قطعنامه آژانس هیچ خاصیت حقوقی و فنی ندارد

نماینده ایرانیان کلیمی در مجلس گفت: قطعنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحت فشار و تاثیرپذیری از تصمیمات آمریکا و لابی صهیونیستی تنظیم شده و هیچ خاصیت حقوقی و فنی ندارد. همایون سامه‌یح با اشاره به قطعنامه ضدایرانی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: این قطعنامه فاقد وجاهت حقوقی و فنی و قطعنامه‌ای کاملا سیاسی است. وی افزود: آمریکا و اروپا از توسعه قدرت و نفوذ جمهوری اسلامی ایران به وحشت افتاده‌اند و سعی دارند تا از طریق نهادهای بین المللی ایران را تحت فشار قرار دهند. نماینده ایرانیان کلیمی در مجلس اظهار داشت: همانطور که گفتند قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه‌ای کاملا سیاسی است. این قطعنامه هیچگاه نمی‌تواند مانع فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز ایران باشد. سامه‌یح خاطرنشان کرد: آنها به خوبی می‌دانند که فعالیت‌های هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است و به این موضوع اشراف دارند که وقتی رهبر معظم انقلاب استفاده نظامی از انرژی هسته‌ای را حرام شرعی اعلام می‌کند، هیچ‌کس برخلاف آن عمل نخواهد کرد.

 

از سرگیری مذاکرات عاقلانه‌ترین گزینه است

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با اشاره به اینکه اقدام ایران در توقف فعالیت دوربین‌های نظارتی اقدامی منفی است گفت: امیدوارم که در سریع ترین زمان ممکن به ایران سفر کنم. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفت وگو با شبکه الجزیره گفت: عملیات بازرسی به ایران کمک می‌کند و به آن فرصت می‌دهد که حرف‌های خود مبنی بر عدم مخفی کردن چیزی در برنامه هسته ای‌اش را اثبات کند. گروسی در ادامه خاطرنشان کرد: ایران باید همواره بر بازرسی بی طرفانه و متعادل حساب باز کند و این مساله ای است که تنها آژانس بین المللی انرژی اتمی می تواند انجام دهد. مدیرکل آژانس همچنین گفت: اقدامات اخیر ایران تاثیر منفی بر مذاکرات وین خواهد گذاشت. وی گفت: امیدوارم که در سریع ترین وقت ممکن به ایران سفر کنم. از سرگیری مذاکرات هسته‌ای امری بسیار ضروری است و این گزینه عاقلانه‌ترین گزینه است. رافائل گروسی در پایان تاکید کرد که تنش‌هایی میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی وجود دارد اما همواره راهی برای تفاهم وجود دارد .

دیدار رئیس‌جمهوری ونزوئلا
با رهبر معظم انقلاب
نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا و هیئت همراه عصر دیروز شنبه با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند. به گزارش تجارت،رئیس جمهور ونزوئلا عصر روز جمعه وارد ایران شد و صبح دیروز مورد استقبال رسمی آیت الله رئیسی رئیس جمهور کشورمان قرار گرفت. همچنین جمعی از وزرا و معاونین رئیس جمهور به همراه اعضای هیات عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی همراه رئیس جمهور ونزوئلا، در نشستی مشترک به ریاست روسای دو کشور، به بحث و تبادل نظر درباره راهکارهای گسترش همکاری‌ها و تعاملات دوجانبه در زمینه‌های سیاسی،‌اقتصادی،‌ انرژی، علمی و کشاورزی پرداختند.

موسوی برای دومین بار
سخنگوی هیات رئیسه مجلس شد
در اولین جلسه هیات رئیسه جدید مجلس شورای اسلامی در سومین سال فعالیتش، سید نظام الدین موسوی برای دومین سال پیاپی به عنوان سخنگوی هیات رئیسه مجلس یازدهم انتخاب شد. صبح روز گذشته اولین جلسه هیات رییسه مجلس در اجلاسیه سوم تشکیل شد و مسوولیت دبیران هیات رییسه مشخص شد. بر این اساس سیدنظام الدین موسوی به عنوان کارپرداز فنی و پشتیبانی، محمدرضا دشتی اردکانی به عنوان کارپرداز مالی و اداری و علیرضا سلیمی به عنوان کارپرداز فرهنگی مجلس انتخاب شدند. انتخابات هیات رییسه مجلس یازدهم در سومین سال فعالیتش چهارم خرداد برگزار شد. محمدباقر قالیباف رییس، علی نیکزاد و عبدالرضا مصری نواب رییس، محسن دهنوی، حسینعلی حاجی دلیگانی، محمد رشیدی، علی کریمی فیروزجایی، احمد امیرآبادی فراهانی و احمد نادری دبیران و سید نظام موسوی، علیرضا سلیمی و محمدرضا دشتی اردکانی دبیران هیات رییسه شدند.

اوباما: جنگ اوکراین هنوز با پایان فاصله دارد
رئیس‌جمهور اسبق آمریکا در اظهاراتی هشدار داد که جنگ فعلی روسیه علیه اوکراین به این زودی‌ها پایان نخواهد یافت و هشدار داد که این جنگ پیامدهای گسترده‌ای خواهد داشت. به گزارش پایگاه بیزینس اینسایدر، باراک اوباما، رئیس جمهور اسبق آمریکا در یک سخنرانی در اجلاس موسوم به اجلاس دموکراسی کپنهاگ گفت: اشتباه نکنید، این جنگ هنوز به پایان نرسیده است. هزینه های آن همچنان افزایش خواهد یافت. او در ادامه اظهار داشت، مسیر این جنگ غیرقابل پیش بینی باقی می ماند و از جهان خواست در زمینه حمایتش از اوکراین تا زمانی که این جنگ پایان یابد قدرتمند، پایدار و استوار باشد. او خاطر نشان کرد: آنها نه تنها برای دفاع از حاکمیت، بلکه برای دفاع از هویت دموکراتیک خود متحد شده‌اند.

افزایش حقوق بازنشستگان ابلاغ شد
معاون اول رئیس جمهور مصوبه هیأت وزیران درباره افزایش حداقل مستمری بازنشستگی، ازکارافتادگی و بازماندگان را برای اجرا ابلاغ کرد. هیأت دولت در جلسه چهارم خرداد ماه امسال و به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و در اجرای مواد (۹۶) و (۱۱۱) قانون تأمین اجتماعی مصوب ۱۳۵۴، افزایش مستمری بازنشستگی، ازکارافتادگی و بازماندگان را تصویب کرد. بر این اساس از اول فروردین ماه امسال، حداقل مستمری بازنشستگی، ازکارافتادگی و بازماندگان متناسب با سنوات پرداخت حق بیمه معادل حداقل حقوق موضوع مصوب ۱۹ اسفند سال گذشته شورای‌عالی کار خواهد بود و برای سطوح بالاتر از حداقل مستمری همانند بازنشستگان و وظیفه‌بگیران مشمولان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری موضوع بند (۴) بند (الف) تبصره (۱۲) قانون بودجه امسال کل کشور افزایش می‌یابد.

امنیت مطلوبی
در حوزه خلیج فارس وجود دارد
فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: تأیید و رضایت عملکرد از سوی امام خامنه ای(مدظله العالی) برای دریادلان نیروی دریایی سپاه بهترین مدال افتخار است. دریادار پاسدارعلیرضا تنگسیری با حضور در سنگرها و خطوط عملیاتی- دفاعی و دیدار با رزمندگان مستقر در جزیره تنب بزرگ ، افزود: آنچه برای ما و رزمندگان دریادل اصل و حجت است و موجب عاقبت بخیری می شود ، اطاعت و تبعیت محض از فرامین و اوامر حکیمانه ولی امر مسلمین امام خامنه ای(حفظه الله) است. فرمانده نیروی دریایی سپاه در ادامه تصریح کرد: امروز امنیت مطلوبی با همکاری و هم افزایی کشورهای همسایه در حوزه جغرافیایی خلیج فارس وجود دارد که اگر کسی به هر دلیلی پای رژیم مفلوک ، کودک کش و دشمن شماره یک صهیونیستی را به این منطقه باز نماید ، هم خودش و هم این منطقه را دچار نا أمنی ، نابسامانی و بی ثباتی امنیتی دچار می کند.

آمریکا آشکارا
منابع ملت سوریه را غارت می‌کند
چین ضمن محکوم کردن اقدامات نیروهای آمریکایی در سوریه، اعلام کرد، همزمان با اقدامات ظالمانه واشنگتن و همپیمانانش، آمریکا منابع و ثروت‌های ملت سوریه را به صورت آشکار غارت می‌کند. به گزارش خبرگزاری سانا سوریه، ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین در جریان کنفرانسی مطبوعاتی در پاسخ به سوالی در خصوص سرقت نفت سوریه توسط نیروهای آمریکایی خاطرنشان کرد، دولت آمریکا اقدام به غارت منابع ملی سوریه می‌کند و به صورت آشکار ثروت و منابع ملت سوریه را تصرف کرده است که این موضوع منجر به وخامت بحران انسانی در این کشور شده است. وی در ادامه افزود، مردم سوریه از غارت و چپاولگری آمریکا و نیز اعمال تحریم‌های اقتصادی این کشور رنج می‌برند. سخنگوی وزارت خارجه چین ضمن اشاره به جنایت‌های نیروهای آمریکایی در سوریه از جمله کشته شدن ده‌ها هزار غیرنظامی سوری در جریان مداخله نظامی در این کشور به بهانه مبارزه با گروه تروریستی داعش بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹، تصریح کرد، یکی از تجاوزات ارتش آمریکا، حمله به شهر الرقه است که در نتیجه آن ۱۶۰۰ غیرنظامی کشته شدند.

رهبر انقلاب در دیدار رئیس‌جمهوری ونزوئلا و هیئت همراه تاکید فرمودند:

به گفته وی تهران و کاراکاس در همه حوزه‌ها مخصوصا گروه سیاسی:حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصردیروز (شنبه) در دیدار آقای نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا و هیئت همراه با اشاره به ایستادگی دو کشور ایران و ونزوئلا در مقابل فشارهای سنگین و جنگ ترکیبی امریکا، تأکید کردند: تجربه موفقیت آمیز دو کشور نشان داد تنها راه مقابله با این فشارها مقاومت و ایستادگی است.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به پیروزی دولت و ملت ونزوئلا در مبارزه‌ای سخت با امریکا و جنگ ترکیبی و همه جانبه‌ای که بر ضد ونزوئلا به راه انداخته شده بود خطاب به آقای مادورو گفتند: مقاومت جنابعالی و ملت ونزوئلا بسیار با ارزش است زیرا قدر و منزلت و لیاقت یک ملت و کشور و رهبران آن کشور را ارتقا می‌دهد و امروز قاعدتاً نگاه امریکا به ونزوئلا متفاوت از گذشته است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین با اشاره به پیشرفتها و ابتکارهای علمی و فناوری جمهوری اسلامی ایران در سالهای اخیر افزودند: این گام‌های بلند در شرایطی برداشته شده است که سنگین‌ترین و بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها و فشارها بر ملت ایران تحمیل شد و امریکایی‌ها خودشان نام آن را «فشار حداکثری» گذاشتند.ایشان تأکید کردند: مقاومت ملت ایران باعث شکست سیاست فشار حداکثری شد، به‌گونه‌ای که یکی از مسئولان برجسته سیاسی امریکا چندی پیش تعبیر «شکست مفتضحانه» را به‌کار بُرد.رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: نتیجه‌ای که می‌توان از ایستادگی و موفقیت دو ملت ایران و ونزوئلا گرفت، این است که تنها راه علاج در مقابل فشارها، ایستادگی و مقاومت است ضمن آنکه باید همکاری‌ها و ارتباطات میان جمهوری اسلامی ایران و دولت بولیواری ونزوئلا بیش از پیش مستحکم و نزدیک شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با استقبال از امضای سند همکاری ۲۰ ساله میان ایران و ونزوئلا گفتند: لازمه همکاری‌های بلندمدت پیگیری توافقات و به سرانجام رساندن آنها است.
ایشان با اشاره به همکاری‌های صمیمانه ایران و ونزوئلا، خاطرنشان کردند: دو کشور با هیچ کشوری اینگونه روابط نزدیک ندارند و جمهوری اسلامی ایران نشان داده است که در مواقع خطر، خطر می‌کند و دست دوستان خود را می‌گیرد.رهبر انقلاب همچنین از مواضع ضدصهیونیستی آقای مادورو تجلیل کردند و گفتند: موضع‌گیری‌های چندی قبل جنابعالی علیه رژیم صهیونیستی بسیار درست و شجاعانه بود.در این دیدار که آقای رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان نیز حضور داشت، رئیس جمهور ونزوئلا از حمایت‌های ایران در مبارزه سخت ملت ونزوئلا با امریکا قدردانی کرد و گفت: شما در هنگامی که شرایط ونزوئلا بسیار سخت بود و هیچ کشوری کمک نمی‌کرد به یاری ما آمدید و کمک کردید تا از آن شرایط خارج شویم.
رئیس‌جمهور ونزوئلا با تشریح شرایط سخت اقتصادی این کشور در سالهای اخیر افزود: همان‌طور که جنابعالی گفتید امریکایی‌ها یک جنگ تدریجی و چند بُعدی را علیه کشور ما آغاز کردند ولی ما توانستیم با ایستادگی و استفاده از فرصت‌هایی که تحریم‌ها در اختیار ما قرار داد، مقابله همه‌جانبه را با تهاجم آمریکا آغاز کنیم و اکنون شرایط ونزوئلا بهتر از چند سال قبل است. آقای مادورو همچنین با اشاره به مذاکرات خود در تهران و امضای سند همکاری افزود: ما در حال طراحی یک نقشه‌راه دقیق برای همکاری با ایران در زمینه‌های مختلف به‌ویژه در بخش علم و فناوری هستیم. رئیس‌جمهور ونزوئلا همچنین با تأکید بر اینکه کشورش موضوع فلسطین را یک موضوع مقدس بشری می‌داند، گفت: به علت همین اعتقاد، رژیم صهیونیستی از طریق موساد در حال توطئه مستمر بر ضد ونزوئلا است.

آیت‌الله رییسی در نشست خبری مشترک با مادورو: تحریم‌ها فرصتی برای پیشرفت خواهد بود

گروه سیاسی: رئیس جمهور ونزوئلا در نشست خبری گفت: جوانان ایرانی و ونزوئلایی بدانند دنیای فردا، دنیایی حاکی از عدل است که در مقابل امپریالیسم ایستادگی می‌کند. نیکولاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا در نشست خبری خود با آیت‌اللهرئیسی رئیس جمهور کشورمان گفت: دومین اولویت ما تولید و توسعه محصولات کشاورزی برای صادرات به ایران و سایر نقاط جهان است. شاهد خواهیم بود جهان جدید چگونه شکل خواهد گرفت و چگونه با مشکلات مقابله خواهیم کرد. جوانان ایرانی و ونزوئلایی بدانند دنیای فردا، دنیایی حاکی از عدل است که در مقابل امپریالیسم ایستادگی می‌کند. به گفته وی تهران و کاراکاس در همه حوزه‌ها مخصوصا دفاعی روابط بسیار نزدیکی دارند. البته در همه حوزه‌ها از جمله حوزه‌های دفاعی، نفت و پتروشیمی با ایران روابط نزدیکی وجود دارد.
رئیسی نیز در این نشست گفت: اولویت سیاست خارجی ما همواره ارتباط با کشورهای مستقل بوده و ونزوئلا نشان داد در برابر تهدیدات امپریالیسم مقاومت داشته است.تحریم ها و تهدیدها علیه ملت ایران فراوان بوده اما ملت ما تصمیم گرفته تحریم ها را فرصتی برای پیشرفت تلقی کند. به گفته وی وقتی سخنگوی کاخ سفید اعلام می کند فشارهای حداکثری شکست خورده این نقطه پیروزی ملت ایران است. این نشانه خوبی است که به همه ثابت می‌کند که مقاومت و ایستادگی جواب می دهد و دشمن را وادار به عقب نشینی می کند. رئیسی با اشاره به وضعیت اقتصادی ونزوئلا اظهار کرد: ونزوئلا سال های سختی سپری کرده اما اراده ملت و شخص رئیس جمهور ونزوئلا این بوده باید مقاومت کرد.گزارش‌های ما نشان می دهد ونزوئلا ابر تورم ها را پشت سر گذاشته و رشد اقتصادی را آغاز کرده است.آیت‌الله رئیسی ادامه داد: امضای سند همکاری ۲۰ ساله جلوه‌ای از ارده مسئولین دو کشور برای توسعه روابط است. رئیس جمهور گفت: در این دولت، همکاری هایی در حوزه انرژی، اُوِرهال کردن و تعمیر نیروگاه های حرارتی پالایشگاه ها در کشور ونزوئلا اتفاق افتاده است. همچنین توانسته ایم خدمات فنی مهندسی را به این کشور صادر کنیم و در حوزه های اقتصادی، دفاعی، نظامی و کشاورزی همکاری های خوبی اتفاق افتاده است. رئیسی گفت: این همکاری ها نشان می دهد ظرفیت‌های بسیاری در کشور ونزوئلا وجود دارد همچنین ایران از ظرفیت های فراوانی برخوردار است که می‌تواند منجر به همکاری ها در همه زمینه‌ها و ظرفیت‌ها بین دو کشور شود.
وی افزود: از زمینه‌های همکاری دیگر می‌توان همکاری در حوزه دانش بنیان و پارک‌های علم و فناوری اشاره کرد که می‌تواند فرصت خوبی را برای همکاری در حوزه‌های نفت و کشاورزی را فراهم کند. آغاز پرواز مستقیم تهران کاراکاس زمینه بسیار خوبی برای رفت و آمد بین دو کشور را فراهم می کند که هم می‌تواند بر روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور رونق بسیار بیشتری بدهد و هم می تواند روابط بین دو ملت را نزدیکتر کند.

اولیانوف با تاکید بر احتمال احیای برجام :

گروه سیاسی: نماینده روسیه در نهادهای بین‌المللی مستقر در وین گفت با وجود صدور قطعنامه ضد ایرانی، همچنان می‌توان مذاکرات هسته‌ای با ایران را به نتیجه رساند. «میخاییل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین روز جمعه گفت، با وجود صدور قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام، همچنان می‌توان مذاکرات هسته‌ای با ایران را به نتیجه رساند. به نوشته وبگاه خبری ایتالیایی «کانکویسته دلاورو»، اولیانوف در مصاحبه با شبکه «روسیا ۲۴» گفت: «اکنون باید به نحوی سعی کنیم مذاکرات را از سر بگیریم. البته انجام تمام این‌ها کار آسانی نیست، به‌خصوص بعد از اینکه قطعنامه صادر شد اوضاع تغییر کرده است».
این دیپلمات روس افزود: «اما باید این کار (توافق) را انجام دهیم زیرا هنوز امکان آن وجود دارد و در عین حال دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران باید ترغیب به تداوم گفت‌وگو بر سر مسائلی شوند که تا به حال حل نشده‌اند». خبرگزاری روسی «تاس» نیز نوشت، اولیانوف در مصاحبه روز جمعه با روسیا ۲۴ بابت وقفه ایجاد شده در مذاکرات هسته‌ای با ایران در وین گلایه کرد.نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین گفت: «با رسیدن دهم ژوئن (۲۰ خرداد) دقیقاً سه ماه از ایجاد وقفه در مذاکرات وین می‌گذرد. معتقدم این تصمیمی اشتباه از سوی هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا و هیأت‌های غربی بود. نیازی نبود انگیزه موجود تضعیف شود». اولیانوف در ادامه این مصاحبه گفت: «در تاریخ دهم مارس (۱۹ اسفند) متن توافق احیای برجام تکمیل شده بود و در بحث برداشتن تحریم‌ها، بیش از ۹۹ درصد توافق حاصل شده بود و چیزهای کوچکی باقی مانده بودند که می‌شد ظرف یکی دو روز بر سر آن‌ها توافق کرد». شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه (۱۸ خرداد/ ۸ ژوئیه) قطعنامه‌ای را که ایران را به عدم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متهم می‌کند با ۳۰ رأی موافق، ۲ رأی مخالف (روسیه و چین) و ۳ رأی ممتنع (هند، لیبی و پاکستان) به تصویب رساند.سازمان انرژی اتمی ایران ساعاتی قبل از تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام در روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای از قطع فعالیت‌ تعدادی از دوربین‌های فرا‌پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران خبر داده بود. در بیانیه سازمان انرژی اتمی آمده بود: «جمهوری اسلامی ایران تاکنون همکاری‌های گسترده‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است که متأسفانه آژانس بدون اینکه در نظر داشته باشد که این همکاری‌ها ناشی از حسن نیت ایران است، نه تنها قدردان این همکاری‌ها نبوده، بلکه به نوعی آن را وظیفه ایران نیز تلقی کرده است. به همین دلیل تصمیم گرفته شد از امروز فعالیت‌ دوربین‌های فرا‌پادمانی دستگاه اندازه گیری بر خط سطح غنا OLEM‌ و فلومتر آژانس قطع شود که دستور آن به مسئولان مربوطه داده شده است».این تحولات در حالی رخ داده‌اند که مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از چند ماه پیش دچار وقفه شد.

خبرگزاری فرانسه تحلیل کرد

گروه سیاسی:خبرگزاری فرانسه نوشت تاکتیک‌های هسته‌ای ایران موجب شده رئیس‌جمهور آمریکا در برابر انتخاب‌های دشواری قرار بگیرد. یک رسانه غربی نوشته تاکتیک‌های هسته‌ای ایران جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا را در برابر انتخاب‌های سختی قرار داده است.
خبرگزاری فرانسه نوشته است: «تشدید تنش‌ها بین نهاد ناظر هسته‌ای سازمان ملل و ایران در هفته جاری موجب شده رئیس‌جمهور آمریکا جو بایدن در وضعیت سختی قرار بگیرد.
رئیس‌جمهور آمریکا دوران ریاست‌جمهوری‌اش را با وعده برای بازگشت به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ که دونالد ترامپ از آن خارج شده بود آغاز کرد. مذاکرات برای احیای این توافق از سه ماه پیش بر سر آخرین جزئیات دچار وقفه شده است.
خبرگزاری فرانسه نوشته است: «بدون حصول توافق- و با نزدیک‌تر شدن ایران به زمان گریز هسته‌ای- بایدن در معرض انتخابی سخت قرار گرفته است: او یا باید امتیازات بیشتری به تهران بدهد و توسط رقبای جمهوری‌خواهش در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره به ضعف متهم شود و یا باید مرگ مذاکرات را اعلام کند که این هم می‌تواند به ایجاد یک بحران جدید در خاورمیانه منجر شود.»
به گزارش فارس، مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از سه ماه پیش دچار وقفه شد. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند. کشورهای غربی و به ویژه آمریکا در ماه‌های گذشته، بعد از وقفه در مذاکرات وین، به رویه همیشگی خود در متوسل شدن به عملیات‌های روانی و رسانه‌ای جهت مقصرنمایی ایران و سلب مسئولیت از خود روی آوردند.
این کشورها ابتدا با متصل کردن موضوع مذاکرات به جنگ اوکراین ادعا کردند که روسیه مانع از پیشبرد گفت‌وگوها شده است. بعد از آنکه «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه در جریان سفر «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد که موضوع درخواست ضمانت مسکو برای همکاری‌ با ایران پس از اجرای کامل برجام مانعی برای ادامه گفت‌وگوها نیست، کشورهای غربی به برجسته‌سازی یک موضوع ایران پرداخته و مدعی شدند درخواست تهران برای حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی مذاکرات را به بن‌بست کشانده است.
خبرگزاری فرانسه در تحلیل خود تلویحاً تأیید کرده که مشکلات داخلی دولت بایدن یکی از موانع انجام اقدامات لازم از سوی ایران برای بازگشت به برجام بوده است. این رسانه نوشته حتی در میان اعضای حزب دموکرات که هم‌حزبی‌های بایدن هستند هم بعضی‌ها صبرشان را از دست داده‌اند.
به عنوان مثال، «باب منندز»، رئیس‌ کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا روز پنجشنبه در بیانیه‌ای گفت: «دولت کی می‌خواهد اذعان کند که پیشروی‌های هسته‌ای ایران باعث شده بازگشت به برجام سال ۲۰۱۵ در راستای منافع راهبردی ایالات متحده نباشد؟»