طرح اقتصادی دولت عامل ارتقاء عدالت اجتماعی

محسنی اژه‌ای گفت: یکی از مزایای اجرای طرح مرتبط با ارز ترجیحی، ارتقاء عدالت اجتماعی و بهره‌مندی بیشتر دهک‌های پایین درآمدی جامعه است. رئیس قوه قضاییه گفت: همه صاحبنظران و نخبگان متفق‌القول بر اجرای طرح ملی مرتبط با ارز ترجیحی و اتخاذ تصمیم درخصوص ارز ترجیحی تاکید داشتند البته ممکن است درخصوص چگونگی و زمان اجرای این طرح اختلاف‌نظر‌هایی وجود داشته باشد، ولی عموم مردم باید به سهم خود از انفال و بیت‌المال بهره‌مند باشند و در راستای تحقق هرچه بیشتر عدالت اجتماعی گام‌های بیشتر و بلندتری برداشته شود. به گفته حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای دشمنان و بدخواهان مردم و نظام ما به عملیات روانی و سایر شگرد‌های خود برای تحت تاثیر قرار دادن اذهان مردم پیرامون اجرای طرح مرتبط با ارز ترجیحی امید بسته بودند، اما مردم بصیر و زمان‌شناس ما با همراهی و مساعدت خود به دولت، نقشه‌های دشمنان را نقش بر آب کردند و همچنین با افرادی که قصد برهم زدن آرامش روانی مردم و امنیت جامعه دارند، مطابق قانون برخورد بازدارنده خواهد شد. رئیس قوه قضائیه در ادامه گفت: پرهیز از جرم‌انگاری و کاهش عناوین مجرمانه در کشور یکی از مولفه‌های اصلی در راستای ایجاد تحول در دستگاه قضا است و ضرورت دارد در این مورد اقدام عاجل صورت گیرد.

 

واردات خودرو یک حلقه از زنجیره ساماندهی صنعت خودرو است

رئیس مجلس با بیان اینکه واردات خودرو یک حلقه از زنجیره ساماندهی صنعت خودرو است، تاکید کرد: باید در بررسی و تدوین برنامه پنج ساله هفتم توسعه به صورت اساسی به موضوع خودروسازی کشور توجه شود. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه روز صبح دوشنبه، ۲۶ اردیبهشت ماه شورای هماهنگی مجلس که با حضور روسای کمیسیون‌ها و اعضای هیئت رئیسه مجلس برگزار شد، ضمن اشاره به تأیید نهایی مصوبه مجلس در خصوص واردات مدیریت شده خودرو در مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: با اصلاح ماده ۴ و ۱۱ این طرح، موضوع مورد اختلاف میان مجلس و مجمع تشخیص برطرف و این قانون تأیید و نهایی شد. وی تاکید کرد: در عین حال ما در بحث خودرو نیازمند یک قانون مشخص و روشنی هستیم و باید در بررسی و تدوین برنامه پنج ساله هفتم توسعه به صورت اساسی به موضوع خودروسازی کشور توجه شود. قالیباف تصریح کرد: تعیین تکلیف مصوبه مربوط به مدیریت واردات خودرو در مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام در حقیقت یک سیاستگذاری بود و این موضوع یک حلقه از زنجیره خودرو است، ولی بحث‌های اصلی مربوط به خودرو هنوز باقی مانده که باید مورد بررسی قرار گیرد.

فقدان حجت‌الاسلام فاطمی‌نیا
مایه تاسف است
رهبر معظم انقلاب با صدور پیامی درگذشت حجت‌الاسلام آقای حاج سیّد عبدالله فاطمی‌نیا را تسلیت گفتند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب با صدور پیامی درگذشت حجت‌الاسلام آقای حاج سیّد عبدالله فاطمی‌نیا را تسلیت گفتند. متن پیام به این شرح است: درگذشت عالمِ واعظِ درس آموز، جناب حجت‌الاسلام آقای حاج سیّد عبدالله فاطمی‌نیا رضوان‌الله‌علیه را به خاندان گرامی و همه‌ی صاحبان عزا و ارادتمندان و مستفیدان ایشان تسلیت عرض می‌کنم. اطلاعات گسترده و بیان جذاب و لحن شیرین این عالم محترم، منبعی پر فیض برای جمع زیادی از جوانان و راهجویان بود و فقدان آن مایه‌ی تاسف و اندوه است. از خداوند متعال مسئلت می‌کنم که رحمت و غفران خود را شامل حال ایشان فرماید و پاداش وافر به ایشان عنایت کند.

رئیس جمهور انتخاب رئیس جدید
امارات را تبریک گفت
رئیس جمهور در پیامی با تبریک انتخاب شیخ محمد بن زاید آل نهیان به عنوان رئیس جدید دولت امارات متحده عربی اظهار امیدواری کرد که سنگ بنای توسعه و پیشرفت روابط دو کشور که در زمان رئیس فقید این کشور بنیان نهاده شد، در راستای منافع دو کشور گسترش روزافزون یابد. آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در این پیام اظهار امیدواری کرده است که سنگ بنای توسعه و پیشرفت روابط دو کشور جمهوری اسلامی ایران و امارات متحده عربی که در زمان مرحوم شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان رئیس فقید این کشور بنیان نهاده شد، در دوره ریاست ایشان نیز با حکمت و درایت و در راستای منافع دو کشور، گسترش یافته و با همکاری دو طرف شاهد تعمیق روزافزون روابط فی‌مابین در تمامی زمینه‌ها باشیم.

سرلشکر باقری وارد «دوشنبه»
پایتخت تاجیکستان شد
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در رأس یک هیئت بلندپایه نظامی به منظور ارتقا و توسعه همکاری‌های مشترک دفاعی و نظامی با جمهوری تاجیکستان وارد این کشور شد. سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان به همراه هیئت عالی‌رتبه نظامی روز گذشته مورد استقبال سرلشکر امامعلی صابر زاده رییس ستاد کل نیروهای مسلح و معاون اول وزیر دفاع جمهوری تاجیکستان و جمعی از مقامات نظامی این کشور قرار گرفت. سرلشکر باقری تقویت و توسعه همکاری‌های نظامی و دفاعی بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان را از اهداف اصلی این سفر عنوان کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان در یک منطقه ژئوپلتیکی قرار دارند و اتفاقات و حوادث هر دو کشور بر یکدیگر تاثیر گذار خواهد بود. وی با اشاره به سیاست دولت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر توسعه روابط با همسایگان، افزود: در راستای ارتقا امنیت، آرامش هر دو کشور، دیدارهای دوجانبه ای را در طول سفر با مقامات نظامی و سیاسی تاجیکستان خواهیم داشت. بر اساس این گزارش، سرلشکر باقری در این سفر ضمن دیدار و گفتگو با رئیس جمهور کشور تاجیکستان از مراکز نظامی، علمی نیروهای مسلح این کشور بازدید خواهد کرد.

قانون تثبیت ساعت رسمی
کشور به دولت ابلاغ شد
رئیس مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای به رئیس جمهور، قانون نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور
را ابلاغ کرد.
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، طی نامه‌ای به حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی، قانون نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور را ابلاغ کرد. گفتنی است، زمان اجرای قانون مذکور از ابتدای سال ۱۴۰۲ خواهد بود و از ابتدای سال آینده ساعت رسمی کشور تغییر نخواهد کرد.

مجلسی ها هفته آینده با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان مجلس چهارشنبه هفته آینده با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند.
حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی درباره زمان برگزاری انتخابات هیئت رئیسه در اجلاسیه سوم مجلس یازدهم، اظهار داشت: انتخابات هیئت رئیسه مجلس در جلسه علنی روز چهارشنبه (۴ خرداد ماه) برگزار خواهد شد. عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: نمایندگان پس از برگزاری انتخابات هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند.

امیرعبداللهیان عازم امارات شد
وزیر خارجه کشورمان برای شرکت در مراسم درگذشت رییس فقید امارات متحده تهران را به مقصد ابوظبی ترک کرد. خلیفه بن زاید رئیس سابق امارات متحده عربی روز جمعه در ۷۳ سالگی درگذشت و پس از اقامه نماز در قبرستان البطین ابوظبی به خاک سپرده شد.
به مناسبت درگذشت شیخ خلیفه در امارات ۴۰ روز عزای عمومی و سه روز تعطیلی سراسری اعلام شده است. شورای عالی فدرال امارات متحده عربی یک روز بعد در نشستی در کاخ المشرف ابوظبی، رسما «محمد بن زاید» برادر ناتنی خلیفه بن زاید و، ولی عهد ابوظبی را به عنوان رئیس جدید این کشور انتخاب کرد.

«تجارت» دلایل ادامه رکود در بازار سرمایه را بررسی کرد

گروه اقتصاد کلان: با وجود روند رشد نقدینگی در کشور و عبور آن از مرز 5 هزار هزار میلیارد تومان هنوز بورس جدابیت چندانی برای سرمایه‌گذاری از سوی مردم ندارد. یکی از وعده‌های دولت سیزدهم رونق بورس و بازگشت اعتماد مردم به بازار سرمایه بود اما هنوز وزارت اقتصاد و سازمان بورس نتوانسته‌اند سیاست موثری را برای جذب سرمایه‌های جدید مردم اتخاد کنند. به گزارش «تجارت» این روزها چه بازار منفی باشد و چه مثبت، آنچه بیش از هر زمانی خودنمایی می‌کند فضای کم‌‌‌رونق شکل گرفته در تالار شیشه‌‌‌ای است. حجم و ارزش معاملات به شدت پایین است. با پایان عمر دولت دوازدهم، سهامداران امیدوار به برنامه‌های دولت جدید برای سروسامان دادن به وضع آشفته بورس بودند؛ اما هرچه زمان گذشت، خبری از بهبود معنادار در بازار سهام نشد و برخی سهامداران نیز ترجیح دادند با ضرر و زیان از معاملات بازار سرمایه خارج شوند و به اصطلاح عطای بازار را به لقایش بخشیدند.

سردرگمی سهام‌داران
در این میان، تداوم روز‌های کم‌رمق بورس، بسیاری از سهامداران را دچار سرگیجه و بلاتکلیفی کرده است، ولی همچنان نگاه به سیاست‌ها و برنامه‌های وزیر اقتصاد و سازمان بورس دارند تا شاید پایانی بر این روز‌های سرد بورس را شاهد باشند. گروهی نیز معتقدند دخالت‌های حقوقی‌های بورس در روند معاملات، تبعات منفی بر جریان صفوف خرید و فروش داشته و باعث ضرر و زیان به سهامداران خرد شده است. ابهام و عدم‌قطعیت مدت‌‌‌هاست نه‌تنها در بورس تهران بلکه بر معاملات دیگر بازارهای دارایی نیز سایه افکنده است، شرایطی که سبب شده قدرت سرمایه‌گذاران برای پیش‌بینی روند بازارها کاهش پیدا کند. در سایه این پیش‌بینی‌ناپذیری که البته با چاشنی سیاست‌های نسنجیده اقتصادی نیز همراه شده، فضایی انتظاری بازارها را در بر گرفته است که این مهم خود را در کاهش ارزش معاملات بورسی نیز نشان داده است. جایی که به اعتقاد کارشناسان، ضعف تقاضا مهم‌ترین عامل در رکود بازار سهام است. حالا در کنار این ضعف تقاضا، دارندگان سهام نیز چندان قصد نقدکردن سهام خود را ندارند و دست نگه داشته‌‌‌اند تا چشم‌‌‌انداز مشخص‌‌‌تری از آینده اقتصادی و سیاسی کشور حاصل شود. اما افزایش نرخ ارز نیمایی و کاهش فاصله با نرخ بازار آزاد، امید به گشایش‌های برجامی، کاهش فشار انتشار اوراق و کاهش هزینه‌های جانبی شرکت‌ها در خصوص تخفیفات، هزینه‌های حمل و نقل و انتقال پول از جمله عوامل مثبتی هستند که توجه به آنها باعث ایجاد روزهای خوش در معاملات بازار سهام می‌شود.

مهمترین دلایل تردیدزاد کدامند؟
در مقابل دلایل تردیدزا برای ورود سرمایه گذاران به بازار و ایجاد روند نزولی در شاخص بورس، وجود نکات مثبت در بازار کم نبود که متاسفانه توجه چندانی به آنها نشد و زمینه برای روند صعودی شاخص بورس از طریق وجود چنین عوامل مثبتی فراهم نشد. به اعتقاد کارشناسان، دولت حجم زیادی از اوراق دولتی را برای کسری بودجه منتشر میکند و این باعث رکود بیشتر بازار سرمایه و ضعیف شدن طرف تقاضا میشود. همچنین باعث میشود بسیاری از سهم ها با اینکه ارزنده هستند تقاضا نداشته باشند. عدم شفافیت هسته معاملات و معاملات مشکوک علی‌رغم نظارت سازمان بورس و همچنین مصوبات غافلگیر کننده شورای عالی بورس و تصمیمات در این خصوص از جمله تغییرات چندباره ساعت معاملات، مصوبه تغییر دامنه نوسان و توجیه‌های عجیب برای بسته شدن نمادهای رو به رشد، منجر به سردرگمی سرمایه‌گذاران و افت ارزش نمادهای شاخص‌ساز شد. همچنین دولت حجم زیادی از اوراق دولتی را برای کسری بودجه منتشر میکند و این باعث رکود بیشتر بازار سرمایه و ضعیف شدن طرف تقاضا میشود. همچنین باعث میشود بسیاری از سهم ها با اینکه ارزنده هستند تقاضا نداشته باشند. به اعتقاد تحلیل‌گران بازار سرمایه با تاکید بر اینکه تحریم‌هایی که علیه روسیه وضع شد خارج از انتظار بود، گفت: با وجود پالس مثبتی که از سوی روسیه برای اتمام جنگ آمده است، تحریم ها و شرایطی که در جهان شکل گرفته کوتاه مدت نیست. طبق براوردها حتی اگر جنگ تمام شود عدم توازن تا ۱۸ ماه در بازار جهانی باقی می ماند. ممکن است تا مدت‌ها در بسیاری از محصولات دنیا مخصوصا نفت کمبود عرضه و مازاد تقاضا وجود داشته باشد. اما بازار سرمایه در دوره های مختلف نشان داده بود ناخودآگاه تابعی از انتظارات است و اکنون به هوشمندی و عقلانیتی رسیده است که گاهی زودتر از بازار ارز متوجه شرایط اقتصاد کلان شده و واکنش نشان می دهد و قطعاً تحت تأثیر مذاکرات برجام خواهد بود. در شرایط کنونی و با توجه به شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جامعه انتظار می رود تیم اقتصادی دولت به دنبال کنترل تورم در اقتصاد ایران باشد بنابراین پیش بینی می شود وزارت اقتصاد و بانک مرکزی با هدف کنترل تورم، نرخ بهره را در بازارهای پولی و مالی افزایش دهند و این افزایش موجب کاهش جذابیت بورس برای سرمایه گذاران و باعث کاهش اقبال معامله گران از بازار سرمایه می شود. تعادل نسبی بازار در ماه های اخیر نیز نشانگر نوعی بلوغ در رفتار سرمایه گذاران بازار سرمایه است که می تواند مانع رفتارهای هیجانی در آینده این بازار باشد. در این شرایط سیاست های دستوری در اقتصاد تمایل فعالان اقتصادی برای سرمایه گذاری در این بازار را کاهش خواهد داد در نتیجه نمی توان انتظار رشد قابل توجه شاخص بورس را متصور بود و امکان اینکه شاخص بورس بصورت هیجانی صعودی یا نزولی شود در یک مدت زمانی مشخص وجود ندارد و این بازار به تعادل نسبی رسیده است. عدم حصول نتیجه مناسب در مذاکرات برجام می تواند شاخص را صعودی کند ولی شدت جهش آن به نسبت دوره های مشابه قبلی نخواهد بود چون رفتار معامله گران نسبت به دوره های مشابه عقلایی تر شده و فعالین بازار سرمایه در برابرنظام قیمت ها محافظه کارانه عمل می کنند.

عباس آرگون عضو اتاق بازرگانی در گفت و گو با «تجارت» مطرح کرد:

گروه اقتصاد کلان:‌ عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران معتقد است باید در کنار اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها که گام صحیحی است، سیاست کنترل تورم که باعث کاهش دادن قدرت خرید مردم شده است، از سوی دولت دنبال شود.
عباس آرگون در گفت و گو با «تجارت» اظهار کرد: اصلاح سیاست یارانه‌ها اقدام درستی است که با تاخیر انجام گرفت. اما حرکت درستی به سمت اصلاحات اقتصادی است. در این سیاست یارانه‌‌ها حذف نشده است و از ابتدای زنجیره به انتهای زنجیره منتقل شده است. تا الان یارانه به واردکنندگان کالاهای اساسی تعلق می‌گرفت تا با نرخ ترجیحی به دست مصرف کننده برسد اما الان این یارانه به انتهای زنجیره منتقل شده و واردکننده ارز نیمایی دریافت خواهد کرد.
او افزود: این روش به عدالت نزدیک تر است، امیدواریم این فرایند شروع یکسری اصلاحات اقتصادی در کشور در حوزه یارانه‌های پنهان و انرژی و سایر حوزه‌ها باشد. چرا که نیاز است که یارانه‌ها هدفمند باشد و شاهد اصلاحات متعدد اقتصادی در حوزه‌های مختلف باشیم. کاری که انجام شد اقدام درستی بود و امیدواریم که در اجرا هم موفق باشد تا شاهد آثار مثبت آن در اقتصاد کشور باشیم.
آرگون ادامه داد: باید در اجرا دولت پیش نیازهای این سیاست را رعایت کند و به سمت مکانیزم بازار حرکت کند. البته دولت باید نظارت خود را داشته باشد ولی از سیاست‌های دستوری فاصله بگیرد. چرا که این رویکردها در اقتصاد جوب نمی‌دهد. بنابراین باید از رویه‌هایی که بر خلاف بازار است اجتناب شود.
عضو اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: دولت باید بخش مهمی از برنامه‌های خود را بر مهار و کنترل تورم بگذارد تا به اقشار ضعیف آسیب نرسد. چرا که این تورم فزاینده است که قدرت خرید اقشار مختلف مردم را روز به روز ضعیف‌تر می‌کند. از طرفی بحث تعامل با دنیا هم در کنار تورم حائز اهمیت است.
مجموعه‌ای از این عوامل است که می‌تواند شرایط اقتصادی را بهبود ببخشد. اینکه فکر کنیم فقط یک اقدام اصلاحی را انجام دهیم و بعد انتظار داشته باشیم همه چیز بهتر شود، اینگونه نیست.

سرمقاله

علی شریفی نژاد
کارشناس اقتصادی

اقتصاد ایران در چند دهه اخیر بر پایه اقتصاد یارانه‌ای بوده است به این معنا که در راستای انجام واردات به شرکت‌های واردکننده یارانه تخصیص پیدا می کرده است. تخصیص یارانه و ارز به وارد کننده موجب کاهش میل به سرمایه گذاری می‌شود در نتیجه تولید داخل تضعیف و حجم اشتغال پایین می‌آید لذا کشور به سمت و سوی  یک اقتصاد وابسته و پنهان سوق پیدا می‌کند. یکی دیگر از تبعات وابستگی به اقتصاد یارانه‌ای افزایش شکاف طبقاتی است. دلیل عمده آن، رانت حاصل از اختصاص یارانه و ارز به بخش خصوصی بوده است از طرف دیگر کنترل این شرایط اقتصادی از دست دولت خارج و موجب تقویت اقتصاد تورمی و افزایش رکود می‌شود به همین دلیل علی رغم تلاش دولت‌های قبل برای کنترل بازار اما این امر اتفاق نمی‌افتاد و نتیجه معکوس داشت.
تقویت واردات و تضعیف صادرات یکی دیگر از تبعات اقتصاد یارانه‌ای است که نتیجه آن این است که ما بیشتر مصرف کننده خواهیم بود، بخش تولیدی کم رونق و میل به صادرات کم می‌شود. دلیل اصلی بیمار بودن اقتصاد کشور وابسته بودن به واردات است در صورتی که چرخ تولید داخل همطراز با جمعیت کشور باشد هیچ وقت دچار تورم نمی‌شدیم اما با انجام واردات بی رویه رانتی شاهد افزایش تورم در جامعه هستیم. طرح اقتصادی دولت جدید، بزرگ‌ترین اصلاح اقتصادی در ایران است، هنگامی که اقتصاد کشور تولید محور باشد، اشتغالزایی افزایش و میل به سرمایه گذاری و صادرات زیاد می‌شود.
طرح اقتصادی دولت جدید، دقیقاً نقطه مقابل تبعیض و رانت ایستاده و به یک معنا مافیا شکنی کرده است. در این طرح یارانه حذف نشده است بلکه از وارد کننده به مردم منتقل شده است و به عبارت دیگر واسطه حذف شده است. این طرح اقتصادی، بزرگ‌ترین کمک به اشتغال داخلی محسوب می‌شود. یارانه آزاد شده که مستقیم به دست مردم می‌رسد، موجب افزایش قدرت خرید طبقه پایین می‌شود در نتیجه به واسطه اجرای این طرح، آینده قطع یقین به نفع عموم مردم به خصوص دهک‌های پایین جامعه خواهد بود.
رسیدن یارانه مستقیم به دست مردم موجب شکوفایی اقتصاد واقعی و از بین رفتن اقتصاد کاذب می‌شود، بر این اساس فرد یا گروهی که بدون اتکا به رانت بتواند فعالیت اقتصادی کند به اقتصاد واقعی در کشور کمک کرده است اما تاکنون بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی وابسته به رانت و اقتصاد یارانه‌ای بوده است لذا چنین اقتصادی کاذب است.
بر اساس این طرح تا چند سال آینده وضعیت درآمدی دهک‌های پایین بهبود پیدا می‌کند. تا قبل از اجرا شدن طرح اقتصادی دولت جدید، کالاها به دلیل داشتن یارانه موجب وسوسه قاچاقچی برای انتقال کالاهای اساسی به خارج از مرز می شده است چراکه صرفه اقتصادی داشته و با چند برابر قیمت به فروش می رسیده است اما در شرایط فعلی که کالا به قیمت آزاد عرضه می‌شود، برای قاچاقچی صرفه اقتصادی ندارد درنتیجه قاچاق نیز ریشه کن می‌شود. بر اساس طرح اقتصادی دولت، افراد دیگر با اقتصاد رانتی درآمد هنگفت به دست نمی‌آورند چرا که ملاک موفقیت فقط تلاش و رقابت خواهد بود. واردات بی رویه خود نیز نوعی تحریم محسوب می‌شود که اجرای طرح فعلی، این تحریم را برداشت.
در این طرح وارد کننده به دنبال مواد اولیه تولید می‌رود، هنگامی که یارانه از واردات حذف می‌شود، منابع ارزی دولت زیاد می‌شود در نتیجه قدرت دولت بیشتر و نفوذ واسطه‌ها و مافیا کم می‌شود. وجود واسطه در اصل خوب و قابل قبول است اما باید در چارچوبی که برای آنها تعریف شده است فعالیت کنند. رونق تولید داخل موجب شکوفا شدن شرکت‌های دانش بنیان خواهد شد چراکه میل فرار مغزها بسیار کاهش پیدا می‌کند. پیشرفت و بهبود ساختارهای اقتصادی از دیگر نتایج طرح اقتصادی دولت جدید است. شغل‌های واسطه گری به سوی تولید و صادرات سوق پیدا می‌کنند.

یادداشت

سعید لطفی
کارشناس بازار مسکن

دو عامل در سال گذشته باعث ثبات قیمت مسکن شده بود که یکی فضای احیای برجام و دیگری افت توان خریداران بود، اما طولانی شدن روند مذاکرات تا حدودی انتظارات کاهشی را کمرنگ کرده و احتمالا در سال جاری با رشد نسبی معاملات مسکن مواجه شویم. در شرایط فعلی تا حدودی انتظارات کاهشی در بازار مسکن محو شده است. از آن طرف دولت، پروژه نهضت ملی مسکن را در دستور کار دارد که فضای بازار را تا حدودی آرام می‌کند. بنابراین در سال جاری با یک عامل محرک و یک عامل بازدارنده در معاملات مسکن مواجهیم. افزایش حدود ۵۰ درصدی دستمزد، قیمت تمام شده مسکن را مقداری بالا می‌برد. آجر و سرامیک و ام‌دی‌اف و آهن و غیره را کارگر تولید می‌کند. وقتی دستمزد افزایش می‌یابد طبیعتا قیمت ساخت نیز تاثیر می‌پذیرد. در سوی مقابل به دلیل کاهش قدرت خرید متقاضیان، بازار مسکن کشش افزایش قیمت ندارد. یعنی یک پارادوکس در بخش مسکن ایجاد شده که می‌تواند به شکل کاهش ساخت و ساز بخش خصوصی بروز پیدا کند.
سال گذشته بازار مسکن در رکود قرار داشت؛ هرچند در اسفندماه که به طور سنتی بازار رونق می‌گیرد، رشد تعداد معاملات را داشتیم. اما به طور کلی در سال گذشته معاملات با افت مواجه شد. سال ۱۴۰۰ در شهر تهران حدود ۷۷ هزار قرارداد خرید و فروش مسکن به امضا رسید که در مقایسه با سال قبل از آن ۷ درصد و نسبت به سال ۱۳۹۶ به میزان ۵۷ درصد کاهش پیدا کرد. ممکن است در سال جاری مقداری معاملات افزایش پیدا کند و بر روی قیمت‌ها تاثیر بگذارد اما حتما این رشد زیر نرخ تورم خواهد بود. دو عامل قوی در سال گذشته به آرامش بازار مسکن منجر شد که یکی بحث کاهش توان خریدار بود و موضوع دیگر به فضای ایجاد شده برای احیای برجام مربوط می‌شد. در نتیجه معاملات کاهش یافت. امسال هردو پارامتر کمرنگ شده است. مذاکرات وین تا حدودی طولانی شده و انتظارات کاهشی وجود ندارد. به دلیل رشد دستمزد و افزایش سقف وام اوراق مسکن انتظار داریم مقداری قدرت مالی خریداران واقعی مسکن افزایش یابد و تحلیل من این است که به تدریج شاهد افزایش معاملات خواهیم بود.

«تجارت» پروژه‌های جدید وزارت نفت در سال جاری را بررسی کرد

گروه اقتصاد کلان: وزیر نفت با حضور در نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی پروژه‌های جدید حوزه نفت در سال جار را تشریح کرد. به گزارش «تجارت»، وزیر نفت اظهار کرد: امسال وزارت نفت بیش از ۴۰ پروژه جدید به ارزش ۳۰ میلیارد دلار آغاز خواهدکرد و تکیه اصلی ما برای تأمین تجهیزات این پروژه‌ها شرکت‌های داخلی است. جواد اوجی دیروز در حاشیه بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این نمایشگاه از بزرگ‌ترین‌ و معتبرترین رویدادهای نفت و گاز جهان به‌شمار می‌آید، گفت: امسال بیش از ۱۲۰۰ شرکت داخلی و خارجی دانش‌بنیان در این نمایشگاه حاضر شدند. وی گفت: در حاشیه بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی که نسبت به نمایشگاه‌های سال‌های گذشته بسیار پرشورتر بود، قراردادها و تفاهم‌نامه‌های زیادی امضا شد. وزیر نفت با اشاره به سخنان رئیس‌جمهوری در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی در بازدیدی که در آخرین روز از بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی داشت، اظهار کرد: تولیدکنندگان و شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در سال‌های بسیار توانمند شده‌اند از این‌رو باید گام‌های بلندی برای صدور خدمات خود بردارند. اوجی با تأکید بر اینکه دیپلماسی انرژی در دولت سیزدهم به‌ویژه در بخش کشورهای واقع در آمریکای لاتین بسیار فعال شده‌ است، افزود: امسال وزارت نفت بیش از ۴۰ پروژه جدید به ارزش ۳۰ میلیارد دلار آغاز خواهد کرد که تکیه اصلی ما برای تأمین تجهیزات این پروژه‌ها شرکت‌های داخلی هستند. وی اظهار کرد: وزارت نفت برنامه‌های خوبی برای حمایت از شرکت‌های داخلی برای افزایش صادرات خدمات فنی و مهندسی دارد. همچنین مدیرعامل شرکت حفاری شمال از انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با شرکت نفت فلات قاره به‌منظور توسعه میدان نفتی هندیجان-بهرگانسر واقع در آب‌های کم‌عمق خلیج‌فارس خبر داد. محمدهادی عاصمی - مدیرعامل شرکت حفاری شمال - در حاشیه بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی اظهار کرد: تفاهم‌نامه همکاری با شرکت نفت فلات قاره به منظور توسعه میدان نفتی هندیجان – بهرگانسر امضا شد. وی افزود: این میدان نفتی در آبهای کم عمق خلیج فارس واقع شده و برنامه‌ریزی توسعه آن در قالب طرح EPDS صورت گرفته است. عاصمی تأکید کرد: انجام حفاری در میدان نفتی هندیجان - بهرگانسر، دارای پیچیدگی‌های فنی و تجهیزات ویژه‌ای است که با توجه به توان فنی و دانش متخصصان شرکت حفاری شمال، توسعه آن به صورت مذاکره ای در اختیار این شرکت قرار گرفته است.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از فراهم بودن بسته‌های سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ایران برای سرمایه‌گذاران خارجی خبر داد. مرتضی شاهمیرزایی امروز در حاشیه بیست‌وششمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ظرفیت ۹۰ میلیون تنی کنونی صنعت پتروشیمی کشور با تکیه بر توان متخصصان و دانشمندان و فعالان این صنعت تا ۱۰ سال آینده به ۲۰۰ میلیون تن در سال می‌رسد با این تفاوت که محصولاتی که تولید خواهند شد در ادامه زنجیره ارزش خواهند بود و ارزش افزوده چند برابری ایجاد خواهند کرد. وی با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی امروز بر قله افتخار نشسته است و صنعتی ارزش‌آفرین و بدون ریسک است و افزود: برای توسعه و ساخت واحدهای جدید پتروشیمی نیاز به نوآوری پژوهشگران و متخصصان است و دعوت می‌کنم از همه سرمایه‌گذاران، دانشمندان و علاقمندان توانمند که به یاری این صنعت بیایند زیرا این صنعت میراثی ماندگار برای آیندگان است. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تأکید بر اینکه بسته‌های سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران خارجی فراهم است، ادامه داد: سرمایه‌گذاران می‌توانند به فراخور نیاز از این بسته‌ها استفاده کنند. شاهمیرزایی همچنین از همه هلدینگ‌ها و شرکت‌های فعال صنعت پتروشیمی دعوت کرد که با همکاری هم قدم‌های نهایی برای بومی‌سازی این صنعت را در سال‌های آینده برداریم، هنوز بخشی از کالاها، فرآیندها و نیازمندی‌های صنعت پتروشیمی داخلی‌سازی نشده است که توقع داریم از همه افراد این حوزه وارد عمل شوند. همچنین مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان گفت: فناوری جدید ازدیاد برداشت نفت با فناوری پلاسما برای نصب در چاه های کم بازده در نمایشگاه امسال رونمایی شده که این فناوری حدود ۸ یا ۹ سال است که در جهان مورد استفاده قرار می گیرد. علی صادق محمدی، مدیرعامل گروه صنعتی ایساتیس در حاشیه بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این شرکت تنها شرکت حاضر در نمایشگاه هست که به صورت تخصصی و دانش بنیان به موضوع حفاظت از زیرساختها و پدافند غیرعامل در نفت و گاز می پردازد.

نرخ‌ها در مناطق شمالی تهران افت کرد

گروه راه و مسکن: قیمت مسکن شهر تهران در اولین ماه از سال جاری در ۱۳ منطقه کاهش و در ۹ منطقه افزایش یافت؛ نرخ‌ها در مناطق شمالی تهران با افت مواجه شد که می‌تواند نمایه‌ای از عقب‌نشینی سرمایه‌گذاران از بازار مسکن باشد. به گزارش «تجارت»، بازار مسکن اولین ماه از سال جاری را با کاهش ۲.۴ درصدی قیمت آغاز کرد و به ۳۴ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان در هر متر مربع رسید. این افت قیمت پس از آن رخ داد که در اسفندماه تا حدودی انتظارات تورمی و فشار تقاضا در بازار ایجاد شده بود و متوسط قیمت هر متر مسکن در شهر تهران برای اولین بار از کانال ۳۵ میلیون تومان عبور کرد. بررسی وضعیت بازار در دو ماه گذشته نشان می‌دهد که ۱۳ منطقه با کاهش قیمت و ۹ منطقه با افزایش مواجه شدند. قیمت در اغلب مناطق شمالی کاهش پیدا کرده است. نگاهی به آمار گویای آن است که از بین مناطق ۲۲ گانه شهر تهران ۱۳ منطقه شامل ۱، ۲، ۳، ۵، ۶، ۷، ۱۲، ۱۳، ۱۶، ۱۸، ۲۰، ۲۱ و ۲۲ با افت قیمت و سایر مناطق با افزایش قیمت مسکن در فروردین ماه سال جاری نسبت به اسفندماه پارسال مواجه شدند. این آمار از یک طرف کاهش فشار در مناطق دارای ویژگی‌های سرمایه‌ای را نشان می‌دهد و از طرف دیگر تعدیل وضعیت کلی بازار را به تصویر می‌کشد.
اگرچه هنوز برای قضاوت درخصوص آینده بازار ملک مقداری زود است اما به نظر می‌رسد شرایط باثباتی که از حدود یک سال قبل در این بازار ایجاد شده کماکان حاکم باشد و این بخش ظرفیت رشد بیش از نرخ تورم عمومی را ندارد. وضعیت معاملات نیز نسبت به فروردین سال قبل که با اپیدمی ویروس کرونا مواجه بودیم مقداری بهتر شده و ۶۴ درصد نسبت به فروردین سال گذشته افزایش یافته است؛ هرچند در مقایسه با اسفندماه کاهش ۵۰ درصدی را نشان می‌دهد. اولین ماه از سال جاری ۳۴۲۷ معامله مسکن در تهران انجام شد. یک کارشناس بازار مسکن گفت: دو عامل در سال گذشته باعث ثبات قیمت مسکن شده بود که یکی فضای احیای برجام و دیگری افت توان خریداران بود، اما طولانی شدن روند مذاکرات تا حدودی انتظارات کاهشی را کمرنگ کرده و احتمالا در سال جاری با رشد نسبی معاملات مسکن مواجه شویم. سعید لطفی اظهار کرد: در شرایط فعلی تا حدودی انتظارات کاهشی در بازار مسکن محو شده است.
از آن طرف دولت، پروژه نهضت ملی مسکن را در دستور کار دارد که فضای بازار را تا حدودی آرام می‌کند. بنابراین در سال جاری با یک عامل محرک و یک عامل بازدارنده در معاملات مسکن مواجهیم. وی افزود: افزایش حدود ۵۰ درصدی دستمزد، قیمت تمام شده مسکن را مقداری بالا می‌برد. آجر و سرامیک و ام‌دی‌اف و آهن و غیره را کارگر تولید می‌کند. وقتی دستمزد افزایش می‌یابد طبیعتا قیمت ساخت نیز تاثیر می‌پذیرد. در سوی مقابل به دلیل کاهش قدرت خرید متقاضیان، بازار مسکن کشش افزایش قیمت ندارد. یعنی یک پارادوکس در بخش مسکن ایجاد شده که می‌تواند به شکل کاهش ساخت و ساز بخش خصوصی بروز پیدا کند. این کارشناس بازار مسکن با اشاره به ثبات بازار مسکن در سال ۱۴۰۰ خاطرنشان کرد: سال گذشته بازار مسکن در رکود قرار داشت؛ هرچند در اسفندماه که به طور سنتی بازار رونق می‌گیرد، رشد تعداد معاملات را داشتیم. اما به طور کلی در سال گذشته معاملات با افت مواجه شد. لطفی بیان کرد: سال ۱۴۰۰ در شهر تهران حدود ۷۷ هزار قرارداد خرید و فروش مسکن به امضا رسید که در مقایسه با سال قبل از آن ۷ درصد و نسبت به سال ۱۳۹۶ به میزان ۵۷ درصد کاهش پیدا کرد. ممکن است در سال جاری مقداری معاملات افزایش پیدا کند و بر روی قیمت‌ها تاثیر بگذارد اما حتما این رشد زیر نرخ تورم خواهد بود. وی، دو علت را در ثبات بازار مسکن موثر دانست و گفت: دو عامل قوی در سال گذشته به آرامش بازار مسکن منجر شد که یکی بحث کاهش توان خریدار بود و موضوع دیگر به فضای ایجاد شده برای احیای برجام مربوط می‌شد. در نتیجه معاملات کاهش یافت. امسال هردو پارامتر کمرنگ شده است. مذاکرات وین تا حدودی طولانی شده و انتظارات کاهشی وجود ندارد. این کارشناس بازار مسکن تاکید کرد: به دلیل رشد دستمزد و افزایش سقف وام اوراق مسکن انتظار داریم مقداری قدرت مالی خریداران واقعی مسکن افزایش یابد و تحلیل من این است که به تدریج شاهد افزایش معاملات خواهیم بود. همچنین رئیس اتحادیه مشاوران املاک تاکید کرد که تغییر قیمت‌های اخیر کالاهای اساسی تاثیری بر بازار مسکن نخواهد داشت. مصطفی‌قلی خسروی اظهار کرد: بازار مسکن از پارامترهایی مثل تورم عمومی، بازارهای موازی، میزان تولید مسکن، هزینه ساخت، تورم نهاده‌های ساختمانی و نرخ دستمزد تاثیر می‌گیرد و تغییرات اخیر قیمت کالاهای اساسی و خوراکی تاثیر چندانی بر این بازار ندارد. وی افزود: اگر تغییر قیمت کالاهایی مثل روغن، لبنیات و ماکارونی تاثیر زیادی بر شاخص تورم ایجاد کند ممکن است تا حدود اندکی بر بازار مسکن اثر گذار باشد اما همانطور که گفتم رشد قیمت سنگین ایجاد نخواهد کرد.
خسروی با بیان این که مشاوران املاک نقشی در نوسانات قیمت مسکن ندارند گفت: طبیعی است که پایین آمدن قیمت خانه منجر به رونق شغل واسطه‌های بازار املاک می‌شود، بنابراین ما همواره طرفدار ارزان شدن مسکن هستیم. رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به صحبتهای برخی نمایندگان مجلس مبنی بر نقش مشاوران املاک بر افزایش قیمت مسکن گفت: نمی‌دانم چه دلیلی دارد که برخی آقایان دائم بر یک تحلیل اشتباه اصرار می‌کنند و کم‌کاری خودشان را به گردن مشاور املاک می‌اندازند. خسروی تاکید کرد: ما طبق قانون نظام صنفی، مجری قوانین هستیم. بارها گفته‌ایم که این قانون برای صنف املاک حداقل هفت ایراد دارد که باید اصلاح شود. قانون را اصلاح نمی‌کنند بعد هرجا کم می‌آورند از مشاوران املاک مایه می‌گذارند.

نرخ جدید حقوق ورودی به زودی اعلام می شود؛

گروه صنعت و تجارت: حدود یک هفته پیش بود که مصوبه کاهش سود بازرگانی ابلاغ شد. این مصوبه به تازگی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به گمرک ایران ابلاغ شد و حالا آنطور که به نظر می رسد حداقل یک هفته دیگر تا تعیین‌تکلیف نرخ ارز و افزایش آن به نرخ حاشیه بازار زمان لازم است. پس از آن است که تکلیف واردکنندگان نیز روشن خواهد شد. بر این اساس همچنان محاسبات بر مبنای ارز ۴۲۰۰ انجام می‌شود اما قرار است نرخ ارز واردات به نرخ حاشیه بازار تغییر پیدا کند. با وجود اهمیت تسریع در تعیین تکلیف نرخ ارز محاسباتی در حقوق ورودی که طبق قانون بودجه امسال باید انجام شود، هرچند کاهش سود بازرگانی در ۱۷ اردیبهشت ماه در دولت مصوب و جهت اجرا به دستگاه های ذیربط ابلاغ شد ولی نامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در ۲۱ اردیبهشت ماه صادر و آنطور که گمرک ایران اعلام کرده ۲۴ اردیبهشت به گمرک ایران ابلاغ شده است.
نامه‌ای که مدتی قبل از سوی عباسپورُ مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعتُ معدن و تجارت به وکیلیُ مدیرکل دفتر واردات گمرک ایران اعلام شده بیانگر ابلاغیه مصوبه هیات وزیران درخصوص اصلاح ۴۴۰ ردیف تعرفه شامل کاهش و افزایش سود بازرگانی، تفکیک، ایجاد، حذف و اصلاح شرح ردیف تعرفه‌ها، طبقات سود بازرگانی سال جاری، موارد استثناء و اعمال اصلاحات سیستم هماهنگ شده توصیف و کدگذاری کالا، است.
تغییرات اخیر به تبصره ۷ قانون بودجه سال جاری بر می‌گردد که طبق آن، نرخ ارز محاسبه ارزش گمرکی کالاهای وارداتی اعم از اساسی و غیراساسی (عمده آن اقلام مرتبط با تولید است) از ۴۲۰۰ تومان به نرخ سامانه معاملات الکترونیک(ETS) که نرخ حاشیه بازار و حدود پنج برابر است، افزایش یافت. برای کالاهای اساسی، حقوق گمرکی از چهار درصد تعیین شده در قانون امورگمرکی به یک درصد کاهش یافت ولی برای سایر کالاها بدون تغییر باقی ماند. بر این اساس با توجه به آثار تورمی حذف ارز ۴۲۰۰ از محاسبات حقوق ورودی، مقرر شد سود بازرگانی به همراه حقوق گمرکی سایر کالاها کاهش پیدا کند. چندی پیش با پیشنهاد وزارت صمت، سود بارزگانی در ۴۴۰ ردیف تعرفه کاهش پیدا کرد و به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شد که باید در گمرک و وزارت صمت پیاده سازی شود. با این حال تکلیف حقوق گمرکی سایر کالاها هنوز مشخص نشده است.
طبق قانون، حذف ارز ۴۲۰۰ و جایگزینی نرخ جدید در حقوق ورودی از ابتدای امسال اعمال خواهد شد و کالاهایی که تاکنون ترخیص شده‌اند نیز در برخواهد گرفت، گمرک از ابتدای سال از صاحبان کالا تعهد دریافت کرده و به محض اعمال نرخ های جدید مابه‌التفاوت را دریافت می‌کند. این درحالی است که گذشت دوماه از سال و عدم تعیین تکلیف نرخ ارز، موجب بلاتکلیفی واردکنندگان و گلایه‌های آنها شده است. این در حالی است که در نیمه فروردین ماه امسال و با ابلاغ قانون بودجه، گمرک ایران از حوزه فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی خود خواسته بود که با توجه به الزام قانون بودجه، برای اعمال نرخ ETS در سامانه جامع گمرکی جهت محاسبه ارزش گمرکی کالای وارداتی اقدام کند. در همین حال روح الله لطیفیُ سخنگوی گمرک در این رابطه می گوید:‌که با توجه به ابلاغ اخیر وزارت صنعتُ معدن و تجارت، باید ابتدا تغییرات لازم در سامانه‌ها پیاده‌سازی شود؛ به طوری که سود بازرگانی و نحوه محاسبه آن در سامانه جامع تجارت و سامانه جامع گمرکی اعمال شده و در ادامه واردکنندگان بتوانند با تغییرات جدید اقدام کنند. وی گفت: به نظر می‌رسد تا اواخر هفته جاری برای اعمال تغییرات سود بازرگانی در محاسبات گمرکی در سیستم زمان لازم باشد و بعد از آن تغییر نرخ ۴۲۰۰ به نرخ ETS اعمال خواهد شد. اما در رابطه با کاهش حقوق گمرکی سایر کالاها که پیش از آن قرار بود اتفاق بیفتد، سخنگوی گمرک گفت: ظاهرا بررسی‌ها در وزارت صمت انجام شده و برای ارائه به دولت آماده است که در صورت موافقت دولت، در مجلس و یا سران قوا مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
هفته گذشته بود که به دنبال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در محاسبه حقوق ورودی واردات، هیات دولت سود بازرگانی و تعرفه گمرکی ۴۰۰ کالا را تغییر داد. طی مصوبه هیات دولت که ۱۷ اردیبهشت امسال که از سوی معاون اول رئیس جمهور جهت اجرا به وزارت اقتصاد و وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) ابلاغ شده، تعرفه ۴۴۰ ردیف اصلاح و سود بازرگانی نیز کم شده است. طبق این مصوبه سود بازرگانی روغن و دانه ‌های روغنی در سال جاری صفر اعلام شده است. به نظر می رسد با مصوبات بودجه ۱۴۰۱، واردات کشور اعم از کالای اساسی و غیراساسی با افزایش هزینه از محل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات هفت قلم کالای اساسی و افزایش بهای تمام شده کلیه اقلام وارداتی با رشد نرخ مبنای محاسبه حقوق ورودی مواجه می شود که از نظر کارشناسان حوزه تجارت، آثار تورمی خود را برجای خواهد گذاشت، حال اینکه دولت و مجلس چه برنامه ای برای جبران این شرایط پیش بینی و در دستور کار قرار خواهند داد قابل توجه است.

گروه جامعه: یک فعال حوزه کار بر لزوم تدوین آیین نامه تبصره دو ماده قانون کار و تعیین تکلیف قراردادهای کار تاکید کرد و گفت: با توجه به شرایط اقتصادی و وضع معیشتی بازنشستگان انتظار داریم افزایش حقوق بازنشستگان چهارشنبه این هفته در هیات وزیران مصوب شود و دغدغه خاطر بازنشستگان پایان یابد. رحمت الله پورموسی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت حفظ امنیت شغلی کارگران، گفت: رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر خود با کارگران اعلام کردند که قراردادهای موقت کار موجب ناامنی شغلی است و باید به شکلی اصلاح شود که هم کارگران با آسودگی خاطر به کار بپردازند و هم کارفرمایان بتوانند انضباط کاری را در محیط کار ایجاد کنند. یعنی قرارداد دو طرفه است و باید حقوق طرفین رعایت شود و درعین حال امنیت سرمایه گذاری و رابطه میان کار و سرمایه مدنظر قرار گیرد.
وی با بیان اینکه در کارهای مستمر و دائم بستن قراردادهای کار موقت صحیح نیست، اظهار کرد: ما می‌توانیم در نشست سه جانبه شورای عالی کار که در آن نماینده کارگر، ‌ کارفرما و دولت حضور دارند، آیین نامه تبصره دو ماده ۷ قانون کار را تدوین کنیم تا امنیت شغلی و سرمایه‌گذاری برقرار شود و انضباط کاری از بین نرود و روابط عادلانه میان کار و سرمایه به وجود آید. این فعال حوزه کار متذکر شد: موضوع ساماندهی قراردادهای کار باید توسط وزارت کار انجام شود و ابتدا تدوین آیین نامه به شکل سه جانبه در شورای عالی کار به نتیجه برسد و بعد از نهایی شدن برای قانون شدن به مجلس برود و ابلاغ شود. پورموسی درعین حال روشن شدن تکلیف حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی را خواستار شد و گفت: وضعیت حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران در هیات دولت مشخص نشده و بازنشستگان منتظرند. برابر ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی باید تصویب نامه هیات وزیران را برای افزایش حقوق بازنشستگان داشته باشیم و بازنشستگان برابر ماده ۹۶ به ماده ۴۱ قانون کار متصل هستند. وی ادامه داد: طبق قانون حداقل حقوق بازنشستگان باید ۵۷.۴ درصد به اضافه ۳۸ درصد سایر سطوح مزدی و ۵۰۰ هزار تومان تصویب شود. با توجه به اینکه هیات مدیره سازمان هم تصویب کرده و بودجه آن در سازمان تامین شده است، مصوبه جهت اجرایی شدن باید درهیات وزیران به تصویب برسد. به گفته این فعال حوزه کار، اینکه مابه تفاوت افزایش حقوق در خرداد پرداخت شود، محل بحث نیست ولی با توجه به فضای کنونی جامعه و شرایط اقتصادی و معیشتی بازنشستگان انتظار می‌رود که از اردیبهشت ماه افزایش حقوق بازنشستگان لحاظ شود و مصوبه چهارشنبه این هفته در هیات وزیران تعیین تکلیف و تصویب شود.

آمریکا: ناتو قوی‌تر و متحدتر شده است

گروه بین الملل: معاون وزیر امور خارجه روسیه روز گذشته گفت، کسی فکر نکند که مسکو به سادگی با عضویت فنلاند و سوئد در ناتو کنار می‌آید. به گزارش اسپوتنیک، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: آن‌ها (اعضای ناتو) نباید دچار این توهم شوند که ما به سادگی این را تحمل می‌کنیم. این (عضویت فنلاند و سوئد در ناتو) به معنای افزایش سطح کلی تنش نظامی بوده و قابل پیش‌بینی بودن این منطقه را کاهش می‌دهد. حیف است که در تصمیم‌گیری درباره وضعیت فعلی، عقل سلیم قربانی بعضی ایده‌های خیالی شود. کشورهای سوئد و فنلاند روز یکشنبه رسما برای پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) درخواست ارائه کرده‌اند. بیشتر بخوانید ریابکوف افزود، واکنش مسکو به عضویت کشورهای نوردیک در ناتو به اقدامات مشخص هلسینکی و استکهلم بستگی خواهد داشت. او گفت: این یک اشتباه جدی دیگر با عواقب گسترده است. این سطح کسانی است که امروز در کشورهای مربوطه تصمیم می‌گیرند.

آمریکا: ناتو قوی‌تر و متحدتر شده است
این در حالی است که وزیر امور خارجه آمریکا معتقد است که جنگ اوکراین ناتو را قوی‌تر و متحدتر کرده است و تمام کشورهای عضو ائتلاف نظامی ناتو متعهد هستند تحریم‌های ضد روسی را تا زمانی که ضرورت داشته باشد، حفظ کنند.به گزارش تاس، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در توییتی نوشت: رئیس جمهور پوتین این جنگ را به راه انداخت و فکر کرد که می تواند اوکراین را به عنوان یک کشور مستقل از بین ببرد و ناتو را تجزیه کند. . در عوض، او فقط حاکمیت و استقلال اوکراین را تقویت کرده است. ناتو قوی تر، توانمندتر و متحدتر از همیشه است. وی در ادامه نوشته است: ما می دانیم که اوکراین مستقل و پایدار خواهد ماند. ما در حمایت از اوکراین، از اصول استقلال که اساس صلح و امنیت جهانی هستند، نیز دفاع می‌کنیم.
او پس از نشست وزیران خارجه ناتو در برلین با بیان اینکه کشورش و متحدان آن در ناتو روی ارائه "قوی‌ترین حمایت ممکن به اوکراین در میدان نبرد و در میز مذاکره" تمرکز کرده‌اند، گفت: همه اعضای این ائتلاف می‌خواهند این جنگ را هر چه زودتر به پایان برسانند. ما آشکارا مصمم هستیم که کمک‌های امنیتی خود به اوکراین را حفظ کنیم و تحریم‌ها، کنترل صادرات و فشار دیپلماتیک بر روسیه را تا زمانی که لازم باشد، ادامه دهیم. پیشتر آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در ایالات متحده گفت که نظامی‌سازی اوکراین به دست غرب "مستقیما اروپایی‌ها و امنیت جهانی" را تهدید می‌کند. او با اشاره به ارائه تسلیحاتی به اوکراینی گفت: مسکو از حامیان رژیم کی‌یف می‌خواهد که از تحریک خونریزی در اوکراین دست بردارند و به عواقب اقدامات خود فکر کنند.

گروه جامعه: معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش گفت: طرح تغذیه رایگان از البزر و سیستان و بلوچستان شروع شده و ۷۵ هزار دانش آموز تاکنون تحت پوشش پایلوت طرح تغذیه رایگان در مناطق محروم قرار گرفته‌اند. صادق ستاری فرد معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: در روز‌های گذشته مادر دانش آموزی در استان اصفهان دچار حادثه می‌شود و این دانش آموز که سفیر سلامت بود به واسطه آموزش‌هایی که از اورژانس دریافت کرده بود جان مادر را نجات می‌دهد.
او افزود: یکی از ساحت‌های تربیتی، ساحت زیستی و تربیت بدنی است. رهبری هفته گذشته در دیدار با معلمان به علم نافع اشاره فرمودند، علمی که هم استعداد دانش آموزان را شکوفا و هم به زندگی بهتر وی در آینده کمک کند. بالغ بر ۵۸۰۰ مراقب بهداشت و سلامت در مدارس داریم و ۵ میلیون دانش آموز دسترسی مستقیم به مراقبین بهداشت دارند.
سخنگوی آموزش و پرورش با اشاره به همه گیری ویروس کرونا گفت: سه سالِ پرمخاطره با کرونا داشتیم که امروز به واسطه اقدامات انجام شده از بحران کرونا عبور کرده‌ایم.

سخنگوی دولت خبر داد:

گروه سیاسی: سخنگوی دولت هدف گذاری اصلی در اصلاح اقتصادی را توسعه عدالت در پرداخت یارانه‌های دولتی عنوان کرد و گفت: به زودی ثبت نام جدید یارانه‌ها آغاز می‌شود. علی بهادری جهرمی با بیان اینکه مطابق قانون، دولت مکلف بود دهک‌های پر درآمد را از دریافت یارانه به تدریج حذف کند، گفت: همزمان با عادلانه سازی پرداخت یارانه‌ها، دهک اول پردرآمد کشور یعنی جمعیت ۱۰ درصدی که پردرآمدترین افراد کشور هستند، از دریافت یارانه حذف شدند زیرا یارانه بر حسب طبقات متوسط و پایین‌تر جامعه تعلق می‌گیرد. وی با اشاره به اعتراض برخی از شهروندان نسبت به حذف خود از یارانه بگیران و درخواست آنها برای بازنگری اظهار کرد: ممکن است برخی اشتباهاتی در بانک‌های اطلاعاتی وزارت رفاه وجود داشته باشد و یا حساب شخصی یک فرد توسط فرد دیگری اداره شود که به همین دلیل باید شفاف سازی در این مورد صورت بگیرد و طبیعتاً اصلاح صورت خواهد گرفت.

تاکید رئیس جمهور برای رسیدگی به اعتراضات مردمی نسبت به یارانه‌ها
سخنگوی دولت از دستور رئیس جمهور برای رسیدگی به اعتراضات مردمی که یارانه به آنها تعلق نگرفته است خبر داد و بیان کرد: رئیس جمهور تاکید کردند ظرف نهایتاً یک ماه باید رسیدگی صورت بگیرد و پس از دریافت اطلاعات تکمیلی مردم، نسبت به استحقاق دریافت یارانه بازبینی داشته باشند. وی با تصریح بر اینکه ۹۰ درصد جمعیت کشور مشمول دریافت یارانه می‌شوند، عنوان کرد: صرفاً ۱۰ درصد بنا است که حذف شده بمانند. البته عده‌ای از مردم به دلیل فعال نبودن سامانه ثبت نام از سال ۱۳۹۳ برای دریافت یارانه ثبت نام نکرده‌اند، نتوانستند برای دریافت یارانه در این سال‌ها ثبت نام کنند و به همین جهت مشخص نشده که این افراد استحقاق دریافت یارانه هستند یا خیر.
بهادری جهرمی با اعلام اینکه یک ماه نخست یارانه به حساب افراد واریز می‌شود، در عین حال گفت: البته امکان برداشت وجود ندارد تا بررسی صورت بگیرد و اگر مشخص شود اشکالی در بررسی فرد وجود داشته است، یارانه برای آنها فعال و قابل برداشت می‌شود.
سخنگوی دولت سیزدهم هدف گذاری اصلی در اصلاح اقتصادی را توسعه عدالت در پرداخت یارانه‌های دولتی عنوان کرد و افزود: پیش از این، هر کسی که وضع مالی بهتری داشت، امکان دریافت بیشتری هم از یارانه پیدا می‌کرد. دهک دهم جامعه قریب به ۲۸ برابر دهک ضعیف‌تر جامعه از یارانه‌ها بهره می‌بردند. وی با ذکر مثالی بیان کرد: کسی که در هفته چهار وعده مرغ می‌خورد، چهار برابر افراد دیگر از یارانه بهره می‌برد؛ در حالی که این مسیر باید معکوس باشد و کسی که توانمندی مالی پایین‌تری دارد طبیعتاً باید یارانه بیشتری دریافت کند.
بهادری جهرمی با تصریح بر این موضوع که برای حذف دهک دهم باید داده‌های اطلاعاتی مختلف را مبنا قرار داد تا ارزیابی درباره وسع و توانمندی مالی یک خانواده چه میزان است، اظهار کرد: این خانواده با همدیگر زندگی می‌کنند و به همین جهت مبنای ارزیابی دریافتی کل خانواده است تا از خانواده‌هایی که توانمندی کمتری دارند حمایت شود.

با پرداخت یکسان یارانه‌ها ضعف در دهک بندی ها برطرف خواهد شد
وی افزود: هر کسی که نسبت به دهک بندی درخواست بازبینی داشته باشد، درخواست‌ها ثبت و رسیدگی می‌شود. البته ممکن است دهک بندی ها در طول زمان تغییر پیدا کند و امکان بازبینی باز هم وجود خواهد داشت. سخنگوی دولت در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو با اشاره به امکان وجود اندک نقاط ضعف در دهک بندی ها عنوان کرد: دهک اول تا سوم مبلغ یارانه‌ای معادل ۴۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند و دهک‌های چهارم تا نهم میزان ۳۰۰ هزار تومان به عنوان یارانه برای هر فرد دریافت خواهند کرد. بنابراین تفاوتی نمی‌کند که در دهک چهارم یا نهم قرار داشته باشید، زیرا در هر صورت مبلغ یارانه یکسانی دریافت می‌کنید. به همین جهت اگر ضعفی هم در دهک بندی‌های وجود داشته باشد، با این پرداخت یکسان برطرف خواهد شد و تنها دهک دهم، محل بحث خواهد بود.

به زودی ثبت نام جدید یارانه‌ها آغاز می‌شود
وی در ادامه گفت: از سال ۱۳۹۳ ثبت نام جدیدی متأسفانه صورت نگرفته است و این عقب ماندگی در این سال‌ها باید جبران شود. به زودی از طریق پیامک و لینک سامانه مربوطه، اطلاع رسانی صورت خواهد گرفت. مردم بابت این موضوع نگرانی نداشته باشند زیرا دولت می‌داند چه کسانی یارانه دریافت کرده‌اند و چه کسانی یارانه دریافت نکرده‌اند. در این مرحله مردم فعلاً اعتراض خود را ثبت می‌کنند و در مرحله بعد به مواردی اعتراضی به صورت جزئی رسیدگی می‌شود.

گروه بین الملل: سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پیامی اظهاراتی مداخله‌جویانه را درباره برخی مطالبات مردمی در ایران مطرح کرد.
در حالی که وزارت اطلاعات اخیرا با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که دو فرد اروپایی با هدف سوء استفاده از مطالبات به حق برخی از صنوف و اقشار کشور و تغییر جهت مطالبات عادی به سمت آشوب و بی‌نظمی اجتماعی وارد کشور شده بودند که توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) از همان بدو ورود شناسایی و در زمان بازداشت شدند، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در اظهاراتی مداخله جویانه درباره مطالبات مردمی ایران در صفحه توییترش نوشت: معترضان شجاع ایرانی پای حقوق خود ایستاده‌اند. مردم ایران حق دارند دولتشان را بازخواست کنند.
او در ادامه گفت: ما از حق آن‌ها برای تجمعات مسالمت‌آمیز و آزادی بیان چه به شکل آنلاین و چه به شکل آفلاین(حضوری) و بدون ترس از خشونت و تلافی حمایت می‌کنیم. این اظهارات مداخله جویانه در حالی از سوی این مقام آمریکایی مطرح شده که بر اساس بیانیه وزارت اطلاعات، افراد اروپایی بازداشت شده مأموریت داشتند با سامان‌دهی، هدایت، شبکه‌سازی و مرتبط‌سازی افراد و شبکه‌های آلوده داخلی بر مشکلات و مطالبات اقشار شریف و زحمت‌کش جامعه اشراف پیدا کرده
و با منحرف‌سازی مطالبات و فعال کردن عوامل خود، جامعه را با موج سهم‌گینی از تخریب و ناامنی مواجه سازند. بر اساس گزارش منتشر شده از نور نیوز به زودی گزارش‌های مبسوط با ارائه مستندات تصویری دقیق از جلسات، فعالیت‌ها و اقدامات دو فرد بازداشت شده که با پوشش توریست وارد کشور شده اند منتشر خواهد شد.