رهبر انقلاب در دیدار نمایندگان مجلس مطرح کردند:انقلابی ماندن مهمتر از انقلابی بودن است

گروه سیاسی: رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز گذشته در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، فتح خرمشهر را نماد تغییر یک معادله تلخ به یک معادله شیرین و تحقق نجات ملی دانستند و با اشاره به عوامل این تغییر معادله گفتند: قاعده عبور از شرایط سخت، پیچیده و تلخ و رسیدن به پیروزی و موفقیت، عملکرد جهادی، عزم راسخ، ابتکار عمل، از خود گذشتگی، نگاه بلندمدت و در رأس همه آنها اخلاص و توکل به خداوند متعال است. ایشان مجلس شورای اسلامی را از ارکان اصلی مدیریت کشور برشمردند و با اشاره به دشواری‌ها و پیچیدگی‌های مدیریت کشورها در شرایط خطیر کنونی بین‌المللی، همه قوا و دستگاهها را به درک اهمیت جایگاه خود و همکاری صمیمانه با یکدیگر فراخواندند و تأکید کردند: شناخت صحیح توانایی‌ها و آسیب‌پذیری‌ها یکی از مسائل بسیار ضروری است زیرا دشمن بیش از آنکه به توانایی‌های خود امیدوار باشد به خطا و اشتباه‌های ما چشم دوخته است.
حضرت آیت الله خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنانشان وارد موضوع مجلس شدند و با تأکید بر اینکه مجلس شورای اسلامی یکی از ارکان و اضلاع اصلی مدیریت کشور و دارای جایگاه مهمی است، خاطرنشان کردند: نمایندگان مجلس از شهرهای مختلف و حتی از شهرهای کم جمعیت نیز باید به جایگاه مجلس چنین دیدگاهی داشته باشند و متوجه سختی و پیچیدگی مدیریت کشور باشند. ایشان با اشاره به وسعت، جمعیت، جغرافیا، تاریخ و اقلیم متنوع ایران تأکید کردند: مدیریت کشوری با موقعیت ایران عزیز، کاری مهم و با توجه به شرایط ویژه کنونی دنیا، طبیعتاً دشوار و پیچیده است.
رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: البته در شرایط امروز دنیا، مدیریت برای همه کشورها سخت شده است. حضرت آیت الله خامنه‌ای در تبیین دلایل شرایط خاص حاکم بر دنیا، گفتند: رقابت‌های خصمانه قدرتها و تهدیدهای قدرت‌های اتمی علیه یکدیگر، تحرکات و تهدیدهای فزاینده نظامی و جنگ در نزدیکی اروپا به عنوان یکی از جنگ‌خیزترین مناطق جهان، فراگیری کم‌سابقه یک بیماری و تهدیدهای غذایی در سطح جهان، همه عواملی هستند که شرایط کنونی دنیا را ویژه کرده اند و در چنین شرایطی مدیریت کشورها، سخت تر و پیچیده تر شده است.
ایشان خاطرنشان کردند: ایران، علاوه بر شرایطی که بر همه کشورها حاکم است، به دلیل ارائه الگویی نو که عبارت از مردم سالاری دینی است و موجب بر هم خوردن جدول تنظیمی نظام سلطه شده است، با قدرتهای جهانی درگیر چالش مستمر در ابعاد مختلف است. رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی در برابر همه خصومت ها و دشمنی ها، سینه سپر کرده و در حال پیشرفت و موفقیت است، افزودند: نمایندگان مجلس، دولت و قوه قضاییه و دستگاههای دیگر همه باید بدانند که در چه مدیریت بزرگ و مهمی دخیل هستند و به تناسب این جایگاه، مراقبت از خود را افزایش دهند. حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: باید هم توانایی ها و هم آسیب پذیری ها را به درستی شناخت و مراقب بود خطا و اشتباهی رخ ندهد زیرا دشمن بیش از آنکه به توانایی های خود امیدوار باشد، به اشتباههای ما امید بسته است.
رهبر انقلاب با اشاره به تعبیر سابق خود از مجلس یازدهم به‌عنوان مجلس انقلابی افزودند: بعضی‌ها از این تعبیر خوش‌شان نیامد اما این یک تعبیر حقیقی بود چرا که مردم نمایندگانی را برای این مجلس انتخاب کردند که شعارها و جهت‌گیری‌ها آنها انقلابی بود.
ایشان اظهارات برخی افراد که شعارهای انقلاب را دردسر برای کشور می‌دانند، مردود دانستند و گفتند: حرکت به سمت آرمانهای انقلاب به نفع کشور و موجب درمان دردهای آن است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، انقلابی ماندن را مهم‌تر از انقلابی بودن خواندند و خاطرنشان کردند: بعضی افراد در سالهای اول انقلاب بسیار پر شور و حرارت و به تعبیری سوپرانقلابی بودند اما استقامت و طاقت ماندن در این راه را نداشتند و نتوانستند در مسیر بمانند بنابراین مشکل‌تر از انقلابی بودن، انقلابی ماندن فردی و جمعیِ مجلس است. ایشان با تحسین اقدامات خوب انجام شده در دو سال گذشته‌ی مجلس یازدهم، در ادامه به بیان شاخص‌های «نماینده انقلابی» پرداختند و گفتند: اولین شاخص، «ساده‌زیستی، و اسیر تجملات و اعیان‌نشینی نشدن» است و نباید زندگی نمایندگان با قبل از دوره نمایندگی تفاوت کند. مسئولیت‌پذیری دومین شاخص یک نماینده انقلابی بود که رهبر انقلاب با تأکید بر آن، گفتند: پای قانون خوبی که تصویب می‌کنید محکم بایستید و از طرف دیگر اینگونه نباشد که با آگاهی از رد شدن آن در شورای نگهبان یا ناتوانی دولت در اجرای آن، قانونی تصویب کنید تا فقط مسئولیت آن را از دوش خود بردارید.
ایشان «مردمی بودن» را شاخص دیگری از انقلابی‌گری یک نماینده برشمردند و افزودند: مردمی بودن یعنی علاوه بر نشست و برخاست با مردم، گوش شنوا برای شنیدن حرف آنها داشته باشید اما در جایی که امکان اجرای خواسته مردم ممکن نیست با زبان گویا دلایل آن را توضیح دهید که این کار از مصادیق جهاد تبیین است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، «اصلی- فرعی کردن مسائل کشور و مقدم داشتن حل مسائل اصلی» را از دیگر شاخص‌های نماینده انقلابی دانستند و گفتند: شاخص دیگر، «اجتناب جدی از تبعیض و فساد» چه در قبال فساد دیگران و چه مراقبت از خود در مقابل فساد است. ایشان «همکاری صمیمانه با قوا و دستگاههای دیگر و همچنین بدنه آنها» و پرهیز از گروکشی و معارضه را از جمله الزامات مجلس انقلابی دانستند و خاطرنشان کردند: نماینده انقلابی با عموم مردم همراه است اما عوام‌زده و جوّ زده نیست بنابراین در قوانین و اقدامات مجلس، چنانچه مخالفتها منطقی بود آنها را بپذیرید اما در غیر این‌صورت، جنجال و فضاسازی علیه مجلس و قانون نباید شما را از انجام وظیفه باز بدارد. رهبر انقلاب، «پایبندی کامل به قانون اساسی و تکالیف آن» را شاخصه دیگر نماینده انقلابی دانستند و در جمع‌بندی این بخش از سخنان خود گفتند: البته یکی از چیزهایی که نشانه انقلابی بودن نیست نطق‌های میان‌دستورِ پر شورِ همراه با اعتراض و عصبانیت است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سپس به بیان چند توصیه درباره مسائل قانونگذاری پرداختند.
ایشان با تأکید بر «وضع قوانین با نگاه جامع و بلندمدت و پرهیز از قانونگذاری برای هر امر جزیی»، توجه به سیاستهای کلیِ ابلاغی در قوانین را با اهمیت خواندند و افزودند: وظیفه مجلس، قانونگذاری بر اساس این سیاستها است نه در تعارض با آنها، البته بعضی از سیاستهای کلی مانند سیاستهای کلی انتخابات یا سیاستهای کلی قانونگذاری نیاز به قانون دارند که با وجود گذشت چند سال از ابلاغ آنها هنوز قوانین مربوطه تصویب نشده است.
رهبر انقلاب، پیشنهاد طرح از طرف نمایندگان را بخصوص در مواردی که خلأ و نیاز کشور است اما دولت درباره آنها لایحه نداده است، جزو حقوق و وظایف مجلس خواندند و گفتند: البته شنیدم که در این مجلس تعداد طرح‌ها بیش از مجالس قبلی است که این کار چندان مناسب نیست و کار کارشناسی و اجرای آنها دچار مشکل می‌شود و با اجرا نشدن قانون، مسئولیت‌ها لوث می‌شود.
ایشان در این زمینه افزودند: با تشکیل مجالس جدید، طرح‌های در جریان بررسیِ مجلس قبل که وقت و زحمت زیادی صرف آنها شده، کنار گذاشته می‌شود که این مسئله نیاز به اصلاح دارد. توصیه دیگر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای «اصلاح ساختار بودجه» بود که گفتند: ترکیب غلط بودجه هنوز اصلاح نشده که مخاطب این موضوع بیشتر دولت است اما در مجلس نیز نباید با افزایش هزینه‌ها بدون تعیین درآمدهای واقعی و قابل تحقق، به کسری بودجه که ام‌الخبائث مشکلات اقتصادی است، اضافه شود. ایشان با تأکید بر «تقویت بنیه کارشناسی مجلس چه در مرکز پژوهشها و چه در کمیسیون‌های تخصصی»، به تدوین برنامه هفتم توسعه اشاره کردند و گفتند: در این برنامه‌های پنج‌ساله نباید به کلی‌گویی اکتفا شود بلکه دولت و مجلس با نگارش مسئله‌محور برنامه، راه را برای دست‌اندرکاران کشور روشن کنند. رهبر انقلاب اسلامی با بیان چند نمونه از مسائلی که باید در برنامه هفتم مورد توجه قرار بگیرد، افزودند: در برنامه هفتم برای مسائلی مانند کشاورزی، یا مسئله معدن که ظرفیتهای کشور در آن دست‌نخورده یا با استحصال بدون ارزش افزوده است، و یا مسئله صنعت که راهبرد کشور در این بخش نامعلوم است، به صورت علمی و مسئله‌محور سند و برنامه نوشته شود. البته امکانات کشور و موضوع آمایش سرزمینی نیز در نظر گرفته شود. ایشان در توصیه بعدی، «توجه به ابعاد رسانه‌ای مصوبات و اقدامات مجلس و توضیح آنها برای مردم» را مورد تأکید قرار دادند و گفتند: توضیح درست ندادن به مردم، موجب می‌شود فرصت فضاسازی و هیاهو علیه قانون ایجاد شود و شما از تصویب آن پشیمان شوید. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تمجید از چابکی و گزارشهای به‌موقع دیوان محاسبات در چند سال اخیر، افزودند: اخیراً دیوان محاسبات بررسی بودجه بعضی از شرکت‌های دولتی را نیز آغاز کرده که اگر آن را به همه شرکت‌های دولتی تعمیم دهید از جمله امتیازات این مجلس خواهد بود.
رهبر انقلاب با اشاره به توصیه سابق خود به نمایندگان مبنی بر پرهیز از دخالت در انتصابات خاطرنشان کردند: رئیس مجلس گفتند بعضی از نمایندگان از این توصیه دلخور شده‌اند، در حالی‌که این توصیه به مصلحت خود شما است چرا که اگر در یک منطقه با پیشنهاد یا فشار یک نماینده، مسئولی منصوب شود اما عملکرد او مطلوب نباشد، مشخص نیست باید از چه کسی بازخواست شود. ایشان در این زمینه افزودند: یکی از مسائل مهم در قانون اساسی بحث تفکیک قوا است و هر کسی باید به وظایف خود عمل کند، البته همواره به دولتی‌ها نیز توصیه کرده‌ایم از مشورت و نظرات نمایندگان استفاده کنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اهمیت حفظ آبروی افراد و پرهیز از بیان مطالب اثبات‌نشده از تریبون پر اهمیت مجلس، گفتند: هر چه مسئولیت بیشتر می‌شود، عبادت و تضرع انسان به درگاه خداوند متعال و شفیع قرار دادن ائمه هدی به درگاه الهی باید بیشتر باشد.
ایشان در پایان با درود بر ارواح مطهر امام بزرگوار و شهیدان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، یاد شهید صیاد خدایی را که سه روز قبل در یک عملیات تروریستی به شهادت رسید، گرامی داشتند.

آیت‌الله رئیسی با تاکید بر تلاش برای بهبود معیشت مردم :

گروه سیاسی: رییس جمهور با بیان اینکه پیشرفت کشور را به رفع تحریم موکول و متوقف نمی‌کنیم تا دیگران برای ما تصمیم بگیرند، گفت: قرارگاهی برای خنثی کردن تحریم‌ها تشکیل دادیم که فعالانه مشغول است. آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز چهارشنبه در کنگره چهار هزار شهید روحانی طی یک سخنرانی ویدئو کنفرانسی خطاب به خانواده شهدای روحانی گفت: خون مطهر شهدا از عالم جهل زدایی کرد مانند خون حضرت اباعبدالله حسین(ع)، جهل زدایی در جاهلیت عالم مدرن به برکت خون شهدا شکل گرفته است.
وی با بیان اینکه امروز جهاد تبیین برای همه ما مسئله مهم و اساسی است و ما نسبت به حمایت مردم از انقلاب اسلام و رهبری تردیدی نداریم، گفت: به عنوان طلبه خدمتگزار دیدم که با مردم بودن چقدر حمایت مردم را به همراه دارد. به رغم همه دشمنی‌ها و سخن پراکنی‌های دشمن، همراه بودن با مردم بسیار مهم است و در جنگ سایبری دیدیم که در یک لحظه همه پمپ بنزین‌ها از فعالیت ایستاد و مردم هوشیارانه و با بصیرت دشمن را ناکام گذاشتند. وی افزود: در جریان عادلانه کردن یارانه‌ها چقدر تلاش کردند تا مردم سخن آنان را اجرا کنند، اما مردم را ناکام‌شان گذاشتند و بصیرت مردم نسبت به نظام باعث شده است که دشمن موفق نشود.
رئیسی خطاب به خانواده شهدا گفت: امروز دولت و بنده به عنوان طلبه خدمتگزار وظیفه خود می‌دانیم همانطور که در موضوع کرونا، خدا لطف کرد و آمار داغداری ۷۰۰ خانواده به زیر ۷ نفر کاهش یافته است، احساس می کنیم با مدد الهی، با رهبری‌های حکیمانه و با پشتوانه مردم و نخبگان و صاحب نظران، دولت بتواند در رفع مشکلات به ویژه مشکلات معیشتی به رغم شرایطی که در اثر جنگ اوکراین و افزایش قیمت‌های جهانی رخ داده، موفق شود.
وی ادامه داد: همانطور که تهدیدات دشمن را مانع نمی‌بینیم، پیشرفت کشور را هم به رفع تحریم موکول و متوقف نمی‌کنیم تا دیگران برای ما تصمیم بگیرند و این را در عمل هم نشان دادیم و در تریبون‌های رسمی اعلام کردیم که راهبرد ما همان راهبرد رهبری است اما درعین حال، مسئله رفع تحریم‌ها را دنبال می‌کنیم. وی یادآور شد: مهمتر از آن این است که قرارگاهی برای خنثی کردن تحریم‌ها تشکیل دادیم که فعالانه مشغول است. در تلاشیم شرایط طوری شود که این مشکلات برطرف و زندگی مردم و معیشت و کسب و کار آنها طوری شود که بتوانند متفاوت از گذشته زندگی کنند و شرایط برتر و بهتر شود. رئیس دولت سیزدهم اظهار داشت: راهبرد دشمن ناامید کردن مردم و راهبرد نظام اسلامی امیدوار کردن مردم است. امروز هرکس بخواهد یا نخواهد بداند یا نداند، با قلم و قدمش کاری کند که مردم مایوس و ناامید شوند در مسیر راهبرد دشمن است و اگر برای امیدوار کردن مردم قدم بردارد در مسیر راهبرد نظام اسلامی قرار دارد.

«هوای پاک» حق مردم است
همچنین رئیس جمهور روز گذشته در جلسه هیات دولت با اشاره به افزایش آلودگی هوا، سلامتی مردم را موضوعی حیاتی عنوان کرد و اظهار داشت: مردم نمی‌توانند هر روز شاهد چنین وضعیتی باشند و لذا از رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و وزیر خارجه می‌خواهم که بدون فوت وقت در مذاکره با کشورهای همسایه که منشا این آلاینده‌ها هستند، موضوع را حل و فصل کنند. آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی اجرای عدالت و مبارزه با فساد را از مهم‌ترین آموزه‌های رئیس مذهب شیعه دانست و همه دولت‌مردان را به تأسی از آن حضرت دعوت کرد. رئیس جمهور گفت: همه خوبی ها در عرصه اندیشه، اخلاق و رفتار در پرتو امام عادل شکل می‌گیرد و همه خدمتگزاران مردم باید جلوه این ولایت حقه را با اجرای عدالت نمایان کنند. رئیس جمهور در ادامه سخنانش بر لزوم پرداخت به‌موقع پول خرید گندم از کشاورزان تأکید کرد و افزود: کشاورزان عزیز با تلاش خود امنیت غذایی کشور را تامین می کنند و دولت هم به وظیفه خود در خرید تضمینی و پرداخت به موقع آن عمل می کند.
رئیس جمهور «هوای پاک» را از حقوق مردم برشمرد و با اشاره به افزایش آلودگی هوا در استان‌های مختلف کشور، اظهار داشت: سلامتی مردم موضوعی حیاتی و آلودگی هوا برای مردم غیرقابل تحمل است. رئیسی تصریح کرد: مردم نمی‌توانند هر روز شاهد چنین وضعیتی باشند و انتظار دارند دولت با جدیت موضوع را پیگیری کند. رئیس جمهور بر همین اساس به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و وزیر امور خارجه مأموریت داد بدون فوت وقت، در ارتباط و سفر به کشورهای همسایه که مبدأ و منشأ آلاینده‌ها هستند، موضوع را از طریق مذاکره با آنها حل و فصل کنند. رئیسی در بخش پایانی سخنانش افزایش کمک ودیعه مسکن را اقدامی در راستای حفظ توان مالی مردم دانست و با قدردانی از شورای پول و اعتبار برای این تصمیم، بر اتخاذ تصمیمات مشابه در حوزه‌های دیگر تأکید کرد.

«تجارت» نقش سفرای اقتصادی در پیش‌برد اهداف کشور را بررسی کرد

گروه اقتصاد کلان: در شرایطی که رقابت برای حضور در بازارهای منطقه‌ای بسیار شدت گرفته است، فرستادن سفیرها و رایزن‌های اقتصادی به بازارهای هدف از اهمیت ویژه‌تری نسبت به گذشته برخوردار شده است. از آنجایی که ایران با 15 کشور همسایه است و این فرصت کم‌نظیری به حساب می‌آید، تجار و سرمایه‌گذاران ایرانی می‌توانند از این فرصت بزرگ بهره ‌ببرند و در بازارهای هدف منطقه‌ای حضور گسترده داشته باشند. این اقدام نیازمند هموار کردن مسیر از سوی نهادهای سیاستگذار در داخل است که با ابزار دیپلماسی اقتصادی زمینه را برای تجار و فعالان اقتصادی فراهم کنند. به گزارش «تجارت»، اصطلاح دیپلماسی اقتصادی اصطلاح جدیدی است که سابقه استفاده از آن به دهه ۱۹۵۰ بازمی گردد با این حال تنها در یک دهه اخیر است که بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در واقع پژوهش های عملی در این خصوص از مواردی نادر در دهه ۱۹۵۰ به ده ها مورد در هر سال در یک دهه اخیر رسیده است. از دلایل این امر می توان به توسعه جهانی شدن، روند رو به رشد حمایت گرایی و افزایش نقش مباحث اقتصادی در ملاحظات امنیتی اشاره کرد.
با گسترش روندهای جهانی‌شدن و تقویت همکاری‌های تجاری‌ـ منطقه‌ای، اهمیت دیپلماسی اقتصادی و تجاری بسیار افزایش یافته است. بر این اساس موضوع دیپلماسی اقتصادی یا تجاری به یکی از کانون‌های توجه نه‌تنها نظریه‌پردازان بلکه دست‌اندرکاران- دولتی و غیردولتی- تبدیل شده است و دیپلمات‌های کشورها به‌طور فزاینده‌ای وقت خود را به مسائل اقتصادی و تجاری اختصاص می‌دهند.
در یک تعریف مختصر دیپلماسی اقتصادی استفاده از ابزار سیاسی بین المللی (دیپلماسی) برای به دست آوردن اهداف اقتصادی است. بر اساس این تعریف، دیپلماسی اقتصادی طیف وسیعی از مسائل و اقدامات از دیپلماسی تجاری تا روابط داوطلبانه و اجباری میان دولت ها را دربرمی گیرد.
در باب اهمیت تأثیر تجارت بر توسعه، علاوه بر نظریات سنتی، بر اساس «نظریه پیچیدگی» هر قدر محصولات تولیدی و صادراتی یک کشور پیچیده تر باشند، آن کشور رشد اقتصادی پایدارتر و درآمد سرانه بیشتری خواهد داشت. شاخص پیچیدگی نشان می دهد که در خلال ۵۰ سال اخیر وضعیت ایران در مقایسه با سایر کشورها نه تنها بهبود نیافته، بلکه بسیار بدتر شده و به رتبه ۸۸ (در سال ۲۰۱۶) رسیده است. تنوع بخشی به محصولات صادراتی (یکی از دو محور نظریه پیچیدگی) به عنوان بنیانی برای رشد اقتصادی ازسوی دانشمندان مطرح است و اصولاً فرایند توسعه اقتصادی را فرایند تغییر ساختاری تعریف می کنند به گونه ای که کشورها از تولید «کالاهای کشورهای فقیر» به سمت تولید «کالاهای کشورهای ثروتمند» حرکت کنند. استراتژی توسعه صنعتی یا سیاست صنعتی عامل این تغییر ساختار بوده و سیاست های تجاری و دیپلماسی اقتصادی ابزاری برای سیاست صنعتی است.
«فقدان نهاد مسوول مشخص در زمینه تجارت خارجی»، «ضعف مدیریت صحیح منابع ارزی در واردات و صادرات»، «محدود کردن اقتصاد به مرزهای داخلی»، «فقدان استراتژی مشخص در صادرات کالاها» و «اثر ضعف اقتصاد داخلی بر دیپلماسی» 5 چالش پیش روی دیپلماسی اقتصادی هستند. روشن است که داشتن یک دیپلماسی اقتصادی فعال، موثر و کارآمد، نیاز به تغییر و تحول در نگرش و رفتار دیپلماسی، از نگرش نیوتنی به نگرش کوانتومی دارد. در واقع، دیپلماسی با نگرش نیوتنی که هدف آن، حفظ وضع موجود، داشتن قوانین محدود و ثابت است و بازیگرانی درون گرا (ملی‌گرا) دارد، باید به دیپلماسی با نگرش کوانتومی که هدف آن، ایجاد تحول و ترقی، با قوانین پیچیده و پویا است و بازیگرانی برون گرا (تکثرگرا) دارد، تبدیل شود.
دیپلماسی تجاری شبکه‌ای از بازیگران دولتی و خصوصی است که با استفاده از کانال‌ها و فرآیندهای دیپلماتیک روابط تجاری را مدیریت می‌کنند و از کسب و کارها حمایت به‌عمل می‌آورند و به این ترتیب هم نیازهای بخش دولتی و هم نیازهای بخش‌خصوصی را برآورده می‌کنند. مردانه با بیان اینکه در کشورهای توسعه‌یافته توجه ویژه‌ای به این نوع دیپلماسی مبذول شده است، افزود: «ما در این حوزه ضعف‌های جدی داریم که نیازمند توجه‌ویژه به آن است.
دیپلماسی اقتصادی یعنی استفاده از ابزارهای سیاسی در مذاکرات بین‌المللی با هدف تقویت کامیابی اقتصادی یک ملت، و استفاده از ابزارهای اقتصادی به‌منظور بهبود ثبات سیاسی کشور است. مانند مذاکرات مربوط به توافق‌نامه تجاری بین ایالات‌متحده آمریکا و اتحادیه اروپا.» سومین تعریفی که این استاد دانشگاه به آن پرداخت، دیپلماسی تجاری بود. او در بیان تعریف این نوع از دیپلماسی گفت: «دیپلماسی تجاری شبکه‌ای از بازیگران دولتی و خصوصی است که با استفاده از کانال‌ها و فرآیندهای دیپلماتیک روابط تجاری را مدیریت می‌کنند و از کسب‌وکارها حمایت به‌عمل می‌آورند و به این ترتیب هم نیازهای بخش دولتی و هم نیازهای بخش‌خصوصی را برآورده می‌کنند. مانند آنچه کسب‌کارهای چینی در آفریقا عمل می‌کند و منافع پکن را تامین می‌کند .
معمولا دیپلماسی اقتصادی و تجاری را دو مفهوم معادل درنظر می‌گیرند. دیپلماسی اقتصادی موضوعات مربوط به سیاست‌های عمومی اقتصادی و توافق‌نامه‌های تجاری را در برمی گیرد، درحالی‌که دیپلماسی تجاری مسائل بسیار جزئی‌تر را مدنظر قرار می‌دهد. مساله اصلی در دیپلماسی تجاری تمرکز روی حمایت از کسب‌کارها برای حضور در بازارهای خارجی است. در واقع ممکن است موضوع و اهداف در دیپلماسی اقتصادی و تجاری یکسان باشد، اما حوزه تمرکز آنها متفاوت است.
در سالیان گذشته رایزنان بازرگانی نقش کلیدی در برقراری و توسعه روابط تجاری میان کشورها ایفا کرده‌اند، به‌طوری که به‌عنوان یک بازوی کمکی به سازمان‌های توسعه تجارت در کشورها در جهت پیشبرد اهداف تجاری عمل می‌کنند. موضوع رایزنان بازرگانی در ایران هم طی دو سه سال گذشته به دغدغه جدی‌تری نسبت به گذشته تبدیل شده و اهمیت بیشتری نزد متولیان تجاری پیدا کرده است.
طبق داده‌های ارائه شده از سوی سازمان توسعه تجارت، ایران اکنون این امکان را دارد که به ۶۰ کشور رایزن بازرگانی اعزام کند که این کار نیازمند برقراری دیپلماسی قوی و آموزش رایزنان است. به گفته مسوولان تجاری علت کُند بودن اعزام رایزن‌ها یا جایگزین کردن آنها این است که اعزام هر رایزن یا آماده کردن هر یک نفر برای این پست به زمان زیادی نیاز دارد.

عبدالمجید شیخی ‌اقتصاددان در گفت وگو با «تجارت» بیان کرد

گروه اقتصاد کلان: یک اقتصاددان معتقد است در شرایطی که مسابقه تورمی برای گران‌سازی کالاها در بازار به راه افتاده است، اقدام دولت برای اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها سیاست درست و به جایی بود که البته نیازمند اصلاحات بزرگ‌تر است.
عبدالمجید شیخی در گفت و گو با «تجارت» اظهار کرد: توصیه عمومی این بود با توجه به اینکه دولت یک ثبات نسبی در بازار ایجاد کرده بود و نرخ تورم را هم کاهنده کرده بود و یک آرامش و اعتماد عمومی در بازار هم برای طرف عرضه کننده و هم طرف تقاضا کننده ایجاد شده بود، از این رو تغییر هر گونه قیمت در ارز یا سایر کالاها می‌توانست قیمت‌های نسبی را در بازار بهم بزند و اثرات غیرمستقیم تورمی در کل اقتصاد داشته باشد.
او افزود:‌ دلیل این توصیه عمومی این بود که ما دچار یک پدیده مخرب به نام مسابقه تورمی هستیم، یعنی عناصر بازار هر کدام فکر می‌کند همه چیز دارد گران می‌شود، بنابراین خودشان زودتر گران می‌کنند. از این جهت یک مسابقه همگانی در اقتصاد راه افتاده و همه پیش دستی می‌کنند و گران می‌کنند، حتی با وجود اینکه اتفاقی هم در بازار نمی‌افتد.
شیخی ادامه داد:‌ دولت با عملکردش وقتی در اسفند ماه اعلام می‌کند حقوق کارگران 57 درصد، حقوق کارمندان 10 درصد،‌تعرفه پزشکان 25 درصد و ... افزایش پیدا می‌کند. عملا این باور را ایجاد می‌کند که همه چیز در حال گران شدن است. بخش خصوصی هم متقابلا به مسابقه تورمی دامن می‌زند و طلایه دار این مسابقه تورمی عناصر غیر مولد بازار هستند. حجم نقدینگی 70 درصد از کل اقتصاد به جان مردم افتاده است و موج ایجاد می‌کند. عامل اصلی و محرک اصلی این مسابقه تورمی عناصر غیر مولد اقتصاد هستند.
این اقتصاددان تصریح کرد: دولت می‌خواهد روش را عوض کند و یک جاده فرعی بزند که یارانه را از مسیر دیگری به دست مردم برساند. اما این سوداگران و کمین کنندگان بعدا جای خود را عوض می‌کنند.
امروز هم آثار تورمی خودش را روی کالاها نشان می‌دهد. متنها چرا اقدام دولت قابل تایید است؟ دلیل تایید اقدام کنونی دولت این است که جنگ بین شرق و غرب رخ داد و تفاوت نرخ کالاهای یارانه‌ای و غلات و دانه‌های روغنی و گوشت سفید و قرمز و ... بین ما و کشورهای همسایه چند برابر شده است. نرخ غلات و دانه‌های روغنی در بازارهای جهانی حدود دو برابر است. این انگیزه قاچاق را به شدت افزایش می‌دهد.
طبق برآوردهای قبلی 30 یا 40 درصد ارز ترجیحی به سفره مردم رسیده است. با توجه به افزایش انگیزه قاچاق و خروج کالاهای یارانه‌ای از سفره مردم این احتمال وجود داشت که این 30 - 40 درصد منفعتی که به سفره مردم رسیده بود به کمتر از 10 درصد کاهش پیدا کند. بنابراین اقدام دولت سیاست به جایی بود. اما این یک جراحی کوچک است. اگر بحران جنگ روسیه با ناتو اتفاق نمی‌افتاد این اقدام می‌توانست بعد از جراحی بزرگ انجام شود.

سرمقاله

کامران ندری
اقتصاد دان

روش پرداخت چه به تولیدکننده باشد و چه به مصرف‌کننده، در هر دو حالت اگر بار جدیدی به مخارج و کسری دولت اضافه کند، موجب تورم خواهد شد. دولت یارانه را به هر نحوی که بخواهد توزیع کند، برای خود هزینه ایجاد کرده است؛ درواقع یارانه بخشی از هزینه‌های دولت است. هزینه نیز تا حدی قابل پرداخت است و افزایش آن در صورتی که منابعش تامین نشود، به‌ معنای افزایش کسری بودجه دولت است. در اینجا اگر دولت برای حل بحران کسری بودجه از بانک‌ها استقراض کند، دوباره این سوال پیش می‌آید که دولت در آینده این بدهی‌ها را چگونه و با چه منبعی می‌خواهد بپردازد؟ باتوجه به حجم اندک اطلاعات موجود از میزان تعهدات دولت در زمینه یارانه‌ها و حجم قابل پوشش جامعه از ناحیه تامین یارانه‌ها، به‌نظر می‌رسد که هنوز نمی‌توان دقیق اظهارنظر ارایه داد از اینکه کدام روش در توزیع یارانه بهتر است. حال این روش چه پرداخت به تولیدکننده باشد و چه به مصرف کننده، در هر دو حالت اگر بار جدیدی به مخارج و کسری دولت اضافه کند، موجب تورم خواهد شد.
سوالی که مطرح است این است که آیا پرداخت یارانه به تولیدکننده به جای پرداخت به مصرف‌کننده، انتظارات تورمی جامعه را افزایش نخواهد داد و با ایجاد جو روانی، قیمت‌ها را متاثر نخواهد کرد؟ بایستی گفت: انتظارات تورمی بخصوص در ایران تابع ذهنیت، سطح توقع و درک مردم از توان مدیران کشور در زمینه حکمرانی است. توانایی دولت در کنترل بحران‌های اقتصاد اصلی‌ترین عامل در شکل‌گیری میزان تورم انتظاری و انتظارات تورمی در کشوری چون ایران محسوب می‌شود.
از طرفی هرکدام از طرح‌های دولت اگر به نحوی اجرا شود که مردم تصور کنند دولت در اجرا ناتوان است، آن طرح اسیر انتظارات تورمی خواهد بود. در شرایطی که دولت در برابر چالش‌هایی که در زمره چالش‌های عادی کشورهای دیگر به حساب می‌آیند، بدون توان کافی ظاهر می‌شود، انتظارات تورمی اوج می‌گیرد و گلایه‌های مردم نیز بیشتر می‌شود.
سرمایه اجتماعی دولت در اجرای طرح‌ها و اعتماد مردم به آن دولت حرف اول را در موفقیت و کاهش انتظارات تورمی می‌زند. اگر مجری طرح عملا نیرویی شناخته شود که هر قدر فساد و فقر و تبعیض رخ دهد، این سیستم واکنشی نشان نداده و از عهده مدیریت بحران‌های کوچک هم برنمی‌آید، این سوال شکل می‌گیرد که دولت در برابر بحران‌های اقتصادی بزرگ چه می‌کند؟ به‌نظر می‌رسد هرچه طرح و اقدام یارانه‌ای دولت به هیجان عمومی در این زمینه دامن بزند، تورم انتظاری آن نیز شدیدتر خواهد بود.

یادداشت

روح‌الله ایزدخواه
نماینده تهران

از اینکه تصمیم سخت مدنظر آقای رییس‌جمهور چه چیزی است یا در چه موضوعی خواهد بود، اطلاع ندارم اما به عقیده من هیچ تصمیمی چه سخت باشد و چه آسان، بدون مشارکت مردم در تصمیم‌گیری و نه مشارکت فقط در اجرای آن تصمیمی است که قطعاً به دیوار خواهد خورد. معمولاً مشارکت و همکاری مردم در اجرای تصمیمات اتخاذ شده مطالبه می‌شود اما باید به این نکته مهم توجه شود که مردم باید در هر تصمیمی که اتخاذ می‌شود مشارکت داشته باشند و نظرشان اخذ شود، در چنین شرایطی مشارکت، همکاری و همدلی مردم با تصمیم نهایی قابل توجه خواهد بود.
در خصوص صحبت‌های آقای رییس‌جمهور هم آن تصمیم چه سخت و چه آسان باید از ابتدا مشارکت آحاد مردم در تصمیم‌گیری و اجرا را داشته باشد. حضرت امام(ره) فرمود: «همه باهم» این همه باهم از ابتدا است، از روز تصمیم‌گیری تا اجرا و پایان. بنابراین دولت چه بخواهد تصمیم سخت بگیرد چه آسان، باید مردم را وارد گود کند.
اینکه ما برویم پشت درهای بسته برای مردم تصمیم بگیریم چه این تصمیم برای معیشت مردم باشد چه برای موضوعات کلان اقتصادی کشور، اگرچه ممکن است در کوتاه‌مدت یک گشایشی ایجاد کند، اما در بلندمدت قطعاً ما را دچار مصیبت‌های سخت‌تر خواهد کرد.

«تجارت» بررسی کرد

گروه انرژی: قیمت نفت در معاملات روزهای اخیر تحت تاثیر کمبود عرضه و چشم انداز رشد تقاضا، افزایش یافت. به گزارش «تجارت»، افزایش قیمت نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی در ماه‌های اخیر، دردسرهای زیادی برای اکثر کشورها به وجود آورده است و به باور تحلیلگران، اثرات افزایش قیمت‌ها برای مدتی طولانی ادامه پیدا خواهد کرد. رشد قیمت انرژی از سال گذشته شروع شد؛ زیرا همزمان با بازگشایی اقتصادها بر مصرف افزوده شد، در حالی که عرضه محدود باقی ماند. در سال‌جاری میلادی، وضعیت تااندازه زیادی تغییر کرده، به این معنا که حمله روسیه به اوکراین و تحریم‌های غرب علیه روسیه، سبب شده است تا تحولات زیادی در بازار انرژی جهان رخ دهد. غرب علیه روسیه تحریم‌های فراگیری اعمال کرده است. آمریکا، کانادا و چند کشور دیگر، واردات انرژی از روسیه را ممنوع کرده‌اند. البته اتحادیه اروپا فعلا نمی‌تواند با آن کشورها همراه شود؛ زیرا این اتحادیه به‌شدت به نفت و گاز روسیه وابسته است. نگرانی‌ها درباره اختلال در عرضه انرژی از روسیه به رشد قیمت‌ها منجر شده است. قیمت نفت اکنون نسبت به اوایل ماه مارس پایین‌تر است، اما بالاتر از ۱۰۰دلار باقی مانده است؛ این یعنی اقتصاد جهان در معرض ریسک‌های مختلفی قرار دارد. یکی از مهم‌ترین اثرات بالا باقی‌ماندن قیمت نفت، رشد نرخ‌های تورم است. از پیش، نرخ‌های تورم در اقتصادهای بزرگ در حال رشد بود و با افزایش قیمت انرژی بر سرعت افزایش قیمت کالاها افزوده شده است. بسیاری از مسائل هنوز مشخص نیست و سوالات گوناگونی مطرح است که پاسخی برای آنها وجود ندارد. برای مثال، آیا اکنون قیمت نفت بیش از حد بالاست؟ چه زمانی جنگ اوکراین و اثرات آن بر بازارها پایان می‌یابد؟ آیا اتحادیه اروپا نفت روسیه را تحریم خواهد کرد؟ و... به نظر می‌رسد برای یافتن پاسخ این سوالات باید منتظر ماند. در مطالب حاضر، به علل رشد قیمت انرژی، وضعیت امنیت انرژی اتحادیه اروپا، تحولاتی که در آینده ممکن است رخ دهد و... اشاره شده است. جنگ روسیه علیه اوکراین بر بازارهای مختلف تاثیرات فراگیری داشته و بسیار محتمل است که این اثرات، پایدار باشند. در بازار نفت، قیمت‌ها در سه‌ماه اخیر، نوسان‌ زیادی داشته و این بی‌ثباتی حاصل اثرگذاری عوامل گوناگون، به‌ویژه جنگ اوکراین است. روسیه، صادرکننده بزرگ نفت و فرآورده‌های نفتی است و با آنکه تحریم‌‌‌های غرب علیه این کشور، بخش انرژی آن را هدف قرار نداده، اما نگرانی‌ها درباره اختلال در عرضه نفت روسیه، سبب رشد قیمت‌ها شده است. در روزهای گذشته، یکی از عوامل موثر بر قیمت‌ها حرکت اتحادیه اروپا به سوی ممنوع‌کردن واردات نفت روسیه بوده است. قبل از حمله روسیه به اوکراین، اتحادیه اروپا روزانه ۷/ ۲میلیون بشکه نفت‌خام و ۵/ ۱میلیون بشکه فرآورده‌‌‌های نفتی از روسیه وارد می‌کرد. به دلایلی که در ادامه بیان خواهد شد، نباید قیمت نفت و فرآورده‌های آن تحت‌تاثیر احتمال ممنوع‌شدن واردات از روسیه، تا این اندازه رشد می‌کرد. به نظر می‌رسد، حذف این عامل سبب کاهش چشمگیر قیمت‌ها در ماه‌های آینده خواهد شد و شاید قیمت نفت‌برنت به زیر ۷۰دلار در هر بشکه کاهش یابد. یکی از دلایل رخ‌ندادن ممنوعیت واردات نفت و گاز روسیه از سوی اتحادیه اروپا این است که اعمال ممنوعیت، نیازمند رأی مثبت تک‌‌‌تک ۲۷عضو این اتحادیه است. اعضای اتحادیه اروپا، هشتم ماه جاری گردهم آمدند تا موضوع ممنوعیت واردات نفت روسیه را بررسی کنند. حتی قبل از آن تاریخ، اسلواکی و مجارستان رسما اعلام کرده بودند که به این ممنوعیت رأی مثبت نخواهند داد. طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، سال گذشته، مجارستان روزانه ۷۰‌هزار بشکه، یعنی ۵۸‌درصد کل واردات نفت خود را از روسیه تامین می‌کرد. رقم مربوط به اسلواکی ۱۰۵‌هزار بشکه در روز است که ۹۶‌درصد کل واردات نفت این کشور را تشکیل می‌دهد. دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز به نفت وارداتی از روسیه وابسته هستند و اعلام کرده‌اند، با ممنوعیت واردات نفت این کشور موافق نیستند. بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در ژوییه، ۴۶ سنت معادل ۰.۴ درصد افزایش یافت و به ۱۱۴ دلار و دو سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در ژوییه، با ۵۸ سنت معادل ۰.۵ درصد افزایش، به ۱۱۰ دلار و ۳۵ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز سه شنبه با ۰.۱ درصد افزایش و وست تگزاس اینترمدیت با ۵۲ سنت کاهش بسته شده بود. وزیر خارجه جدید فرانسه روز سه شنبه اظهار کرد: خوش بین است مخالفان بسته جدید تحریمهای اتحادیه اروپا که شامل ممنوعیت واردات نفت روسیه است، متقاعد شوند و این بلوک به توافقی می رسد که روی محدود شدن عرضه جهانی تاثیر خواهد گذاشت. در این بین، وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد یک مقام دولت بایدن روز سه شنبه برای گفت و گو با مقامات دولتی و مدیران صنعت خصوصی درباره تحریمهای آمریکا علیه روسیه، به هند رفت.

گمرک روسیه برای صادرکنندگان ایرانی تسهیلات در نظر می گیرد؛

گروه صنعت و تجارت: گمرکات ایران و روسیه برای اجرای پروژه های جدید گمرکی با هدف افزایش مبادلات تجاری و توسعه و تسهیل تجارت میان دو کشور توافق کردند. گمرکات ایران و روسیه برای اجرای پروژه های جدید گمرکی با هدف افزایش مبادلات تجاری و توسعه و تسهیل تجارت میان دو کشور توافق کردند. این توافق در دیدار ولادیمیر ایوین معاون گمرک فدراسیون روسیه و هیات همراه با علیرضا مقدسی رئیس کل گمرک ایران در تهران حاصل و مقرر شد تا سند نهایی توافقات جدید گمرکی میان دو کشور در مسکو به امضای روسای گمرکات دو کشور برسد.
محور اصلی این توافق تبادلات تجاری میان ایران و روسیه با ارائه تسهیلات جدید گمرکی از طریق تردد مستقیم و رو رو در دریای خزر بود تا علاوه بر افزایش سطح مبادلات منجر به کاهش قیمت تمام شده کالاهای دو کشور برای مصرف کنندگان شود. همچنین موضوع تسهیلات ویژه گمرک روسیه برای صادرکنندگان ایرانی در قالب کریدور سبز گمرکی، فعالان اقتصادی مجاز، ترافیک کامیون های ترانزیتی در مرز جمهوری آذربایجان، مشکلات صادرکنندگان و ارزش های گمرکی از دیگر محورهای بحث و تبادل نظر در این دیدار بود.
علیرضا مقدسی رئیس کل گمرک ایران در این دیدار با اشاره به سابقه تاریخی روابط دو جانبه به اهمیت کمک های متقابل اداری و گمرکی میان دو کشور اشاره و ابراز امیدواری کرد تا دستاوردهای سفر مقامات بلند پایه گمرک روسیه کمک نماید تا برنامه ها و اهداف اقتصادی در روابط دو جانبه محقق شود. وی افزود: موضوعات بسیار سازنده ای در دیدار با هیات روسیه مطرح شد که در دستور کار ما هم وجود دارد و مهمترین موضوع تسهیلات گمرکی برای صادرکنندگان ایرانی به ویژه در خصوص تعرفه هایی است که بیشترین فراوانی را دارند. رتبه بندی شرکت ها و معرفی فعالان اقتصادی مجاز از دیگر اقدامات مهم برای تسهیل و توسعه تجارت میان دو کشور است و اجرای بهتر پروژه کریدور سبز گمرکی روند صادرات را می تواند تسهیل کند.
رئیس کل گمرک ایران گفت: روند شناسایی فعالان مجاز اقتصادی دو کشور باید تسهیل شود که با این اقدام کمک به سزایی در خصوص رشد مبادلات تجاری دو کشور رخ می دهد. رئیس کل گمرک ایران در ادامه با اشاره به دیدار دو هفته پیش با رئیس کل گمرک آذربایجان بر امضای سریع سند یادداشت تفاهم تسهیل ترانزیت سه جانبه میان ایران، آذربایجان و روسیه تاکید کرد و گفت: خوشبختانه گمرک روسیه برای امضای این سند اعلام آمادگی کرده و این سند نهایی شده است که امیدواریم در یک نشست سه جانبه یادداشت تفاهم تسهیل ترانزیت سه جانبه به امضا برسد. ولادیمیر ایوین، معاون گمرک فدراسیون روسیه نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از افزایش همکاری های تجاری و گمرکی با جمهوری اسلامی ایران گفت: هدف از حضور این هیات در تهران همکاری های گسترده و بررسی توافق در خصوص پروژه های جدید گمرکی با مسکو به ویژه راه اندازی تردد مستقیم در دریای خزر با محوریت تسهیلات جدید گمرکی است تا با این اقدام ترافیک کامیون ها در مرز جمهوری آذربایجان کاهش یابد و ضرورت دارد راه اندازی و تسهیل تردد کشتی های رو- رو با محوریت تسهیلات گمرکی میان دو کشور سریع تر اجرایی شود. وی با تاکید بر اینکه چشم انداز خوبی برای توسعه مبادلات از طریق دریای خزر وجود دارد، اولویت حمل مستقیم از ایران برای شناسایی آسان تر فعالان اقتصادی مجاز و ارائه تسهیلات گمرکی را بسیار مهم و ضروری توصیف کرد و گفت: گمرک روسیه برنامه جدید کنترل ارزش های گمرکی بعد از ترخیص را برای تجار و بازرگانان ایرانی در دستور کار دارد.
رئیس اتاق بازرگانی تهران در همایش مشترک تجاری ایران و روسیه گفت: حجم تجارت بین دو کشور همسایه در مرحله اول به 10 میلیارد دلار می‌رسد. مسعود خوانساری نیز گفت: برای افزایش مبادلات تجاری دو کشور همسایه ایران و روسیه در فاز اول حجم تجارت دو کشور به 10 میلیارد دلار افزایش می‌یابد و در فاز دوم توسعه این روابط به 20 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. وی با اشاره به منافع مشترک بین ایران و آسیای مرکزی و میانه و منطقه اوراسیا اظهار داشت: تحریم‌های غیرقانونی غرب علیه روسیه زمینه‌ای را‌‌‌‌‌‌‌‌ فراهم کرده است که همکاری با ایران را‌‌‌‌‌‌‌‌ برای خنثی‌سازی تحریم‌ها گسترش دهد. به گفته خوانساری کاهش نقش دلار در مبادلات تجاری بین ایران و روسیه از زمینه‌های مهم افزایش همکاری تجاری بین دو کشور به شمار می‌رود.
رئیس اتاق بازرگانی تهران زمینه همکاری تجاری بین روسیه و ایران را‌‌‌‌‌‌‌‌ در زمینه دارو، اقلام پزشکی، مواد غذایی، دانه‌های روغنی دانست و گفت: بعد از سفر آقای رئیسی به روسیه و به ویژه بعد از مناقشات اوکراین با روسیه، زمینه همکاری بیشتر ایران و روسیه فراهم شده است. وی همچنین گفت: اتصال خطوط ریلی ایران به روسیه از طریق ترکمنستان و قزاقستان و گسترش مبادلات کالای ترانزیتی و همچنین فعالیت گمرکی در ضلع جنوبی روسیه با ایران از زمینه‌های همکاری تجاری بین دو کشور به شمار می‌رود. خوانساری اضافه کرد: اتاق‌های بازرگانی ایران با داشتن بیش از 50 هزار عضو استعداد مناسبی برای توسعه روابط تجاری با روسیه فراهم کرده است. رئیس اتاق بازرگانی تهران همچنین از زمینه‌های مهم توسعه را‌‌‌‌‌‌‌‌ تجارت کانتینری دانست گفت: توسعه کانتینرهای یخچالی و خطوط کشتیرانی از جمله زمینه‌های توسعه مناسبات بین دو کشور به شمار می‌رود.
پیش از این ویتالی ساولیف، وزیر حمل و نقل روسیه گفته بود که تحریم‌های غرب علیه این کشور، مسکو را بر آن داشته به دنبال کریدورهای لجستیکی جدید از جمله از طریق جمهوری اسلامی باشد. آنطور که اینترفاکس گزارش داده، وزیر حمل و نقل روسیه اعلام کرد تحریم‌های غرب مسکو را مجبور می‌کند به دنبال «کریدورهای لجستیکی جدید» مانند کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب - که بین هند، ایران، افغانستان، آذربایجان، روسیه، آسیای مرکزی و اروپا برقرار است، باشد. ساولیف اعلام کرد: تحریم‌هایی که امروز علیه فدراسیون روسیه اعمال شد، عملاً تمام لجستیک کشور را متأثر کرده است و ما مجبور هستیم به دنبال کریدورهای لجستیکی جدید باشیم. این مقام کرملین گفت که سه بندر کلیدی روسیه در دریای خزر وجود دارد که می‌توانند در مسیر شمال-جنوب مورد بررسی قرار گیرند. با این حال ساولیف افزود که این بنادر ظرفیت سطح تجارتی که روسیه با حجم سابق را ندارند. به گفته ساولیف، روسیه ارسال کالاهای زمینی از طریق آذربایجان به ایران را به عنوان جایگزینی برای ارسال کالا از طریق دریای خزر مورد بررسی قرار می‌دهد.

گروه صنعت و تجارت: معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: طی مذاکرات انجام شده، پیش‌بینی می‌شود موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران با اوراسیا به‌عنوان موتور محرک توسعه تجارت در پاییز امسال امضا شود. به گزارش تسنیم، علیرضا پیمان پاک در همایش مشترک تجاری و ایران و روسیه با بیان اینکه فرصت‌های خوبی برای تجارت دو کشور وجود دارد، اظهار کرد: با فعال‌سازی کریدورها می‌توان تجارت با کشورهای ثالث را نیز گسترش داد. وی با بیان اینکه ارتباط تجار دو کشور از مسائل اصلی و مهم است، افزود: باید این شناخت واقعی و دقیق را باید به وجود بیاوریم زیرا پیش از این تجار دو کشور از طریق کشورهای واسطه ارتباط ایجاد می‌کردند و ارتباط مستقیم وجود نداشت که موجب تصوری غلط شده بود که مانع رشد تجارت می‌شد. پیمان پاک با بیان اینکه تجارت دو کشور با وجود تلاش‌ها و زحمات سال گذشته به چهار میلیارد دلار رسید که فاصله بسیاری با اهداف دارد، تاکید کرد: برای گسترش روابط تجاری مسئله اصلی و اول شناخت بازار است که در سفر با رئیس‌جمهوری ارتباطات خوبی برقرار شد و امیدواریم این مسیر ادامه پیدا کند. رئیس کل سازمان توسعه تجارت در ادامه افزود: برگزاری نمایشگاه توسط هیات‌های تجاری و ایجاد پلتفرم دقیق و حرفه‌ای برای برقراری ارتباط تجار واردکننده و صادرکننده متخصص می‌تواند زمینه شناخت و توسعه تجارت باشد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین تصریح کرد: پشتیبانی از الزاماتی است که موجب توسعه تجارت می‌شود که با رفع موانع ممکن می‌شود و با حمایت‌ها مذاکرات در این زمینه تسریع شده است. این مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین با بیان اینکه الزامات لجستیکی و افزایش ظرفیت‌ها از برنامه‌های در دستور کار تجارت دو کشور است. تاکید کرد: در زمینه مبادلات پولی و بانکی با حمایت‌ها بانک‌های روسی با بانک مرکزی و بانک‌های خصوصی ایران مذاکرات خوبی اتفاق افتاده است و از سوی دیگر صندوق‌های ضمانت نیز می‌توانند تجارت دو کشور را بیمه کنند. پیمان پاک در پایان تاکید کرد: افزایش تجار نیازمند ایجاد اعتماد است و با توجه به اینکه این ارتباط برای تحریم‌ها برقرار نشده است، بیمه‌های تجاری ارتباط تجاری دو کشور را تضمین کند.

جزییاتی تازه منتشر شد؛

گروه اجتماعی: رئیس سازمان نظام مهندسی استان خوزستان با یادآوری این‌که پروانه ساختمانی متروپل غیرقانونی بوده است،‌ گفت: با توافق مالک و شهرداری و پرداخت جریمه ۳ سقف دیگر به سازه اضافه می‌شود.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، کوروش خواجوی اظهار کرد: تیرماه سال 96 پروانه ساختمانی پروژه متروپل صادر می‌شود؛ اما این پروانه از نظر قانون نظام مهندسی ساختمان غیرقانونی بوده است، چراکه در واقع با امضای یک شرکت مهندس مشاوری به‌عنوان (ن) بوده که از وزارت راه و شهرسازی مجوز نداشته است.
وی ادامه داد: قاعدتاً شهرداری نباید برای این پروژه، پروانه صادر می‌کرد، اما با توجه به روابط مالک و تحت عنوان نقشه‌های فراظرفیتی پروانه ساختمانی صادر می‌شود.
وی افزود: شرکت مشاور برای این‌که به کارش ظاهر قانونی بدهد،‌ امضای یک سری از مهندسان ناظر و طراحی سازمان نظام مهندسی را می‌گیرد و به آنها می‌گوید "این نقشه‌ها را می‌خواهیم به نظام مهندسی ببریم."
رئیس سازمان نظام مهندسی استان خوزستان گفت: بعد از این‌که طراحان متوجه می‌شوند نقشه‌ها قرار نیست به نظام مهندسی برود طی یک نامه کتبی انصراف و عدم اعتبار این نقشه‌ها را اعلام می‌کنند. این مهندسان می‌گویند "در این پروژه هیچ نقشی نداریم". از سوی دیگر نظام مهندسی ساختمان آبادان هم طی نامه‌ای به شهرداری این موضوع را اعلام می‌کند و خواستار توقف پروژه متروپل می‌شود.
خواجوی اضافه کرد: اما متأسفانه بعد از مدتی که شهرداری و مالک مقاومت کردند در نهایت قانع شدند که ناظران مهندسی معرفی شوند. در آن مقطع سیاست نظام مهندسی این بود از هر مرحله‌ای که اجازه دهند به پروژه ورود کند بتواند از همان‌جا کارش را دنبال کند، در ادامه ناظران گزارش‌ می‌دهند سازه پروژه مشکل دارد. وی تصریح کرد: ساختمان بر اساس همان نقشه اولیه شرکت مشاور «ن» 9 سقف بود،‌ اما با توجه به توافق با شهرداری برای پرداخت جریمه، سه سقف دیگر به این سازه اضافه می‌شود. مهندسان ناظر بلافاصله این وضعیت را به شهرداری گزارش می‌دهند و خواستار توقف ساخت پروژه تا بررسی وضعیت سازه‌ای و ضرورت مقاومت‌سازی آن می‌شوند.
وی تأکید کرد: آخرین گزارش مربوط به 31 فروردین امسال نسبت به 3 طبقه هشدار داده است. این گزارش 6 اردیبهشت امسال در دبیرخانه شهرداری ثبت شده است.
وی با بیان این‌که شهرداری اعتنایی به این گزارش نمی‌کند، اظهار کرد: ظاهراً در تاریخ 15 اردیبهشت شهرداری طی نامه‌ای به مالک اعلام می‌کند مانعی برای ساخت‌وساز وجود ندارد و می‌تواند آن را ادامه دهد، کنار این اداره‌کل راه و شهرسازی طی نامه‌ای به شهرداری نسبت به عدم رعایت مقررات ملی ساختمان در سازه متروپل هشدار داده است.
وی یادآور شد: اسکلت سازه متروپل بتنی و سقف آن وافل بوده است، در مقطعی هم یکی از کارشناسان مطلع از سازه بازدید کرده و درباره سقف وافل تذکر جدی به مالک ساختمان متروپل داده است.

به دلیل "حفظ نام سپاه در لیست تروریستی آمریکا" صورت گرفت؛

گروه سیاسی: نخست وزیر رژیم صهیونیستی با ادعای اینکه رئیس جمهور آمریکا تصمیم گرفته نام سپاه را در فهرست تروریستی نگه دارد، گفت که از این تصمیم او مطلع بوده است. به گزارش تجارت، نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا ماه گذشته به او گفته بود که قصد دارد نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست آمریکا از سازمان‌های تروریستی خارجی حفظ کند. به نوشته روزنامه تایمز آو اسرائیل، بنت همچنین گفت که بایدن در جریان گفت‌وگوی تلفنی که این دو در ۲۴ آوریل با یکدیگر داشته‌اند درباره تصمیم نهایی خود درخصوص ‌سپاه پاسداران با او صحبت کرده اما خواسته است که فعلا این تصمیم علنی نشود. نخست وزیر رژیم صهیونیستی همچنین از این تصمیم جو بایدن قدردانی و او را "دوست حقیقی اسرائیل توصیف کرد که به امنیت و قدرت آن متعهد است."بنابر این گزارش، بنت این اظهارات را پس از آن بیان کرده است که نشریه پولتیکو در گزارشی به نقل از یک مقام ارشد غربی مدعی شد که رئیس جمهور آمریکا تصمیم خود در رابطه با درخواست ایران مبنی بر حذف نام سپاه پاسداران از فهرست تروریستی آمریکا گرفته است و پاسخ او به این خواسته منفی است. همچنین یائیر لاپید وزیر امورخارجه رژیم صهیونیستی پس از انتشار این گزارش با انتشار یک توئیت از جو بایدن و دولت او برای اتخاذ این تصمیم تشکر کرد.
به گزارش ایسنا، پس از آنکه مذاکرات وین که از زمان روی کار آمدن دولت بایدن در سال ۲۰۲۱ در راستای احیای توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌های ایران از طریق بازگشت آمریکا و ایران به پایبندی کامل به توافق هسته‌ای آغاز شد، در پی برخی تحولات اخیر در مناسبات سیاسی بین‌المللی و زیاده خواهی های آمریکا، این مذاکرات به حالت تعلیق درآمد و گزارشاتی مبنی بر این منتشر شد که درخواست ایران برای حذف نام سپاه پاسداران از فهرست تروریستی آمریکا به یکی از موانع بر سر راه حصول توافق در وین تبدیل شده است. از آن زمان لابی‌های صهیونیستی در آمریکا و برخی مقامات و قانونگذاران آمریکایی در تلاش برای جلوگیری از شکل‌کیری هر گونه توافق جدید میان تهران و واشنگتن به مخالفت با احتمال حذف نام سپاه از فهرست تروریستی آمریکا پرداختند و از هیچ اقدامی در این مسیر فروگذار نکردند. این در حالی است که سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به تازگی درباره مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ گفت: باید پایه های فشار حداکثری که ترامپ علیه ایران کار گذاشته از بین برود. چرخه انتفاع اقتصادی ایران از برجام به صورت کامل لحاظ شود. خطیب‌زاده با انتقاد از رویه دولت آمریکا افزود: ما تاکید بر این داریم که قوانین داخلی و سیاست داخلی آمریکا و انتخابات پیش رو در آمریکا نمی تواند تعیین کننده نتیجه گفت‌وگوها در وین باشد. آنها حقوق بین‌الملل را نادیده می‌گیرند و سعی می کنند مسائل را به مسائل داخلی کشورشان گره بزنند. سخنگوی وزارت خارجه همچنین تاکید کرد: ایران مسیر فعالیت های صلح آمیز هسته ای خود را با قدرت بدون توجه به شانتاژ های سیاسی ورسانه ای و خرابکاری ها ادامه می دهد.

گروه بین‌الملل: کره شمالی سه موشک که احتمالا یکی از آنها یک موشک بالستیک قاره پیما است از منطقه سونان در پیونگ یانگ به سمت دریای ژاپن شلیک کرد. این هفدهمین آزمایش موشکی این کشور از ابتدای سال جاری تاکنون بود.
به گزارش پایگاه خبری هیل، ستاد مشترک ارتش کره جنوبی در بیانیه‌ای عنوان داشت کره جنوبی تحقیقات خود را آغاز کرده و ارتش این کشور به همراه ایالات متحده اعلام همکاری کرده است.
کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در تماسی تلفنی با همتای کره جنوبی خود درخصوص پرتاب موشک‌های بالستیک کره شمالی گفت‌وگو کرده است.
در این بیانیه آمده است: «مشاور امنیت ملی ایالات متحده و کره جنوبی هر دو آزمایش‌های موشک بالستیک جمهوری خلق کره را محکوم کرده و متعهد شده‌اند تا به همکاری نزدیک خود در این زمینه ادامه دهند.»
فرماندهی هند و اقیانوسیه آمریکا در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که ایالات متحده از پرتاب‌های چند موشک بالستیک دوربرد اخیر کره شمالی که ساعاتی پس از پایان سفر جو بایدن، رئیس‌جمهور جو بایدن به شرق آسیا رخ داد، آگاه است.
در بیانیه آمده است: «ما از پرتاب‌های چند موشک بالستیک کره شمالی آگاه هستیم و در حال ارزیابی و رایزنی نزدیک با متحدان و شرکای خود هستیم». گارد ساحلی ژاپن نیز از شلیک مشکوک موشک بالستیک توسط کره شمالی خبر داده است.
نوبو کیشی، وزیر دفاع ژاپن گفت که ژاپن اعتراض خود را به کره شمالی به دلیل پرتاب موشکی که صبح روز چهارشنبه انجام شد، اعلام کرد. این اعتراض با استفاده از مجاری دیپلماتیک از طریق سفارت در پکن تحویل داده شد.
وزیر دفاع ژاپن گفت: پرتاب موشک بلافاصله پس از پایان نشست ژاپن، ایالات متحده، استرالیا و هند "یک تحریک آشکار و کاملا غیرقابل قبول" است.
به گفته این وزارتخانه تاکنون هیچ خسارتی از موشک های شلیک شده توسط کره شمالی ثبت نشده است.
وزارت دفاع ژاپن گفت: ارتفاع پرواز اولین موشک کره شمالی که صبح چهارشنبه شلیک شد ۵۵۰ کیلومتر (۳۴۲ مایل) و برد پرواز ۳۰۰ کیلومتر (۱۸۶ مایل) بود. ارتفاع پرواز موشک دوم ۵۰ کیلومتر و برد در طول مسیر اصلاح شده ۷۵۰ کیلومتر بود. هر دو خارج از منطقه اقتصادی انحصاری ژاپن قرار گرفتند.
فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن نیز دستور داده است که ایمنی کشتی ها پس از پرتاب موشک های کره شمالی بررسی شود.
کیشیدا گفت: من اطلاعاتی درباره پرتاب موشک‌های کره شمالی دریافت کردم و دستورالعمل‌هایی برای جمع‌آوری اطلاعات، ارائه اطلاعات به‌روز به مردم و مهم‌تر از همه دستور بررسی ایمنی کشتی‌ها و هواپیماها را دادم.
شلیک این موشک‌ها درست چند ساعت پس از اینکه جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا این منطقه را ترک کرد، اتفاق افتاد.
وی در اولین سفر خود به آسیا با رئیس‌جمهوری کره جنوبی و مقامات ژاپن دیدار کرد و در نشست گروه "کواد" به همراه رهبران عضو این گروه پیرامون موضوعات مختلفی به تبادل نظر پرداختند.
همچنین در بیانیه مشترکی که توسط بایدن و یون سوک یول، رئیس‌جمهوری کره جنوبی منتشر شده، برنامه هسته‌ای پیونگ‌یانگ را "خطری جدی" تلقی کرده‌اند و از کره شمالی خواسته‌اند تا به میز مذاکره بازگردد. از طرفی کره شمالی بارها
خواسته‌های آمریکا را "ریاکارانه" توصیف کرده و گفته که واشنگتن "سیاستی خصمانه" از جمله تحریم‌ها علیه کره شمالی دارد.

جورج سوروس هشدار داد:

گروه بین‌الملل: جورج سوروس، میلیاردر لیبرال معتقد است حمله روسیه به اوکراین می‌تواند "آغازگر جنگ جهانی سوم" باشد و "حتی تمدن هم ممکن است از آن جان سالم به در نبرد".
به وب‌سایت روزنامه ایندیپندنت، جورج سوروس ۹۱ ساله، میلیاردر مجارستانی الاصل آمریکایی، در مجمع جهانی اقتصاد "داووس" گفت: «بهترین راهکار برای جوامع غربی جهت حفظ جامعه‌ای آزاد، شکست نیروهای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه است.»
وی طی این سخنرانی با اشاره به شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین و ولادیمیر پوتین مدعی شد که رژیم‌های سرکوبگر "در حال صعود" و جوامع باز "در حال محاصره" هستند. جورج سوروس همچنین به کشورهای اتحادیه اروپا که به دلیل اتکای بیش از اندازه به انرژی روسیه با انتقاداتی مواجه شده‌اند، هشدار داد که پوتین می‌تواند عرضه گاز طبیعی را که در حال حاضر حدود ۴۰ درصد از نیاز اروپا را تشکیل می‌دهد، قطع کند.
وی درخصوص حمله روسیه به اوکراین ادعا کرد: « این حمله می‌تواند آغازگر جنگ جهانی سوم" باشد و "حتی تمدن هم ممکن است از آن جان سالم به در نبرد.» سوروس افزود: «فکر می‌کنم در حال حاضر پوتین متوجه شده که حمله روسیه به اوکراین یک اشتباه بوده است.
اما آتش‌بس دست نیافتی است زیرا پوتین قابل اعتماد نیست. هر چقدر که او ضعیف‌تر می‌شود، وضعیت او غیرقابل پیش‌بینی‌تر می‌شود.» جورج سورس گفت: حمله روسیه به اوکراین ناگهانی رخ نداد. جهان به طور فزاینده‌ای درگیری دو سیستم حکومتی مختلف و متضاد است؛ جامعه باز و جامعه بسته.
امروزه چین و روسیه "بزرگترین تهدید برای جامعه باز" محسوب می‌شوند. وی درخصوص استراتژی چین و کنترل کووید-19 در این کشور گفت: «رئیس‌جمهوری چین رازی را پنهان کرده و او در این خصوص مقصر است. شی هرگز به مردم چین نگفته واکسنی که برای ویروس کرونا دریافت کرده‌اند، صرفا مناسب سویه منتشر شده در ووهان بوده است و این واکسن ایمنی بسیار کمی در برابر سایر گونه‌ها ایجاد می‌کند.»
سورس افزود: قرنطینه چین جهت کنترل شیوع این پاندمی، باعث سقوط اقتصاد این کشور شده اما رئیس‌جمهوری چین حاضر نیست بپذیرد که رویه او درخصوص کنترل این بیماری اشتباه بوده است.