کد خبر: ۹۲۰۱
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۰
معاون وزیر نفت در گفت‌وگو با تجارت خواستار شد؛
مدیرعامل شرکت ملی گاز از برنامه ریزی برای افزایش سهم ایران از تجارت جهانی گاز به 10درصد تا سال 1404 خبرداد و گفت: همزمان با دیپلماسی سیاسی و جهانی که داریم، باید دیپلماسی انرژی هم داشته باشیم.
روزنامه تجارت- محسن نظری؛ حدود ١٠٥ میلیون مترمکعب گاز شیرین تاکنون از طریق فازهای اولویت دار پارس جنوبی (١٢، ١٥و ١٦، ١٧ و ١٨) به شبکه سراسری افزوده شده که این مقدار رشد ظرف ١٩ ماه، در تاریخ صنعت نفت ایران بی سابقه است.بر اساس گزارش شرکت ملی نفت ایران، افزایش ١٠٥ میلیون مترمکعبی گاز از فازهای پارس جنوبی تا پایان سال ٩٣، به ١٢٠ میلیون متر مکعب می رسد.تا پایان امسال ١٢٠ میلیون متر مکعب گاز از دریا و با ١٤٠ میلیون متر مکعب ظرفیت پالایش در پارس جنوبی به بهره برداری می رسد. با این حال امسال و سال آینده ٢٠٠ میلیون مترمکعب گاز به ظرفیت تولید کشور افزوده میشود که سهم سال ٩٣ و ٩٤ هر کدام روزانه ١٠٠ میلیون مترمکعب گاز است. هم اکنون حدود ٩٦ درصد جمعیت شهری و ٦٠ درصد از جمعیت روستایی کشور از گاز طبیعی استفاده میکنند و هم اکنون سهم گاز در سبد انرژی کشور حدود ٧٠ درصد است.

با توجه به افزایش تولید سالانه 100 میلیون متر مکعبی گاز از پارس جنوبی، حداقل تا سه سال آینده 150 میلیون متر مکعب گاز در روز به ظرفیت صادراتی کشور افزوده می شود و با توجه به بازارهای خوب منطقه و افزایش ظرفیت صادراتی در طول سالهای آینده، مشکلی برای انعقاد قراردادهای جدید و صادرات گاز وجود نخواهد داشت. هم اکنون کشورهای کویت، امارات و عمان خواهان گاز از ایران هستند و مذاکراتی هم در این خصوص انجام شده است، هر چند مذاکرات با این کشورها هنوز قطعی نشده اما رضایت بخش بوده است.

اما این در حالی است که هم اکنون سهم ایران که دومین دارنده ذخایر گاز دنیا است، فقط 5/1درصد است. یکی از دلایل اینکه ما نمیتوانیم گاز بیشتری صادر کنیم مصرف بیش از حد گاز است به طوری که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا چندی پیش گزارش داد در سال 2014 میلادی ایران چهارمین کشور بزرگ مصرف کننده گاز طبیعی در دنیا بود. کشورما در این سال 144.6 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی مصرف کرد و بعد از آمریکا، روسیه و چین در جایگاه چهارم دنیا قرار گرفت که با توجه به فاصله جمعیت ایران با کشورهایی رده اول تا سوم، نشان از سرانه بالای مصرف گاز در ایران دارد.براساس این گزارش، در برنامه پنجم توسعه نوعی برنامه صادرات گاز طبیعی از طریق خط لوله تدوین شده است که بنابر آن در انتهای این برنامه روزانه 202.1 میلیون متر مکعب صادرات گاز طبیعی در روز خواهیم داشت که به اورپا و آسیا تعریق شده است. چندی پیش نیز روحانی رئیس جمهور کشورمان پس از این که روابط اروپا با روسیه تیره شد و از ایران به عنوان یکی از تامین کنندگان گاز اورپا نامبرده شد، گفت: ایران فعلاً برنامهای برای صادرات به اروپا ندارد زیرا گاز تولید شده صرفه مصرف داخلی خواهد شد.

بنابراین گزارش، در روز چهارشنبه هفته گذشته مصرف گاز توسط مشترکان خانگی و تجاری به حدود ۴۶۰ میلیون مترمکعب رسید.در روز جمعه هم بیش از ۴۳۴ میلیون مترمکعب گاز در این بخشها مصرف شد که علاوه بر این در بیش از ۸۵ میلیون مترمکعب گاز به نیروگاههای برق و حدود ۶۸ میلیون مترمکعب گاز به صنایع عمده تحویل داده شده است، با این وجود تاکنون در هیچ نقطهای از کشور قطعی و یا افت فشار گاز اتفاق نیافتاده است. هم اکنون گفته میشود میانگین قیمت هر متر مکعب گاز صادراتی برابر با 48سنت است.

افزایش سهم ایران در تجارتجهانی گاز به 10درصد

حمیدرضا عراقی معاون وزیر نفت در امور گاز در گفت وگو با خبرنگار تجارت در خصوص اینکه سهم کنونی ایران 5/1درصد است این رقم برای کشور ما که دومین دارنده ذخایر گاز در جهان شایسته است و چه برنامهای برای افزایش آن دارید، اظهارداشت: قطعا این عدد شایسته ما نیست و برای همین امر برنامه ریزی شده که براساس سند چشم انداز تا سال 1404 سهم ایران از تجارت جهانی گاز به 10درصد برسد.

وی با انتقاد از مصرف بیش از حد انرژی در کشور بخصوص گاز، افزود: این جزو اهداف ماست و باید مصرف گاز را بهینه کنیم و بخاریها، موتورخانهها را کنترل کنیم که راندمان مصرف بالا رود تا بهرهوری مصرف افزایش یابد و هر چقدر بتوانیم بهینه مصرف کنیم، می ارزش افزوده را ایجاد شود.عراقی با بیان اینکه با مصرف بهینه و افزایش تولید می توانیم گاز را به ارزش افزوده تبدیل کنیم، گفت: در آن صورت میتوان به میادین گاز تزریق و یا صادرات کرد و به پتروشیمیها و نیرو گاهها گاز بدهیم و چون گاز در پارس جنوبی مشترک است، هر چقدر بتوانیم تولید و ذخیره و به ارزش افزوده تبدیل شود،کار درست و منطقی است. مدیرعامل شرکت ملی گاز با اعلام اینکه همزمان با دیپلماسی سیاسی و جهانی که داریم، باید دیپلماسی انرژی هم داشته باشیم، بیان کرد: سهم 5/1درصدی ما از تجارت گاز شایسته نیست و باید برای افزایش آن تلاش کنیم.

صادرات گاز به عراق از اول اردیبهشت94

عراقی با اعلام اینکه قرار است با توسعه پارس جنوبی تا پایان سال آینده 200میلیون متر مکعب به تولید گاز کشور افزوده شود، گفت: اکنون برنامه صادرات گاز عراق را داریم، که هم از مسیر بصره و هم بغداد رونامه 50 میلیون متر مکعب گاز به این کشور تحویل دهیم و برنامه ریزی شده است که بخشی از این گاز از ابتدای اردیبهشت 94 این گاز به عراق صادر شود.وی در پاسخ به این سوال که اکنون اوضاع عراق مبهم است و این امکان دارد که صادرات گاز به عراق مانند پاکستان شود؟ گفت: با پاکستان قرار داد بستیم و بدون اینکه رصد کنیم که آیا آنها هم کار احداث خط لوله را انجام می دهند و یا نه، رفتیم و خط لوله را تا مرز احداث کردیم اما در خصوص عراق همزمان که ما احداث خط لوله را اجرا میکنیم، مانیتورینگ انجام میدهیم که که آنها هم انجام دهند و این کمک می کند تا به نتیجه برسیم.

معاون وزیر نفت در خصوص آخرین وضعیت صادرات گاز به کویت، امارات و عمان، گفت: در حال مذاکره هستیم که پس از امضای قرارداد، صادرات انجام خواهد شد. صادرات گاز به کویت از همان خط لوله بصره عراق صورت میگیرد و عمان هم اگر قرارداد نهایی و امضا شد، احداث خط لوله تا لب دریا را ما انجام می دهیم و از لب دریا به بعد را عمان انجام خواهد داد. عراقی در خصوص صادرات به امارات بیان داشت: هنوز برای صادرات گاز به امارات ورود نکردهایم و در خصوص آن اطلاع ندارم.

وزارت نفت و نیرو به نتیجه نرسیدند

مدیرعامل شرکت ملی گاز در پاسخ به این سوال که وزارت نیرو برنامههایی برای صادرات برق دارد، آیا تبدیل گاز به برق برای صادرات سودآور است و این که گاز را ارزان در اختیار نیروگاهها قرار میدهید، گفت: گاز را ارزان و مفت در اختیار نیرو گاه قرار نمیدهیم و قیمت گاز تحویلی به نیروگاهها را دولت با توجه به قانون هدفمندسازی یارانهها تعیین میکند و بعد نیروگاهها هزینه آن را به خزانه واریز میکنند. ما نیروگاه مستقیم به ما پولی نمی دهند.

وی با بیان اینکه اگر قیمت گاز بین 13 تا 15 سنت محاسبه شود اقتصادی است ادامه داد: البته به قیمت برقی که صادر میشود و میفروشند و قیمت گازی که از ما تحویل می گیرند بستگی دارد. عراقی اضافه کرد: اگر قیمت گازی که به برق تبدیل میشود و بفروش میرسد، ارزش بیشتری نسبت به گازی که ما به صورت خام صادر کنیم باشد، اقتصاد است و اگر این گونه نباشد و برق صادراتی که از گاز تولید میشود، ارزانتر صادر شود، خب این کار ملانصرالدین است.معاون وزیر نفت در پاسخ به اینکه اکنون تبدیل گاز به برق برای صادرات اقتصادی است؟، گفت: اکنون صادرات برقی که از گاز تولید میشود، کم است و یا انکه نداریم و خیلی از نیروگاه معتقد هستند که اکنون برق صادراتی، برق تولیدشده در سدهای برق آبی و ... است و هم اکنون بحث این موضوع بین وزارت نیرو و نفت مطرح است که تا کنون به نتیجه نرسیده و هیچ چیز قطعی نشده است. وی در خصوص قیمت گاز تحویلی به واحدهای پتروشیمی گفت: برای خوراک در 13 سنت و برای سوخت 132تومان میگیریم و هر قیمتی که دولت تصویب کند، آن را اجرا میکنیم و برای ما فرقی نمیکند که چه قیمتی باشد.

1500 تومان قیمت گاز پس از اجرای کامل هدفمندی یارانهها

عراقی در پاسخ به سوال دیگر تجارت در خصوص اینکه براساس قانون هدفمندسازی یارانهها، قیمت گاز در 5 سال باید برابر با 75درصد میانگین قیمت گاز صادراتی باشد و تا کنون دولت دو فاز این قانون را اجرا کرده است، قیمت گاز پس از اجرای کامل این قانون خواهد شد، گفت: اینکه قیمت گاز مصرفی مردم چقدر باشد، تعیین قیمت پیچیده است و اکنون نوسان دارد؛ ولی تعیین این رقم براساس فرمول خواهد بود.

معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان اینکه 7 آیتم در تعیین قیمت گاز مصرفی تاثیر گذارند، بیان کرد: الان قیمت را نمیگویم، اما قدر مسلم برای هر متر مکعب گاز مصرفی براساس قانون هدفمند سازی یارانهها حداقل زیر 50 سنت خواهد بود. به گزارش تجارت 50 سنت با توجه به دلار 3هزار تومانی
می
شود 1500تومان.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار