سرمایه‌های منجمد به پروژه‌های ملی تزریق شود

به گفته رییس اتاق بازرگانی ایران در صورتی که سرمایه‌های منجمد شده مردم در پروژه‌های ملی به کار گرفته شود، درآمد ملی افزایش و رفاه مردم بیشتر می‌شود. صمد حسن‌زاده، رییس اتاق ایران در نشست هم‌اندیشی قالیباف با فعالین اقتصادی خطاب به این نامزد انتخاباتی گفت: هر یک از اعضای هیات نمایندگان اتاق ایران رییس قبیله‌ای از صنعت، تولید و اقتصاد کشور هستند و هر یک مدیریت صدها واحد تولیدی را بر عهده دارند. وی در ادامه به موضوعاتی مانند آسیب دیدن اعتماد ملی به سیاست‌های دولت، خسارت‌هایی که تحریم به اقتصاد کشور وارد می‌کند و و نبود ارتباط کشور با دنیا، بی‌ثباتی قوانین کشور، نبود امنیت سرمایه‌گذاری و رغبت نداشتن به آن، نبود فضای مطلوب کسب‌وکار و نبود حمایت از تولید، نوسانات نرخ ارز، تورم بالای ۴۵درصدی، ناترازی انرژی و سوخت و نبود ناوگان استاندارد جاده‌ای، ریلی، کشتیرانی و هوایی اشاره کرد و توضیح داد: میانگین ارزش‌افزوده فرآورده‌های نفتی در جهان ۱۲برابر صنایع دیگر است در حالی که این رقم در ژاپن به دلیل استفاده از فناوری ۲۲ برابر است و در ایران با وجود پروژه‌‌های گوناگون این رقم به هشت درصد رسیده است. حسن‌زاده تصریح کرد: اگر با ایجاد اعتماد ملی دارایی‌های منجمدشده کشور در چند پروژه ملی به کار گرفته شود و سهامداران این پروژه‌ها باور داشته باشند که ارزش‌افزوده سرمایه به خودشان انتقال خواهد یافت و ارزش پول ملی‌شان کاهش پیدا نخواهد کرد اتفاقات خوبی برای کشور رقم خواهد خورد.

 

میزان مصرف بنزین با هیچ ملاکی همخوانی ندارد

معاون وزیر نفت گفت: مصرف روزانه بنزین و گازوئیل در بخش حمل‌ونقل کشور به ترتیب ۱۱۸ میلیون لیتر و ۶۵ میلیون لیتر است که می‌توان با استانداردسازی خودروها و خارج کردن خودروهای فرسوده از چرخه حمل‌و نقل، این ارقام را به نصف کاهش داد. جلیل سالاری در نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برنامه تولید و مصرف بنزین برای سال ۱۳۹۹ به‌این‌صورت بود که تولید ۱۰۵ میلیون لیتر و مصرف نیز در مرز ۱۰۵ میلیون لیتر باشد، اما تولید ۹۴ میلیون لیتر و مصرف به‌دلیل شیوع کرونا حدود ۷۵ میلیون لیتر بود و فرصت صادرات بنزین برای ایران فراهم شد. وی افزود: مصرف بنزین از ۷۵ میلیون لیتر در روز سال ۱۳۹۹، در سال ۱۴۰۰ به ۹۱ میلیون لیتر، در سال ۱۴۰۱ به ۱۰۴ میلیون لیتر و در سال ۱۴۰۲ به ۱۱۱ میلیون لیتر رسید. مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی گفت: میزان مصرف فعلی بنزین در کشور روزانه ۱۱۸ میلیون لیتر است و در این سه‌سال، هر سال حدود ۳ میلیون کارت سوخت برای مردم صادر شد و به‌طور متوسط سالانه ۵ میلیون لیتر به ظرفیت تولید بنزین کشور افزوده شد. وی ادامه داد: روزانه ۲۰۵ میلیون لیتر فرآورده‌های نفتی در کشور مصرف می‌کنیم که رشد سالانه ۸درصدی دارد. سالاری بیان داشت: میزان مصرف در بخش حمل‌ونقل با روزانه ۱۱۸ میلیون لیتر بنزین و ۶۵ میلیون لیتر گازوئیل درحالی که ۳۱ میلیون وسیله نقلیه در حال تردد در کشور داریم، رقمی است که با هیچ استاندارد و ملاکی همخوانی ندارد.

در سه ماهه ابتدایی سال
چه تعداد خودرو وارد شد؟
در فصل بهار امسال، بالغ بر ۶۹۲۶ دستگاه خودرو سواری به ارزش ۱۳۷ میلیون دلار وارد کشور شده است.طبق آمار گمرک ایران، در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۳، بالغ‌بر ۶۹۲۶ دستگاه خودروی سواری به ارزش ۱۳۷ میلیون دلار ترخیص قطعی شده است. عمده خودروهای سواری واردشده به کشور به لحاظ تعداد و ارزش، توسط شرکت «معین خودرو ایرانیان» با ۱۶۹۴ دستگاه خودرو به ارزش ۳۸ میلیون دلار صورت گرفته که سهمی بالغ‌بر ۲۴.۴۶ درصد از تعداد و ۲۷.۷۷ درصد از ارزش کل خودروها را شامل می‌شود. همچنین کرمان موتور، سایپا، مدیران خودرو و بهمن موتور نیز به ترتیب در جایگاه‌های بعدی بیشترین واردات خودرو در بهار سال جاری قرار دارند. گفتنی است، در فصل بهار سال گذشته صرفاً ۲۸۴ دستگاه خودرو وارد کشور شده بود.

تولید 400 هزار دستگاه
موتورسیکلت برقی در کشور
سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت از تولید ۴۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی در دستور کار وزارت صمت خبر داد. احمد آقایی، گفت: برنامه وزارت صمت تولید حداقل 400 هزار دستگاه موتورسیکلت برقی است که با حمایت‌های این وزارتخانه و توسط بخش خصوصی انجام می‌شود. سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت صمت با بیان اینکه سال 1403 برنامه تولید یک میلیون دستگاه موتورسیکلت را داریم، افزود: حدود 600 هزار موتورسیکلت در سال 1402 تولید شد. وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 12 میلیون و 500 هزار موتورسیکلت در کشور تردد می‌کنند، گفت: بخشی از این موتورسیکلت‌ها فرسوده است. آقایی بیان داشت: به دنبال آن هستیم که در حوزه جایگزینی موتورسیکلت‌های فرسوده، مستقیم در حوزه موتورسیکلت‌های برقی ورود کنیم.

۲میلیون گوشی تلفن همراه
در بهار ۱۴۰۳ وارد کشور شد
رئیس‌کل گمرک ایران اعلام کرد: ۲میلیون و ۴۹هزار و ۲۷۹ دستگاه گوشی تلفن همراه در ۳ماهه اول سال جاری به دو شیوه تجاری و مسافری از گمرکات ترخیص و وارد کشور شد. به گزارش تجارت به نقل از گمرک، محمد رضوانی‌فر از واردات 2 میلیون و 49 هزار و 279 دستگاه گوشی تلفن همراه طی 3ماهه اول سال جاری به دو شیوه تجاری و مسافری به کشور خبر داد و ارزش این تعداد گوشی تلفن همراه وارداتی در این مدت را 527 میلیون و 509 هزار دلار اعلام کرد. معاون وزیر اقتصاد افزود: از مجموع گوشی تلفن همراه وارداتی به کشور در 3ماهه امسال، یک میلیون و 950 هزار و 483 دستگاه به‌شیوه تجاری و 98 هزار و 796 دستگاه به‌شیوه مسافری وارد کشور شده است. وی با اشاره به اینکه مجموع واردات گوشی تلفن همراه به‌شیوه تجاری و مسافری در 3ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش روبه‌رو بوده است، اظهار داشت: واردات گوشی تلفن همراه در این مدت به‌لحاظ تعداد 27 درصد و از حیث ارزش 8 درصد کاهش نشان می‌دهد. بر اساس این گزارش، آمار واردات گوشی تلفن همراه در این مدت شامل ردیف تعرفه 85171390 به‌شرح گوشی های تلفن همراه هوشمند و کد تعرفه 85171420 به‌شرح گوشی تلفن همراه با صفحه کلید غیرلمسی می‌باشد.

فعالیت ۹۰۰ شرکت دانش بنیان در شهرک‌های صنعتی
معاون وزیر صمت از فعالیت ۹۰۰ شرکت دانش بنیان در شهرک‌های صنعتی خبر داد. فرشاد مقیمی، معاون وزیر صمت و سرپرست شهرک صنعتی در یک مصاحبه خبری گفت: تعداد واحد‌های دانش بنیان که در شهرک‌های صنعتی مستقر هستند حدود ۹۰۰ شرکت است، همچنین ۷۰۰ طرح هم در دست اجرا در این شهرک‌ها داریم. به گفته معاون وزیر صمت در ماه‌های آتی مجوز شرکت‌های مستقر در شهرک‌های صنعتی فعال و به بهره برداری خواهند رسید. مقیمی افزود: ما هیچ محدودیتی برای شرکت‌های دانش بنیان در نظر نگرفته ایم، چون شرکت‌های دانش بنیانی که در شهرک‌های صنعتی وجود دارند شرکت‌های لوتک و های‌تک هستند ولی چون در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم پیشنهاداتی برای حمایت از شرکت‌ها مطرح است، بخشی از این حمایت‌ها در حوزه شرکت‌های دانش بنیان خواهد بود.

سرمایه‌گذاری ۹۵ میلیون دلاری ایران در آذربایجان طی ۳ ماه
سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) ایران در آذربایجان طی سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ به ۹۴.۸ میلیون دلار رسیده است. تجارت نیوز به نقل از شبکه خبری آذرنیوز نوشت: روز شنبه در گزارشی اعلام کرد که سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI) ایران در آذربایجان طی سه
ماهه اول سال 2024 به 94.8 میلیون دلار رسیده است. محاسبات این رسانه که بر اساس داده‌های بانک مرکزی آذربایجان صورت گرفته، نشان می‌دهد که این رقم در مقایسه با رقم سال 2023، 5.69 درصد (5.7 میلیون دلار) افزایش یافته است. بر اساس این گزارش، سهم سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی ایران از کل سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در آذربایجان 6.3 درصد است.
لازم به ذکر است، سرمایه‌گذاری مستقیم ایران در آذربایجان در سال 2023 بالغ بر 395.9 میلیون دلار بوده است. سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در اقتصاد آذربایجان در سال گذشته 6.6 میلیارد دلار بوده که رشد 6.1 درصدی
داشته است.

«تجارت» از حجم تجاری ایران با آفریقا گزارش می‌دهد

گروه صنعت و تجارت: در سال ۱۴۰۲، ارزش صادرات ایران به کشورهای افریقایی ۶۹۵ میلیون دلار و ارزش واردات ایران از این قاره ۹۶ میلیون دلار بوده است؛ از مجموع رقم‌های یادشده ارزش صادرات ایران در این سال به کشورهای شمال افریقا ۶۰ میلیون دلار و ارزش واردات ایران از این منطقه یک میلیون دلار بوده است؛ این گفته محمدرضا صفری، سرپرست دفتر افریقای سازمان توسعه تجارت در مصاحبه با ایلنا است. بنا به گفته او، در میان کشورهای افریقایی غنا، افریقای جنوبی، تانزانیا و کنیا به ترتیب بیشترین مراودات تجاری را با ایران دارند و در میان کشورهای شمال افریقا الجزایر، مصر و لیبی و تونس به ترتیب بیش‌تر از دیگر کشورهای این منطقه در مبادله تجاری با ایران هستند. وی از فعالیت چشمگیر رایزنانی ایران در افریقای جنوبی و الجزایر و استقرار ۱۲ مرکز تجاری ایران در این قاره گفت و توضیح داد: شاید مشکلات ایران در تجارت با کشورهای دیگر پیچیدگی‌هایی داشته باشد اما در تجارت با افریقا اگر مشکل تبادلات مالی و موضوعات ضمانت‌ها حل شود تجارت آسان می‌شود. سرپرست دفتر افریقای سازمان توسعه تجارت اضافه کرد: در ایران ترانزیت مستقیم کالا به کشورهای شرق افریقا مقدور است و در تلاش هستیم این امکان برای کشورهای شمال افریقا نیز فراهم آید و همچنین سعی داریم با کشورهایی که تجارت بیشتری با آنها داریم امکان پرواز مستقیم را فراهم آوریم. بر اساس آمارهای منتشر شده میانگین ارزش تجارت ایران و افریقا در سال‌های اخیر حدود یک میلیارد دلار بوده و این ارزش در حالی حاصل شده که در سال ۲۰۲۲ کل کشورهای افریقا ۱۴۰۰ میلیارد دلار گردش مالی تجاری داشتند؛ ۷۲۵ میلیارد دلار از این رقم را واردات به افریقا و ۶۷۷ میلیارد دلار را صادرات از این کشور تشکیل می‌دهد. وی خاطرنشان کرد: تاجران ایرانی شناخت دقیقی از افریقا ندارند و در ارتباط با این قاره ترس پنهانی دارند و باور آنها این است که در افریقا امنیت سرمایه‌گذاری وجود ندارد بنابراین زمانی این قاره را به عنوان مقصد صادراتی انتخاب می‌کنند که گزینه دیگری در اختیار نداشته باشند، البته طرف افریقایی هم از ایران شناخت دقیق ندارد.

چرا قاره آفریقا در تجارت مهم است؟
اما چرا تجارت با آفریقا اهمیت دارد؛ جمعیت آفریقا تا سال 2050 دو برابر و به 2.5 میلیارد نفر خواهد رسید. این امر تقاضای گسترده‌ای برای کالاها و خدمات ایجاد و فرصت‌های بسیاری را نیز برای سودآوری و پایداری کسب‌وکارها ارائه خواهد داد. آفریقا با دارا بودن میانگین سنی 19.7 سال، دارای جوانترین ترکیب جمعیت در جهان است. جمعیت جوان آفریقا نیروی کار بزرگ و پویا را در این منطقه نمایندگی می‌کند. این قاره در تلاش است با ارتقای کیفیت، آموزش عمومی و توسعه نیروی کار ماهر، فناوری دیجیتال و فرصت‌های کسب‌وکار را گسترش دهد. آفریقا در دو سال آینده با کسب متوسط رشد اقتصادی 3.4 درصد پتانسیل این را دارد که در مقایسه با سایر مناطق به بزرگ‌ترین بازار رو به رشد برای کالاها و خدمات مصرفی جهان تبدیل شود. یکی از عوامل کلیدی که آفریقا را به کانون جذب سرمایه‌گذاری خارجی بیشتر و تقویت ارتباطات تجاری و نوآوری تبدیل می‌کند، انعقاد توافق‌نامه منطقه تجاری آزاد آفریقا AfCFTA است. در مقایسه با توافقاتی نظیر پیمان منطقه اقتصادی اروپاEEA و توافق ایالات متحده مکزیک-کانادا (USMCA)، انتظار می‌رود بلوک تجاری AFCFTA به بزرگترین منطقه تجارت آزاد در جهان با بازاری برای اشتغال‌آفرینی برای 1.4 میلیارد نفر و با مجموع تولید ناخالص داخلی 3 تریلیون دلاری تبدیل شود. این توافقنامه، تجارت و سرمایه‌گذاری را در سطح میان کشوری و همچنین در سطح بین‌المللی برای تمام 54 اقتصاد آفریقایی امضاکننده موافقتنامه مزبور تقویت و تسریع خواهد کرد.

سهم ناچیز ایران در تجارت با آفریقا
آمارها نشان می‌دهد در سال 1401، حدود 2.4 میلیون تن کالای بدون نفت خام به ارزش 1.2 میلیارد دلار از ایران به کشورهای آفریقایی صادر شده است که فقط 2.2 درصد از ارزش کل صادرات ایران را تشکیل می‌دهد. آمار و ارقام بیانگر سهم ناچیز آفریقا در تجارت ایران است. کشورهای آفریقای جنوبی با سهم 25.8 درصد، موزامبیک با سهم 16.1 درصد، غنا با سهم 14 درصد، سودان با سهم 12.1 درصد و نیجریه با سهم 11 درصد از ارزش کل صادرات ایران به آفریقا عمده مقاصد صادرات کاالهای ایرانی به این قاره در سال 1401 بوده‌اند. همچنین در سال مذکور، حدود 89.9 هزارتن کالا به ارزش 91.8 میلیون دلار از قاره آفریقا وارد کشور شده که سهم آن از ارزش کل واردات ایران حدود 0.15 درصد بوده است. کشورهای تانزانیا با سهم 22.8 درصد، کنیا با سهم 18.8 درصد، آفریقای جنوبی با سهم 18.1 درصد، غنا با سهم 9 درصد و سیشل با سهم 7 درصد از ارزش کل واردت عمده مبادی وارداتی کالا به کشور از منطقه آفریقا بوده‌اند. لازم به ذکر است که اخیرا سید روح‌اله لطیفی، سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت از صادرات کالاهای ایرانی به ۳۹ کشور آفریقایی و واردات از ۲۲ کشور این قاره در سال ۱۴۰۲ خبر داده و گفته است: در سال گذشته صادرات به شرق، غرب، شمال و جنوب این قاره به صورت خاصی توسعه پیدا کرده است.

گروه صنعت و تجارت: رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی صنعت CNG گفت: امروز با وجود ۲۵۰۰ جایگاه، ظرفیت عرضه روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب CNG معادل ۵۰ میلیون لیتر بنزین را داریم اما متأسفانه بیش از نیمی از این ظرفیت خالی است. تسنیم نوشت: محسن جوهری، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی صنعت CNG در نشست تخصصی صنعت CNG، اظهار داشت: در این روزهای انتخابات ریاست جمهوری، بحث ناترازی بنزین خیلی مطرح می‌شود اما در صحبت هیچ کدام از کاندیداها اشاره‌ای به راهکار سریع و مطمئن رفع ناترازی که استفاده از ظرفیت CNG است اشاره‌ای نمی‌شود. وی افزود: CNG در دهه 80 شمسی توانست مانع از موفقیت تحریم‌های امریکا علیه امنیت انرژی ایران شود و یکی از سریع‌ترین و مطمئن‌ترین راهکارها برای قطع وابستگی به واردات بنزین است. جوهری با بیان اینکه «ذخایر عظیم گازی و شبکه گسترده خطوط لوله انتقال گاز در سراسر کشور ظرفیت منحصربه‌فردی را برای توسعه صنعت CNG فراهم آورده»، گفت: امروز با وجود 2500 جایگاه، ظرفیت عرضه روزانه 50 میلیون مترمکعب CNG معادل 50 میلیون لیتر بنزین را داریم اما متأسفانه بیش از نیمی از این ظرفیت خالی است. وی ادامه داد: سیاست‌های کلی کشور برای تنوع بخشی به سبد سوخت با تکیه بر ذخایر عظیم گازی، سیاست دوراندیشانه‌ای بود اما صنعت CNG در دو دهه گذشته همواره توسعه نامتوازنی داشته است. رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی صنعت CNG تصریح کرد: در دهه اول توسعه CNG، تعداد جایگاه‌ها در مقابل تعداد خودروها کم بود و در دهه گذشته، تعداد خودروها نسبت به تعداد جایگاه‌ها متناسب نبود و نیاز به افزایش تعداد خودروهای گازسوز برای بهره‌گیری از این ظرفیت بزرگ داریم اما به دلیل سیسات‌های نادرست دولت‌ها، این ظرفیت مغفول مانده است. وی افزود: سال گذشته در مجموع 8 میلیارد مترمکعب عرضه CNG در کشور داشتیم که این مقدار سال به سال در حال کاهش است و سهم CNG از سبد انرژی بخش حمل‌و نقل سال به سال کاهش می‌یابد که این تهدید بزرگی برای امنیت انرژی کشور است. وی خاطرنشان ساخت: به نظر میرسد برخی تصمیم‌سازان حوزه انرژی به بهانه ناترازی گاز موافق توسعه سی ان جی نیستند، در حالیکه سوخت سی ان جی به دلیل اینکه کمتر از 3 درصد از گاز تولیدی کشور را مصرف می‌کند هیچ تاثیری در تشدید ناترازی گاز ندارد و ناترازی گاز فقط در فصل زمستان وجود دارد که با مدیریت مصرف در بخش خانگی و تجاری امکان جبران ناترازی گاز وجود دارد. وی ادامه داد: به نظر می رسد فقدان یک متولی توانمند دولتی برای حوزه CNG در کشور یکی از دلایل مهم بی توجهی به پتانسیل سوخت پاک و ارزان CNG در تصمیم گیری های کلان کشور در حوزه انرژی می باشد به این دلیل که بعد از گذشت 20 سال از ورود سوخت CNG به سبد سوخت خودروهای سبک کشور هنوز هم ساختار سازمانی در حد یک مدیریت طرح زیر مجموعه شرکت ملی پخش فراورده های نفتی باقی مانده است و امیدواریم در دولت چهاردهم راهکار مناسبی برای ارتقاء سازمانی متولی CNG کشور اتخاذ گردد. جوهری با بیان اینکه باور سودده‌بودن جایگاه‌های CNG باور غلطی است که با هزینه‌های بالای جایگاه‌داری در تضاد است، گفت: برای پاسخگویی به هزینه‌ها، امیدوار به تعیین منصفانه حق‌العمل جایگاه‌ها هستیم. وی ادامه داد: متأسفانه تعیین حق‌العمل غیرمنصفانه منجر شده توسعه جایگاه‌های CNG متوقف شود، اگرچه در برخی شهرها، جایگاه‌هایی با ظرفیت 30درصدی در حال فعالیت هستند اما در کلانشهرها، همچنان نیازمند احداث جایگاه‌های جدید هستیم. رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی صنعت CNG خاطرنشان کرد: محدودیت کشور برای صادرات گاز طبیعی و عدم تحریم‌پذیری صادرات بنزین، گازوئیل و گاز مایع، از عواملی است که توسعه CNG را الزامی می‌کند، چرا که هرچه استفاده بیشتری از CNG در بخش حمل‌و نقل داشته باشیم، سوخت مایع بیشتری صرفه‌جویی می‌شود و می‌توانیم برای صادرات تخصیص دهیم. وی افزود: در کشور ما مصرف خودروهای بنزینی و گازوئیلی، چندبرابر متوسط جهانی است و تنها راهکار مهار مصرف سوخت مایع، تبدیل این خودروها به دوگانه‌سوز CNG است. جوهری با اشاره به آلایندگی بالای هوا در فصول سرد سال به ویژه در کلانشهرها گفت: توسعه CNG تأثیر مستقیم بر کاهش آلایندگی هوا در شهرهای بزرگ و کلانشهرها دارد.

نیمی از ظرفیت عرضه CNG خالی است
در ادامه این نشست، جان محمدی دبیر و عضو هیات مدیره انجمن صنفی CNG کشور با بیان اینکه شاهد افزایش بیش از 100درصدی نرخ قطعات جایگاه‌های CNG و افزایش شدید قیمت تعمیرات و نگهداشت تجهیزات جایگاه هستیم، گفت: این در حالی است که عمده جایگاه‌ها با عمر بالای ده سال فرسوده شده و نیاز به بهسازی دارند و این مسئله از مشکلات مهم در عرضه CNG است.

مدیر عامل اموال تملیکی:

مدیرعامل سازمان اموال تملیکی با اشاره به اینکه، با تغییر ریل در دولت سیزدهم، کالاهای متروکه به جای انهدام وارد چرخه مصرف شدند، گفت: در راستای تعیین تکلیف اموال منقول، املاک توقیفی مفسدین اقتصادی در مازندران و خوزستان فروخته شد.به گزارش روابط عمومی سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی ، عبدالمجید اجتهادی مدیرعامل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی با اشاره به اقدامات سازمان اموال تملیکی در سه سال اخیر گفت: رئیس جمهور روند جدید سازمان که حاصل تعامل بین دولت و قوه قضائیه بود را حائز اهمیت دانسته بودند و تاکید داشتند ای کاش این مدل در سایر حوزه ها نیز پیاده می‌شد.وی افزود: سازمان اموال تملیکی پیشتر مغفول واقع شده بود و حتی وزرا هم پیگیر موضوع نبودند اما امروز شرایط تغییر کرده است. وزیر کشور به عنوان عضو مجمع سازمان به تازگی از افتتاح یک انبار در استان مرکزی رونمایی کردند. از سوی دیگر سال قبل اموال تملیکی به نهمین سازمان و شرکت دولتی سود ده تبدیل شد و مورد تفقد سران قوا قرار گرفت . همچنین کالاهای متروکه به جای انهدام وارد چرخه مصرف شدند.اجتهادی گفت: در 3 سال دولت‌ سیزدهم تعیین تکلیف اموال منقول بیش از 500 درصد رشد داشته است. سرعت تعیین تکلیف اموال متروکه مانع احتکار دولتی شده است. همچنین در این مدت اعاده اظهارنامه کالای متروکه رشد 1300 داشته است چراکه صاحبان کالا می‌دانند که اگر به موقع عمل نکنند کالا ار سوی سازمان به فروش می‌رسد.مدیرعامل سازمان اموال تملیکی گفت: استرداد مربوط به کالاهای توقیفی به ظن قاچاق است که برائت دریافت کرده اند. در همین راستا باید تاکید کرد که تعداد آراء برائت در مراجع رسیدگی کننده کاهش یافته است که حاصل اقدامات سازمان است.اجتهادی با اشاره به اینکه در سه سال اخیر انهدام نیز بیش از 300 درصد رشد کرده است، گفت: عمده انهدام مربوط به دو سال اول دولت سیزدهم است و در سال قبل رشد انهدام 26 درصد منفی بوده است.

رشد 1750 درصدی فروش اموال غیرمنقول ناشی از تعیین تکلیف املاک توقیفی مفسدین اقتصادی
همچنین باید متذکر شوم که در مورد املاک و اموال غیر منقول در سال 1402 نسبت به سال قبلش رشد 1750 درصد داشته است. املاک مفسدین بزرگ اقتصادی از خوزستان تا مازندران در اختیار سازمان قرار گرفت و رشد فروش املاک از این محل محقق شده است. وی با اشاره به پایش تصویری کلیه انبارهای کشور در تهران، افزود، همچنین قفسه بندی انبارها نیز بیش از2000درصد رشد کرده که منجر به پیش بینی پذیری و برنامه ریزی در انبارها شده است.

سامانه جدید اموال تملیکی آماده شد
مدیرعامل سازمان اموال تملیکی با اشاره به راه اندازی سامانه جامع هوشمند سازمان گفت: این سامانه جلوی فساد را خواهد گرفت، براین اساس سامانه مذکور بعد از عزل پیمانکار قبلی و استفاده از پیمان کار جدید آماده شده و بزودی رونمایی خواهد شد.

برگزاری مزایده الکترونیکی برای فروش ماشین آلات معدنی
وی با اشاره به اینکه، بیش از 4هزار دستگاه خودرو و ماشین آلات راهسازی در سال قبل تعیین تکلیف شد، گفت: براساس قانون بودجه 1403 تعیین تکلیف خودرو ماشین الات راه سازی و معدنی برعهده سازمان قرار گرفته و این اقدام انجام خواهد شد‌. بدنبال فضایی هستیم تعیین تکلیف این ماشین آلات از طریق مزایده الکترونیکی انجام شود.

دستور فروش فوری اموال کوروش کمپانی
اجتهادی در پاسخ به خبرنگاران با اشاره به تعیین تکلیف پرونده املاک شهمیری، گفت: تنها یکی از املاک زمینی به وسعت 85 هزار متر در مازندران است. بالغ بر300 ملک مربوط به دو گروه سادات خوزستان و شهمیری است. اموال کوروش کمپانی در تهران و قشم در اختیار سازمان قرار گرفته و دستگاه قضا تاکید کرده هرچه سریع تر این اموال به فروش برسد. خودرو، املاک و تعداد زیادی موبایل جزو این اموال میباشد که در تیر ماه بعد از ارزش گذاری فرایند فروش انجام خواهد شد. اموال کوروش کمپانی در خارج کشور نیز شناسایی و تعیین تکلیف خواهد شد.

توقیف 1000 کانتینر متعلق به چای دبش
مدیرعامل سازمان اموال تملیکی گفت: 1000 کانتینر چای دبش در بندر شهید رجایی توقیف شده است. برخی تجهیزات صنعتی وارداتی به عنوان متروکه در اختیار سازمان قرار داده شده است. کمتر از 10 درصد این چای غیر قابل مصرف بوده و منهدم خواهد شد.کلیه اموال از جمله مقداری قیر به عنوان متروکه در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار داده شده است.