تولید تجدیدپذیرها سرعت گرفت

بر اساس آمار فروردین ماه میزان تولید تجدیدپذیرها توسعه یافته و به نظر می‌رسد نقشه راه دولت در این مسیر درحال اجرا باشد. به گزارش ایسنا، انرژی‌های تجدیدپذیر از پاک‌ترین انرژی‌هایی است که بشر امروزه می‌تواند از آن برای تولید انرژی الکتریکی استفاده کند و ضمن حفاظت از محیط‌زیست زندگی بهتری برای خود رقم بزند. ایران دارای حدود ۳۰۰ روز آفتابی است و علاوه بر آن شدت تابش آفتاب در کشورمان از بسیاری کشورها بیشتر است که همین موضوع استفاده از نیروگاه‌های خورشیدی برای تولید برق را مقرون به‌صرفه‌تر خواهد کرد. علی‌اکبر محرابیان - وزیر نیرو به تازگی نیز اعلام کرد: دولت برنامه‌ای چهار ساله برای افزایش ۱۰ هزار مگاواتی انرژی‌های تجدیدپذیر دارد؛ بازار توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر ایران، با اتکا به پتانسیل بالای منابع انرژی‌های تجدیدپذیر اعم از خورشیدی، بادی، زیست‌توده و زمین‌گرمایی، از طریق امکان عقد قراردادهای بلندمدت با نرخ‌های تشویقی، بازار بسیار جذابی برای سرمایه‌گذاران است. وی محوری‌ترین برنامه در وزارت نیرو را حمایت از انرژی‌های تجدیدپذیر دانست و صیانت از منابع و محیط‌زیست با تمرکز بر احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر را متناسب با رشد تقاضا، به‌عنوان یک سیاست اصلی برشمرد.

 

آمادگی تهران و مسکو برای گسترش روابط اقتصادی

مذاکرات فشرده هیات عالی‌رتبه اقتصادی و تجاری ایران و فدراسیون امروز (چهارشنبه، چهارم خردادماه) در تهران در حال برگزاری است، دو کشور آماده گسترش روابط همکاری هستند. به گزارش ایسنا، با هدف گسترش روابط همکاری ایران و روسیه، الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه با هیاتی بلندپایه به ایران سفر کرد. وی در این سفر با مسئولان ایران از جمله محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهوری، جواد اوجی، وزیر نفت، رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی، سعید محمد، دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ... دیدار و گفت‌وگو می‌کند. ایران و روسیه همچنین قرار است امروز پس از نشست وزیر نفت ایران و معاون نخست وزیر روسیه بیانیه مشترک صادر کنند. این بیانیه در هشت بخش که شامل همکاری‌های تجاری و اقتصادی، مالی و بانکی، حمل و نقل و لجستیک و گمرک، صنعت و معدن، کشاورزی، انرژی و سلامت و بهداشت است. طبق اعلام وزارت نفت، الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه همچنین صبح امروز در همایش مشترک تجاری و ایران و روسیه حضور پیدا کرد. مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در این همایش از آمادگی کامل اتاق‌های بازرگانی ایران برای همکاری با بخش خصوصی روسیه در تمام زمینه‌ها خبر داد.

پاشنه آشیل نفت روسیه
روسیه تاکنون تا حد زیادی تاثیر تحریمها بر تجارت نفت را دفع کرده اما ممکن است صنعت بیمه مانع جدی ایجاد کند مگر این که مسکو و مشتریانش بتوانند خلا به وجود آمده از سوی بیمه‌گران غربی را پر کنند. به گزارش ایسنا، منابع آگاه به رویترز گفتند: بیمه‌گران اروپا و آمریکا که بازار دریانوردی بین المللی را تحت نفوذ دارند، برای اجتناب از نقض تحریمها، پوشش نفتکش‌های روسی را محدود کرده اند. حتی کشتی‌های غیرروسی اگر نفت روسیه را حمل کنند، ممکن است با عدم دریافت پوشش بیمه روبرو شوند. اقدام بیمه‌گران غربی ممکن است موفقیت اخیر مسکو در تغییر مسیر جریان صادرات نفت از اروپا و آمریکا، به آسیا را تضعیف کرده و افت کسب و کار اروپایی روسیه را تشدید کند و ضربه بزرگتری به بازارهای انرژی وارد کند زیرا این محدودیتها به دومین صادرکننده بزرگ نفت در جهان ضربه می زند. به گفته چهار منبع کشتیرانی و صنعتی، این رفتار بیمه‌گران در ماه‌های ژوئن و ژوییه تاثیر خود را نشان خواهد داد زیرا شرکتهای بیمه با پیش بینی مجازاتهای سخت‌تر اتحادیه اروپا علیه روسیه، ماه جاری در سیاستهای خود تجدیدنظر کردند. ماریا برتزلتو، تحلیلگر شرکت خدمات دریانوردی سیگنال در این باره گفت: بیمه‌گران دریانوردی بین‌المللی برای عدم پوشش شرکتهای کشتیرانی که نفت روسیه را حمل می‌کنند، تحت فشار قرار گرفته‌اند.

رایزنی ایران و عراق در مورد پرداخت بدهی‌ها
سرپرست وزارت برق عراق و معاون وزیر نفت ایران درباره پرداخت حقوق ایران بابت صادرات گاز به عراق رایزنی کردند. به گزارش ایلنا از فرات نیوز؛ عادل کریم، سرپرست وزارت برق عراق با حضور در مقر این وزارتخانه در بغداد پایتخت، از معاون وزیر نفت ایران استقبال کرد تا درباره پرداخت حقوق گاز صاداتی گفت وگو کند. بر اساس بیانیه امروز این وزارتخانه، کریم در این دیدار خاطرنشان کرد: تلاش های عراق در این خصوص با پارلمان و همه طرف های ذیربط ادامه دارد و از هر مساله ای که همکاری مشترک بین دو کشور را توسعه دهد، حمایت می شود. وی تاکید کرد دو طرف شرایط سختی که هر از چند گاهی دو کشور در معرض آن قرار می‌گیرند را درک می‌کنند، و طرف ایرانی دلایل تاخیر این وزارتخانه در پرداخت عوارض سال 2020 را ناشی از عدم تصویب بودجه عمومی دانست. همانطور، ما وضعیت داخلی ایران را قبلاً در نظر گرفتیم. دو طرف فعالیت شرکت‌های ایرانی در صنعت انرژی عراق را بررسی کردند و در همین رابطه سرپرست وزارت برق عراق، عملکرد و کیفیت کار این شرکت ها را تحسین کرد.

«تجارت» بررسی کرد

گروه انرژی: قیمت نفت در معاملات روزهای اخیر تحت تاثیر کمبود عرضه و چشم انداز رشد تقاضا، افزایش یافت. به گزارش «تجارت»، افزایش قیمت نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی در ماه‌های اخیر، دردسرهای زیادی برای اکثر کشورها به وجود آورده است و به باور تحلیلگران، اثرات افزایش قیمت‌ها برای مدتی طولانی ادامه پیدا خواهد کرد. رشد قیمت انرژی از سال گذشته شروع شد؛ زیرا همزمان با بازگشایی اقتصادها بر مصرف افزوده شد، در حالی که عرضه محدود باقی ماند. در سال‌جاری میلادی، وضعیت تااندازه زیادی تغییر کرده، به این معنا که حمله روسیه به اوکراین و تحریم‌های غرب علیه روسیه، سبب شده است تا تحولات زیادی در بازار انرژی جهان رخ دهد. غرب علیه روسیه تحریم‌های فراگیری اعمال کرده است. آمریکا، کانادا و چند کشور دیگر، واردات انرژی از روسیه را ممنوع کرده‌اند. البته اتحادیه اروپا فعلا نمی‌تواند با آن کشورها همراه شود؛ زیرا این اتحادیه به‌شدت به نفت و گاز روسیه وابسته است. نگرانی‌ها درباره اختلال در عرضه انرژی از روسیه به رشد قیمت‌ها منجر شده است. قیمت نفت اکنون نسبت به اوایل ماه مارس پایین‌تر است، اما بالاتر از ۱۰۰دلار باقی مانده است؛ این یعنی اقتصاد جهان در معرض ریسک‌های مختلفی قرار دارد. یکی از مهم‌ترین اثرات بالا باقی‌ماندن قیمت نفت، رشد نرخ‌های تورم است. از پیش، نرخ‌های تورم در اقتصادهای بزرگ در حال رشد بود و با افزایش قیمت انرژی بر سرعت افزایش قیمت کالاها افزوده شده است. بسیاری از مسائل هنوز مشخص نیست و سوالات گوناگونی مطرح است که پاسخی برای آنها وجود ندارد. برای مثال، آیا اکنون قیمت نفت بیش از حد بالاست؟ چه زمانی جنگ اوکراین و اثرات آن بر بازارها پایان می‌یابد؟ آیا اتحادیه اروپا نفت روسیه را تحریم خواهد کرد؟ و... به نظر می‌رسد برای یافتن پاسخ این سوالات باید منتظر ماند. در مطالب حاضر، به علل رشد قیمت انرژی، وضعیت امنیت انرژی اتحادیه اروپا، تحولاتی که در آینده ممکن است رخ دهد و... اشاره شده است. جنگ روسیه علیه اوکراین بر بازارهای مختلف تاثیرات فراگیری داشته و بسیار محتمل است که این اثرات، پایدار باشند. در بازار نفت، قیمت‌ها در سه‌ماه اخیر، نوسان‌ زیادی داشته و این بی‌ثباتی حاصل اثرگذاری عوامل گوناگون، به‌ویژه جنگ اوکراین است. روسیه، صادرکننده بزرگ نفت و فرآورده‌های نفتی است و با آنکه تحریم‌‌‌های غرب علیه این کشور، بخش انرژی آن را هدف قرار نداده، اما نگرانی‌ها درباره اختلال در عرضه نفت روسیه، سبب رشد قیمت‌ها شده است. در روزهای گذشته، یکی از عوامل موثر بر قیمت‌ها حرکت اتحادیه اروپا به سوی ممنوع‌کردن واردات نفت روسیه بوده است. قبل از حمله روسیه به اوکراین، اتحادیه اروپا روزانه ۷/ ۲میلیون بشکه نفت‌خام و ۵/ ۱میلیون بشکه فرآورده‌‌‌های نفتی از روسیه وارد می‌کرد. به دلایلی که در ادامه بیان خواهد شد، نباید قیمت نفت و فرآورده‌های آن تحت‌تاثیر احتمال ممنوع‌شدن واردات از روسیه، تا این اندازه رشد می‌کرد. به نظر می‌رسد، حذف این عامل سبب کاهش چشمگیر قیمت‌ها در ماه‌های آینده خواهد شد و شاید قیمت نفت‌برنت به زیر ۷۰دلار در هر بشکه کاهش یابد. یکی از دلایل رخ‌ندادن ممنوعیت واردات نفت و گاز روسیه از سوی اتحادیه اروپا این است که اعمال ممنوعیت، نیازمند رأی مثبت تک‌‌‌تک ۲۷عضو این اتحادیه است. اعضای اتحادیه اروپا، هشتم ماه جاری گردهم آمدند تا موضوع ممنوعیت واردات نفت روسیه را بررسی کنند. حتی قبل از آن تاریخ، اسلواکی و مجارستان رسما اعلام کرده بودند که به این ممنوعیت رأی مثبت نخواهند داد. طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، سال گذشته، مجارستان روزانه ۷۰‌هزار بشکه، یعنی ۵۸‌درصد کل واردات نفت خود را از روسیه تامین می‌کرد. رقم مربوط به اسلواکی ۱۰۵‌هزار بشکه در روز است که ۹۶‌درصد کل واردات نفت این کشور را تشکیل می‌دهد. دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز به نفت وارداتی از روسیه وابسته هستند و اعلام کرده‌اند، با ممنوعیت واردات نفت این کشور موافق نیستند. بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در ژوییه، ۴۶ سنت معادل ۰.۴ درصد افزایش یافت و به ۱۱۴ دلار و دو سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در ژوییه، با ۵۸ سنت معادل ۰.۵ درصد افزایش، به ۱۱۰ دلار و ۳۵ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز سه شنبه با ۰.۱ درصد افزایش و وست تگزاس اینترمدیت با ۵۲ سنت کاهش بسته شده بود. وزیر خارجه جدید فرانسه روز سه شنبه اظهار کرد: خوش بین است مخالفان بسته جدید تحریمهای اتحادیه اروپا که شامل ممنوعیت واردات نفت روسیه است، متقاعد شوند و این بلوک به توافقی می رسد که روی محدود شدن عرضه جهانی تاثیر خواهد گذاشت. در این بین، وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد یک مقام دولت بایدن روز سه شنبه برای گفت و گو با مقامات دولتی و مدیران صنعت خصوصی درباره تحریمهای آمریکا علیه روسیه، به هند رفت.

در راستای اجرای پروژه ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در کشور، هدفگذاری ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در چهار سال آینده به تعاونی‌ها سپرده شده است. به گزارش ایسنا، با ابلاغ قانون جهش تولید مسکن، طرح دولت سیزدهم درباره ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی، از پشتوانه قوی قانونی برخوردار شد. دولت در این راستا بخش تعاون را مکلف کرده که از ۴ میلیون واحد مسکونی، ۴۰۰ هزار واحد در بخش تعاون ساخته شود. بر اساس آمارها نزدیک به ۱۰ هزار تعاونی مسکن در کشور وجود دارد که بیش از ۹۰۰۰ تعاونی دارای کارنامه و سابقه درخشان و حدود ۵۰۰ تعاونی دچار مشکل و عارضه هستند. موضوع آسیب شناسی مشکلات بخش تعاون به ویژه تعاونی‌های مشکل دار از دیرباز مطرح بوده و تلاش شده با تشکیل اتاق‌های فکر تعاون، کارگروه‌های پایش تعاون و کمیته‌های شناسایی نقاط ضعف و قوت واحدهای تعاونی، تعاونی‌های دارای مشکل شناسایی شده و مشکلات آنها مورد بررسی و آسیب شناسی قرار گیرد.

یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: متاسفانه ساختمان های زیادی مانند متروپل با بی توجهی به نظر ناظران نظام مهندسی ساخته شده که هم اکنون مانند بمب های ساعتی جان مردم را تهدید می کنند. آرا شاوردیان در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به ریزش ساختمان متروپل آبادان، بیان کرد: بنده در مصاحبه هایی که در بحث ساختمان داشتم بر این موضوع بارها تاکید کرده ام که متاسفانه در این حوزه توجیه اقتصادی و صرفه اقتصادی اولویت بالاتری نسبت به مسائل فنی و نظارتی دارد. متاسفانه در مجوزهایی که صادر می شود پس از ورود سازمان نظام مهندسی و اعمال نظر، توجه ای به نظرات کارشناسی نمی شود. وی در ادامه اظهار کرد: ما شاهد ریزش ساختمان متروپل بودیم. این سومین حادثه بزرگ در حوزه ساختمانی بعد از آتش سوزی پلاسکو و ساختمان پزشکی سینا بود.

نیاز ۱.۵ میلیارد دلاری
فاز سوم آزادراه تهران-شمال
معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: مطالعات فاز سوم آزادراه تهران-شمال انجام شده و برای ساخت آن به اعتباری حدود ۱.۵ میلیارد دلار نیاز داریم. به گزارش ایسنا، پروژه آزادراه تهران-شمال در سال ۱۳۷۳ به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی رسید و عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۷۶ آغاز شد، تاکنون فاز اول و چهارم این محور آزادراهی ۳۲ کیلومتر و ۲۰ کیلومتر افتتاح شده و در حال بهره‌برداری است. از فاز دوم این آزادراه نیز تاکنون تونل البرز به عنوان طولانی‌ترین تونل کشور به طول بیش از شش کیلومتر به بهره‌برداری رسیده و به گفته مسئولان وزارت راه شهرسازی قرار است تا پایان امسال باند رفت آن ساخته و پس از آن باند برگشت این محور تکمیل شود. در این میان تنها فاز سوم آزادراه تهران-شمال باقی مانده که از پل زنگوله در ابتدای استان مازندران آغاز شده و به طول ۴۷ کیلومتر ادامه پیدا کرده و در سه راهی دشت نظیر به فاز چهارم این آزادراه متصل می‌شود.

تسهیل تردد کشتی‌های
با پرچم ایران بنادر روسیه
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بر تسهیل تردد کشتی‌های با پرچم جمهوری اسلامی ایران به تمامی بنادر روسیه از جمله بندر «نووراسییسک» تاکید کرد و گفت: در صورتی که این مهم رخ دهد، می توان مقوله صادرات غلات به روسیه را تضمین کرد. به گزارش ایسنا، علی‌اکبر صفایی در نشست بررسی توسعه همکاری های دریایی و بندری ایران و روسیه که با حضور دیمیتری زورئوف استانیسلاوویچ؛ معاون وزیر حمل و نقل روسیه و هیات همراه برگزار شد، با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران بر اساس سیاست های دولت ارتباطات گسترده ای با کشورهای همسایه برقرار کرده است، اظهار داشت: اثرات این ارتباطات گسترده در حوزه تجاری قابل مشاهده است. به گفته وی، کشور دوست و بزرگ روسیه نیز ارتباطات خوب و گسترده ای با کشورهای حاشیه دریای خزر و خلیج فارس دارد. طبق اعلام سازمان بنادر و دریانوردی، او با اشاره به اینکه جلسات و توافقات خوبی به صورت کلی بین ایران و روسیه در بخش های مختلف داشته ایم.

«تجارت» گزارش می‌دهد

گروه راه و مسکن: دولت در حالی در قالب طرح نهضت ملی مسکن مصمم است نسبت به تولید چهار میلیون واحد مسکونی اقدام کند که بنا به گفته برخی کارشناسان، تنها راه تحقق این هدف تولید مسکن به شیوه صنعتی‌سازی است؛ صنعتی سازی سبک سازی، ارزان‌سازی و انبوه‌سازی مسکن را به دنبال دارد و البته تهیه نقشه راه صنعتی‌سازی نیز پیش شرط اجرای صنعتی سازی در ساخت وسازها است.
به گزارش «تجارت»، ارتقای تکنولوژی ساخت در کشور نیازمند برنامه‌های راهبردی است که در این خصوص کارشناسان معتقدند لازم است تا طرح جامعه توسعه صنعتی ساخت و ساز تهیه شود. از آنجا که در حال حاضر طرح جهش تولید به عنوان یک ظرفیت بالقوه برای تولید صنعتی مسکن در دست اقدام است. برنامه‌ریزی برای بهره گیری از این ظرفیت فوق العاده باید مد نظر قرار بگیرد. جعفر قرائتی ستوده - فعال صنعت ساختمان می‌گوید: با توجه به اینکه طرح جهش تولید و تامین مسکن هم‌اکنون در دست اقدام است باید از ظرفیت این طرح عظیم در جهت توسعه صنعتی ساخت وساز بهره گیری شود. وی افزود: توسعه صنعتی سازی مقوله ای گسترده و و میان بخشی است لذا تحقق این مهم نیازمند همکاری و هماهنگی بین ارگانهای مختلف است. قرائتی با بیان اینکه تدوین طرح جامع صنعتی دراولویت کاری فعالان صنعت ساختمان قرار دارد گفت: تهیه این طرح کلید ورود به توسعه صنعتی ساخت وساز محسوب می‌شود. همکاری و هماهنگی در سطح ملی بین بخش ساخت وساز، بخش صنعت، نظام آموزشی به ویژه نظام دانشگاهی، مراکز تحقیقاتی، سازمانهای نظام مهندسی، تشکلهای مهندسی مرتبط، به علاوه تدوین قوانین وضوابط، ساماندهی زیرساختها پیش زمینه تحقق صنعتی سازی است. نائب رئیس انجمن تولیدکنندگان و فناوران صنعتی ساختمان در جریان یک نشست هم‌اندیشی تاکید کرد: اگر می خواهیم ساخت و ساز صنعتی رواج پیدا کند، باید وارد اجرا شویم و در این عرصه ضوابط تهیه کنیم، در همین راستا کتابچه ضابطه الگوی پروژه‌های صنعتی سازی تا آخر سال تدوین شود.

دولت پشت لغت صنعتی‌سازی ایستاده است
در ادامه این نشست، عبدالرضا فرید نائینی - فعال صنعت ساختمان گفت: ما با چالشهای بی‌شماری در حوزه مسکن مواجه هستیم و سهم پروژه‌های عمرانی که در اختیار دولت است به دلیل کاهش منابع محدود شده است، درچنین شرایطی بسیاری از حرفه مندان یا از فعالیت‌های عمرانی کنار رفته‌اند و یا اینکه فعالیت خود را محدود کرده‌اند. وی اظهار کرد: با توجه به کاهش درآمدهای دولت وکسری بودجه، دولت اجرای پروژه های مسکونی را روی میز گذاشته است چرا که تامین تسهیلات مسکن به عهده مردم است و پرداخت تسهیلات مسکن به سیستم بانکی نیز باید از طریق مردم صورت گیرد و دولت در این زمینه فقط باید نسبت به سرمایه گذاری در زیرساختها اقدام کند. نائینی با یادآوری این موضوع که با توجه به ساز و کار مذکور، دولت به سمت اجرای پروژه های مسکونی در تیراژ بالا روی آورده است تاکید کرد: انجمن تولیدکنندگان و فناوران صنعتی ساختمان در اجرای طرح نهضت ملی مسکن می‌تواند بسیار موثر واقع شود؛ چرا که دولت از صنعتی سازی حمایت می‌کند و این آگاهی در بدنه دولت بوجود آمده است و دولت پشت لغت صنعتی سازی ایستاده است. وی یادآور شد: ما برنامه توسعه صنعتی نداریم. بنابراین نقش تشکل‌ها برای نهادینه کردن این امر بسیار مهم است که با آگاهی‌سازی بین دولت و جامعه مهندسی زمینه تحقق صنعتی‌سازی ساخت مسکن فراهم شود و با استفاده از ظرفیتهای بالقوه نسبت به تدوین ضوابط اقدام کنیم.

اعلام آمادگی برای تهیه طرح جامع مسکن
همچنین احمد خرم - رییس پیشین سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز گفت: هشت سال پیش ما به وزارتخانه راه وشهرسازی مراجعه کردیم و داوطلب شدیم که به عنوان عامل چهارم نسبت به تهیه طرح جامعه مسکن با استفاده از بهره گیری از تجربه مشاور و کارشناسان خارجی اقدام کنیم. خرم افزود: براساس تحقیقات بانک جهانی که نتایج آن پنج سال پیش اعلام شده، کشورهایی که مطابق سند توسعه حرکت نمی‌کنند و از مشاوران ذی‌صلاح طرح بهره نمی‌گیرند، برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای‌شان ۲.۵ برابر بیشتر از کسانی که طرح توسعه‌ای دارند باید هزینه صرف کنند که این امر سبب اتلاف منابع و کاهش بهره وری می‌شود اما چند هفته‌ای است که موضوع مذاکره با شرکت‌های چینی برای ورود به پروژه نهضت ملی مسکن در ایران مسکوت مانده است. این در حالی است که وزارت راه و شهرسازی از سال گذشته استفاده از ظرفیت شرکت‌های خارجی برای ارتقای سطح تکنولوژی صنعت ساختمان را در دستور کار قرار داد و اعلام کرد که مذاکراتی با برخی شرکت‌های خارجی صورت داده است. اواخر سال گذشته نیز محمود محمودزاده ـ معاون وزیر راه و شهرسازی به ایسنا گفت که مذاکره با چینی‌ها از دستور کار خارج نشده و ادامه دارد. در این بین بعضی شرکت‌های دولتی رایزنی‌های را با شرکت‌های ترک و چینی آغاز کردند.

گروه راه و مسکن: مدیرعامل شرکت خدمات دریایی و مهندسی کشتیرانی قشم گفت: برای ایجاد زیرساخت‌های سوخت‌رسانی به شناورها در بندر چابهار و دیگر بنادر کشور برنامه داریم و میزان نقل و انتقال جاده‌ای و ریلی سوخت در این سایت سوخت‌رسانی به صورت ریلی و جاده‌ای ۳۵ هزار تن در ماه است. به گزارش ایسنا، سعید قبیتی با بیان اینکه سایت سوخت‌رسانی شرکت خدمات دریایی و مهندسی کشتیرانی قشم وابسته به گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هم‌اکنون در بندر شهید رجایی روزانه ۱۲۰۰ تن سوخت به شناورها عرضه می کند، تصریح کرد: این سایت سوخت‌رسانی در حال حاضر دارای ظرفیت ۵۳ هزار تُن انبارش سوخت است که به صورت مستقیم و غیرمستقیم ۱۱۶ نفر اشتغال ایجاد کرده است. وی میزان نقل و انتقال جاده‌ای و ریلی سوخت را در این سایت سوخت‌رسانی به صورت ریلی حدود ۳۰۰۰۰ تن ماهیانه و جاده‌ای۵۰۰۰ تن ماهیانه اعلام کرد و افزود: این حجم از سوخت از طریق پالایشگاه‌های بندرعباس و امام خمینی شازند تامین می‌شود.