تعیین سرنوشت "عرضه خودرو در بورس"

یک عضو شورای عالی بورس از بررسی ادامه یا توقف عرضه خودرو در بورس کالا در جلسه امروز این شورا خبر داد. حمیدرضا دانش کاظمی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در دستور جلسه امروز شورای عالی بورس، عرضه یا توقف عرضه خودرو در بورس کالا بررسی خواهد شد، عنوان کرد: احتمالا با توجه به اینکه وزارت صمت هم عضو جلسه است، نماینده‌ای از این وزارت‌خانه در جلسه امروز حضور داشته باشد. وی ادامه داد: در جلسه امروز نقطه نظرات وزارت صمت، سازمان بورس و همچنین نظرات بورس کالا شنیده خواهد شد. در این راستا مدیرعامل بورس کالا از طریق هیات مدیره نامه‌ای تهیه کرده‌ و قرار است این موضوع بررسی شود. امیدواریم مشکل عرضه خودرو در بورس کالا برطرف شود. این عضو شورای عالی بورس به این سوال که آیا امروز تصمیم قطعی اخذ خواهد شد؟ پاسخ داد: همواره روال به این صورت است که درمورد موضوعی که بررسی می‌شود، در همان جلسه تصمیم نهایی نیز اخذ می‌شود. گفتنی است؛ درحالی که عرضه خودرو در بورس کالا طبق روال ادامه داشت، روز گذشته رئیس شورای رقابت در نامه‌ای به رئیس سازمان بورس اعلام کرد که عرضه خودرو در بورس کالا باید متوقف شود. در مقابل نیز وزیر اقتصاد اعلام کرد که تصمیم‌گیری در این مورد بر عهده شورای عالی بورس است؛ لذا باتوجه به برگزاری جلسه امروز این شورا و بررسی این موضوع، باید منتظر تصمیم نهایی در خصوص عرضه یا توقف خودرو در بورس کالا باشیم.

 

راه‌کارهایی برای توسعه روابط تجاری ایران و ژاپن

غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران با اشاره به قرابت فرهنگی و آداب و سنن ایران و ژاپن و همچنین علاقه‌مندی مدیران ایرانی به الگوبرداری از مدیریت ژاپنی گفت: در طول سال‌های گذشته در مراودات تجاری با کشور ژاپن کمترین مورد اختلاف تجاری مشاهده شده است. این امر نشانه روابط سالم تجاری میان دو کشور است. او کمرنگ شدن روابط تجاری دو کشور در سال‌های اخیر را ناشی از تحریم‌ها دانست و افزود: تلاش بر این است که با بهره‌گیری از راه‌کارهای مناسب، امکان توسعه مناسبات تجاری بین دو کشور دوباره فراهم شود. شافعی موقعیت ژاپن در آ.سه. آن (ASEAN ) و ایران در سازمان همکاری‌های اقتصادی (ECO) زمینه مناسبی برای افزایش مناسبات تجاری بین دو کشور به صورت منطقه‌ای دانست و افزود: زمینه‌های همکاری بسیاری بین ایران و ژاپن از جمله در حوزه‌های خودرو، لوازم برقی، کشتی‌سازی، معدن، کشاورزی و ... وجود دارد. رئیس اتاق ایران به دو مشخصه ژاپنی‌ها اشاره کرد و گفت: ژاپنی‌ها رابطه بین انسان و ماشین و همین‌طور ارتباط سالم بین محیط‌زیست و تکنولوژی را به بهترین نحو برقرار کرده‌اند. او با اشاره به تشکیل کمیته مشترک ایران و ژاپن گفت: به زودی این کمیته به اتاق مشترک بازرگانی ایران و ژاپن ارتقا خواهد یافت. ما در راستای نزدیک‌تر شدن همکاری‌های تجاری آماده تبادل هیات تجاری با ژاپن هستیم.

انتقاد از وضعیت بازار خودرو
نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در انتقاد از وضعیت بازار خودرو در کشور گفت:‌ وضعیت خودرو در کشور نگران کننده است، بنابراین تولید در کشور باید افزایش یابد، چراکه این مدل عرضه در بورس خلاف قانون است و باید متوقف شود و خودروهای کم مصرف در اولویت واردات و تولید قرار گیرد. به گزارش ایسنا علی جدی در نطق میان دستور خود در جلسه علنی دیروز سه شنبه (۴ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی بیان کرد: امام فرمودند اگر سپاه نبود کشور هم نبود، می خواهم بگویم اگر سپاه و سردار سلیمانی ها نبودند الان اروپا و کشورهای عربی و حاشیه خلیج فارس هم نبودند و آن سگ هاری که آمریکا و رژیم جعلی اسرائیل به نام داعش در منطقه رها کرده بودند، الان در خیابان های پاریس، لندن، برلین، آنکارا، ریاض، ابوظبی، دوحه، بغداد و بیروت قدم می زد و این نشان از نمک نشناسی پارلمان اروپا است که سپاه به عنوان منجی منطقه را در لیست تروریست ها قرار می دهد. امیدوارم در ادامه حماقت خود را جبران کنند و سرعقل بیایند و حداقل منافع مردم‌شان را بفهمند مگر اینکه منافع مردم‌شان را فدای وابستگی به آمریکا و اسرائیل کنند. نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی در ادامه در تذکری وزیر نفت عنوان کرد:‌ افت فشار گاز طی سه هفته قبل تعطیلی مدارس، کارخانجات و برخی اصناف و مراکز عمومی در خراسان شمالی را به دنبال داشته و زندگی عادی مردم را مختل کرده است؛ لذا خواهشمندم دستور بدهید سیکل ترکیبی گاز خود را از محل گاز مایع با انتقال خط از مشهد به سیکل ترکیبی شیروان انجام دهید تا ۵۰ درصد گاز مصرفی استان که برای نیروگاه سیکل ترکیبی است جبران و مشکل کمتر شود. همچنین در خصوص انتقال سوخت مایع که معمولا با نفتکش انجام می شود، لازم است خطی از مسیر خط تهران به مشهد که از مسیر سبزوار می گذرد، انشعابی به مرکز استان خراسان شمالی داشته باشد. وی خطاب به وزیر جهاد کشاورزی گفت:‌ در حوزه دام سبک و سنگین چه دستاوردی داشته اید؟ غیر از این بوده که دامداری را در کشور زمین زدید! کار به جایی رسید که دامداران دام مولد را به کشتارگاه بردند و به پایین ترین قیمت عرضه کردند و حالا دوباره کشور را نیازمند گوشت وارداتی کردید، آیا نفوذ غیر از این است؟ بررسی کنید در این وزارتخانه از کجا مشورت می گیرید که شما را به ترکستان و دامداری را به یغما می برد. گوشت قرمز را جزء کالاهای اساسی بیاورید و مشمول کالابرگ الکترونیکی کنید؛ چراکه کاهش مصرف گوشت قرمز سلامتی مردم را به خطر می اندازد.

۲۰ میلیارد نخ سیگار از مبادی
غیر‌رسمی وارد می‌شود
رئیس انجمن دخانیات اظهار داشت: برآورد مصرف داخلی ۸۰ میلیارد نخ سیگار بوده که حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیارد آن‌ از مبادی غیر‌رسمی است و این‌ مالیات جدید فاصله قیمتی تولید داخل و قاچاق را افزایش می‌دهد. محمدرضا تاجدار، رییس انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان محصولات دخانی در نشست موضوع مالیات صنعت دخانیات و مشکلات پیشرو، گزارشی از آمار ۹ ماهه سال جاری ارائه داد و افزود: در سال جاری ۵۲ میلیارد و ۲۳۵ میلیون نخ تولید کردیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۵ درصد رشد تولید داشتیم. وی ادامه داد: تنباکو معسل در ۹ ماهه سال جاری ۳ میلیون ۱۰۱ هزار کیلوگرم تولید داشتیم که در مدت مشابه ۱۱ درصد افت تولید تنباکو معسل داشتیم. تاج دار با بیان‌ اینکه تصمیم مجلس در افزایش ۵ درصدی مالیات رشد تولید را به همراه آورد، گفت: حدود ۱۲ هزار تن مصرف داریم که در سال جاری ۳ هزار تن کردیم و به نظر می‌رسد تا پایان‌سال به بیش از ۵ هزار تن نرسد و ۷ هزار تن به صورت قاچاق و تقلبی وارد و مصرف می‌شود. امیدواریم‌ این‌ پیشنهاد عجیب دولت درباره تنباکو معسل در اختیار مجلس قرار گرفته تصویب نشود بنا به این پیشنهاد بسته‌ای ۲۰ هزار تومان برای تنباکو معسل عوارض مالیات در نظر گرفتند این در حالیست که بسته فروش ۷ هزار و ۵۰۰ تومان است و این‌‌ پیشنهاد مالیات به این معناست که تولید ۳ هزار تن‌تنباکو معسل سال آینده افت شدیدی خواهد داشت و به کمتر از هزار تن‌ خواهد رسید. علاوه بر این، در بودجه مالیات نخی نیز پیشنهاد شده است هر نخ سیگار تولید داخل با نشان ایرانی ۵۰۰ ریال و هر نخ‌ سیگار داخلی با نشان‌بین المللی ۱۰۰۰ ریال پیشنهاد دادند در هر کارتون سیگار با نشان داخلی ۵۰۰ هزار تومان و با نشان‌ بین المللی ۱ میلیون تومان به عوارض مالیات اضافه می‌شود. رئیس انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان محصولات دخانی ادامه داد: این‌ نحوه مالیات ستانی عدالت را رعایت نکرده و پرسش اصلی این‌است که چه اقدام موثر برای تولید انجام شده است که دولت می خواهد مالیات جدید دریافت کند.

دستورالعمل کنترل کمیت برای
مقابله با کم فروشی تدوین شود
رییس سازمان ملی استاندارد ایران بر تدوین دستورالعمل و شیوه نامه کنترل کمیت و مقابله با کم فروشی تاکید کرد و گفت: ترک فعل مدیران قبلی موجب انباشت تکالیف بر زمین مانده شده است. به گزارش ایرنا از سازمان ملی استاندارد، «مهدی اسلام‌پناه» در سومین جلسه طرح پایش و نظارت بر کمیت فرآورده ها که مدیران کل استاندارد استان های کشور به صورت مجازی شرکت داشتند بر تدوین دستورالعمل و شیوه نامه کنترل کمیت و مقابله با کم فروشی تاکید کرد. وی گفت: مسوولان استانی بدون هیچ عذر و بهانه‌ای باید در اجرای این طرح در استان مبادرت ورزند و گزارش دقیقی از عملکرد هفتگی استان خود را در راستای این طرح ارائه کنند. رییس سازمان ملی استاندارد ایران، بحث مقابله با کم فروشی را جزو وظایف و از اولویت های برنامه این سازمان دانست و از اینکه ترک فعل مدیران قبلی باعث انباشت تکالیف بر زمین مانده شده ابراز تاسف کرد.

«تجارت» در گزارشی ارزیابی کرد

گروه اقتصاد کلان: در بیش از یک دهه گذشته بازار عراق یک بازار استراتژیک برای ایران بوده و تجار ایرانی سرمایه‌گذاری‌های نسبتا خوبی در این کشور داشته‌اند. به گزارش «تجارت»، تراز تجاری ایران و عراق در مجموع 12 میلیارد دلار است. جهانبخش سنجابی شیرازی دبیر اتاق ایران و عراق بیان اینکه برای مبادلات اقتصادی و تجاری میان ایران و کشور عراق تا پنج سال آینده معادل 20 میلیارد دلار هدفگذاری شده است، افزود: این هدفگذاری و چشم انداز در جریان ملاقات مقام های ارشد دو کشور و سفر اخیر نخست وزیر عراق به ایران ترسیم شده است. بازارعراق درسال‌های اخیر به‌عنوان بازاری مهم و استراتژیک برای بخش‌خصوصی و بخش دولتی ایران مطرح بوده است و تجار ایرانی حساب ویژه‌ای روی این بازار منطقه‌ای باز کرده‌اند و آشکارا می‌توان گفت که عراق جزو ۵ مقصد اول صادراتی ایران در کشور‌های منطقه است. صادرات ایران به عراق در سال گذشته بیش از ۶ میلیارد دلار بوده است.
فعالان اقتصادی ابراز خوش‌بینی کرده‌اند که حجم مبادلات تجاری دو کشوراین ظرفیت را دارد که در آینده نزدیک به بیش از ۱۰ میلیارد دلار هم برسد. همچنین براساس برنامه پنج‌ساله تعیین شده صادرات ایران به عراق باید سالانه ۵ درصد رشد داشته باشد. محصولات صادراتی ایران به عراق طیف وسیعی را در برمی‌گیرد. محصولات کشاورزی، محصولات لبنی، مواد پلاستیکی، پوست و چرم، منسوجات، محصولات شیمیایی و پتروشیمی، محصولات معدنی و خدمات فنی و مهندسی بخشی از کالاهای صادراتی ایران به عراق است. عضو هیات رئیسه اتاق ایران می‌گوید: عراق در حال تبدیل شدن به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس است که فضای رقابتی شدیدی در بازار این کشور ایجاد کرده و بدون شناخت تحولات تجارت با این کشور دچار تنگنا خواهد شد. کیوان کاشفی در نشست فعالان اقتصادی استان کرمانشاه با سرکنسول ایران در اربیل عراق، گفت: عراق به‌واسطه تحولات سریع و قابل‌توجه، در حال تبدیل شدن به یکی از ثروتمندترین کشورهای منطقه است و این کشور در حال شبیه شدن به کشورهای حوزه خلیج‌فارس بوده و فضای رقابتی باز و شدیدی در این کشور وجود دارد. به گفته او، این فضای رقابتی فقط محدود به بخش صنعت نیست و همه حوزه‌های توریسم، توریسم درمانی، کشاورزی و ... را تحت تأثیر قرار داده است. رئیس اتاق کرمانشاه ادامه داد: به جهت آنکه اقبال عراق به کشورهای عربی زیاد است، شرایط کار برای فعالین اقتصادی ما سخت‌تر خواهد بود. کاشفی حضور در تعاملات تجاری عراق با این شرایط را نیازمند برنامه‌ریزی و داشتن استراتژی مدون دانست و خاطرنشان کرد: این برنامه باید در دو بعد داخلی و خارجی تدوین شود. او اضافه کرد: در بعد مسائل داخلی نیازمند تسهیل شرایط برای تجار و بازرگانان هستیم که طی سه، چهار سال اخیر به دلیل سیاست‌های مرتبط با رفع تعهدات ارزی دچار تنگناهای فراوانی شدند. در بعد خارجی هم باید با کسب اطلاعات دقیق از بازار عراق و تحولات آن و دادن اطلاعات صحیح و به‌روز به فعالان اقتصادی، حضور خود را در عراق با برنامه‌ریزی بیشتری پیش ببریم.
کاشفی بر لزوم تدوین یک استراتژی بلندمدت برای حضور در بازار عراق تأکید کرد و افزود: این استراتژی باید با همراهی چهار قطب اصلی شامل وزارت امور خارجه، اتاق بازرگانی، سازمان توسعه تجارت (وزارت صمت) و ستاد روابط اقتصادی ایران و عراق باشد و نقش و وظیفه هر بخش نیز مشخص شود. عضو هیات رئیسه اتاق ایران از اهمیت و تأثیر حضور در نمایشگاه‌های عراق برای فعالین اقتصادی ایران یاد کرد که متأسفانه در این زمینه ضعیف عمل شده است. او نبود حمایت‌ها و یارانه برای حضور در نمایشگاه‌ها آن‌هم با این شرایط نرخ ارز را از دلایل ضعف برای حضور در نمایشگاه‌ها دانست و گفت: اتاق بازرگانی همواره تلاش کرده زمینه و حمایت لازم برای حضور فعالان اقتصادی در نمایشگاه‌های برجسته عراق را فراهم کند که نمونه اخیر آن در نظر گرفتن پاویون اختصاصی برای کرمانشاه در نمایشگاه صنعت ساختمان عراق بود که دستاوردهای مناسبی داشت.

معافیت محصولات کشاورزی از بازگشت ارز
عضو هیات رئیسه اتاق ایران در ادامه از پیگیری برای معاف شدن صادرات محصولات کشاورزی از بازگشت ارز خبر داد و عنوان کرد: پیشنهاد این موضوع از سوی کمیسیون کشاورزی و صادرات اتاق ایران مطرح شد و به مجلس و درنهایت دفتر معاون رئیس‌جمهور رفت و اکنون در دست بررسی است. کاشفی از دلایلی که برای معاف شدن محصولات کشاورزی از بازگشت ارز وجود دارد هم یاد کرد و افزود: مجموع صادرات محصولات کشاورزی از سوی بخش خصوصی کشور حدود سه تا چهار میلیارد دلار است که مشکلی برای ارز کشور ایجاد نخواهد کرد. او اضافه کرد: از سوی دیگر چنانچه این روند تسهیل شود می‌توان امیدوار بود این معافیت برای برخی گروه‌های دیگر کالاهای صادراتی نیز در نظر گرفته شود. رئیس اتاق کرمانشاه به موضوع برقراری حمل یکسره کالا به عراق به‌عنوان خواسته چندین ساله فعالان اقتصادی کرمانشاه هم اشاره کرد که در سفر رئیس‌جمهور نیز مطرح و مکاتبات زیادی در این زمینه صورت گرفت، اما تاکنون به نتیجه نرسیده است. کاشفی برقراری حمل یکسره را نیازمند در نظر گرفتن واقعیت‌ها و توجه به منافع طرف عراقی هم دانست و اظهار کرد: نباید فراموش کنیم ۹۰ درصد تعاملات تجاری ما با عراق، صادراتی است و اگر موضوع حمل‌ونقل حل شود، مزایای آن برای ما بیشتر خواهد بود. او خواستار اعتماد به بخش خصوصی و فاصله گرفتن از دیدگاه حاکمیتی برای برقراری حمل یکسره شد و افزود: پنج سال قبل موضوع راه‌اندازی شرکت‌های مشترک حمل‌ونقل را پیگیری کردیم و قرار شد 100 کامیون در مرحله اول در این بخش پای‌کار بیایند، اما اجرایی نشد.

حمل‌ونقل، مانع اصلی رونق توریسم
موضوع دیگری که رئیس اتاق کرمانشاه به آن اشاره کرد ظرفیت‌های تجاری جدید کرمانشاه در زمینه تعامل با عراق و خصوصاً توریسم درمانی بود و گفت: در گذشته اکثر بیمارستان‌های کرمانشاه دولتی بود، اما اکنون با مراکز خصوصی خوبی که در استان راه‌اندازی شده، مزیت فراوانی برای توریسم سلامت داریم. کاشفی مانع اصلی رونق توریسم درمانی را نبود پرواز مستقیم دانست و اعلام کرد: در چنین شرایطی بهتر است زمینه تردد بیماران عراقی با خودروهای شخصی آنها را تسهیل کنیم. او یکی دیگر از مزایای صادراتی کرمانشاه را اسب کرد اعلام کرد و با اشاره به وجود حدود شش هزار رأس اسب کرد در کرمانشاه و استان‌های هم‌جوار، خواستار تسهیل صادرات اسب کرد شد.

گروه صنعت و تجارت: دور دوم عرضه ربع سکه توسط بانک مرکزی در بورس کالا امروز آغاز می‌شود؛ با این تفاوت که قیمت توسط بانک مرکزی تعیین نخواهد شد و سازوکار بورسی دارد. از سوی دیگر نه تنها قرار است عرضه تا زمانی که ۴۵۰ هزار سکه به اتمام برسد، ادامه یابد و بلکه ممکن است نیم‌سکه و تمام‌سکه نیز در بورس کالا عرضه شوند. به گزارش ایسنا، قرار است ۴۵۰ هزار ربع سکه طلای بهار آزادی از امروز به مدت ۱۰ روز کاری از طریق بورس کالای ایران توسط بانک مرکزی عرضه شود.
براین اساس، حجم عرضه به میزان مانده دارایی سکه طلای ربع بهار آزادی متعلق به بانک مرکزی در نماد معاملاتی گواهی سپرده کالایی سکه طلای ربع بهار آزادی خزانه بانک رفاه کارگران با نام ربع سکه ۰۳۱۲ رفاه (ن) و نماد (سکه ۰۳۱۲ ن ۰۶) خواهد بود که از امروز با دامنه نوسان مثبت و منفی ۱۰۰ درصد میانگین قیمت موزون معاملات قابل معامله است.

ساعت ثبت سفارش
معاملات گواهی سپرده کالایی این نماد به صورت ثبت سفارش انجام می‌شود. بدین منظور دوره ثبت سفارش خرید از ساعت ۹ صبح شروع می شود و تا ساعت ۱۳ ادامه دارد. خریداران در دوره ثبت سفارش خرید، سفارش خود را در دامنه نوسان قیمت ثبت می‌کنند. پس از پایان دوره ثبت سفارش خرید و حداکثر تا ساعت ۱۵ روز عرضه بانک مرکزی نسبت به ارائه کل اوراق قابل عرضه اقدام می‌کند.
نحوه تعیین قیمت
در صورتی که حجم کل سفارش‌های خرید ثبت شده با قیمتی معادل سقف دامنه تعیین شده بیش از کل اوراق قابل عرضه باشد، قیمت عرضه معادل قیمت سقف بوده و گواهی سپرده کالایی به شیوه تخصیص به روش تسهیم تخصیص داده می‌شود.
در غیر این صورت تخصیص گواهی سپرده کالایی براساس اولویت قیمت و پرداخت به قیمت ثبت شده هر سفارش انجام می‌شود. در پایین‌ترین قیمت معامله چنانچه حجم تقاضا بیشتر از حجم عرضه باقی‌مانده باشد میزان باقی‌مانده به شیوه تخصیص به روش تسهیم تخصیص داده می‌شود. در تخصیص به روش تسهیم در هر مرحله از تخصیص گواهی سپرده کالایی تعداد ۱۰۰ ورقه بهادار (معادل یک سکه ربع بهار آزادی) به هر کد متقاضی خرید در سامانه معاملاتی تخصیص داده شده و این روند تا تخصیص کل اوراق بهادار قابل عرضه ادامه می‌یابد. بر اساس این گزارش، منظور از تخصیص به شیوه تسهیم این است که برای مثال تعداد گواهی سکه شش عدد است و سه نفر برای این گواهی ثبت سفارش کرده‌اند اما تعداد سفارش‌ها در مجموع به ۱۲ عدد رسیده و درواقع میزان تقاضا از عرضه بیشتر شده است، در چنین شرایطی میانگین گرفته می شود و به هر فرد به نسبتی که سفارش ثبت کرده است، گواهی سکه تخصیص داده می‌شود. برای مثال ممکن است فردی شش گواهی را ثبت سفارش کرده باشد؛ بنابراین نصف عرضه به این فرد تعلق می گیرد.

گروه صنعت و تجارت: کالیفرنیا ۴۰ درصد از فروش خودروهای بدون آلایندگی آمریکا در سال ۲۰۲۲ را به خود اختصاص داد. به گزارش ایسنا، داده‌ها نشان می‌دهد که حدود ۱۹ درصد از کل خودروهای فروخته شده در کالیفرنیا در سال گذشته، خودروهای بدون آلایندگی (ZEVs) بودند که ۴۰ درصد از کل فروش این خودروها از جمله خودروهای هیبریدی در ایالات‌متحده را تشکیل می‌دادند. جو بایدن، رئیس جمهور ایالات‌متحده، خواستار آن شده است که ۵۰ درصد از کل فروش خودروهای جدید تا سال ۲۰۳۰ خودروهای الکتریکی یا پلاگین هیبریدی باشد. گوین نیوسام، فرماندار کالیفرنیا، در سپتامبر ۲۰۲۰ برای اولین‌بار طرحی را برای حذف تدریجی خودروهای فقط بنزینی تا سال ۲۰۳۵ اعلام کرد و ایالت سال گذشته تصمیم گرفت تمام خودروهای جدید فروخته شده در این ایالت تا سال ۲۰۳۵ را ملزم کند که پلاگین هیبریدی یا الکتریکی باشند.
حدود ۱۲ درصد از خودروهای فروخته شده در کالیفرنیا در سال ۲۰۲۱ خودروهای بدون آلایندگی بودند. پایگاه داده کمیسیون انرژی کالیفرنیا در روز جمعه نشان داد که در سال ۲۰۲۲ حدود ۳۴۶ هزار خودروی بدون آلایندگی در کالیفرنیا فروخته شد که مدل سه شرکت تسلا در رتبه اول جدول فروش قرار گرفت زیرا حدود ۹۵ هزار خودروی الکتریکی در این منطقه فروخته شد و شاسی بلند کامپکت تسلا، با فروش حدود ۹۴ هزار خودرو در این ایالت، در جایگاه دوم قرار گرفت. بر اساس گزارش رویترز، مردم کالیفرنیا سال گذشته حدود ۵۱ هزار خودروی الکتریکی پلاگین هیبریدی خریداری کردند و در سال ۲۰۲۲ حدود ۸۰ هزار شارژر خودروی الکتریکی در این ایالت نصب شد. در سال ۲۰۲۲ حدود ۲۸۶ هزار خودروی الکتریکی با باتری با برد ۲۰۰ مایل یا بیشتر فروخته شد.

گروه صنعت و تجارت: معاون اداره عملیات بازار باز بانک مرکزی جزئیات عرضه ربع سکه در بورس کالا از امروز و چگونگی کشف قیمت در این بازار را تشریح کرد و گفت: تا زمانی که بازار نیاز داشته باشد به این شکل حضور خواهیم داشت.
هومن کرمی خرم آبادی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بانک مرکزی قصد دارد عرضه ربع سکه در بورس کالا را ادامه دهد و از امروز سه شنبه (چهارم بهمن ماه) این عرضه آغاز می‌شود. وی گفت: هدف از عرضه سکه در بورس کالا کنترل قیمت در بازار است و با توجه به اینکه حباب قیمتی در هفته گذشته با عرضه ای که صورت گرفت شکسته شد و البته تنها کمتر از ۱۰ درصد را که برنامه ریزی کرده بودیم، فروخته شد قصد داریم تا زمانی که ۴۵۰ هزار ربع سکه باقی مانده را هم در بازار عرضه کنیم. کرمی افزود: پس از تمام شدن ۴۵۰ هزار ربع سکه که هم اکنون در نزد بانک رفاه است، اگر نیاز احساس کنیم باز هم ربع سکه عرضه خواهیم کرد و حتی اگر لازم باشد نیم سکه و تمام سکه را هم عرضه می‌کنیم. معاون اداره عملیات بازار باز بانک مرکزی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چگونه کشف قیمت صورت
می‌گیرد و مردم چگونه می‌توانند قیمت مناسبی برای خرید ربع سکه از بورس کالا داشته باشند؟ گفت: مسلماً دو پارامتر قیمت جهانی و نرخ ارز در تعیین قیمت ربع سکه و کشف قیمتی آن موثر است. اما مردم باید برای انتخاب قیمت مناسب به چند نکته دیگر توجه کنند.
نخست آنکه مردم باید به نرخ های ربع سکه در هفته گذشته در بورس کالا نگاه کنند و قیمت ربع سکه را هم مد نظر داشته باشند و مسلماً بهترین قیمت بین این دو نرخ می تواند به متقاضیان کمک کند تا نرخ منطقی تر و بهتری را برای خرید انتخاب کنند.
کرمی با بیان اینکه عرضه ربع سکه در بورس کالا آنقدر هست و ادامه پیدا می‌کند که آنهایی که با قیمت های پایین تر هم درخواست خرید ثبت می کنند موفق به خرید سکه خواهند شد، اضافه کرد: البته اگر به عنوان مثال امروز همه سفارش ها در رنج حدود پنج میلیون یا شش میلیون تومان باشد یعنی اینکه قیمت‌ها بسیار با قیمت‌های منطقی فاصله داشته باشد مسلماً هیچ یک از متقاضیان برنده نخواهند شد و در روزهای آینده هم عرضه ربع سکه ادامه خواهد داشت؛ بنابراین میزان فروش ربع سکه در ادامه عرضه آن تاثیر گذار است. البته بانک مرکزی نمی خواهد به صورت ناگهانی در بازار ورود کند و عرضه سنگینی را انجام دهد بلکه تصمیم بر آن است که با درصدی مشخص و البته به صورت مستمر در بازار حضور
داشته باشد.
وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تحویل سکه به متقاضیانی که از دیگر شهرستان‌ها خرید انجام داده‌اند چگونه خواهد بود؟ گفت: در حال حاضر امکان
تحویل فیزیکی ربع سکه در خارج از تهران مقدور نیست؛ بنابراین دارندگان گواهی می‌توانند در سایت بانک رفاه ثبت نام کرده و زمانی که امکان مراجعه به خزانه بانک رفاه دارند را نیز انتخاب کنند.