بیانیه تروئیکای اروپا نسنجیده بود

 

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به بیانیه اخیر تروئیکای اروپایی در مورد مذاکرات رفع تحریم‌ها و طرح ادعاهایی از سوی آنها علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفت: این اقدام اروپایی‌ها ، اقدامی نادرست و نسنجیده بود که در زمان نادرستی صورت گیرد و همانطور که قبلاً تاکید کرده‌ایم ناشی از محاسبات نادرست طرف اروپایی بود. ناصر کنعانی، در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در محل وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که آیا از سوی دولت آمریکا برای شرکت رئیس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل ویزا صادر شده یا نه؟ با توجه به اینکه در مدت اخیر شاهد اظهارنظرهایی از سوی برخی از مقامات آمریکا بودیم که آنها تاکید داشتند که نباید ویزا برای هیئت ایرانی و رئیس جمهور آن جهت شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل صادر شود؟ گفت: دولت آمریکا مبتنی بر موافقت نامه های دولت مقر موظف است که زمینه حضور و مشارکت، سران کشورها و نمایندگان کشورهای عضو را در نشست های تخصصی سازمان ملل از جمله مجمع عمومی سازمان ملل فراهم کند و در همین چارچوب انتظار داریم در مورد حضور ایران در این اجلاس نیز به تعهدات خود عمل کند .وی افزود : ما به این موضوع که در داخل آمریکا، مقاماتی از جمله در کنگره، اظهار نظرهایی را در این ارتباط مطرح می‌کنند و مشغول طرح مباحث غیرسازنده هستند، توجه نمی کنیم.

 

تاکید بر رسیدگی سریع به پرونده سرقت‌های خشن

رئیس قوه قضاییه گفت: قضات و کارکنان در مجتمع ویژه سرقت تهران، علی‌رغم مشکلات موجود، با انگیزه و تلاش مضاعف در حال کار بر روی پرونده‌ها هستند؛ امیدواریم در دادگاه نیز پرونده مرتکبان جرائم و سرقت‌های خشن با سرعت و دقت رسیدگی شود.رئیس قوه قضاییه در ادامه به موضوع ممنوع‌الخروجی برخی فعالان اقتصادی نیز پرداخت و ضمن اشاره به این نکته که بخش مهمی از این فعالان اقتصادی عمدتاً از ناحیه سازمان امور مالیاتی و بانک‌ها ممنوع‌الخروج می‌شوند، بر ضرورت اتخاذ تدابیری برای سازماندهی هرچه بیشتر مقوله ممنوع‌الخروجی افراد با کمک بخش‌های مختلف دولتی برای جلوگیری از تحمیل ضرر به فعالان اقتصادی تاکید کرد.محسنی اژه‌ای در ادامه بر ضرورت کمک دولت و مجلس به قوه قضاییه به لحاظ امکاناتی و بودجه‌ای نیز اشاره کرد و ضمن بازخوانی بند ۱۲ سیاست‌های کلی قضایی ناظر بر تأمین نیازهای قوه قضاییه در زمینه‌های مالی، تشکیلاتی و استخدامی وفق اصول ۱۵۶، ۱۵۷ و ۱۵۸ قانون اساسی، گفت: هر میزان که به قوه قضاییه از ناحیه دولت و مجلس وفق مقررات قانونی کمک صورت گیرد، متقابلاً توانایی دستگاه قضایی نیز برای کمک به دولت و کشور در زمینه‌هایی نظیر افزایش منابع درآمدی و غیره بیشتر خواهد شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در اجرای بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی، سیاست‌های کلی برنامه هفتم را که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام و با اولویت پیشرفت اقتصادی توأم با عدالت تعیین شده است، به سران سه قوه، رئیس مجمع تشخیص مصلحت و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ابلاغ کردند.به گزارش تجارت،سیاست‌های کلی برنامه هفتم در ۷ سرفصل «اقتصادی»، «امور زیربنایی»، «فرهنگی و اجتماعی»، «علمی، فناوری و آموزشی»، «سیاسی و سیاست خارجی»، «دفاعی و امنیتی»، «اداری، حقوقی و قضایی» و در ۲۶ بند تصویب شده است.
متن نامه رهبر انقلاب اسلامی و سیاست‌های ابلاغی برنامه پنج‌ساله هفتم به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
سیاست‌های کلی برنامه هفتم که با اولویت اصلی «پیشرفت اقتصادی توأم با عدالت» تعیین شده است، ابلاغ می‌گردد:
از اعضای محترم بویژه رئیس مکرّم مجمع تشخیص مصلحت نظام و نیز دبیرخانه‌ی آن که با فعالیت فشرده و کوشش فراوان در جلسات صحن مجمع و کمیسیون ذی‌ربط، پیش‌نویس سیاست‌های کلی برنامه هفتم را مورد بررسی قرار دادند و نظرات خود را در این زمینه به اینجانب ارائه کردند، تقدیر و تشکر می‌کنم.مشارکت فعال و مؤثر دولت و مجلس و قوه قضائیه و سایر ارکان نظام نیز شایسته‌ی تقدیر است.تهیه و تصویب قانون برنامه هفتم بر پایه این سیاست‌ها و اجرای دقیق و مسؤولانه‌ی آن، گامی دیگر در تحقق اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران خواهد بود همچنان که نظارت فعال هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت، به حُسن اجرای سیاست‌های کلی برنامه، کمک خواهد کرد.شایسته‌ است برخی از راه‌های تحقق سیاست‌ها و الزامات مالی و شاخص‌های کمّی که در پیشنهادهای مجمع است و در مجموعه‌ی سیاست‌های ابلاغی مذکور نیست، در حد وسع و امکانات دولت در تهیه‌ی لایحه مورد توجه و عمل قرار گیرد.
سیّدعلی خامنه‌ای
۲۰ شهریور ۱۴۰۱
بسم‌الله الرحمن الرحیم
سیاست‌های کلی برنامه پنج ساله هفتم
اقتصادی:
۱ـ هدف کلی و اولویت اصلی برنامه هفتم با رعایت سیاست‌های کلی مصوب، پیشرفت اقتصادی توأم با عدالت با نرخ رشد اقتصادی متوسط ۸ درصد در طول برنامه تعیین می‌شود با تأکید بر افزایش بهره‌وری کل عوامل تولید (منابع انسانی، سرمایه، فناوری و مدیریت).
۲ـ ایجاد ثبات در سطح عمومی قیمت‌ها و نرخ ارز و تک‌رقمی کردن تورم طی پنج‌سال و جهت‌دهی به نقدینگی و اعتبارات بانکی به سمت فعالیت‌های مولد و جذابیت‌زدایی از فعالیت‌های غیرمولد.
۳ـ اصلاح ساختار بودجه دولت از طریق:
ـ احصاء و شفاف سازی بدهی‌ها و تعهدات عمومی دولت و مدیریت و تأدیه بدهی‌ها.
ـ واقعی کردن منابع و مدیریت مصارف دولت و اجتناب از کسر بودجه.
ـ تعیین تکلیف طرح‌های عمرانی نیمه تمام با واگذاری از طریق مشارکت دادن بخش‌های خصوصی و عمومی غیردولتی در طرح‌های عمرانی انتفاعی.
ـ شفاف سازی و ضابطه‌مند نمودن درآمدها و هزینه‌های شرکت نفت و سایر شرکت‌های دولتی در بودجه.
۴ـ ایجاد تحول در نظام مالیاتی با رویکرد تبدیل مالیات به منبع اصلی تأمین بودجه جاری دولت، ایجاد پایه‌های مالیاتی جدید، جلوگیری از فرار مالیاتی و تقویت نقش هدایت و تنظیم‌گری مالیات در اقتصاد با تأکید بر رونق تولید و عدالت مالیاتی.
۵ ـ استقرار نظام جامع تأمین اجتماعی مشتمل بر حوزه‌های امدادی، حمایتی و بیمه‌ای در سطوح پایه، مازاد و مکمل به منظور ارائه عادلانه خدمات.

امور زیربنایی:
۶ـ تأمین امنیت غذایی و تولید حداقل ۹۰ درصد کالاهای اساسی و اقلام غذایی در داخل، همراه با حفظ و ارتقاء ذخایر ژنتیکی و منابع آبی و افزایش سطح سلامت و ایمنی مواد غذایی.
اصلاح الگوی کشت با توجه به مزیت‌های منطقه‌ای و منابع آبی و با اولویت‌بخشی به تولید کالاهای راهبردی کشاورزی.
۷ـ استقرار نظام مدیریت یکپارچه منابع آب کشور و افزایش بهره‌وری حدود پنج درصدی آب کشاورزی.
کنترل و مدیریت آب‌های سطحی و افزایش منابع زیرزمینی آب از طریق آبخیزداری و آبخوان‌داری.
برنامه‌ریزی برای دستیابی به سایر آب‌ها و بازچرخانی آب‌های صنعتی و پسآب.
۸ ـ افزایش حداکثری تولید نفت خام و گاز طبیعی در میادین مشترک.
افزایش ضریب بازیافت در میادین مستقل.
افزایش ارزش‌افزوده از طریق تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز.
۹ـ اجرای چند طرح عظیم اقتصادی ملی، پیشران، زیرساختی، روزآمد و مبتنی بر آینده‌نگری.
۱۰ـ فعال‌سازی مزیت‌های جغرافیایی ـ سیاسی و تبدیل جمهوری اسلامی ایران به مرکز مبادلات و خدمات تجاری، انرژی، ارتباطات و حمل و نقل با روان‌سازی مقررات و ایجاد و توسعه زیرساخت‌های لازم.
۱۱ـ تحقق سیاست‌های کلی آمایش سرزمین با توجه به مزیت‌های بالفعل و بالقوه و اجرایی ساختن موارد برجسته آن با توجه ویژه بر دریا، سواحل، بنادر و آب‌های مرزی.
۱۲- ارتقاء نظام سلامت براساس سیاست‌های کلی سلامت.

فرهنگی و اجتماعی:
۱۳ـ اعتلاء فرهنگ عمومی در جهت تحکیم سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی، تقویت همبستگی و اعتماد به نفس ملی، ارتقاء هویت ملی و روحیه مقاومت، کار و تلاش در جامعه با بسیج تمامی امکانات و ظرفیت‌های کشور، دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و مردمی و افراد و شخصیت‌های اثرگذار علمی و اجتماعی و حمایت و پشتیبانی مؤثر دولت از آن.
۱۴ـ تقویت کارآیی و اثربخشی رسانه ملی در گسترش و تعمیق فرهنگ اسلامی ـ ایرانی و مواجهه مؤثر با جنگ روانی و تهاجم فرهنگی و سیاسی دشمنان.
۱۵ـ تحکیم نهاد خانواده و رفع موانع رشد و شکوفایی بانوان.
۱۶ـ افزایش نرخ باروری و موالید به حداقل ۵/۲ طی پنج سال با حمایت همه جانبه از فرزندآوری و رفع موانع و ایجاد مشوق‌های مؤثر و اصلاح فرهنگی.
۱۷ـ توسعه صنعت گردشگری و ترویج صنایع دستی.
۱۸ـ ارتقاء سلامت اجتماعی و پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی به ویژه اعتیاد، حاشیه‌نشینی، طلاق و فساد بر اساس شاخص‌های معتبر و بهره‌گیری حداکثری از مشارکت مردم و با زمان‌بندی متناسب.

علمی، فناوری و آموزشی:
۱۹ـ برقراری حاکمیت ملی و صیانت از ارزش‌های اسلامی ـ ایرانی در فضای مجازی با تکمیل و توسعه شبکه ملی اطلاعات و تأمین محتوا و خدمات متناسب و ارتقاء قدرت سایبری در تراز قدرت‌های جهانی با تأکید بر مقاوم‌سازی و امنیت زیرساخت‌های حیاتی و کلان داده کشور.
۲۰ـ افزایش شتاب پیشرفت و نوآوری علمی و فناوری و تجاری سازی آن‌ها به ویژه در حوزه‌های اطلاعات و ارتباطات و زیست فناوری و ریزفناوری و انرژی‌های نو و تجدید پذیر.
روزآمدسازی و ارتقاء نظام آموزشی و پژوهشی کشور.

سیاسی و سیاست خارجی:
۲۱ـ کنش‌گری فعال در دیپلماسی رسمی و عمومی با ایجاد تحول و ظرفیت‌سازی ارزشی و انقلابی در نیروی انسانی در دستگاه دیپلماسی و همکاری هدفمند و مؤثر سازمان‌ها و نهادهای مسؤول در امور خارجی.
۲۲ـ تقویت رویکرد اقتصاد محور در سیاست خارجی و روابط منطقه‌ای و جهانی و تقویت پیوندهای اقتصادی با اولویت همسایگان.

دفاعی و امنیتی:
۲۳ـ تقویت بنیه دفاعی به منظور ارتقاء بازدارندگی و اکتساب فناوری‌های اقتدار آفرین مورد نیاز صنایع دفاعی و امنیتی با تأکید بر خودکفایی کشور در سامانه‌ها، تجهیزات و خدمات اولویت‌دار با تخصیص حداقل ۵ درصد بودجه عمومی کشور.
۲۴ـ تقویت زیرساخت‌ها و بهینه‌سازی ساز و کارهای عمومی و دستگاهی برای مصون‌سازی و ارتقاء تاب‌آوری در قبال تهدیدات، به ویژه تهدیدات سایبری، زیستی، شیمیایی و پروتویی با اولویت پدافند غیرعامل.

اداری، حقوقی و قضایی:
۲۵ـ تحول در نظام اداری و اصلاح ساختار آن مبتنی بر سیاست‌های کلی نظام اداری با تأکید بر هوشمندسازی و تحقق دولت الکترونیک، حذف تشکیلات موازی و غیرضرور، به روز رسانی قوانین و مقررات، اصلاح روش‌ها و رفع فساد و زمینه‌های آن در مناسبات اداری.
۲۶ـ روزآمد سازی سند تحول قضایی و اجرای آن با تأکید بر:
ـ پیشگیری از وقوع جرم و دعاوی.
ـ هوشمندسازی فرآیندها و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در ارائه خدمات قضایی.
ـ اجرای ۱۰۰ درصدی حد نگار.
ـ حمایت حقوقی و قضایی از سرمایه‌گذاری، امنیت اقتصادی و بهبود محیط کسب و کار.
ـ استفاده از ظرفیت‌های مردمی و توسعه روش‌های مشارکتی و غیرقضایی در حل و فصل دعاوی.
ـ تقویت و تثبیت سهم قوه قضائیه از منابع بودجه عمومی دولت و تأمین نیازهای مالی و استخدامی قوه قضائیه.
ـ بالا بردن سطح علمی و شایستگی اخلاقی ضابطان دادگستری.
ـ بازنگری در قوانین در جهت کاهش عناوین جرائم و کاهش استفاده از مجازات زندان.

 

صدراعظم آلمان در دیدار با نخست‌وزیر تل‌آویو: ایران حق داشتن سلاح اتمی را ندارد

گروه سیاسی:صدراعظم آلمان در نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، با ادعای اینکه توجیهی برای رد پیشنهادهای اتحادیه اروپا توسط ایران وجود ندارد، مدعی شد دستیابی به توافق در آینده نزدیک غیرممکن است. به گزارش فارس، «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان که دیروز در برلین میزبان «یائیر لاپید» نخست‌وزیر رژیم موقت صهیونیستی بود، در نشست خبری مشترک با لاپید شرکت کرد.شولتز به‌عنوان اولین سخنران در این نشست گفت: «من با نخست وزیر اسرائیل درباره تحولات اوکراین و لزوم توقف تجاوز روسیه گفتگو کردم. ما در حال تلاش برای کاهش قیمت انرژی هستیم که به دلیل جنگ روسیه در اوکراین افزایش یافته است».به نوشته وبگاه شبکه «اسکای‌نیوز»، وی با ادعای اینکه تسلیحات ارسالی غرب به اوکراین باعث تغییر روند جنگ شد، توضیح داد: «خون‌ریزی در اوکراین باید متوقف شود. ما باید مستقل از منابع انرژی روسیه باشیم و برای ارائه جایگزین‌هایی برای آنها تلاش خواهیم کرد. ما تولید برق را افزایش خواهیم داد و ۸۰ درصد انرژی از منابع پاک خواهد بود».درباره مسئله فلسطین اظهار داشت: «اسرائیل نباید به طور یکجانبه مواضع خود را بر فلسطینی‌ها تحمیل کند. ما خواهان راه حلی پایدار برای مناقشه در خاورمیانه بر اساس راهکار دو دولتی هستیم».صدراعظم آلمان با بیان اینکه برلین به حمایت از رژیم صهیونیستی به عنون «یک شریک و دوست» ادامه می‌دهد، مدعی شد: «ما در حال گسترش همکاری خود با اسرائیل هستیم».شبکه «الجزیره» نیز به نقل از شولتز گزارش داد: «ایران حق دستیابی به سلاح اتمی را ندارد. دستیابی به توافق با ایران در آینده نزدیک غیرممکن است».وی درباره رد و بدل شدن پاسخ‌ها بین ایران و طرف‌های غربی مذاکرات وین درباره متن پیشنهادی نیز مدعی شد: «هیچ توجیهی برای ایران جهت رد پیشنهادهای اتحادیه اروپا وجود ندارد. پاسخ ایران به پیشنهاد اروپا درباره توافق هسته‌ای مثبت نبود».نخست‌وزیر رژیم جعلی صهیونیستی نیز به عنوان سخنران بعدی در این نشست خبری گفت: «ما با آلمان شراکت راهبردی داریم و به برلین کمک می‌کنیم تا قابلیت‌های هوایی خود را توسعه دهد».به نوشته خبرگزاری «رویترز»، یائیر لاپید از این فرصت برای تکرار ادعاهای بی‌اساس و نخ‌نما شده علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده کرده و اظهار داشت: «وقت آن رسیده که ایران را از تبدیل شدن به یک کشور هسته‌ای بازداریم».لاپید در ادامه مدعی شد: «ما باید به طور جمعی برای مقابله با تهدید ایران و پایان دادن به مذاکرات توافق هسته‌ای کار کنیم. بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران اشتباه بزرگی خواهد بود».

آمریکا واقع‌بین باشد طی چند روز به توافق می‌رسیم
یک مسئول عالی رتبه ایرانی در گفت‌وگو با یک شبکه عربی ضمن انتقاد از بیانیه تروئیکای اروپا درخصوص مذاکرات هسته‌ای تاکید کرد که اگر موضع آمریکا واقع‌بینانه باشد طی چند روز می‌توانیم به یک توافق حقیقی برسیم. شبکه الجزیره قطر به نقل از یک مسئول عالی رتبه ایرانی اعلام کرد که اگر موضع آمریکا واقع‌بینانه باشد طی چند روز می‌توانیم به یک توافق حقیقی برسیم.این مسئول ایرانی گفت: ما خواهان متنی برای توافق هستیم که غیر قابل تفسیر باشد به گونه‌ای که هیچ طرفی در آینده نتواند از آن سوء استفاده کند.وی گفت که قبل از بستن پرونده ادعاهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، هیچ توافقی نمی‌تواند واقعی و عملی باشد.این مسئول عالی‌رتبه ایرانی که نامی از وی منتشر نشده است همچنین تاکید کرد که بیانیه کشورهای اروپایی در خصوص مذاکرات هسته‌ای جانبدارانه و باب میل آمریکا است و این بیانیه اوضاع و فضای رسیدن به توافق را پیچیده می‌کند.وی همچنین گفت که نسبت به اتخاذ تحرکات خصمانه در داخل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روزهای آتی هشدار می‌دهیم.به گزارش ایسنا، فرانسه، آلمان و انگلیس روز شنبه در بیانیه‌ای از خواسته ایران در مذاکرات احیای برجام مبنی بر این که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحقیقاتش درباره ذرات اورانیوم یافت‌شده در سه سایت هسته‌ای ایران را به پایان برساند، ابراز نارضایتی کرده و مدعی شدند که این خواسته مذاکرات را به خطر می‌اندازد.تروئیکای اروپایی در این بیانیه آورده‌اند: این خواسته آخر، تردیدهایی جدی درباره مقاصد و تعهدات ایران نسبت به نتیجه‌ موفقیت‌آمیز برجام ایجاد می‌کند. موضع ایران با تعهدات قانونی الزام‌آور ایران مغایرت دارد و چشم‌انداز احیای برجام را به خطر می‌اندازد.این ادعای طرف‌های اروپایی برجام در حالی است که پیشتر پرونده "منشاء ذرات اورانیوم در سایت‌های هسته‌ای" ایران در جریان توافق بر سر برجام که به امضای سه کشور مذکور نیز رسیده است، بسته شده بود. آژانس اخیرا با تاثیر پذیرفتن از ادعاهای رژیم صهیونیستی در گزارشی مدعی شده است که ایران هم‌چنان پاسخ‌های معتبری در رابطه با منشاء این ذرات اورانیوم کشف شده در سه سایت‌ هسته‌ای اعلام نشده، ارائه نکرده است.میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین نیز با انتشار یک توییت به بیانیه تروئیکای اروپا واکنش نشان داد و از آن انتقاد کرد.وی نوشت: (این اقدام سه کشور اروپایی) واقعا خیلی بی موقع بود. درست در زمان حساس مذاکرات وین و در آستانه نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی.براساس این گزارش،سه کشور اروپایی از ابتدای شکل گیری پرونده هسته‌ای در شورای حکام آژانس هیچ گاه از خود اختیار و اراده سیاسی برای حل و فصل مساله هسته‌ای نداشتند. این کشورها نه تنها گره‌ای از مشکلات باز نکردند که با وارد کردن منافع ملی و منطقه‌ای شان یا دستمایه قرار دادن مذاکرات در رقابت‌های سیاسی بین‌المللی به آن ضربات مهلکی زده‌اند. و بعد از ۲۰۰۷ با ورود آمریکا و چین و روسیه این روند شدیدتر شد.انگلیس، فرانسه و آلمان در سال ۲۰۱۸ وقتی ترامپ از برجام خارج شد به شدت خواستار باقی ماندن ایران در برجام شدند. آنها قول‌های زیادی دادند که خروج آمریکا از برجام را جبران می کنند اما این قول و قرارها صرفا به صدور بیانیه‌های سیاسی انجامید، آن هم با هزار منت بر سر ایران که اگر ما نبودیم دوباره پرونده ایران در شورای امنیت باز می‌شد. این درحالی بود که دولت ترامپ در سایه اجرای سیاست فشار حداکثری سنگین‌ترین و سخت‌ترین تحریم‌های ملی علیه ایران را اعمال کرد و فرد، شرکت و نهادی برای تحریم باقی نگذاشت.در خرداد سال جاری، سه کشور اروپایی با فشار به ایران و خلاف رویه مذاکرات علیه ایران در شورای حکام قطعنامه تصویب کردند. در این قطعنامه «ابراز نگرانی عمیق» شده بود که ایران در زمینه توضیح پیرامون منشاء ذرات اورانیوم یافت‌شده همکاری کافی نداشته است و از تهران خواسته شده که «بدون فوت وقت» با آژانس همکاری کند. این اقدام کشورهای اروپایی که با چراغ سبز آمریکا انجام شد با واکنش تند ایران رو به رو شد.چند روز بعد، ایران نصب سانتریفوژهای پیشرفته در تاسیسات نطنز را آغاز کرد و همزمان نصب سانتریفوژهای پیشرفته IR-۶ را در یکی از بخش‌های تاسیسات زیرزمینی نطنز شروع کرد.کشورهای اروپایی انتظار نداشتند با چنین واکنش تند و سریعی از سوی ایران رو به رو شوند، تا جایی که برخی طرف‌ها خواستار آرامش ایران شدند اما دیگر فایده‌ای نداشت. اکنون این کشورها بیش از هر زمان دیگر به توافق و بازگشت همه طرف‌ها به برجام نیاز دارند از این رو نیاز دارند در این مدت تا وقتی آمریکا و اسراییل از انتخابات داخلی شان رها می‌شوند، معقولانه‌تر برخورد کنند و با لگد زدن به روند مذاکرات کاری نکنند تا این قطار یک بار دیگر از ریل خارج شود.

فرمانده نیروی زمینی ارتش رعشه به اندام صهیونیست‌ها انداخت؛

گروه سیاسی:فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه پهپاد آرش۲ پهپاد نقطه زن است، گفت: ما پهپاد آرش ۲ را مخصوص تهاجم به حیفا و تل آویو در نظر گرفتیم. امیر سرتیپ کیومرث حیدری در بخشی از یک گفت‌وگوی تلویزیونی درباره رزمایش اخیر ارتش، اظهار کرد: این رزمایش متفاوت با رزمایش‌های گذشته که رویکرد تدافعی داشت، بود. امروز رزمایشی را ما تجربه کردیم تهاجمی و هدف محور بود و این رویکرد برای کسانی که فعالیت‌های نظامی را رصد می کنند، یک تغییر معناداری است. ویژگی بعد، نوع تاکتیکی است که در این رزمایش به کار بردیم یعنی تاکتیک‌هایی که بومی شده هستند. همه ارتش‌های دنیا از یک تاکتیک‌های یکسانی در یک شرایطی استفاده می‌کنند، ولی یک سری تاکتیک‌ها و تکنیک‌ها بومی ارتش جمهوری اسلامی ایران منحصر به به نیروی زمینی است.وی افزود: امروز سراغش را شما ندارید که یک نیروی زمینی عملیات متحرک هوایی در شب تاریخ انجام بدهد یعنی عملیاتی به وسیله بالگردها، عملیات تهاجمی، عملیات هلی برن در شب و بالگردهای کبری درگیر بشوند با اهداف خودشان در شب.فرمانده نیروی زمینی خاطرنشان کرد: ارتش جمهوری اسلامی ایران اولین بار است و در کشورهای منطقه هم تا آنجا که ما رصد کردیم هیچ کشوری از ارتش کشورهای منطقه قابلیت اینکه در شب بتوانند به وسیله بالگرد هلی برن انجام بدهند و با اهداف بالگردهای تهاجمی درگیر بشوند را ندارند.وی با بیان اینکه ما به قابلیت تولید موشک شفق با برد از ۱۲ تا ۲۰ کیلومتر رسیدیم، تصریح کرد: یعنی تقریباً نه و نیم برابر برد موشک امریکایی که پیش از این در اختیار ما بوده است. برای یک هوانیروز برای بالگرد برد موشکی ۲۰ کیلومتر یعنی چی؟ یعنی می‌تواند ۲۰ کیلومتر دورتر از هدف بایستد و
هدف را نشانه گیری کند.وی افزود: موشک ۳۶۰ از این دست تسلیحاتی است که ما اخیراً وارد نیروی زمینی کردیم که چهار ویژگی را دارد یعنی هم دور زن، هم نقطه زن، هم هوشمند است و هم قابلیت شبکه شدن را دارد.امیر حیدری با اشاره به اینکه در این رزمایش برای اولین بار این موشک را رونمایی کردیم و هدف خودش را به صورت دقیق و نقطه زن نقطه زنی کردیم، گفت: موشک دیگر داریم به نام فجر ۵ که از خانواده موشک‌های هوشمند و نقطه زن است که باز هم اخیراً نیروی زمینی از آن بهره‌مند است.فرمانده نیروی زمینی ارتش با اشاره به بهره گیری از قدرت پهپادی در رزمایش اخیر ارتش، بیان کرد: ما پهپاد آرش ۲ را ما مخصوص تهاجم به حیفا و تل آویو در نظر گرفتیم. یک پرنده بی نظیری است برای این کار ساخته شده است. فرمانده کل ارتش یک ساختاری را تعریف کردند مخصوص نابودی رژیم کودک کش صهیونیستی که آرش ۲ در آن ساختار سازمانی شده و ما الحمدلله هم در بحث تولیدش هم در بحث به کارگیری اش دستی بر آتش این کار داریم. این پهپاد وارد نیروی زمینی شده و در این رزمایش و در رزمایش آتی هم از قابلیت‌های بیشترش رونمایی خواهیم کرد.وی در پایان گفت: آرش۲ پهپاد نقطه زن است یعنی دقیقاً همان نقطه‌ای که موشک ۳۶۰ زد همان نقطه را پهپاد آرش توانست بدون خطا بزند.

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس اعلام کرد

گروه سیاسی:یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: هیچ طرح یا پیشنهادی برای افزایش قیمت بنزین در دستور کار مجلس و دولت در سال جاری قرار ندارد و اگر پیشنهادی هم باشد در قالب لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ مورد بررسی قرار خواهد گرفت. رمضانعلی سنگدوینی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به گمانه زنی ها در خصوص افزایش قیمت بنزین، بیان کرد: در سال ۱۴۰۱ هیچ طرح یا پیشنهادی در خصوص افزایش قیمت بنزین در دستورکار مجلس قرار نخواهد گرفت. اگر قرار باشد هر تصمیمی در زمینه قیمت بنزین یا سایر حامل های انرژی در مجلس گرفته شود تنها جایی که قبل از صحن باید به آن رسیدگی کند کمیسیون انرژی مجلس است که تاکنون چنین موضوعی در کمیسیون طرح نشده و چنین دستور کاری وجود ندارد.
وی در ادامه با بیان اینکه دولت در سال جاری هیچ برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد، اظهار کرد: اما درباره قیمت حامل های انرژی برای سال آینده باید منتظر بمانیم تا نظر دولت در لایحه بودجه که ظرف چندماه آینده به مجلس ارائه می شود، روشن شود.این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: اگر پیشنهاد جدیدی درباره قیمت بنزین برای سال آینده مطرح شود قطعا مورد بررسی کارشناسانه قرار خواهد گرفت.

گروه سیاسی:رئیس موساد مدعی شد که ایران عملیاتی به منظور هدف قرار دادن صهیونیست‌ها در خارج از سرزمین های اشغالی انجام می‌دهد. به نقل از الجزیره، دیوید بارنیا، رئیس سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی(موساد) در اظهاراتی مدعی شد که ایران عملیاتی علیه صهیونیست ها در خارج انجام می دهد تا به آن ها آسیب وارد کند.وی مدعی شد که این رژیم ده ها عملیات تروریستی را خنثی کرده است.رئیس موساد گفت که حتی اگر توافق هسته ای با ایران انجام شود این رژیم از رفتارهای ایران چشم پوشی نخواهد کرد.این مقام صهیونیست همچنین مدعی شد که مقامات ایران باید این مساله را درک کنند که به کارگیری زور و قدرت علیه رژیم صهیونیستی چه به صورت مستقیم و چه غیر مستقیم، با پاسخ دردناکی مواجه خواهد شد.پیش از این نفتالی بنت در زمان نخست وزیری خود در اظهاراتی مدعی شد: شاهد تلاش های ایران برای آسیب زدن به اسرائیلی ها در مناطق مختلف در خارج از کشور(سرزمین های اشغالی) هستیم و ما تلاش می کنیم که این عملیات را قبل از وقوع خنثی کنیم.همچنین بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در اظهاراتی به برخی تهدیدات مبنی بر اقدام احتمالی ایران علیه شهروندان اسرائیلی در ترکیه واکنش نشان داده بود.
گانتس گفت که اسرائیل به هر گونه حمله علیه شهروندان خود در ترکیه پاسخ قاطع خواهد داد.مقامات صهیونیستی اخیرا مدعی شده‌اند که شهروندان اسرائیلی در ترکیه در معرض تهدید جدی از جانب جمهوری اسلامی ایران قرار دارند و از آنها خواسته‌اند این کشور را ترک کنند و اگر در استانبول و دیگر شهرهای ترکیه حضور دارند، توصیه‌های امنیتی را رعایت کنند.سعید خطیب‌زاده ، سخنگوی وقت وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی نیز پیش از این در واکنش به هشدار اسرائیل به شهروندانش برای سفر به ترکیه از بیم اقدامات تروریستی جمهوری اسلامی در این کشور، گفت مقام‌های اسرائیلی «در رختخواب‌های خود نگران باشند و جای دیگر نگران نباشند.»