کد خبر: ۲۳۶۴۸۴
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۷
گزارش تجارت آنلاین از پس لرزه‌های افشای فایل صوتی تامل برانگیز مدیرعامل ایرانخودرو؛
انتشار فایل صوتی که با توجه به محتوای آن بیشتر به افشاگری علیه عظیمی تبدیل شده و صندلی مدیریت او را در ایران‌خودرو لرزان کرده، موجی از واکنش‌ها، ابهامات و سوال را برای مخاطبان عادی و متقاضیان این خودروساز ایجاد کرده است.

تخت گاز خودروساز دولتی در بی‌احترامی به مشتریان

چند روز است که انتشار فایل صوتی از علیمردان عظیمی، مدیرعامل ایران‌خودرو حسابی در فضای مجازی سر و صدا کرده و توجه افکار عمومی و کارشناسان حوزه صنعت و بازار خودرو را به خود جلب کرده است. انتشار این صوت که با توجه به محتوای آن بیشتر به افشاگری علیه عظیمی تبدیل شده و صندلی مدیریت او را در ایران‌خودرو لرزان کرده، موجی از واکنش‌ها، ابهامات و سوال را برای مخاطبان عادی و متقاضیان این خودروساز ایجاد کرده است. عظیمی در این فایل صوتی که در حال صحبت با علی کریمی فیروزجایی، نماینده مردم بابل در مجلس است، مواردی را با او مطرح و با تاکید بر این که مطیع این نماینده مجلس است از او درخواست می‌کند تا به ادامه روند تولید پژوپارس کمک کند. او در این گفتگو خطاب به نماینده بابل می‌گوید: آقای کریمی، من مدیون شما هستم و خودم را مطیع محض شما می‌دانم، بگذارید پژو پارس ۶ ماه دیگر تولید شود، وگرنه نمی‌توانم جواب مردمی که ثبت‌نام کرده‌اند را بدهم، 247 هزار نفر برای این خودرو ثبت‌نام کرده‌اند، جواب مردم را چه می‌دهید؟ اگر پارس تا به امروز آدم کشته، بگذارید 6 ماه دیگر هم بکشد. از طرف دیگر در این فایل عظیمی گلایه می‌کند که ایران‌خودرو در فروش هر خودرو بین ۲۶ تا ۹۲ میلیون تومان ضرر می‌کند. البته در این گفتگو یک موضوع غیرخودرویی هم برای صحبت وجود دارد و عظیمی وعده می‌دهد که تمام هزینه‌های باشگاه پینگ‌پنگ شهرستان بابل که حوزه انتخابیه کریمی فیروزجایی است را ایران‌خودرو می‌دهد. نوع ادبیات مدیرعامل ایران خودرو آنجا که می‌گوید اگر پارس آدم کشته بگذارید 6 ماه دیگر هم بکشد، علاوه بر این که قبیح است، نشان می‌دهد که این خودرو استاندارد نیست و آقایان در روز روشن با عدم رعایت و اصلاح موارد لازم استاندارد با جان و مال مردم بازی می‌کنند. با وجود ادبیات نامناسب عظیمی و وجود ابهامات در این فایل صوتی، نه تنها خبری از توضیح و عذرخواهی مدیرعامل یا این مجموعه خودروساز از مردم نیست که برخی با چشم بستن بر این صحبت‌ها درصدد حمایت از ایران‌خودرو هستند که در نوع خود جالب است.

ماجراهای پژوپارس تمامی ندارد؟
اما پژوپارس در چند ماه اخیر ماجراهای زیادی را از سر گذرانده است، سال گذشته رئیس سازمان استاندارد اعلام کرد که تولید پژوپارس به دلیل رعایت نکردن استانداردهای 85 گانه در نیمه اسفند 1402 متوقف می‌شود، اما پیگیری‌های ایران‌خودرو و تاکید بر این که باید تعهدات خود را در سامانه یکپارچه خودرو ایفا کند و تقاضای کسانی که پژوپارس ثبت‌نام کرده بودند را پاسخ دهد سبب شد تا یک فرصت دیگر برای این خودروساز بزرگ فراهم شود و این بار 31 تیرماه به عنوان آخرین تاریخ قانونی که پژوپارس امکان تولید دارد درنظرگرفته شود. حالا به نظرمی‌رسد با نزدیک شدن به موعد قانونی که تولید پژوپارس باید متوقف شود، این گروه خودروساز دوباره به تکاپو افتاده است تا زمان بخرد، پژوپارس تولید کند و تحویل متقاضیانی بدهد که در سال 1401 ثبت‌نام کرده‌اند و منتظر دریافت پژوپارس هستند تا از مواهب آن که اختلاف قیمت زیاد میان قیمت کارخانه و بازار آزاد است بهره بگیرند که چیزی در حدود 300 میلیون تومان است و یا این که این خودرو را به و مصرف شخصی خود برسانند. پژوپارس از خودروهای میان‌رده محبوب در کشور است و همچنین جزو خودروهایی است که اختلاف قیمت کارخانه‌ای و بازار آزاد آن بالاست، بر همین اساس هم بود که در ثبت‌نام سامانه یکپارچه در اسفند ماه سال 1401 جمعیت زیادی برای این خودرو ثبت نام کردند که گفته می‌شود هنوز حدود 100 هزار نفر از آنها پژوپارس خود را تحویل نگرفته‌اند.

سوالاتی که ایران‌خودرو باید پاسخ دهد
مدیرعامل ایران‌خودرو در بخشی از صحبت‌های خود با کریمی فیروزجایی می گوید که سایت آمل باید سه شیفته خودرو تولید کند و به قطب تولید خودروی سورن در کشور تبدیل شود. با وجود این صحبت، سوال از ایران‌خودرو این است که چرا به همین قاعده عمل نکردند و تولید پژوپارس را در سه شیفت انجام ندادند تا پاسخگوی ثبت‌نامی‌ها باشند. سوال دیگر از ایران‌خودرو این است که چرا به دنبال رعایت استانداردهای لازم برای پژوپارس نیست تا از سد سازمان استاندارد بگذرد و به ادامه تولید این خودرو بپردازد و اصلا چرا به جای انجام همین کار درست و قانونی به دنبال تملق و جلب رضایت یک نماینده مجلس است تا از این طریق و رانت ایجادشده به هدف خود که ادامه تولید پژوپارس است برسد؟ ضمن این که او به این نماینده مجلس برای جلب نظرش وعده استخدام نیروی جدید و حمایت از یک تیم ورزشی را می‌دهد که این موارد برای شرکت هزینه‌زا است. اصلا این نماینده مجلس مگر کیست و چقدر اختیار دارد که مدیرعامل ایران‌خودرو به او پناه برده و از او درخواست کمک دارد؟ این سوال و سوالات فراوان دیگری وجود دارد که در رابطه با این فایل صوتی باقی می‌ماند. در شرایطی که مسئولان مربوطه هم در این ماجرا سکوت اختیار کرده‌اند، ای کاش حداقل شاهد یک عذرخواهی خشک و خالی مدیرعامل ایران‌خودرو از مردم بخاطر آن ادبیات نامناسب بودیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار