کد خبر: ۲۳۸۴۴۶
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۶:۳۴
تجارت آنلاین گزارش می دهد
در هفته ای که گذشت شاخص کل بورس تهران در تمامی روزهای معاملاتی روند صعودی داشت و بیش از هفته پیشین رشد کرد. در ابتدای هفته اخیر شاخص کل بورس تهران 15 هزار و 262 واحد صعود کرد.

تحلیل نوسان های شاخص کل بورس در هفته نخست شهریور

گروه بورس: در هفته ای که گذشت شاخص کل بورس تهران در تمامی روزهای معاملاتی روند صعودی داشت و بیش از هفته پیشین رشد کرد. در ابتدای هفته اخیر شاخص کل بورس تهران 15 هزار و 262 واحد صعود کرد.

به گزارش تجارت آنلاین، روز دوشنبه شاخص 10 هزار و 978 واحد رشد کرد و روز سه‌شنبه شاخص 4 هزار و 751 واحد بالا آمد. در روز چهارشنبه نیز شاخص برای پنجمین روز معاملاتی متوالی مثبت شد و 8 هزار و 247 واحد رشد کرد. شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم 2 میلیون و 76 هزار و 272 واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 39 هزار و 65 واحد بالاتر ایستاد و بازدهی هفته شاخص بورس مثبت 1.9 درصد شد. شاخص هم وزن نیز در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 9 هزار و 248 واحد بالاتر ایستاد و بازدهی مثبت 1.4 درصدی را ثبت کرد.

در این هفته، میانگین ارزش معاملات بازار سهام 16 هزار و 880 میلیارد تومان بود. میانگین ارزش معاملات خرد بورس نیز 2 هزار و 326 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 2 هزار و 172 هفته پیشین، افزایش 7 درصدی داشته است. میانگین ارزش صف‌های فروش در هفته اخیر 422 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته‌ پیشین 167 میلیارد تومان کمتر بود و افت 28 درصدی داشته است.

بالاترین رقم هفته 435 میلیارد تومان بود که در روز ‌دو‌شنبه ثبت شد و کمترین رقم 408 میلیارد تومان بود که در روز چهار‌شنبه ثبت شد. میانگین ارزش صف‌های خرید در هفته اخیر 619 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته گذشته 36 میلیارد تومان کمتر بود. در این هفته، میانگین ارزش صف‌های خرید 5 درصد کاهش یافته است. بالاترین رقم هفته 790 میلیارد تومان بود و در روز ‌چهارشنبه ثبت شد.

پایین‌ترین رقم به روز دو‌شنبه برمی‌گردد که 419 میلیارد تومان بود. در اولین روز معاملاتی هفته، 100 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد اما روز دوشنبه 204 میلیارد تومان سرمایه از بازار خارج شد. روز سه‌شنبه نیز شاهد خروج 134 میلیارد تومان پول حقیقی بودیم. در آخرین روز معاملاتی هفته پول حقیقی وارد شد که ارزش آن 96 میلیارد تومان بود.در مجموع کل هفته 142 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی 35 میلیارد تومان بود.

اما بازار سهام نخستین هفته شهریورماه را با هم‌ترازی ورود و خروج پول حقیقی به پایان رساند. این در حالی بود که بازدهی بورس هم در این هفته مثبت شد. در حالی که بازار سهام مردادماه را روی ارتفاع دو میلیون و 37 هزار واحدی شاخص کل به پایان رسانده بود، توانست طی چهار روز معاملاتی در مسیر صعودی بردارد تا نماگر بازار در آخرین روز معاملاتی هفته نخست شهریور، روی ارتفاع دو میلیون و 76 هزار واحدی بایستد.

به این ترتیب شاخص کل بورس در این بازه زمانی بازدهی 1.9 درصدی را ثبت کرد. در این میان، مسیر معاملات سهم‌های کوچک و متوسط بازار سهام با بزرگترها هم‌راستا شد تا شاخص هم‌وزن نیز به‌عنوان نماگر تغییرات قیمتی این سهام، در مسیر صعودی حرکت کند و از ارتفاع 639 هزار واحدی 31 مردادماه به ارتفاع 648 هزار واحدی در روز هفتم شهریور برسد. بر همین اساس، شاخص هم‌وزن نیز در این بازه زمانی، بازدهی 1.4 درصدی را ثبت کرد. اگرچه مسیر شاخص‌های کل و هم‌وزن صعودی بود، اما حجم و ارزش معاملات خرد سهام، صندوق‌های سهامی و حق تقدم‌ها در کف باقی ماند تا میانگین هفتگی دو هزار و 500 میلیارد تومانی برای ارزش معاملات ثبت شود و روزانه به طور متوسط 5.5 میلیارد برگه سهم مورد معامله قرار گیرد.

ورود و خروج پول حقیقی هم‌تراز شد
بررسی مسیر ورود و خروج پول حقیقی از سهام خرد نشان می‌دهد که این معیار در هفته نخست شهریورماه هم‌تراز شده است. این در حالی‌ست که طی هفته‌های گذشته، بازار سهام با خروج سنگین پول روبرو بوده است. با این حال در هفته نخست شهریورماه حدود 60 میلیارد تومان پول حقیقی از سهام، صندوق‌های سهامی و حق تقدم‌ها خارج شد، به این صورت که دو روز ورود پول و دو روز خروج پول صورت گرفت. بازار سهام چهارمین هفته متوالی را با محدودیت دامنه نوسان به پایان رساند.

این روند سبب شد تا رقم بازدهی سهم‌های پربازده و کم‌بازده تقریبا در یک سطح قرار گیرد. بررسی روند سهم‌های بازار سهام در هفته اول شهریور نشان می‌دهد، سه سهم کایزد، دپارس و غنوش با رشد 9 درصدی در این هفته پربازده‌ترین نمادهای بازار سهام بودند. همچنین فپنتا و غنیلی نیز توانستند حدود هشت درصد بازدهی کسب کنند و در لیست نمادهای برتر بورس قرار بگیرند.

در طرف دیگر ماجرا چهار سهم ودانا، بمیلا، سایرا و کنور با افت هفت درصدی بیشترین کاهش را در این هفته تجربه کردند. همچنین فبیرا نیز دیگر سهم کم‌بازده این هفته بوده است. یک وحدت فرماندهی در تصمیمات اقتصادی و اصلاحات برای حمایت بورس نیاز است تا معاملات را از این شرایط رکودی نجات دهد. ازاین رو نقش همتی میتواند بازار را مثبت کند. بازار سرمایه درحالی هفته اخیر را با مثبت پشت سر گذاشته که ریسک‌های سیاسی همچنان پابرجاست. به همین دلیل بسیاری از سرمایه‌گذاران با وجود اینکه پول خود را وارد پرتفوی کرده‌ اما اقدامی برای خرید نکرده‌اند.

 اقداماتی که بازار سهام را به روند صعودی برمی‌گرداند

بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند ادامه روند صعودی قیمت ارز نیما، اصلاح سیاست های دستوری و هماهنگی اعضای کابینه اقداماتی است که بورس در دولت چهاردهم را به رشد برمی‌گرداند. همتی وزیر اقتصاد نیز در راستای سیاستهای جدید جلساتی با مدیران بانک‌ها برگزار کرد. همواره یکی از مهم‌ترین بحث‌های اهالی بازار این بود که نرخ دلار نیما موجب عقب ماندگی سود شرکت‌ها از جریان تورم و ضرر و زیان آنها شده است. چرخش جدی سیاست های دولت و منطقی شدن نرخ نیما، نقطه عطف اقتصاد و بازار سرمایه برای صادرکنندگان است و اثرات متفاوت و خوبی را در بازار سهام ایجاد می‌کند. بورس در دولت چهاردهم کمی نسبت به ماه های گذشته عملکرد بهتری داشته است. این موضوع تحت تاثیر چند عامل بنیادی است. یکی از آنها رشد ارز نیمایی بوده که اخیرا یک روند رشد جدی و خاص را روی تابلو تجربه کرد و در جلسه شورای بورس نیز روی منطقی‌تر شدن نرخ نیما صحبت شده‌است. پس از آن شاهد افزایش نرخ روی تابلوی بانک مرکزی بودیم. بعد از آن نوبت به اخبار مهم از نرخ نیما و شرکت‌های فولادی رسید. این نشان می‌دهد که قطعاً بخشی از تقاضا از سمت نیما به سمت بازاری منطقی‌تر و متشکل‌تر و واقعی تر از نرخ های جدید سوق پیدا می‌کند. همواره یکی از مهم‌ترین بحث‌های اهالی بازار این بود که نرخ دلار نیما موجب عقب ماندگی سود شرکت‌ها از جریان تورم و ضرر و زیان آنها شده است. شاید چرخش جدی و منطقی شدن نرخ نیما نقطه عطف اقتصاد و بازار سرمایه و صادرکنندگان باشد که بارها در این فضا تجربه شده و اثرات متفاوت و خوبی را در بازار ایجاد کرده است. این موضوع می‌تواند یکی از مهم‌ترین چراغ سبزهای تحولات اقتصادی دولت تازه کار پزشکیان برای بازار سرمایه و جریان پول‌های تماشاچی بیرون باشد.

هماهنگی کابینه دولت
وزیر اقتصاد روز پنجشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۳ دیداری با مدیران بانک‌ها داشت و تاکید کرد که واگذاری اموال مازاد بانک‌ها و در مقابل تاسیس بنگاه‌های مولد و زودبازده یکی از راهکارهای تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی است. احتمالاً تغییرات در تصمیم گیری اولین طول موج بلند و بزرگ و با دوام رشد قیمت‌ها در بازار را رقم بزند. در این صورت معاملات در بازار سهام رونق بیشتری پیدا خواهد کرد و به نوعی بورس در دولت چهاردهم به روند صعودی برمیگردد تا زیان سهامداران جبران شود. علیرضا سادات معتقد است که بررسی وضعیت بازار در گذشته نشان می‌دهد که هیچ وقت ریزش‌ها مداوم نبود و رشدها هم مداوم نخواهد بود. نگاه بدبینانه به بازار می‌تواند جایی تغییر کند که جریان پول به بورس برگردد. از این رو این تغییرات را باید از طرف حقوقی ها دنبال کرد علیرضا سادات کارشناس اقتصادی درباره اقداماتی که برای بازگشت به روند صعودی بورس نیاز است، گفت: گام اول منطقی کردن قیمت‌هاست که با ابلاغ برخی سیاست‌های اصلاحی بازار میتواند تغییر جهت دهد. گام دوم برای بازگشت جریان اعتماد به بازار سهام باید انجام شود. در این مرحله دولت دست آشتی به سمت اقتصاد و عقلانیت دراز کند و خیال بازار را راحت کند. در این مرحله برنامه‌ریزی برای حرکت جریان پول به سمت اقتصاد مولد پیش برود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار