معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه بر اساس یافتههای ما عامل بوی نامطبوع در تهران مربوط به افزایش غیراستاندارد میزان گوگرد است، گفت: باتوجه به اینکه این بو از سمت شهرری آغاز میشود، برای یافتن منشأ آن لازم است صنایع مستقر در این منطقه را مورد ارزیابی قرار دهیم تا مشخص شود آنها از چه سوختی استفاده و چه فعالیتی در زمان انتشار بوی نامطبوع داشتهاند.
دکتر مسعود تجریشی در گفتوگو با ایسنا با اشاره به بررسیهای علمی در خصوص منشأ بوی نامطبوع اخیر تهران اظهار کرد: آنچه که در زمینه انتشار بوی نامطبوع تهران میدانیم این است که در زمانهایی که این بو منتشر میشود میزان گوگرد با حجم بسیار زیادی افزایش مییابد و این وضعیت را تمام ایستگاههای ما نشان میدهد.
وی با بیان اینکه انتشار بو ابتدا از «شهر ری» آغاز میشود، اظهار کرد: با وزیدن باد ملایم این بو در سطح وسیعی از شهر پخش میشود. از این رو بر اساس یافتههای خود میتوانیم اعلام کنیم که این بو از جنوب شهر تهران شروع میشود همچنین ترکیبات گوگردی آن افزایش یافته است.
تجریشی در عین حال خاطر نشان کرد: ولی وقتی میخواهیم انگشت اتهام به سمت مسوولی ببریم خیلی سخت است. ما مستندات را در کنار هم قرار داده و با جمعبندیهای انجام شده به یکی دو گزینه رسیدهایم ولی باید بررسیهای بیشتری را انجام دهیم. به عنوان مثال وقتی در خصوص فلان کارخانه صحبت کنیم باید بررسی شود که در آن زمان از چه سوختی استفاده میشود و در این صورت است که میتوانیم اظهار نظر کنیم ولی آنچه که الان میتوانیم بگوییم منشأ بو، گوگرد بوده و در جنوب تهران از حدود شهر ری شروع شده است.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه در منطقه شهر ری سه صنعت بزرگ داریم که در حال حاضر نوع سوخت مصرفی آنها در حال بررسی است، اظهار کرد: بیشترین گزینههای بررسی ما از این صنایع مربوط به نوع سوختی است که این صنایع مورد استفاده قرار دادهاند.
به گفته وی در صورتی که برخی صنایع از مازوت و یا گازوئیل غیراستاندارد استفاده کنند، منجر به تولید گوگرد میشود.
این عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: در حال بررسی این موضوع هستیم که آیا این کارخانهها مازوت سوز بودهاند یا خیر و برای بررسی این موضوع باید انبار این صنایع کنترل و بررسی شود که آیا در آن زمان از گاز استفاده میکردند یا نه و برای این منظور از اداره گاز استعلام خواهد شد. این گونه نیست که بهراحتی در این زمینه بتوانیم اظهار نظر کنیم اما آنچه که تاکنون میتوانیم بگوییم این است که بو هیچ ارتباطی به زلزله و فاضلاب ندارد.
تجریشی در پاسخ به برخی از شایعات در خصوص اینکه فاضلاب پلاسکو منشأ بوی سال گذشته تهران بود، گفت: در آن زمانی که این مطلب منتشر شد بررسیها نشان داد که منشا بو بیشتر به "مرکاپتان" نزدیک بود.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست خاطر نشان کرد: در سال گذشته روز قبل از انتشار بوی نامطبوع در تهران، در زنجان و قزوین نیز این اتفاق افتاد که بررسیهای آن نشان داد که منشا بو در این دو شهر مربوط به مرکاپتان بوده است. علاوه بر آن در ۶ تا ۷ سال گذشته نیز در اصفهان بوی نامطبوع منتشر و پس از یک هفته بررسی مشخص شد یک کامیون حامل مرکاپتان در گاراژ شیبداری پارک شده بود و به دلیل باز بودن در آن بوی نامطبوع در این شهر منتشر شده بود.
وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر منشأ بوی نامطبوع عامل خطرناکی نیست، گفت: این مسئله یک آلودگی است و در حال بررسی هستیم که کدام یک از صنایع موجود در منطقه در آن زمان با استفاده از چه سوختی چه نوع فعالیتی داشتند؟
تجریشی یادآور شد: منشأ بوی نامطبوع عامل خطرناکی نیست ولی به هر حال گازی موجود است که در آن غلظت، در حد استاندارد نبوده و کسی که در این زمینه اقدام کرده، متخلف است و باید مستندات علمی آن را بیابیم تا به مراجع قانونی اعلام کنیم.
در همین رابطه محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران پیش از یکصد و هشتاد و چهارمین جلسه علنی شورای شهر تهران در تشریح جلسه هماندیشی صبح امروز، گفت: در جلسه هماندیشی چند موضوع مطرح شد که یکی از آنها بحث آلودگی هوا و بوی بد تهران بود.
رئیس شورای شهر تهران با اشاره به این نکته که پیروز حناچی شهردار تهران برای بررسی بوی نامطبوع پایتخت به اداره کل محیط زیست شهرداری تهران رفته است، گفت: شهردار تهران گزارشی ارائه کرد و طبق نمودارها از تاریخ ۲۳ آذر ماه سطح گوگرد در پایتخت بالا رفته بود.
هاشمی با اشاره به مباحث مطرح شده در بحث آلودگی هوا گفت: موضوعات جامعی در بحث آلودگی هوا مطرح شدند که این موضوعات در کمیسیون معماری و شهرسازی و محیط زیست شورا نیز مطرح شدهاند.
او ادامه داد: زمانی که هوا غبارآلود است نقش ذرات معلق بسیار تأثیرگذار است؛ باید به این نکته توجه کنیم که در تولید ذرات معلق سهم خودروها پایین است، اما در بحث آلایندههای گازی سهم خودروهای سواری ۳۸ درصد، تاکسیها ۹ درصد، موتور سیکلتها ۱۰ درصد، وانتبارها ۹ ونیم درصد، مینیبوسها یک و نیم درصد و اتوبوسها نیم درصد و کامیونها ۳.۱ درصد است.
رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: یکی دیگر از مواردی که مطرح شد این بود که وظیفه شهرداری تهران در بحث آلودگی هوا چیست و در این باب گزارشی از سوی کمیسیون ماده ۹۰ ارائه شده است که اردیبهشت ماه منتشر شد و در آن سهم ۹ دستگاه برای آلودگی هوا روشن شده است.
هاشمی با اشاره به نقش سایت دفع پسماند آرادکوه بر میزان بوی نامطبوع پایتخت، گفت: آرادکوه نقش پایینی در میزان تولید بوی نامطبوع در پایتخت دارد و همان گونه که اعلام کردم در زمان بوی نامطبوع پایتخت میزان گوگرد در پایتخت افزایش پیدا کرده بود.
او در تشریح ضرورت توسعه حمل ونقل شهرستانهای اقماری پایتخت، گفت:از سال ۸۶ جمعیت شهرستانهای اقماری تهران افزایش پیدا کرد و در حال حاضر ما ۴۳ شهرستان اقماری با ۶ میلیون نفر جمعیت داریم که باید سیستم حمل ونقل پرسرعت مانند مترو را برای آنها تأمین کنیم.
رئیس شورای شهر تهران گفت: قطار ورامین در کنار ریل خراسان ساخته شده که به دلیل برخی از مسائل هنوز شروع به فعالیت نکرده است و امیدواریم هرچه سریعتر برای کاهش تردد خودروهای شخصی خطوط حمل ونقل ریلی عمومی افزایش پیدا کند.