حمل نفت خام در دولت سیزدهم ۲ برابر شد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به افزایش دو برابری حمل نفت خام در دولت سیزدهم گفت: شرکت ملی نفتکش که یکی از شرکت‌های زیرمجموعه صندوق‌هاست، دستاوردهای مطلوبی داشته و برای حمل نفت هیچ مشکلی ندارد. حجت‌الله عبدالملکی، در حاشیه بازدید از بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با بیان اینکه طبق گزارش‌های اعلام‌شده، شرکت ملی نفتکش ایران جزو سه ناوگان بزرگ جهان به‌شمار می‌رود که برای داخلی‌سازی فعالیت‌های خوبی انجام داده است، گفت: بی‌تردید از این داخلی‌سازی حمایت خواهیم کرد.وی با اشاره به شرایط سخت کارگران در حوزه نفت و انرژی اظهار کرد: مسئله کارگری در شرایط سخت در شورای‌ عالی کار مدنظر است، بخش زیادی از جامعه ما را کارگران تشکیل می‌دهند که درباره تعیین دستمزد و وضع آنها در شورای‌ عالی کار نمایندگان جامعه کارگری و کارفرمایی حضور دارند و با نگاه سه‌جانبه‌گرایی توافق‌ها انجام می‌شود که دولت نیز از این تصمیم‌ها کمک و پشتیبانی می‌کند.وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: در دولت سیزدهم در حوزه اقتصادی تمرکز بر تحول الگوی مدیریت با نگاه جهادی و استقرار مدیران انقلابی است.

 

نباید نگران فروش نفت باشیم

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری با انتقاد از عدم توجه کافی به حوزه دانش‌بنیان‌ها و آثاری که می توانند در توسعه کشور داشته باشند گفت: چرا باید کشوری با پیشینه ۵۰۰۰ ساله، نگران فروش نفت خود باشد؟ سورنا ستاری در همایش «ثروت ملی و عدالت بین نسلی»، با تاکید بر اهمیت سرمایه گذاری مناسب و صحیح در حوزه دانش بنیان و بخش های مختلف اظهار کرد: مگر می‌شود کشوری در آموزش و پژوهش خرج کند ولی وضعیت مناسب و مطلوبی نداشته باشد، بخشی از این ایراد به این برمی‌گردد که یکسری موارد اشتباه چیده شده است.وی بر اهمیت سرمایه گذاری در بخش خصوصی تاکید کرد و افزود: هیچ وقت از پول دولت در پژوهش، محصولی خارج نمی‌شود چون ساختار به نحوی است که نمی‌شود تجاری سازی کرد، محصول، حاصل سرمایه گذاری در بخش خصوصی است.معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری ادامه داد: اگرچه اقداماتی صورت گرفته ولی برای تحول باید ساختار بازنگری اساسی شود؛ چرا کشوری با وجود پیشینه ۵۰۰۰ ساله در تاریخ، دانش، کارآفرینی و ... همچنان نگران این باشد که چطور نفت بفروشد، در حالی که آنقدر ظرفیت وجود دارد که می‌توان در رونق و توسعه و تامین مالی از آن استفاده کرد.

عراق جلوی حضور بیشتر چین
در میادین نفتی ایستاد
وزارت نفت عراق سال گذشته با سه قرارداد که به شرکتهای چینی امکان کنترل بیشتر میادین نفتی این کشور را فراهم می‌کرد، مخالفت کرد.
به گزارش ایسنا، مقامات نفتی و مدیران صنعتی عراق می‌گویند از ابتدای سال ۲۰۲۱ طرحهای شرکت لوک اویل روسیه و شرکت اکسون موبیل آمریکا برای فروش سهم خود در میادین نفتی بزرگ عراق به شرکتهای تحت حمایت دولت چین، با مداخله وزارت نفت عراق، به مانع خورده است.
منابع آگاه به رویترز گفتند: فروش سهم به یک شرکت دولتی چینی، یکی از گزینه‌های متعدد مورد بررسی شرکت انگلیسی بریتیش پترولیوم بود اما مقامات عراق این شرکت را متقاعد کردند فعلا در عراق بماند.
چین بزرگترین سرمایه گذار در عراق است و بغداد سال گذشته بزرگترین بهره را از ابتکار کمربند و جاده چین برد و ۱۰.۵ میلیارد دلار فاینانس برای پروژه‌های زیرساخت شامل یک تاسیسات برق و یک فروگاه دریافت کرد. اما وقتی موضوع سرمایه گذاری بیشتر چین در میادین نفتی بزرگ مطرح شد، بغداد یک خط قرمز مشخص کرد.

ردپای انرژی در رشد ۶۷ درصدی کسری حساب جاری ترکیه
ترکیه تحت تاثیر افزایش جهانی قیمتهای انرژی که ناترازی تجارت خارجی این کشور را تشدید کرد، برای پنجمین ماه متوالی کسری حساب جاری را گزارش کرد.
آمار بانک مرکزی ترکیه نشان داد کسری حساب جاری ترکیه در مارس به ۵.۵۵ میلیارد دلار رسید که بالاتر از ۳.۳۳ میلیارد دلار در مدت مشابه سال گذشته بود.
در نظرسنجی بلومبرگ از ۱۵ تحلیلگر، کسری حساب جاری ترکیه ۵.۷ میلیارد دلار برآورد شده بود.
کسری تجارت کالای ترکیه تحت تاثیر افزایش هزینه واردات انرژی، ۶.۳۴ میلیارد دلار بود که در مقایسه با ۲.۹۹ میلیارد دلار در مدت مشابه سال گذشته، افزایش داشت.
بخش خدمات تحت تاثیر افزایش درآمد گردشگری، ۲.۳۳ میلیارد دلار مازاد داشت. ذخایر رسمی ترکیه به میزان ۴.۵۱ میلیارد دلار کاهش یافت.بر اساس گزارش بلومبرگ، شهاب قافجی اوغلو، رئیس بانک مرکزی ترکیه، اواخر آوریل گفته بود توازن پایدار حساب جاری ترکیه، برای دستیابی به اهداف ثبات قیمت، کلیدی است.

مجارستان به نفت روسیه نیازمند است

گروه انرژی:قیمت نفت در معاملات روز سه‌شنبه در واکنش به ایستادگی مجارستان در برابر تلاش اتحادیه اروپا برای ممنوعیت واردات نفت روسیه، کاهش پیدا کرد. به گزارش تجارت به نقل از ایسنا، بهای معاملات نفت برنت با ۲۲ سنت معادل ۰.۲ درصد کاهش، به ۱۱۴ دلار و دو سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳۵ سنت معادل ۰.۳ درصد کاهش، به ۱۱۳ دلار و ۸۵ سنت در هر بشکه رسید. هر دو قیمت پایه روز دوشنبه بیش از دو درصد و روز جمعه چهار درصد صعود کرده بودند.وزیران خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه موفق نشدند بوداپست را برای لغو وتوی پیشنهاد تحریم نفت روسیه، راضی کنند. تصویب تحریم واردات نفت روسیه، مستلزم موافقت همه اعضای اتحادیه اروپاست. با این حال دیدگاه عمومی نسبت به قیمتها در بحبوحه بهبود تقاضا در چین که محدودیتهای کرونایی را تسهیل کرده، مثبت مانده است.خبرگزاری اینترفکس اعلام کرد میانگین تولید نفت و میعانات روسیه در نیمه اول مه بر مبنای ماه به ماه ۱.۷ درصد افزایش یافت و به ۱.۴ میلیون تن در روز رسید. صادرات نفت روسیه از میانگین آوریل به میزان ۴.۱ درصد کاهش پیدا کرد و به ۶۰۸ هزار و ۶۰۰ بشکه در روز رسید.هیرویوکی کیکوکاوا، مدیرکل شرکت تحقیقاتی نیسان سکیوریتیز گفت: برنامه‌های شانگهای برای تسهیل تدریجی قرنطینه کووید، انتظارات برای احیای تقاضا در چین را بالا برده است. با نزدیک شدن آمریکا به آغاز فصل رانندگی تابستانی، انتظار می‌رود قیمت‌ها در شرایطی که عرضه محدود مانده است، به مرز ۱۲۰ دلار نزدیک شوند.شانگهای روز دوشنبه جزئیات طرح پایان قرنطینه کووید که بیش از شش هفته اجرا شد و اقتصاد چین را به شدت تحت فشار قرار داد، اعلام کرد. این خبر آمار مایوس کننده‌ای که روز دوشنبه از سوی چین منتشر و نشان داده بود که تولید صنعتی و خرده فروشی در آوریل با سریع‌ترین روند در بیش از دو سال گذشته کاهش پیدا کرده‌اند را تحت الشعاع قرار داد.در بخش عرضه، تولیدکنندگان آمریکایی در حال ذخیره سازی مجدد ذخایری هستند که پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین و احیای تقاضا در دوران پساکرونا، کاهش پیدا کردند.بر اساس گزارش رویترز، طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید نفت در پرمیان تگزاس و نیومکزیکو در ژوئن ۸۸ هزار بشکه در روز افزایش پیدا می کند و به رکورد ۵.۲۱۹ میلیون بشکه در روز می‌رسد. با این حال ذخایر نفت استراتژیک به ۵۳۸ میلیون بشکه کاهش پیدا کردند که پایین‌ترین رکورد از سال ۱۹۸۷ است.اندرو لیپو از لیپو اویل آسوشیتس به رویترز گفت: قرنطینه‌های کرونا در چین، تاثیر منفی روی بازار نفت گذاشته اند که همسو با بازرهای سهام ریزش کرده است.بیورنار تونهاگن، مدیر تحقیقات بازار نفت شرکت ریستاد انرژی در این باره گفت: از سوی دیگر تحریم اتحادیه اروپا علیه نفت روسیه، باعث تغییر لرزه‌ای در بازارهای نفت اروپا و جهان خواهد شد که شرکت ریستاد انرژی پیش بینی می کند اجرای کامل این سیاست، ممکن است باعث حذف سه میلیون بشکه در روز واردات نفت از روسیه به اتحادیه اروپا تا دسامبر سال ۲۰۲۲ شود.
تغییر مسیر فراورده‌های روس به سمت بازار ایران
رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: آنچه باعث نگرانی است موضوع فراورده‌ها است، روسیه روزانه حدود 2.5 میلیون بشکه صادرات فراورده‌هایی مثل ، گاز مایع ، روغن پایه ، مازوت و گازوئیل دارد که بازارهای کشورهای همسایه را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. سیدحمید حسینی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره تصاحب بازار نفت ایران از سوی روسیه اظهار داشت: اخیرا کپلر که کشتی‌های نفتکش را ردیابی می‌کند، ادعا کرده که صادرات نفت ایران در ماه اوریل 34 درصد کاهش پیدا کرده است. از طرف دیگر خبرگزاری دیگری مدعی شده است که صادرات نفت روسیه به هند که رقم پایینی در حد 20 هزار بشکه بوده، الان به 600 هزار بشکه در روز افزایش پیدا کرده است. همچنین بلومبرگ ادعا کرده که روسیه در هر بشکه نفت 30 دلار تخفیف می‌دهد.
وی افزود: تا زمانی که اروپا نفت روسیه را تحریم نکرده خیلی نگرانی وجود ندارد چون روسیه می‌تواند 4.5 تا 5 میلیون بشکه نفت در روز صادر کند که 50 درصد آن به اروپا می‌رود و همه کشورهای اروپایی نیز این میزان را خریداری می‌کنند، ممکن است روسیه بازارهایی مثل کانادا و امریکا را از دست بدهد که فعلا هند جایگزین شده و حدود 600 هزار بشکه در روز به این کشور صادر می‌کند.رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: روسیه یک خط لوله هم به چین دارد که از قبل حدود یک میلیون بشکه نفت را در روز به این کشور انتقال می‌داد، بنابراین آن میزان نفت روسیه که بدون مشتری مانده و بارگیری شده و به سمت بازارهای جهانی حرکت می‌کند، رقم عمده‌ای نیست، اما قیمت‌های بازار را دچار مشکل می‌کند.

تصویب وام جدید خرید مسکن
در شورای‌عالی مسکن
در جلسه شورای‌عالی مسکن به‌ریاست‌ آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهوری، افزایش سقف وام خرید مسکن تصویب شد. به گزارش تسنیم،در سومین جلسه شورای‌عالی مسکن به‌ریاست آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهوری با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی برای افزایش سقف وام خرید مسکن موافقت شد. در جلسه مذکور وزارت راه و شهرسازی پیشنهاداتی در سه حوزه زمین، تسهیلات و مصالح ارائه کرده بود که پیشنهادات مطرح‌شده در حوزه‌های زمین و تسهیلات بررسی شد و به تصویب رسید و تصمیم‌گیری درباره پیشنهادات بخش مصالح به جلسه آتی موکول شد.به گزارش تسنیم،رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه کنفرانس خبری با وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت ارمنستان از برنامه‌ریزی برای بازار مسکن خبر داده و گفته بود:‌ در بخش وام ودیعه مسکن، ما پیشنهاد پرداخت وام 100میلیون تومانی را برای شهر تهران به شورای‌عالی مسکن ارائه کرده‌ایم.وی با بیان این‌که "فعلاً مبلغ سود این وام مشخص نیست که به‌زودی آن را اعلام خواهیم کرد."، در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم در مورد وام خرید مسکن افزود: دراین‌باره نیز ما پیشنهاد پرداخت وام 600 تا 700 میلیون تومانی را برای شهر تهران ارائه داده‌ایم که امیدواریم دولت با آن موافقت کند.

برقراری پرواز فوق العاده دمشق- تبریز
مدیرکل فرودگاه های آذربایجان شرقی از انجام پرواز فوق العاده مسیر دمشق از فرودگاه تبریز خبر داد. رامین آذری از انجام پرواز فوق العاده مسیر دمشق از فرودگاه تبریز خبر داد و اظهار کرد: این پرواز توسط هواپیمایی جمهوری اسلامی طبق برنامه روز چهارشنبه 4 خرداد ماه سال جاری از فرودگاه تبریز به سمت دمشق پرواز خواهد کرد و روز چهارشنبه 11 خرداد ماه به فرودگاه تبریز بازخواهد گشت.مدیرکل فرودگاه های آذربایجان شرقی بیان کرد: همچنین دهه سوم اردیبهشت ماه، شرکت هواپیمایی پویا پروازهای خود در مسیر نجف اشرف از فرودگاه تبریز را آغاز کرده است.

ابطال و تاخیر ۸ پرواز فرودگاه مهرآباد
به دلیل گردوخاک بر اساس اعلام فرودگاه مهرآباد دیروز سه شنبه ۸ پرواز این فرودگاه به دلیل گردوخاک و غبار باطل یا با تاخیر انجام شده است. به گزارش تسنیم، روابط عمومی فرودگاه مهرآباد طی اطلاعیه‌ای بااشاره به پدیده گردوخاک و کاهش دید در این فرودگاه اعلام کرد:پروازهای 3351 ایران ایر به مقصد ایلام، ماهان با شماره پرواز 1008 به مقصد خرم آباد، ایران ایر با شماره 407 به مقصد بوشهر، کیش ایر با شماره 7105 به مقصد آبادان و آسمان با شماره 840 به مقصد ایلام باطل شدند.همچنین پروازهای آسمان با شماره 622 به مقصد کرمانشاه، قشم ایر 1230 به مقصد ماهشهر و کارون با شماره 2504 به مقصد خارک با تاخیر مواجه شدند.

 

رهن زیرزمین ۵۰ متری به 200 میلیون تومان رسید!

گروه راه و مسکن:دولت عزم خود را جزم کرده تا بازار اجاره را در محدوده رشد ۱۵ تا ۲۵ درصد کنترل کند؛ برنامه‌ای که طی دو سال گذشته نیز هدفگذاری شده بود اما به سرانجام مطلوب نرسید. در شرایط فعلی نیز نگرانی‌هایی نسبت به نرخهای تعیین شده وجود دارد؛ به طور مثال نرخ رهن کامل یک زیرزمین ۵۰ متری بدون اتاق در تهرانپارس شرقی ۲۰۰ میلیون تومان تعیین شده است. به گزارش تجارت به نقل از ایسنا، تعیین سقف ۲۵ درصد برای اجاره بها، رصد قراردادها از طریق لینک به وزارت راه و شهرسازی و پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن تا سقف ۶۰ میلیون تومان از برنامه های دولت است. البته وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد داده تا وام اجاره به ۱۰۰ میلیون تومان برسد که هنوز بررسی نشده است.اگر چه هنوز وارد پیک جابه‌جایی مستاجران نشده‌ایم، بررسی‌های میدانی از رشد تدریجی اجاره‌بها در شهر تهران حکایت دارد. نرخهای رهن از حدود ۲۰۰ میلیون تومان در مناطق جنوبی آغاز و به رقمهای میلیاردی در مرکز و شمال تهران نیز می‌رسد. حالا دیگر حتی زیرزمینها هم با ارزش شده‌اند. به طور مثال یک زیرزمین ۵۰ متری بدون اتاق ۱۶ سال ساخت در تهرانپارس شرقی به مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان پول پیش و یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به بازار اجاره عرضه شده که نرخ رهن کامل آن ۲۰۰ میلیون تومان می‌شود.با وقوع پاندمی کرونا دولت در دو سال گذشته تمهیداتی را به منظور حمایت از اقشار مستاجر در نظر گرفت. در دو سال گذشته وامهایی به مستاجران پرداخت شد. سال ۹۹ سقف پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن در تهران ۵۰ میلیون تومان بود که سال ۱۴۰۰ به ۷۰ میلیون تومان رسید. امسال اما این رقم کاهش یافته(!) و به ۶۰ میلیون تومان رسیده و ظاهرا نرخ سود آن ۱۸ درصد است. رستم قاسمی ـ وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد داده که این مبلغ به ۱۰۰ میلیون تومان برسد و نرخ سود آن نیز کاهش پیدا کند.بعد از رشد حدود ۶۰۰ درصدی قیمت خانه در تهران از سال ۱۳۹۶ تا پایان سال ۱۴۰۰ و البته کاهش سرعت افزایش قیمت مسکن طی یک سال گذشته، روند رشد اجاره بها که جاماندگی نسبت به افزایش قیمت در بخش خرید و فروش داشت از سال گذشته شدت گرفت و نرخ رشد اجاره در کل کشور از حدود ۳۶ درصد در اوایل سال ۱۴۰۰ به بالای ۵۰ درصد در اواخر همان سال رسید. نرخهای سال جاری به دلیل آنکه هنوز تابستان آغاز نشده چندان مشخص نیست اما بررسیها از رشد قیمتها در هفته‌های اخیر حکایت دارد.ستاد ملی کرونا در دو سال گذشته سقف مجاز افزایش اجاره بها در تهران را ۲۵ درصد، دیگر کلانشهرها ۲۰ درصد و سایر شهرها ۱۵ درصد اعلام کرد. سال ۱۴۰۰ میزان نرخ رشد اجاره بها در کشور حدود دو برابر سقف تعیین شده‌ی دولت بود. مطابق آمار بانک مرکزی در پایان سال ۱۳۹۹ نرخ رشد سالیانه اجاره بها در کل کشور ۳۵ درصد بود و در سال ۱۴۰۰ این رقم به ۵۰ درصد رسید. در شهر تهران نیز سال ۱۳۹۹ میزان رشد سالیانه اجاره بها ۳۱ درصد ثبت شد و سال ۱۴۰۰ به ۴۶ درصد رسید.
سال گذشته مصوبه تعیین سقف اجاره بها اوایل خردادماه به تصویب رسید. با این حال برای سال جاری نیز سیاست دو سال گذشته اعمال شده است؛ زیرا وزارت راه و شهرسازی معتقد است این برنامه تاثیر قابل ملاحظه‌ای در جلوگیری از افزایش بی‌رویه رقم قراردادهای تمدید داشته است.سال گذشته سقف تسهیلات در شهر تهران ۷۰ میلیون تومان، در سایر کلانشهرها ۴۰ میلیون و در دیگر شهرهای کشور ۲۵ میلیون تومان تعیین شده بود. اینکه به چه علت با توجه به تورم ۳۹ درصدی طی یک سال اخیر، رشد ۴۶ درصدی اجاره‌بها و افزایش هزینه خانوارهای مستاجر، مبلغ وام اجاره در شهر تهران کاهش یافته مشخص نیست. اما در دو سال گذشته از ۸.۵ میلیون خانوار مستاجر، بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی ۴۵۰ هزار خانوار وام اجاره را دریافت کرده‌اند. یعنی جمعا حدود ۵ درصد اقشار اجاره‌نشین وام را گرفته‌اند که تقریبا در هر سال ۲.۵ درصد را شامل می‌شود.یکی از برنامه های جدیدی که وزارت راه و شهرسازی در نظر گرفته آن است که قراردادهای منعقد در دفاتر املاک به سامانه وزارت راه و شهرسازی متصل شود تا بتوان میزان نرخ اجاره را رصد و از انعقاد قراردادهایی بالاتر از سقف تعیین شده جلوگیری کرد؛ در حالی که این اتصال هم اکنون بین اتحادیه املاک و وزارت صمت برقرار است. از طرف دیگر واضح است که موجران و مستاجران می‌توانند قرارداد رسمی را با سقف مجاز منعقد و از طرق مختلف به شکل غیررسمی با رقمهایی بالاتر از آنچه دولت تعیین کرده به توافق برسند.مصطفی قلی خسروی ـ رئیس اتحادیه مشاوران املاک در تشریح آخرین وضعیت بازار مسکن گفت: بحمدالله ثباتی که از حدود یک سال گذشته در بازار ایجاد شده همچنان وجود دارد و قیمت مسکن در اردیبهشت تغییر چندانی نداشت. تا حدودی نگران بازار اجاره هستیم. به مشاوران املاک توصیه می‌کنیم با نزدیک شدن به پیک جابجایی از چانه‌زنی با مالکان برای کاهش نرخ اجاره بها غافل نشوند.وی بیان کرد: در شرایط فعلی که کشور درگیر جنگ اقتصادی با دشمنان قسم خورده نظام است، باید هرکس در هر شغلی تلاش کند تا اوضاع زندگی مردم بهتر شود. ما اعتقاد داریم باید هوای اقشار ضعیف را داشته باشیم. کاری که ما می‌توانیم بکنیم این است که به مالکان توصیه رعایت انصاف و رافت اسلامی را داشته باشند. البته دولت سقف افزایش اجاره بها را در شهر تهران ۲۵ درصد اعلام کرده که ما نیز در انعقاد قراردادها باید این مسئله را به موجران و مستاجران گوشزد کنیم. انعقاد قراردادهای بالاتر از سقف تعیین شده ممنوع است. خسروی با بیان این که مشاوران املاک نقشی در نوسانات قیمت مسکن ندارند گفت: طبیعی است که پایین آمدن قیمت خانه منجر به رونق شغل واسطه‌های بازار املاک می‌شود، بنابراین ما همواره طرفدار ارزان شدن مسکن هستیم. رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به صحبتهای برخی نمایندگان مجلس مبنی بر نقش مشاوران املاک بر افزایش قیمت مسکن گفت: نمی‌دانم چه دلیلی دارد که برخی آقایان دائم بر یک تحلیل اشتباه اصرار می‌کنند و کم‌کاری خودشان را به گردن مشاور املاک می‌اندازند. خسروی تاکید کرد: ما طبق قانون نظام صنفی، مجری قوانین هستیم. بارها گفته‌ایم که این قانون برای صنف املاک حداقل هفت ایراد دارد که باید اصلاح شود. قانون را اصلاح نمی‌کنند بعد هرجا کم می‌آورند از مشاوران املاک مایه می‌گذارند. وی اظهار کرد: یکی از نمایندگان عضو کمیسیون عمران مجلس اخیراً بیان کرده که هیات مدیره اتحادیه املاک که خودشان بنگاه‌دار هستند نمی‌توانند بنگاه‌داران را کنترل کنند. آخر مگر می‌شود از صنوف دیگر برای اتحادیه املاک استفاده کرد؟ طبق ماده ۷ قانون نظام صنفی، اتحادیه شخصیتی حقوقی است که از افراد یک یا چند صنف که دارای‌فعالیت یکسان یا مشابه‌اند، برای انجام دادن وظایف و مسؤولیت‌های مقرر در این قانون تشکیل می‌گردد.

گروه راه و مسکن:عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار ابراز امیدواری کرد: آیین نامه ماده ۱۴۹ قانون کار هر چه سریع‌تر به تصویب برسد تا از همه ظرفیت‌ها در بحث ساخت و ساز و تامین مسکن کارگران استفاده شود.
آیت اسدی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به پروژه ساخت ۴۰۰ هزار مسکن کارگری در کشور اظهار کرد: کارگران بسیاری در طرح‌های مسکن ثبت نام کردند ولی هنوز نتیجه نگرفتند. شورای عالی کار هم در این زمینه مصوبات زیادی داشته است؛ از جمله تدوین آیین نامه ماده ۱۴۹ قانون کار که هنوز چکش کاری آن تمام نشده و به نتیجه نرسیده است.
وی درباره ساخت مسکن کارگری در شهرک‌های صنعتی گفت: اگر چه ساخت مسکن در شهرک‌های صنعتی ایده خوبی است ولی کارگران شاغل در شهرک‌های صنعتی را خانه‌دار می‌کند و همه کارگران در بخش‌های دیگر را نمی‌توان در این طرح وارد کرد لذا ما منتظریم تا آیین نامه تصویب شود و درصدد هستیم تا از همه ظرفیت‌ها در بحث ساخت و ساز و تامین مسکن کارگران استفاده کنیم.
اسدی در عین حال افزایش حق مسکن کارگران را منوط به تصویب مصوبه در هیات وزیران دانست و گفت: شورای عالی کار مبلغ حق مسکن کارگران را به ۶۵۰ هزار تومان افزایش داد ولی این مصوبه برای اجرایی شدن باید در هیات وزیران تصویب شود که همچنان منتظر هستیم و هر زمان که تصویب شد، معوقات آن به حساب کارگران واریز خواهد شد.