اشتیاق عربستان برای همکاری اقتصادی با ایران

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه از اشتیاق عربستان برای همکاری اقتصادی با ایران خبر داد و گفت که کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و عربستان به زودی برگزار خواهد شد. «مهدی صفری»،گفت: معاونت اقتصادی سه سال نیست که فعالیت می‌کند؛ بلکه از همان سال‌های ابتدایی انقلاب این قسمت با اسم‌های مختلف در وزارت خارجه فعالیت می‌کرده است. صفری در تشریح فعالیت این معاونت گفت: ایجاد درآمدزایی ارزی برای کشور ، ایجاد شغل ، افزایش و تسهیل تبادلات تجاری کشور در حوزه اقتصادی و... از جمله اهداف معاونت دیپلماسی اقتصادی بوده است. این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران همچنین با اشاره به اقدامات معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه در موضوع انتقال تکنولوژی به داخل کشور، جذب سرمایه گذاری خارجی و تنوع‌بخشی به واردات کشور گفت : یکی از مسائل مهم موضوع ترانزیت و کریدورهایی مثل کریدور شمال _ جنوب، چابهار و ... است که در این معاونت به آن توجه شده است. صفری همچنین گفت: در سال گذشته حدود ۱۷ میلیون تن ترانزیت داشتیم که حدود ۱/۷ میلیارد دلار برای کشور درآمدزایی داشته و پیش‌بینی می‌کنیم که مقدار ترانزیت در سال ۱۴۰۳ به ۲۰ میلیون تن برسد.

 

السیسی خواستار وساطت عمان درباره حملات یمن علیه رژیم صهیونیستی شد

رئیس جمهور مصر در تماس تلفنی با پادشاه عمان از او خواست برای توقف حملات جنبش انصارالله یمن علیه رژیم صهیونیستی، نزد انصارالله میانجی‌گری کند.
به گزارش ایسنا، «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر در این گفت‌وگوی تلفنی با «هیثم بن طارق» پادشاه عمان نسبت به آنچه او مبالغه در حملات یمنی‌ها علیه اراضی اشغالی خواند، هشدار داد و گفت این حملات منجر به انفجار اوضاع در منطقه می‌شود.
در این تماس تلفنی که روز شنبه صورت گرفته، السیسی وساطت پادشاه عمان با یمن برای توقف درگیری را بررسی کرده است و متعهد شده که روند تلاش‌های دیپلماتیک را برای برقراری آتش‌بس در نوار غزه تسریع کند.
السیسی تاکید کرد درگیری اصلا به نفع کسی نیست و منطقه و طرف‌های بین‌المللی باید برای آرام کردن اوضاع فورا اقدام کنند چرا که درگیری تنها روی حوزه اقتصاد تاثیر نمی‌گذارد بلکه زدودن آثار آن هم راحت نیست و به علاوه، کشورهای منطقه در نتیجه چنین جنگی، خسارت زیادی خواهند دید.

 

آمار شهدای غزه از ۳۹۰۰۰ نفر فراتر رفت
وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد که ارتش رژیم صهیونیستی طی ۲۴ ساعت گذشته سه کشتار دیگر را علیه خانواده‌های فلسطینی در این باریکه مرتکب شده است.
براساس گزارش شبکه خبری الجزیره، این وزارتخانه همچنین اعلام کرد که در این حملات ۲۳ فلسطینی به شهادت رسیده و ۹۱ نفر هم زخمی شدند. طبق بیانیه این وزارتخانه، هنوز افراد زیادی زیر آوار مانده‌اند و تیم‌های امداد و نجات قادر به خارج کردن آنها نیستند. وزارت بهداشت غزه تاکید کرد که شمار شهدای جنگ علیه غزه از هفتم اکتبر گذشته به ۳۹ هزار و ۶ نفر و شمار مجروحان نیز به ۸۹ هزار و ۸۱۸ نفر افزایش یافته است. از سوی دیگر، منابع فلسطینی از انتقال ۲ شهید به بیمارستان «المعمدانی» درپی حمله رژیم صهیونیستی به فلسطینیان در اطراف میدان «الکویت» در جنوب شهر غزه خبر دادند. ارتش رژیم صهیونیستی امروز برای دویست و نودمین روز متوالی به جنایت نسل‌کشی در نوار غزه با انجام ده‌ها حمله هوایی و گلوله‌باران و کشتار غیرنظامیان در بحبوحه وضعیت انسانی فاجعه‌بار در نتیجه محاصره و آواره شدن بیش از ۹۵ درصد از جمعیت این باریکه ادامه می‌دهد. رژیم صهیونیستی از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ جنگی را علیه غزه آغاز کرده است که تاکنون بیش از ۱۲۸ هزار فلسطینی را شهید و مجروح کرده است و اکثریت آنها کودک و زن هستند. این حملات همچنین منجر به مفقود شدن بیش از ۱۰ هزار تن شده است.

تمدید تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه
شورای اروپا تحریم‌ها علیه روسیه در ارتباط با جنگ اوکراین را تا ژانویه ۲۰۲۵ تمدید کرد.
خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد که شورای اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد: شورا تدابیر محدودکننده اتحادیه اروپا در ارتباط با عملیات روسیه در اوکراین را به مدت ۶ ماه دیگر و تا ۳۱ ژانویه ۲۰۲۵ تمدید کرد.
بار دیگری که این تحریم‌ها تمدید شد، در اواخر ژانویه سال میلادی جاری بود و قرار بود تا ۳۱ ژوئیه ادامه داشته باشد.

در گزارشی بررسی شد

گروه جهان: مقامات سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی که پس از حمله پهپادی یمن به قلب تل‌آویو حیثیت این رژیم را از دست رفته می‌دیدند، با تدارک حمله به شهر بندری «حدیده» و بزرگنمایی آن در سطوح امنیتی، نظامی و سیاسی تلاش کردند تا بر ناتوانی در دفع حمله یمنی‌ها سرپوش بگذارند و اینگونه جلوه دهند که رژیم اشغالگر همچنان قدرت بازدارندگی را در اختیار دارد.
به گزارش تجارت به نقل از ایسنا، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی شنبه مناطقی را در حدیده یمن هدف قرار دادند. جنبش انصارالله یمن در این باره اعلام کرد در نتیجه تجاوز هوایی رژیم صهیونیستی که تأسیسات مدنی در بندر حدیده را هدف قرار داد سه تن شهید و ۸۷ تن دیگر زخمی شدند. نیروهای مسلح یمن نیز چند ساعت پس از حمله هوایی رژیم صهیونیستی به حدیده تاکید کرده بودند که در حمله به «اهداف حیاتی» در اراضی اشغالی تردیدی نخواهد داشت. «یحیی سریع»، سخنگوی نیروهای مسلح یمن در یک اظهارنظر تلویزیونی گفت که آنها برای یک نبرد طولانی آماده می‌شوند و به اسرائیلی‌ها هشدار داد که تل‌آویو دیگر امن نیست. در همین راستا، روزنامه «العربی الجدید» در گزارشی نوشت: «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و دیگر مقامات این رژیم در واکنش به حملات انصارالله یمن که اخیراً یکی از آنها تل‌آویو را هدف قرار داد، تلاش کردند تا توان بازدارندگی از دست رفته خود را احیا کنند و تل‌آویو را دارای قدرت جلوه دهند و همچنین تصویر کلیشه‌ای رژیم اشغالگر را احیا کنند و به همین دلیل به بزرگنمایی حمله به «حدیده» در سطوح امنیتی، نظامی و سیاسی روی آوردند.
روز جمعه انصارالله یمن با پرتاب پهپاد «یافا» که مسافتی حدود ۲۰۰۰ کیلومتر را پیمود و به شهر تل‌آویو رسید و با انفجار در یک ساختمان منجر به کشته شدن یک صهیونیست و زخمی شدن ۱۰ نفرد دیگر شد، قوانین درگیری رژیم اشغالگر با جبهه‌های پشتیبانی از غزه را تغییر داد. به همین دلیل مقامات رژیم صهیونیستی این حمله را تغییری می‌دانستند که مستلزم «پاسخی متفاوت» بود، اما وضعیت نمایشی پس از حمله به حدیده در شامگاه شنبه پرسش‌هایی را درباره هدف آن مطرح کرد. در همین راستا، «آنطوان شلحت» کارشناس فلسطینی در امور رژیم صهیونیستی به العربی الجدید گفت که نتانیاهو می‌خواهد با این نمایش و این حمله به ساکنان اراضی اشغالی بگوید که این رژیم همچنان از قدرت کافی برخوردار است و به کسانی که احساس ناامنی می‌کنند اینگونه القا کند که اراضی اشغالی امن است. وی افزود: نتانیاهو همچنین با این اقدام تلاش کرد تا مقبولیت از دست رفته خود را بازگرداند؛ چراکه نظرسنجی‌ها حاکی از کاهش شدید آن بوده است.

تلاش برای احیای بازدارندگی
شلحت خاطرنشان کرد: اسرائیل می‌خواهد ظرفیت بازدارندگی خود را احیا کند، به‌ویژه مهم‌ترین نتیجه جنگ غزه این بود که دکترین امنیتی اسرائیل و در درجه اول اصل بازدارندگی آن را تضعیف کرد؛ بازدارندگی که بر چهار اصل هشدار اولیه، قاطعیت در انجام نبرد، انتقال آن به خاک دشمن و دفاع استوار است.
این کارشناس با اشاره به بزرگنمایی صهیونیست‌ها درباره حمله به یمن اضافه کرد: آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که کاهش قابل توجه و بی‌سابقه اعتماد اسرائیلی‌ها به وضعیت امنیتی‌شان، در نتیجه عدم دستیابی به نتایج جنگ غزه، بدتر شدن شرایط در جبهه شمال با لبنان، رسیدن پاسخ انصارالله یمن به تل‌آویو و ناتوانی سیستم‌های نظارتی اسرائیل در مقابله با این تهدید وجود دارد.

ضربه یمن به حیثیت رژیم صهیونیستی
در همین راستا، «مهند مصطفی» کارشناس عرب در امور رژیم صهیونیستی با اشاره به خرسندی مقامات این رژیم نسبت به پاسخ به یمن تصریح کرد: دلیل این خوشحالی نوعی احساس قدرت قبیله‌ای است و در جریان حمله ماه مه ایران به اراضی اشغالی نیز شاهد چنین اقدامی بودیم و صهیونیست‌ها مدعی مقابله با آن شدند و آن را جشن گرفتند، این اقدام بیانگر یک حالت روانی برای جبران ناتوانی است. مصطفی ادامه داد: هدف اسرائیل از این حمله این است که قوی‌تر به نظر برسد؛ چراکه حمله جدید یمنی‌ها اینبار برخلاف حملات سابق که جنوب اراضی اشغالی را هدف قرار می‌داد و اشغالگران بسیاری از آنها را انکار می‌کردند، قلب تل‌اویو را هدف قرار داد و دیگر انکار و یا نادیده گرفتن آن غیر ممکن بود. به گفته مصطفی، حمله یمن حیثیت رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد طوریکه اشغالگران نمی‌توانستند آن را نادیده بگیرند و یا انکار کنند و به آن پاسخ ندهند؛ چراکه در این صورت تل‌آویو در برابر ساکنان سرزمین‌های اشغالی و منطقه درمانده و ضعیف دیده می‌شد. بنابراین می‌توان گفت که حمله به حدیده هم با اهداف سیاسی برای کابینه و ارتش رژیم صهیونیستی مرتبط بود و هم اهداف خارجی مرتبط با مفهوم بازدارندگی این رژیم.