ذخایر «جو» مطلوب نیست

بازرس اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ضمن تشریح آخرین وضعیت موجودی نهاده های دامی گفت: میزان موجودی جو مطلوب نیست. کسری لشکری، بازرس اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور با اشاره به آخرین وضعیت تأمین نهاده‌های دامی در کشور گفت: در حال حاضر در زمینه تأمین ذرت مشکلی وجود ندارد و ذرتی که در بنادر و گمرکات تخلیه شده بیش از یک میلیون و ٣٠٠ هزار تن است ضمن اینکه در انبارهای شرکت پشتیبانی امور دام نیز باید مقداری ذرت وجود داشته باشد. وی با اشاره به اینکه مقداری ذرت نیز در راه داریم، افزود: با توجه به اینکه فصل برداشت ذرت برزیل نیز به تازگی آغاز شده و می‌توانیم از این کشور نیز ذرت تأمین کنیم بنابراین چالش زیادی در این حوزه نخواهیم داشت. لشکری تاکید کرد که این مسأله منوط بر آن است که دولت سیاست‌های خود را تغییر دهد و برای تنظیم بازار کالاهای اساسی از پتانسیل بخش خصوصی بهره مناسبی ببرد. وی گفت: وضعیت موجودی جو مناسب نیست. در حال حاضر کل موجودی جو در سراسر کشور زیر ١٠٠ هزار تن است. لشکری اضافه کرد: تنها خوش شانسی ما آغاز برداشت جو در کشور است اما هنوز تخمینی از میزان برداشت نداریم با توجه به خشکسالی که در کشور اتفاق افتاده است. این فعال صنفی ادامه داد: با این حال محصولی که برداشت می‌شود جوابگوی نیاز کشور در چندماهی که به آغاز فصل برداشت کشورهای صادرکننده از جمله روسیه و برخی کشورهای اروپایی مانده، خواهد بود.

 

ضرورت کشت دیم در اراضی شیب‌دار غرب کشور

وزیر جهادکشاورزی بر اهمیت کشت دیم در اراضی شیبدار غرب کشور از جمله استان چهارمحال و بختیاری تاکید کرد و افزود: این یک ظرفیت خوب است که مغفول مانده و باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد. سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی روز پنجشنبه در آیین رونمایی از ۶ دستاورد دانش‌بنیان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی منابع طبیعی استان چهار محال و بختیاری افزود: اراضی شیب‌دار در غرب کشور و این استان یک ظرفیت و دارایی محسوب می شود که به درستی از آن استفاده نشده است.ساداتی نژاد افزود: مرکز تحقیقات استان چهارمحال و بختیاری در بخش گیاهان دارویی رشد خوبی داشته و به نتایج خوبی دست پیدا کرده و در بخش کشت بافت گل‌محمدی در اراضی دیم نیز کار‌های خوبی انجام شده و هم‌اکنون سه تن در هکتار برداشت گل‌محمدی دیم دارد که این آمار بالا و قابل ستایشی است. وزیر جهاد کشاورزی همچنین گفت: در مرکز تحقیقات استان چهار محال بختیاری دربخش تولید بذر گندم و جو نیز تحقیقات و کار‌های مطالعاتی خوبی شروع شده و این تحقیقات ادامه داراست. ساداتی‌نژاد افزود: امروز ترویج به عنوان حلقه مفقوده است و باید ارقام جدید و همچنین آخرین دستاورد‌های علمی را برای کشاورزان آموزش و ترویج دهد تا کشاورزان این پیام را دریافت و از آخرین تحقیقات استفاده کنند.

افزایش ۶۰ درصدی
قیمت گندم و ذرت در جهان
قیمت گندم و ذرت در جهان بیش از شصت درصد افزایش یافته است. به گزارش سی ان ان، فضای ناامن در اوکراین سبب شده است غلات امکان خروج از این کشور نداشته باشند. همین امر به افزایش قیمت مواد غذایی در کشور‌های مختلف جهان منجر شده است. درواقع، افزایش قیمت مواد غذایی در کشور‌های مختلف جهان به صورت چشمگیری قابل تامل است. قیمت ذرت در جهان بیش از شصت و چهار درصد افزایش یافته است. قیمت گندم نیز با افزایش شصت و سه درصدی همراه بوده است. قیمت دانه‌های سویا نیز افزایش سی و هشت درصدی را تجربه کرده است. قیمت روغن آفتابگردان نیز با افزایش سی و شش درصدی همراه شده است.

نخل‌های آبادان و خرمشهر آباد می‌شود
معاون اقتصادی استاندار خوزستان گفت: در خوزستان طرحی داریم که نخل‌های آبادان و خرمشهر آباد شود. رضا فتوحی روز پنجشنبه ضمن دیدار با سجاد بهمئی، رئیس سازمان بسیج رسانه خوزستان بر شایسته سالاری در دستگاه‌های اجرایی تاکید و اظهار کرد: مدیران دستگاه‌های اجرایی باید معاونان و کارشناسانی را انتخاب کنند که کمک حال مردم باشند و بتوانند با مدارا مردم را در راستای افزایش درآمد، اشتغالزایی و کارآفرینی هدایت کنند. معاون امور اقتصادی استاندار خوزستان بر استفاده بهینه از منابع استان تاکید کرد و افزود: استان در بخش اشتغال و اقتصاد از ظرفیت‌ها و منابعی همچون نفت، گاز، زمین، آب و دریا، ارتباط و روابط مرزی دریایی، زمینی و هوایی با کشورهای حوزه خلیج فارس برخوردار است که می‌توان خوزستان را تکیه‌گاه ایران دانست.

ساخت شبکه آبیاری در زرین دشت آغاز شد
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زرین دشت از آغاز کار ساخت شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی سد خسویه این شهرستان با اعتبار 138 میلیارد ریال خبر داد و گفت: زمین مورد نیاز برای تجهیز کارگاه تحویل پیمانکاران طرح شد. روح الله دیانت با اشاره به اینکه حجم اجرای طرح در این فاز به طول حدودا ۹ کیلومتر است، تصریح کرد: کانال ها در این طرح از نوع سنگ و سیمان ذوذنقه ایی با لاینیننگ درجه 3 است. این مقام مسئول با بیان اینکه کانال ها پس از احداث امکان انتقال آب به میزان 2500 لیتر بر ثانیه را دارا هستند، اظهار کرد: پس از بهره برداری از طرح 910 نفر از ذی نفعان با 3 هزار هکتار از اراضی زراعی از آن منتفع می شوند.