ای دشت(به خاطر شرایط گرم و مرطوب) نسبت به مناطق کوهستانی زودتر تولید می‌گردد، کشت ارقام زودرس هلو(رقم اسپرینگ کرست) و شلیل (رقم سان کینگ) در زمین های واجد شرایط و به شیوه نوین جوی پشته‌ای را توصیه می شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار داشت: با توجه به وقوع خسارت سرمای بهاره در سال‌های اخیر در سراسر کشور، مازندران در تولید و تأمین میوه‌های هسته دار به ویژه هلو و شلیل نسبت به سایر استان ها دارای مزیت ویژه ای می باشد.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر: