دوقطبی‌های جعلی عامل مشکلات کشور

رئیس مجلس گفت: دوقطبی‌های جعلی حل مشکلات را از مدار خارج می‌کند؛ به عقلانیت انقلابی نیاز داریم. نه با واداداگی به جایی می‌رسیم، نه با تحجر. محمدباقر قالیباف در جمع فعالان ستادهای تهران در انتخابات ۱۴۰۳ گفت: برخی با ورود به عرصۀ سیاسی انتخابات عمر و آبروی خود را گذاشتند و حتی به آن‌ها تهمت زده شد؛ من نمی‌توانم محبت و زحمات آن‌ها را جبران کنم. قالیباف افزود: هم‌رزمان شهیدم شاهدند یک روز برای زندگی‌کردن زندگی نکرده‌ام، به تعبیر امام (ره)، کار برای خدا نه خستگی دارد، نه دلسردی. رئیس مجلس ادامه داد: ناسزا شنیدن و پاسخ ندادن سخت است؛ من از شما تشکر می‌کنم که در انتخابات اخلاق را رعایت کردید. وی تصریح کرد: دوقطبی‌های جعلی حل مشکلات را از مدار خارج می‌کند؛ به عقلانیت انقلابی نیاز داریم. نه با واداداگی به جایی می‌رسیم، نه با تحجر. رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کارنامۀ مجلس یازدهم و قوانین اقتصادی آن نمونه‌ای از عقلانیت انقلابی است، گفت: جریان‌هایی می‌خواهند جامعه را دوقطبی کنند؛ این کار جز تباه‌کردن عمر و سرمایۀ مردم نتیجه‌ای ندارد.

 

تکمیل مقدمات امضای توافق شراکت راهبردی مسکو با تهران

معاون وزیر امور خارجه روسیه از تکمیل مقدمات توافق جامع شراکت راهبردی با ایران و آماده شدن آن برای امضا خبر داد. «آندری رودنکو» معاون وزیر امور خارجه روسیه بیان کرد که روسیه و ایران مقدمات یک توافق جامع شراکت راهبردی را تکمیل کرده‌اند. خبرگزاری روسی تاس گزارش داد که رودنکو در گفت‌وگویی با این خبرگزاری بیان کرد: طی رایزنی‌های سازنده که در ۲۱ ژوئن میان کارشناسان اداره‌های حقوقی و منطقه‌ای وزارت امور خارجه‌های 2 کشور انجام شد، نهایی سازی متن این توافق امکان‌پذیر شد. در نتیجه، توافق شد که روندهای کشوری لازم برای آماده‌سازی توافق به منظور امضا در چارچوب یکی از نزدیک‌ترین تماس‌های دوجانبه در عالی‌ترین سطح آغاز شود. امیدواریم که در آینده نزدیک شاهد این رویداد واقعا تاریخی باشیم. معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: کار ویرایش چنین سند منسجمی که برای ارتقای سطح روابط روسیه-ایران به شراکت جامع راهبردی تنظیم شده، حدود دو سال‌ونیم طول کشید و امروز، تکمیل‌شده در نظر گرفته می‌شود. «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور منتخب ایران در یک گفت‌وگوی تلفنی با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور مطرح کرد که تهران آماده امضای توافق جامع شراکت راهبردی با مسکو در ماه اکتبر نشست آتی بریکس است.

پزشکیان: باید کابینه وفاق ملی تشکیل دهیم

گروه سیاسی: در شرایطی که تنها یک هفته تا نشستن رسمی پزشکیان بر کرسی ریاست جمهوری باقی مانده، فضایی از وحدت و همدلی پس از سخنان اخیر رهبر انقلاب بر جامعه سیاسی ایرانی حاکم شده است. اکنون نه تنها رئیس‌جمهور منتخب، بلکه شخصیت‌های سیاسی با باورهای متفاوت همدلانه خواهان حمایت از کابینه وفاق ملی هستند.
به گزارش «تجارت»، مراسم تنفید رئیس‎جمهور منتخب 7 مرداد ماه برگزار خواهد شد و پزشکیان حکم خود را از رهبر انقلاب دریافت خواهند کرد. مراسم تحلیف رئیس‌جمهور، دو روز بعد در 9 مرداد در مجلس با حضور نمایندگان و میهمانان خارجی و داخلی برگزار می‌شود. در ادامه نیز به نظر می‌رسد فرآیند بررسی صلاحیت وزار در مجلس بعد از 12 مرداد در خانه ملت آغاز خواهد شد. اکنون فضا به گونه‌ای است که امیدها برای اصلاح امور و بهبود وضعیت معیشت به جامعه بازگشته که این امر می‌تواند نتیجه تمرکز بر استراتژی وحدت ملی در میان طیف‌های مختلف باشد.

تاکید پزشکیان بر وفاق ملی
مسعود پزشکیان دیروز در دیدار با اعضای ستادهای مردمی خود اظهار کرد: وقتی شور و شوق شما را می‌بینم بار سنگینی بر دوش خود احساس می‌کنم که خیلی سخت است. وی ادامه داد: یکی از مشکلات من این است که همه عزیزان می خواهند من را ببینند و من هم جسارت نمی کنم کسی را نبینم، ولی چگونه باید جواب همه را بدهم؟ اینگونه نیست که من چون رئیس جمهور شدم عوض شده ام، من همان آدم سابق هستم اما نمی توانم همه را ببینم. خیلی‌ها گله می کنند که گم شده ای و جواب نمی دهی ولی من الان شب و روز ندارم. من در خدمت همه هستم. وی ادامه داد: انتخاب مسئولان به یک معضل تبدیل شده است. ما شعار انتخاب برتر داده ایم و به همه می گوییم کمک کنید و همه آدم‌های خودشان را معرفی می کنند و نمی‌دانم باید چه کنیم. ما باید کابینه وفاق ملی انتخاب کنیم و کاری کنیم وفاقی که از آن حرف می زدیم و شعار اینکه کشور با یک گروه و جناح اداره نمی شود را محقق کرده و پایبند شویم که نکند یک گروه و دسته و جناح شویم.
پزشکیان اضافه کرد: باید کابینه‌ای شکل دهیم که افراد باتجریه، باعلم و صادق در آن باشند و کابینه ای تشکیل دهیم تا به سمت سیاست‌هایی که رهبری تعیین کرده اند، حرکت کنیم. به همه گفته ایم شاخص ارائه کرده و رزومه افراد را به ما بدهند، هر کسی بخواهد در دولت مسئول شود، یک اصل را با آنها توافق می کنیم که اگر خلاف آن باشد قبول نمی کنیم و آن رضایت مردم است. اگر در اداره‌ای کسی به اسم ما می خواهد خدمت کند، باید مردم را راضی کند. رضایت مردم شاخص مدیریت ما است. رئیس‌جمهور منتخب همچنین بیان کرد: باید کاری کنیم که این مردم از رفتار و گفتار و کردار ما احساس رضایت کنند نه احساس نارضایتی. پزشکیان بیان کرد: امام حسین (ع) گفت مگر نمی‌بیندی به حق عمل نمی کنند و باطل را اجرا می کنند. او گفت من دنبال امر به معروف هستم. او برای حق قیام کرد و شهید شد. اگر تابع هوای نفس بشویم و جناحی عمل کنیم، به ضلالت می افتیم. حق صراط مستقیم است. صراط مستقیم یعنی همه دست به دست هم دهیم.
وی خاطرنشان کرد: شرایط کشور خوب نیست. به شدت تحریم هستیم. مشکل داریم و این مشکلات اول به اختلاف های ما برمی گردد. اگر قرار است با قدرت بمانیم و مشت محکمی به دهن آنها بزنیم باید همه متحد شویم و همه دست به دست هم دهیم و عزت و غرور خود را به دنیا نشان دهیم. اگر با هم شویم می توانیم بایستیم. اگر نخبگان، عالمان و کارشناسان در صحنه باشند و به آنها احترام بگذاریم می توانیم این کشتی را به ساحل نجات برسانیم ولی اگر بخواهیم این ها را حذف کنیم، مشکل پیدا خواهیم کرد. آنها نمی خواهند ما سر پای خود بایستیم و مستقل شویم. ما در کشور باید با هم باشیم و دنبال حق باشیم. حق حقوق فردی، اجتماعی، مذهبی، قومیتی و جنسیتی است. وی خاطرنشان کرد: حق وسیع است ولی وقتی می خواهیم به قومیت و جنسیت برسیم، حق تنگ می شود. باید بتوانیم حق را درست ایفا کنیم. همه دعواها سر این است. نباید تابع نفس و غرور خود شویم. نباید اجازه دهیم سرکشی ما را از حق دور کند. خیلی باید مراقب هوای نفس خود باشیم. من را آنقدر بزرگ نکنید که فکر کنم کسی شده ام. من نماینده شما شده‌ام تا دنبال حق شما بروم. شما به من اعتماد کرده و رای دادید و لطف کردید و من خود را متعهد به حرف هایی که زدم ام می دانم. من وعده عدد و رقمی نداده‌ام بلکه گفته ام پیگیر حقوق شما خواهم شد. دعوا نخواهم کرد. دروغ نمی گویم. دنبال مشکل مردم و محرومان خواهم بود و تا پای جان سر حرف خودم هستم. نباید زور بگوییم بلکه صدا و حامی مظلوم باشیم، این دستور خداست و راه امام علی است.
پزشکیان افزود: نباید حق کسی را ضایع کنیم. وظیفه داریم با ظالم در همه جا دشمنی کنیم چه در دنیا چه در این ممکلت. هر جایی حق مظلوم را نادیده گرفته‌اند، پشتیبان او باشیم. از حق نهراسیم و آن را بپذیریم و به آن عمل کنیم. امام علی (ع) می گوید حق را به من توصیه کنید. ما که در مقابل علی کسی نیستم. من هم ممکن است خطا کنم. در همین ستادهایی که تشکیل دادید، هرجا دیدید راهی را اشتباه کردیم و حقی را نادیده گرفته و بر اساس عدالت عمل نمی‌کنیم حتما به ما گوشزد کنید. این ارتباط را تنگاتنگ می توانیم حفظ کنیم. وی در پایان گفت: با تمام وجود تلاش می کنیم وحدت و انسجام را برقرار کنیم و خدمتگزار مردم باشیم و اگر دست به دست هم دهیم از این بحران‌هایی که برای ما درست کرده‌اند، می توانیم عبور کنیم. به همه مردم، قومیت‌ها، جنسیت‌ها، جوانان و کسانی که به من یا به طرف مقابل رای داده‌اند یا کسانی که رای نداده‌اند می گویم همه باید برای ایران تلاش کنیم و کشورمان را با قدرت و عزت پیش ببریم.

حمایت و همدلی همه‌جانبه شخصیت‌ها با پزشکیان
با نزدیک شدن به موعد تحلیف رئیس‌جمهور منتخب شاهد همدلی و حمایت همه‌جانبه شخصیت‌های مطرح از جناح‌های مختلف هستیم که در نوع خود بسیار قابل توجه است. غلامعلی حدادعادل رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در نشست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی با بیان این‌که «در این انتخابات مشارکت، رقابت، امنیت و سلامت محقق شد»، با تشریح مولفه‌های مثبت شخصیتی رئیس‌جمهور منتخب، گفت: آقای دکتر پزشکیان در فاصله‌ پانزده تیر تا امروز یک چهره‌ مردمی صمیمی به‌دوراز تکبر از خود نشان داد؛ چه از حیث حضور در هیئت‌های عزاداری که دوبار در مراسم عزاداری بیت رهبری شرکت کرد و نیز در حسینیه‌ها و تکیه‌ها و در دسته‌های سینه‌زنی همچون آحاد مردم حاضر شد. اخیرا هم که نمایندگان مجلس با رهبری دیدار داشتند آقای پزشکیان به مثابه یک نماینده به مجلس رفتند و روی صندلی خودشان نشستند و بعد هم همراه با نمایندگان به دیدار رهبری رفتند. این‌ها جهات امیدوارکننده است. نکته مهم این است که در سوابق آقای پزشکیان هیچ نقطه‌ منفی وجود ندارد، چه از نظر خانوادگی، چه از نظر اخلاقی، چه از نظر انقلابی، چه از نظر مالی. او خودش را یک بسیجی می‌داند نه عضو هیچ جریانی. پیام‌هایی که او برای سیدحسن نصرالله و حماس ارسال کرده و پاسخی که به کشورهای مختلف داده، همه مثبت بوده‌اند. حدادعادل در ادامه گفت: آقای پزشکیان میخواهد تاجایی که امکان دارد یک دولت اجماع و وفاق ملی تشکیل بدهند که ما هم از این ایده استقبال می‌کنیم. آقای پزشکیان هم از من و هم از سایر دوستان مثل آقای دکتر محسن رضایی و دیگران درخواست کرد گزینه‌های پیشنهادی خود را معرفی کنیم و دوستان مشورت‌هایی کردند و به ‌هرحال جریان اصول‌گرا هم تا قبل از تنفیذ و تحلیف و رای اعتماد مجلس پیشنهادهای خود را به آقای پزشکیان خواهد داد.
در سطحی دیگر، کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی پس از دیدار با مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب، گفت: خدمت رئیس‌جمهور منتخب، شورای راهبردی روابط خارجی و نقشی که این شورا در تدوین راهبردهای مختلف در زمینه روابط خارجی دارد را معرفی کردم. وی ادامه داد: امیدوارم که هرچه سریع‌تر دولت ایشان استقرار پیدا کند، ماهم در پیشبرد اهداف ایشان در کنارشان هستیم. رئیس‌جمهور منتخب هم گفتند ان‌شاءالله از این مجموعه استفاده خواهند کرد زیرا نگاه پزشکیان، مبتنی بر ارتباط و تقویت با سایر کشورها است. خرازی گفت: وظیفه همه است که در این راه به دولت کمک کنیم تا ان‌شاءالله موفق شوند و بتوانند روابط خارجی فعال همراه با احترام و توام با گفت‌وگوهای سازنده برقرار کند و این مسئله در روابط ایران با کشورهای دیگر و مشکلات منطقه خیلی موثر خواهد بود.
در جبهه اصلاح‌طلبان نیز محمدرضا عارف در دیدار جمعی از اعضای ادوار انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران با اشاره به جایگاه این نهاد آموزشی در کشور اظهار کرد: به نظر می‌رسد نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری شکل‌گیری یک فضای وفاق و همدلی در کشور است و باید شرایط فعلی را حفظ کرد. مردم حوصله کشمکش‌های بیهوده جناحی را نداشته و از مسئولان انتطار حل مشکلات بویژه مسائل معیشتی را دارند. عارف با بیان این‌که «پزشکیان به خوبی توانست در کارزار انتخابات گفتمان اصلاحات را نمایندگی کند»، گفت: همه کسانی که دل در گرو منافع ملی دارند باید به وی بدون هیچگونه سهم‌خواهی کمک کنند و با شناختی که از روش و منش تعاملی ایشان دارم هر آن‌چه که در انتخابات بیان کرده است از روی صداقت، اعتقاد قلبی و نیت پاک ایشان بوده است و مطمئنا برای اجرایی شدن آن‌ها تلاش خواهد کرد.

جهانگیر: تفهیم اتهام به وزیر سابق کشاورزی در پرونده چای دبش

گروه سیاسی: اصغر جهانگیر در نشست خبری دیروز، ادامه تجاوزگری‌های رژیم غاصب صهیونیستی را که نسبت به سرزمین‌های اسلامی از جمله لبنان و یمن و فلسطین و ... تجاوزات آشکاری را داشته است محکوم کرد. وی ادامه داد: با توجه به اینکه در روزهای آتی شاهد تشکیل دولت جدید خواهیم بود، لزوم همکاری همه جانبه همه بخش ها به دولت در حل مشکلات اساسی مردم یکی از راهبردهایی است که هم رییس جمهور منتخب در صحبت هایشان داشته است و هم‌نظام اسلامی برای حمایت از مظلومین در دستور کار داشته است‌.
به گزارش «تجارت»، وی در ادامه گفت: قوه قضاییه به عنوان همکار و همراه در راستای جلوگیری از فساد در کشور با دولت جدید همکاری خواهد کرد. سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره پرونده «دوج کوین» گفت: این پرونده به اتهام ارز دیجیتال در سال ۱۴۰۱ در قزوین تشکیل شد و سه نفر متهم داشت که دو متهم شناسایی و دستگیر شدند و با اخذ تامین مناسب فعلا آزاد هستند. متهم اصلی اگر چه ایرانی است ولی از همان ابتدا در خارج از کشور سکونت داشت. پیگیری ها برای استرداد متهم اصلی به کشور ادامه دارد. وی گفت: پرونده مختومه نشده و ۲۱ فروردین سال جاری منجر به صدور رای شد و متهمان اعتراض کردند و در حال رسیدگی در مرحله تجدید نظر است.
شفاف‌سازی درباره پرونده وزیر سابق
وی در پاسخ به سوالی درباره پرونده وزیر سابق جهاد کشاورزی در رابطه با نهادهای دامی گفت: این پرونده پس از رسیدگی بدوی، منجر به محکومیت وزیر سابق جهاد کشاورزی شد و رای صادره پس از اعتراض در تجدید نظر تایید شد. وی گفت: او درخواست اعمال ماده ۴۷۷ را از ریاست قوه قضاییه داشت که با موافقت ایشان پرونده به معاونت قضایی قوه قضاییه ارسال شد و به دقت مورد بررسی قرار گرفت اما در عین حال درخواست اعمال ماده ۴۷۷ رد شد و پرونده عینا به دادسرای تهران برای اجرای حکم اعاده شد. الان در مرحله اجرای حکم‌ است. سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به اینکه آیا او در چای دبش محکوم شده است؟ گفت: نامبرده در این زمینه محکوم نشده اما احضار و تفهیم اتهام شده و قرار صادر شده و با قرار آزاد است.

آخرین وضعیت پرونده کوروش کمپانی
جهانگیر درباره آخرین وضعیت پرونده کوروش کمپانی گفت: حدود ۷ هزار نفر در این پرونده اعلام شکایت کردند و پرونده در ناحیه ۵ دادسرای تهران در حال رسیدگی است. اموالی از متهم در کیش و امارات شناسایی و توقیف شد و نیز املاکی هم در اصفهان شناسایی و توقیف شد. وی افزود: در اجرای ماده ۲۱۵ قانون مجازات به سازمان اموال تملیکی ابلاغ شده که برای فروش اموال ظرف دو ماه اقدام کند و پس از فروش اموال و اخذ وجوه مطالبات به مالباختگان پرداخت می شود. سخنگوی قوه قضاییه تاکید کرد: پرداخت مطالبات مردم دغدغه ما است و اقدامات بین المللی برای دستگیری متهم انجام‌ می شود. وی گفت: به مردم توصیه می‌کنم مالشان را در اختیار هر کسی قرار ندهند. این موضوع هم‌ از مواردی است که مردم به امید سود بیشتر مال خود را در اختیار متهم قرار دادند و با مشکلات بعدی روبرو شدند.

تلاش قوه قضائیه برای رفع موانع آزادی زندانیان مالی
وی در پاسخ به سوالی درباره آماری از جمعیت زندانیان اعم از محکومین مهریه و سرقت و جرایم مواد مخدر و ... و اینکه چرا تمام زندانیان با استفاده از پابند در بیرون از زندان نیستند؟ گفت: ‌بر اساس آخرین آمار اعلامی از سوی سازمان زندان‌ها تعداد کسانی که به‌عنوان بدهی و مهریه در زندان هستند، ۱۱ هزار و ۸۲۱ نفر هستند که از این تعداد دیه غیرعمد ۱۱۶ نفر، دیه عمد هزار و ۱۹ نفر، رد مال ۷ هزار و ۶۲۹ نفر هستند. وی افزود: همه باید تلاش کنیم زندانیان مالی و بدهکاران در زندان نمانند و اینجا نقش میانجیگری و فعالیت ریش‌سفیدها می‌تواند تأثیر زیادی در بحث کمک به صلح و سازش داشته باشد و باید از این طریق به سازمان زندان‌ها یاری رساند. البته در این باره ستاد دیه و دیگر مجموعه‌ها تلاش می‌کنند. سخنگوی قوه‌ قضاییه ادامه داد: در نظر داشته باشید که بدهکاری، موضوعی شخصی است و تا زمانی که پول پرداخت نشود فرد بدهکار در زندان می‌ماند تااینکه مشخص شود معسر است یا نیست. خواهشی که از بخش‌های مردمی داریم این است که کمک کنند تا زندانیان مالی و جرایم غیرعمد آزاد شوند. جهانگیر افزود: یکی از مصادیق زندانیان بدهکار، زندانیان مهریه است. مهریه حق خانم است اما استیفای مهریه از محل زندان کارساز نیست‌. اگر مرد پول مهریه را دارد آن را باید پرداخت کند اما اگر نداشته باشد نمی‌تواند در زندان آن را بپردازد. گروهی از بدهکاران مهریه در زندان هستند که زنان معتقدند اموال دارند اما به نامشان نیست. از طریق سامانه‌های موجود می‌توان راهکاری برای شناسایی افراد معسر شناسایی کرد تا در زندان نمانند.

«تجارت» از متغیرهای ضد نوسان در محیط کسب و کار گزارش می دهد

گروه اقتصاد کلان: ثبات و پیش‌بینی پذیر بودن شرایط اقتصادی کشورها در دنیایی با پیچیدگی‌های سیاسی و اقتصادی امروزی در سطح ملی و بین‌المللی برای ورود به زنجیره ارزش جهانی یک ضرورت است. در این مسیر بر اساس سیاست‌گذاری‌ها و تعیین اهداف، زمینه عضویت در سازمان‌های منطقه‌ای مهیا می‌شود و در بسیاری از موارد علاقه ‌مندی به گسترش همکاری‌ها وجود دارد؛ اما استفاده مؤثر از آنها و ورود به زنجیره ارزش جهانی، پیش زمینه‌هایی مطلبد که لازم است دولت و حاکمیت به طور جدی به آن ورود کرده و موانع پیش‌رو را از میان بردارد. به گزارش «تجارت»، در حال حاضر کشورها بر اساس منافع ملی خود و با از بین بردن موانع، رانت‌های متداول، بهبود تصمیم‌گیری‌ها و مدیریت فراگیر در سطوح مختلف، وارد عرصه جهانی شده‌اند. چنانچه به کشورهایی با رشد اقتصادی خوب در چند دهه گذشته نگاه کنیم، درمیابیم که مدیران آنها با اصلاح ساختارها و قوانین و مقررات، زمینه رشد تولید و تجارت را ایجاد و با کاهش تصدی‌گری‌های دولتی که مخل اقتصاد آزاد و رقابت‌پذیر است، زمینه توسعه اقتصادی را فراهم آورده‌اند. اما یکی از مهم‌ترین عواملی که در بلندمدت رشد اقتصادی را نتیجه می‌دهد و توسعه اقتصادی را تسریع می‌کند حجم سرمایه‌گذاری در یک اقتصاد است، چیزی که همواره مورد توجه الگوهای رشد در تاریخ علم اقتصاد بوده است. سرمایه‌گذاری متغیری است که به شدت به عوامل غیراقتصادی مرتبط است، طبیعی است هرگونه نااطمینانی و نوسان در یک اقتصاد سرمایه‌گذاری را به عقب خواهد راند، اهمیت این موضوع در دنیای امروز به طریق بهتر و بیشتری درک می‌شود چرا که در عصری که ما در آن زندگی می‌کنیم رقابت جدی برای جذب سرمایه خارجی بین کشورها وجود دارد و اهمیت این موضوع و نقش آن در توسعه اقتصادی هر روز بیش از پیش برای کشورها روشن می‌شود. طبیعی است که ثبات‌بخشی به اقتصاد خواسته هر دولت و اساسا جزو وظایف نهادهای حاکمیتی در اقتصاد است. چیزی که در این ثبات اختلال ایجاد می‌کند می‌تواند شوک‌های خارجی یا نوسانات تحت تاثیر عوامل داخلی باشد، این دو نوع اختلال طبیعتا در هر اقتصادی کم و بیش وجود دارد ولی آنچه که تفاوت بین کشورها را از این نظر تعیین می‌کند توانایی ضربه‌گیری و خنثی کردن نوسانات در هر اقتصادی است. این توانایی مقابله با تکانه‌ها و نوسانات است که می‌تواند یک نکته کلیدی مهم برای یک اقتصاد محسوب شود. همواره نمی‌توان وجود نوسانات را کتمان یا به‌طور کامل از بروز آن جلوگیری کرد، ولی یک اقتصاد باید توانایی آن را داشته باشد که تکانه را در خود جذب و حل کند و مانع سرایت آن به بخش‌های دیگر شود.

مقررات داخلی برای پیش بینی پذیری اقتصاد
براساس ماده ۲۴ قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار، دولت و دستگاه‌‌‌های اجرایی مکلفند برای شفاف‌‌‌سازی سیاست‌‌‌ها و برنامه‌‌‌های اقتصادی و ایجاد ثبات و امنیت اقتصادی و سرمایه‌گذاری، هرگونه تغییر سیاست‌‌‌ها، مقررات و رویه‌‌‌های اقتصادی را در زمان مقتضی قبل از اجرا، از طریق رسانه‌‌‌های گروهی اطلاع‌‌‌رسانی کنند. تبصره این ماده نیز می‌‌‌گوید که دولت بعد از دریافت نظر مشورتی شورای گفت‌‌‌وگو، زمان مورد نظر در این ماده برای اعلام تغییرات سیاستی، مقررات و رویه‌‌‌های اقتصادی را تعیین و اعلام می‌کند. البته در این تبصره آمده است مواردی که محرمانه بودن آن اقتضا داشته باشد، با تشخیص بالاترین مقام دستگاه اجرایی، از این قاعده مستثناست. وضع مقررات اضافی در زمینه کسب‌وکارهای داخلی و تجارت خارجی، دخالت غیرضروری در بازار کالاها و خدمات از سوی دولت از طریق قیمت‌گذاری‌‌‌های بی‌‌‌مورد، دخالت غیرضروری در بازار کار با تعیین حداقل مزد، وضع تعرفه‌‌‌های غیرمنطقی، اعمال نفوذ در فرآیند تخصیص اعتبار و وضع سیاست‌‌‌های غیر‌بازاری از مهم‌ترین عوامل امنیت‌زدا در محیط کسب‌وکار محسوب می‌‌‌شوند که با اجرایی شدن ماده ۲۴ قرار است از بین رفته یا محدودتر شوند. با این حال، تدوین آیین‌‌‌نامه اجرایی این ماده با همه مزیت‌‌‌هایی که برای بخش خصوصی دارد، نه در دو سال پایانی دولت دهم تدوین شد و نه در دولت‌‌‌های یازدهم و دوازدهم؛ تا بخش خصوصی شاهد عملیاتی شدن ظرفیت‌‌‌های ماده ۲۴ در بهبود محیط کسب‌وکار باشد. اما با پیگیری اتاق ایران، در دولت سیزدهم، قفل اجرای این ماده باز شد و دولت بالاخره آیین‌‌‌نامه آن را با عنوان آیین‌‌‌نامه «ایجاد امنیت اقتصادی از طریق اطلاع‌‌‌رسانی به هنگام مقررات» به تصویب رساند.
در ایران هم طی سال‌های اخیر سعی شده با تصویب و اجرای قوانینی از جمله قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار و قانون رفع موانع تولید، زمینه رشد اقتصادی بیشتر فراهم شود که بدون شک شروع خوبی است؛ اما کافی نیست. اینکه بسیاری از این قوانین در اجرا با کندی، تأخیر و نقص همراه است، یک مانع جدی در برابر ایجاد محیطی مناسب برای فعالیت اقتصادی است. حال با عنایت به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و استقرار دولت چهاردهم در آینده نزدیک و با توجه به رویکرد مسعود پزشکیان که در دیدار با همه ارکان نظام، نویدبخش یک همدلی و همراهی در سطوح مختلف و به دور از دعواهای جناحی است، کارشناس امیدوارند که شاهد بهبود وضعیت اقتصادی کشور باشیم و زمینه بهبود محیط کسب‌وکار و رقابت‌پذیر برای بخش خصوصی فراهم شود. دولت چهاردهم با تغییر نگرش روی سیاست‌گذاری در حوزه‌های مختلف متمرکز شود و امور غیر حاکمیتی را به بخش خصوصی بسپارد و با ثبات اقتصادی، زمینه فعالیت بخش خصوصی را فراهم کند. برای بخش خصوصی ثبات و پیش‌بینی پذیر بودن شرایط اقتصادی بسیار مهم و حیاتی است و اولین انتظاری که بخش خصوصی از دولت دارد، این است که با همراهی همه بخش ها، آرامش به اقتصاد ایران بازگردد و با رفع موانع تولید و عدم صدور بخشنامه‌ها و مقررات خلق‌الساعه راه را برای تصمیم‌گیری‌های اصولی و بلندمدت بخش خصوصی فراهم شود.

سرمقاله

جواد عشقی‌نژاد
کارشناس بازار سرمایه

همان‌طور که در مناظرات نامزدهای ریاست‌جمهوری شاهد بودیم، یکی از موضوعات مورد بحث، وضعیت بازارسرمایه بود که عموما ناشی از اتفاقات سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۲ بود که بخش عمده‌ای از جامعه را متضرر کرد. در این بین، به‌وضوح اهالی بازارسرمایه حمایت قابل‌توجهی از نامزد انتخاب‌شده داشته‌اند و انتظار می‌رود در راستای بهبود شرایط بازارسرمایه گام بردارند. بی‌شک یکی از چالش‌هایی که فعالان بازارسرمایه با آن روبه‌رو هستند، تغییرات ناگهانی قوانین است که به افزایش سطح ریسک بازار منجر می‌شود؛ در نتیجه سرمایه‌گذار برای ورود به بازار، بازدهی بالاتری را مطالبه می‌کند که همین موضوع باعث ریزش‌های ناگهانی بازار می‌شود. برای حل این معضل ابتدا باید بررسی کرد که آیا مسوولان حاضر در جایگاه تصمیم‌گیری به اهمیت و تاثیرات تصمیم خود واقف هستند یا خیر؟ موارد بسیاری را می‌شود مثال زد که در این خصوص شبهه ایجاد کرده است؛ از تغییر قوانین مالیاتی برای شرکت‌های بورسی گرفته تا افزایش ناگهانی نرخ گاز خوراک در اردیبهشت ۱۴۰۲و... . بنابراین آگاهی مدیران از دامنه اثرگذاری آنها خود می‌تواند بخشی ار راه‌حل باشد. علاوه بر این ممکن است افرادی در حاشیه جریان تصمیم‌گیر حضور داشته باشند که به‌واسطه اطلاع زودتر از موعد از معاملات با اطلاعات نهانی سوءاستفاده کنند. به هر حال این مشکلی است که در تمام دنیا وجود دارد و تمهیداتی نیز برای آن در نظر گرفته شده است. اولین اصل، الزام مدیران و مقام‌های مسوول به پاسخ‌گویی است و در حال حاضر نیز شفافیت دولت در حوزه‌های مشخصی نظیر نرخ ارز نیمایی، نرخ بهره، نرخ مالیات و نرخ سوخت و خوراک صنایع از اولویت‌های بازارسرمایه بوده و حرکت به سمت ساختارمند کردن روابط دولت با شرکت‌ها بیش از هرچیز اهمیت دارد. همچنین باید توجه داشت که در اقتصادهای پیشرفته، تقویم‌های اقتصادی خاصی تنظیم شده است که مشخص شده در چه زمانی چه مواردی قرار است اطلاع‌رسانی شود. بنابراین وجود چنین برنامه‌ای می‌تواند گام بلندی در راستای شفافیت بیشتر باشد.

یادداشت

عبدالرضا فرجی‌راد
کارشناس مسائل بین‌الملل

بعد از این‌که بایدن اصرار داشت که عقب‌نشینی نمی‌کند، بر اثر فشارهایی که برخی رهبران حزب دموکرات آوردند، با توجه به ترور ناموفق ترامپ که تقریبا آن اتفاق انتخاب او به‌عنوان رئیس جمهور بعدی آمریکا را تضمین می‌کرد، اکنون با کناره‌گیری بایدن و مطرح شدن کامالا هریس برای انتخابات ریاست جمهوری وحشتی در میان جمهوری‌خواهان شکل گرفته است. در حال حاضر جمهوری‌خواهان نگران هستند نکند فردی از حزب دموکرات نامزد شود که بتواند ترامپ را شکست دهد؛ لذا براساس ارزیابی‌های اولیه و نظرسنجی انجام شده ترامپ نسبت به کامالا هریس پیشتاز است اما باید دید هریس چه ویژگی‌هایی را ارائه خواهد کرد تا در صورتی که به‌عنوان کاندیدای حزب دموکرات معرفی شود بتواند پیروز گردد. اگرچه معتقدم باز هم شانس ترامپ بیش‌تر است.
قرار است نظرسنجی به صورت تلفنی انجام شود، اگر هریس رأی آورد، می‌تواند با ترامپ رقابت کند اما اگر براساس نظرسنجی احتمال دهند او نمی‌تواند جبران کند ممکن است افراد دیگری در چارچوب حزب دموکرات معرفی شود. جریان دموکرات در آمریکا امیدوار هستند تا در این مدت باقی‌مانده بتوانند رأی لازم را بیاورند. آنچه اکنون مشخص شده زنان سیاه‌پوست آمریکا از کاندیداتوری هریس استقبال کرده‌اند و این مساله نشان می‌دهد در صورتی که زنان سیاه‌پوست استقبال کنند، می‌توانند در خانواده و جامعه خود تاثیرگذار باشند. اگر دموکرات‌ها در انتخابات پیروز شوند تغییرات خیلی زیادی اتفاق نمی‌افتد، فشار به روسیه از ناحیه اروپا افزایش پیدا می‌کند، شرایط خاورمیانه مانند گذشته باقی می‌ماند، فشارهایی که دموکرات‌ها به چین می‌آورند، در همین حدی خواهد بود که شاهد هستیم. در مقابل اگر ترامپ پیروز شود، قطعا روسیه در جنگ با اوکراین دست بالاتر را خواهد داشت و خواه ناخواه مناطقی که تصرف کرده در اختیار مسکو می‌ماند، ضمن این‌که ترامپ زلنسکی را مجبور خواهد کرد تا به آتش‌بس تن دهد و در نتیجه نوعی پیروزی برای روسیه رقم می‌خورد.
از سوی دیگر ناتو در زمان ترامپ تضعیف می‌شود و عضویت اوکراین در ناتو نمی‌تواند حساسیت قبلی را داشته باشد، همچنین در خاورمیانه وضعیت نتانیاهو تقویت خواهد شد و او هم تلاش می‌کند تا در مدت سه ماه و نیم باقی مانده در قدرت بماند. از طرفی چین شدیدا تحت فشار قرار می‌گیرد و تعرفه‌ها را افزایش می‌دهد. آنچه مسلم است، تغییرات ژئوپلیتیکی متفاوتی را در جهان با آمدن ترامپ خواهیم دید، ضمن این که هریس در صورت پیروزی سیاست بایدن را به شکل بازتری دنبال می‌کند. اگر هریس و یا هر کسی از دموکرات‌ها به قدرت برسد - میشل اوباما نیز یکی از گزینه‌های دموکرات‌هاست اما تاکنون نپذیرفته - وضعیت تعلیق شده‌ای که در مذاکرات میان آمریکا و ایران به وجود آمده سرعت می‌گیرد، زیرا در ایران نیز رئیس جمهور جدیدی روی کار آمده که به دنبال رفع تحریم‌ها و مشکلات است اما اگر ترامپ به قدرت برسد، او هم علاقه شدیدی برای مذاکره مستقیم با ایران دارد و اگر از طرف ایران تمایل نشان دهند، شاید سرعت توافق با آمریکا بیش از توافق با جریان دموکرات باشد. در واقع ترامپ می‌خواهد دستاورد بزرگی برای خودش به وجود آورد. از سوی دیگر در مساله تحریم‌های ایران به چینی‌ها فشار می‌آورد. این در حالی است که ترامپ اصرار دارد آمریکا به صادرکننده اصلی نفت با استخراج بیش‌تر در داخل آمریکا تبدیل شود.

تجارت بررسی می‌کند

گروه صنعت و معدن: بر اساس آماری که از سوی گمرک منتشر شده است، واردات گوشی‌های تلفن همراه در چهار ماهه امسال به لحاظ تعداد ۲۷ و از نظر ارزش ۱۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است. در چهار ماهه اول سال ۱۴۰۳ تعداد ۲ میلیون و ۸۵۷ هزار و ۵ دستگاه گوشی تلفن همراه به ارزش ۶۸۸ میلیون دلار به دو شیوه تجاری و مسافری وارد کشور و از گمرکات ترخیص شده است. گزارش پیشین گمرک مربوط به بهار ۱۴۰۳ هم از واردات ۲ میلیون و ۴۹ هزار و ۲۷۹ دستگاه گوشی تلفن همراه به دو شیوه تجاری و مسافری در سه ماه اول سال خبر می‌داد. در چهار ماه گذشته همچنین از مجموع گوشی تلفن همراه وارداتی به کشور ۲ میلیون و ۷۳۹ هزار و ۱۷۹ دستگاه به ارزش ۶۲۲ میلیون دلار به شیوه تجاری و ۱۱۷ هزار و ۸۲۶ دستگاه به ارزش ۶۵ میلیون و ۶۶۲ هزار دلار به شیوه مسافری وارد کشور شده است. گمرک ایران پیش از این خبر داده بود که در فروردین ۱۴۰۳ حدود ۵۰۰ هزار گوشی تلفن همراه به ارزش ۱۲۲ میلیون و ۸۵۹ هزار دلار به کشور وارد شده است. در حالی آمار واردات گوشی‌های تلفن همراه نشان از کاهش واردات دارد که چند پیش برخی رسانه‌ها از نجومی شدن قیمت موبایل در بازار گزارش داده بودند؛ در این باره تجارت‌نیوز نوشته بود: با وجود آرامش نسبی در بازار ارز، قیمت تلفن‌های همراه رده‌بالا تا ۴۰ درصد افزایش یافته‌ است و برخی از مدل‌های گوشی نیز در بازار ناموجود شده‌اند. در همین زمینه چند روز گذشته، سردار احمدرضا رادان، فرمانده فراجا از گردش مالی عجیب مجموعه‌ای از شرکت‌های صوری با سوء استفاده از افراد بی بضاعت خبر داد و عنوان کرد که یک شرکت صوری بالغ‌بر70 هزار میلیارد تومان سوء استفاده‌ای کرده است. این شرکت از افراد بی بضاعت که بعضاً تحت پوشش نهادهای حمایتی بوده‌اند برای اقدامات خود استفاده کرده است. فرآیند کار آنها به این شکل بوده است که کارت ملی افراد بی بضاعت را در اختیار می‌گرفتند و به شکل غیرقانونی و با تبانی برای آنها حساب باز می‌کردند و سپس شرکت صوری ایجاد می‌کردند. در مرحله بعد ادامه کار‌های خود را انجام می‌دادند و دریافتی‌های کلانی داشتند. سوء استفاده‌ای که از این افراد انجام شده عجیب است. تنها در یک پرونده و برای یک فرد بالغ بر ۴ هزار میلیارد تومان گردش مالی ثبت شده است. مزدی که بدون اطلاع فرد از اقدامات انجام شده به نام او، داده می‌شد، در هر ماه ۵ میلیون تومان بوده است. در راستای همین امر در رسانه‌ها عنوان شد که بیشترین سهم از تخلف 70 هزار میلیارد تومانی مالیاتی و کارت بازرگانی مربوط به شرکت‌های صوری واردکننده موبایل است. پیش‌تر محمدرضا عالیان، دبیر کنگره موبایل و سخنگوی سابق انجمن واردکنندگان موبایل گفته بود که عدم انتشار گزارشی شفاف از تامین و تخصیص ارز واردات کالا شائبه تخصیص ارز به عده خاص و محرومیت برخی دیگر را تقویت می‌کند. او گفته بود: روند تخصیص ارز و تامین کالا را می‌توانید از شیوه اعلام قیمت و معرفی کالا توسط شرکت‌ها در بازار مشاهده کنید. زمانی که هیچ یک از شرکت‌های بازرگانی روزانه فهرست فروش و قیمت کالاها را اعلام نمی‌کنند، معنی این روند آن است که خیلی از این شرکت‌ها ارز دریافت نکرده‌اند و روند بازرگانی ثبت سفارش برای آنها با اختلال مواجه شده است. در مقابل وقتی گزارش گمرک از واردات موبایل‌های مسافری و تجاری را نگاه می‌کنید، این ابهام در ذهن شما ایجاد می‌شود که اگر ارزی تخصیص داده نشده، چطور این میزان موبایل به کشور وارد شده است. با این اوصاف، به نظر می‌رسد در فرآیند تخصیص ارز، افرادی موفق به دریافت کامل سهمیه، برخی دیگر ناقص و تعداد دیگر هیچ ارزی دریافت نکرده‌اند. با تاخیر بیش از ۱۴۰ روزه در تخصیص ارز به برخی شرکت‌ها، می‌توان این برداشت را داشت که همه از تخصیص ارز بهره‌مند نشده‌اند. در همین رابطه، کیوان کاشفی قائم‌مقام دبیر شورای گفت‌وگو با اشاره به ابهاماتی که در مصوبه هیات وزیران درباره لزوم دریافت مابه‌التفاوت ارز از واردات همه کالاهایی که از 10 دی 1401 تا اول فروردین 1402 وارد شده‌اند، وجود داشت، گفت: بر اساس اعتراض واردکنندگان نسبت به مبهم بودن این مصوبه و در نتیجه غیر اجرایی بودن، دبیرخانه شورای گفت‌وگو، موضوع را در دستور کار قرار داد و در نهایت مصوبه مورد بازنگری و اصلاح قرار گرفت. وی تصریح کرد: مصوبه هیات وزیران درباره دریافت مابه‌التفاوت ارز از واردکنندگان، ابهامات قابل توجهی داشت که اجرای آن را پیچیده می‌کرد. همچنین بر اساس بخشنامه 23 اسفند 1402 بانک مرکزی، رفع تعهد ارزی کلیه کالاهای وارد شده از 10 دی ماه 1401 تا 1 فروردین 1402 برای هر یک از ثبت سفارش‌ها مربوط به واردات، موکول و منوط به تأیید توزیع کالا از جانب وزارتخانه‌های مربوطه از جمله وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است. لازم به توضیح است که پس از آغاز به کار مرکز مبادله ارز و طلا مقرر شد موبایل‌های زیر ۳۰۰ دلار با ارز نیمایی، ۳۰۰ تا ۶۰۰ دلار با ارز تالار دوم مرکز مبادله و بالای ۶۰۰ دلار با ارز حاصل از صادرات خود وارد شود؛ اما انجمن موبایل طی نامه‌ای از بانک مرکزی درخواست کرد همه موبایل‌ها با ارز تالار دوم مرکز مبادله وارد شود و پس از آن موافقت شد همه موبایل‌های زیر ۶۰۰ دلار و بالای ۶۰۰ دلار با ارز تالار دوم مرکز مبادله ارز و طلا وارد شود، هر چند هنوز به مرحله اجرا نرسیده است. حال به تازگی تعرفه جدید واردات گوشی تلفن همراه اعلام شد. آن‌گونه در بخشنامه گمرک آمده است، تعرفه واردات تجاری تلفن هوشمند کمتر از 150 دلار 10 درصد و تلفن هوشمند ارزش 150 تا 600 دلار هم پنج درصد اعلام شده است. تعرفه واردات مسافرتی گوشی‌های کمتر از 150 دلار هم 16 درصد و تعرفه گوشی‌ها با ارزش 150 تا 600 دلار هم 16 درصد تعیین شد. البته در بخشنامه ذکر شده است که واردکنندگان تجاری گوشی‌های بالای 600 دلار باید 15 درصد و واردکنندگان مسافری این گوشی‌ها باید 30 درصد تعرفه بپردازند. همچنین در این بخشنامه آمده است که واردات آیفون 14 به بالا همچنان ممنوع است. بخشنامه جدید درحالی اعلام شده که تعرفه سال گذشته واردات تلفن همراه پایین‌تر از نرخ کنونی بود. در بخشنامه ورودی گوشی تلفن همراه که مرداد سال 1402 ابلاغ شده بود، حقوق ورودی تجاری گوشی‌های کمتر از 100 دلار 6درصد، گوشی‌های 100 تا 600 دلار چهار درصد و گوشی‌های بالای 600 دلار 15 درصد تعیین شده بود. در واقع می‌توان گفت تعرفه واردات تجاری تلفن همراه بالای 600 دلار تغییری نسبت به سال گذشته نکرده، اما تعرفه واردات تجاری تلفن‌های کمتر از 600 دلار افزایش یافته است.

گروه صنعت و تجارت: عضو هیأت مدیره انجمن فولاد، گفت: ناترازی انرژی در کشور ما یک واقعیت است که از سال ۱۳۹۹ آغاز شده و تا به امروز ۲۴۰ همت معادل ۶ میلیارد دلار ظرفیت از دست رفته ایجاد کرده است. به گزارش تجارت به نقل از تسنیم، سید رسول خلیفه‌سلطانی دبیر انجمن تولیدگنندگان فولاد ایران امروز در نشست خبری اظهار کرد: صنعت فولاد با چالش‌های مختلفی مواجه است که امیدواریم دولت چهاردهم این چالش‌های را حل کند؛ یکی از این چالش‌ها صدور مقررات خلق‌الساعه و هر روزه است. تنظیم مقررات و ایجاد محدودیت‌های هر روزه آن هم برای صنعتی که به تولید 55 میلیون تنی رسیده، چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ همچنین آزادسازی نرخ ارز، یک مطالبه جدی است؛ به طوری که با حل این مشکل در سال جاری حداقل 10 میلیارد دلار و برای سال آینده 12 میلیارد دلار صادرات، دور از دسترس نخواهد بود. خلیفه‌سلطانی افزود: ارز فولادی‌ها 20 تا 30 درصد ارز ورودی به کشور را شامل می‌شود که در مقایسه با صنایعی همچون فرش، سهم قابل‌توجهی است؛ در مقایسه ارزآوری این دو صنعت می‌توان گفت سال گذشته ارزآوری صنعت فرش 40 میلیون دلار و در بهترین حالت 100 میلیون دلار بوده، اما صنعت فولاد 8 میلیارد دلار ارزآوری داشته است. باقی صنایع هم همین شرایط را داشته‌اند. دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تاکید کرد: صنعت فولاد به عنوان یک صنعت محوری در کنار صنایع نفت و پتروشیمی امکان تأمین ارز مورد نیاز کشور را دارد؛ این مسأله نیازمند باز شدن بندها از پای این صنایع است.

کنترل قیمت مسکن ملی با کنترل قیمت فولاد توهمی بیش نیست
وی ادامه داد: سرکوب قیمت فولاد به بهانه‌های مختلف همچون کنترل قیمت مسکن ملی، از دیگر چالش‌های اصلی ماست؛ این کنترل نیز از طریق مکانیزم کنترل قیمت در بورس کالا انجام می‌شود. با در نظرگیری سهم 7 درصدی قیمت فولاد در قیمت تمام شده مسکن، کنترل قیمت مسکن ملی با کنترل قیمت فولاد توهمی بیش نیست. این عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، با بیان اینکه در بحث انرژی، نرخ پرداختی فولادی‌ها 10 برابر سیمانی هاست، تصریح کرد: اما در هنگام خاموشی و اعمال محدودیت نیز اول به سراغ فولادی‌ها می‌آیند. این درحالیست که صنعت فولاد می‌تواند برای حل مشکل بحران انرژی کشور، پیشقدم باشد. از درآمد حاصل از فروش برق به فولادی‌ها امکان ایجاد نیروگاه‌های کافی وجود داشت که اگر انجام می‌شد، امروز با کمبود برق در کشور و در صنایع مواجه نبودیم.

ناترازی 6 میلیارد دلاری صنعت فولاد از سال 99
بهادر احرامیان دیگر عضو هیأت مدیره این انجمن نیز در این نشست ضمن تاکید براینکه حل مشکل ناترازی انرژی، در چند قدمی همه ما است، اظهار کرد: در حالی که نیاز برق فولادسازان 4000 مگاوات است، همین میزان ظرفیت تولید برق توسط صنایع فولادی انجام شده است اما برق نیروگاه‌های خودتامین فولادسازان هم به آن‌ها داده نمی‌شود.بنابراین از دولت جدید انتظار داریم، حداقل، عدالت در توزیع انرژی لحاظ شود و صنعت فولاد قربانی بحران انرژی نباشد. وی افزود: ناترازی انرژی در کشور ما یک واقعیت است که از سال 1399 آغاز شده و تا به امروز 240 همت معادل 6 میلیارد دلار ظرفیت از دست رفته ایجاد کرده است. از ابتدای این ناترازی صنعت فولاد 4000 مگاوات برق نیاز داشته که این ظرفیت را ایجاد کرده است، سایر صنایع نیز باید این کار را انجام می‌دادند اما متأسفانه، اعمال محدودیت برق و گاز تنها بر روی صنعت فولاد است. احرامیان خاطرنشان کرد: قطعاً در آینده با محدودیت جدید صادرات نفت و فولاد مواجه خواهیم شد و چنانچه به دنبال راهکاری نباشیم، در آبان و آذر ماه، قطعاً با کمبود ارز مواجه خواهیم شد. همچنین بهرام سبحانی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اعلام کرد: باید در زیرساخت‌ها و وضعیت صادرات در صنعت فولاد تجدیدنظر صورت گیرد؛ همچنین یکی دیگر از مهم‌ترین مباحث بحث ناترازی انرژی در کشور است که سبب از دست رفتن ظرفیت تولیدی می‌شود. سبحانی با بیان اینکه ظرفیت 20 میلیون تن صادرات فولاد داریم، گفت: بازارهای هدف صادرات کشورمان در حوزه فولاد، جنوب‌شرق آسیا، خاورمیانه و تعداد کمی از کشورهای اتحادیه اروپا است که باید از این ظرفیت‌ها استفاده کرد. وی بیان داشت: ایجاد سایر بازارهای صادراتی کمک به واردات تجهیزات و ماشین‌آلات موردنیاز فولاد از کشورهایی به ویژه چین می‌شود. رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به ارائه سیاست‌های تشویقی برای سرمایه‌گذاران در حوزه تامین انرژی تاکید کرد و گفت: در حوزه ناترازی برق باید سیاست‌های تشویقی برای سرمایه‌گذاری ارائه شود تا از ظرفیت‌های کویر و انرژی تجدیدپذیر بهره برد. سبحانی تاکید کرد: در کوتاه‌مدت برای جبران بخشی از ناترازی انرژی مدیریت مصرف در بخش خانگی و استفاده از تجهیزات و فنّاوری در صنعت فولاد یک مساله مهم است که فرهنگ‌سازی و دریافت مبلغ بیشتر از پرمصرف‌ها، جلوی مصرف بی‌رویه برق خانگی را می‌گیرد. ما در این زمینه پرت انرژی زیاد داریم.

گزارش «تجارت» از آماده شدن آمریکا برای دوئل هریس – ترامپ:

گروه جهان: کناره‌گیری جو بایدن، امیدها را به اردوگاه دموکرات‌ها بازگردانده و واهمه را در اردوگاه جمهوری‌خواهان به شکل جدی افزایش داده است. کامالا هریس تنها در ۲۴ ساعت پس از کناره‌گیری «جو بایدن»، ۸۱ میلیون دلار توسط حامیان مالی دموکرات‌ها دریافت کرد و هم‌چنین منابعی گزارش دادند که او حمایت اکثریت نماینده‌های این حزب را به دست آورده و احتمالا با این تفاسیر در ماه آینده میلادی نامزد حزب دموکرات برای انتخابات ۲۰۲۴ به گزارش «تجارت»، آمریکایی‌ها روز سه‌شنبه ۵ نوامبر ۲۰۲۴ (۱۵ آبان ماه ۱۴۰۳) برای انتخاب رئیس جمهور بعدی آمریکا به پای صندوق‌های رای می‌روند. برنده این انتخابات، دوره چهار ساله ریاست جمهوری را از ژانویه ۲۰۲۵ آغاز خواهد کرد. به نظر می‌رسد بر خلاف تصورات اولیه رقابتی سخت میان بایدن و هریس در جریان خواهد بود.

تاکید بایدن بر حمایت از هریس در ادامه راه
جو بایدن رئیس جمهور آمریکا که به دلیل ابتلا به ویروس کووید-۱۹ در منزل شخصی‌ خود در ایالت دلاور آمریکا در قرنطیه به سر می‌برد، در تماسی تلفنی با کارکنان ستاد انتخاباتی حزب دموکرات تاکید کرد که هریس را در مسیر رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا تنها نخواهد گذاشت. بایدن گفت: انصراف من از ادامه کارزار انتخاباتی کار درستی بود. وی در ادامه با بیان اینکه هریس را در مسیر رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا تنها نخواهد گذاشت، از کارکنان ستاد انتخاباتی حزب دموکرات خواست تا معاون رئیس جمهور را به عنوان نامزد حزب دموکرات در انتخابات ماه نوامبر بپذیرند و از او حمایت کنند. پس از کناره‌گیری بایدن، به شکل عجیبی نظرسنجی‌ها نیز از افزایش شانس نامزد دموکرات‌ها برای شکست ترامپ حکایت دارند. نظرسنجی سی بی اس نیوز و موسسه یوگاو نشان داد ۸۳ درصد از رای دهندگان واجد شرایط دموکرات، کناره گیری بایدن از رقابت های انتخاباتی را تایید کرده اند و فقط ۱۷ درصد با آن مخالفت کردند. این نتایج همچنین حکایت از آن دارد که ۴۵ درصد رای دهندگان دموکرات گفته اند که شانس حزب آنها برای این که دونالد ترامپ رقیب جمهوریخواه و رئیس جمهوری پیشین آمریکا را شکست دهد، بدون حضور بایدن در رقابت ها «بهتر» شده است. نظرسنجی اخیر نشان داد که فقط ۱۰ درصد از دموکرات ها فکر می کنند که شانس آنها در شکست دادن ترامپ بدون بایدن «بدتر» است. این درحالیست که ۲۸ درصد بر این باورند که کناره گیری بایدن تاثیری در تغییر شانس پیروزی آنها نداشته و ۲۸ درصد نیز عنوان کردند که پیروزی در انتخابات بستگی به نامزد رقابت کننده دارد. نتایج نظرسنجی اخیر نشان داد که تقریبا ۸۰ درصد از رای دهندگان دموکرات گفته اند که حزب متبوع شان باید نامزدی کامالا هریس در انتخابات را تایید کند و ۲۱ درصد خواستار تایید فرد دیگری بودند. این نتایج همچنین نشان داد که ۳۹ درصد از دموکرات ها گفته اند که با خروج بایدن از رقابت ها انگیزه ای بیشتری برای شرکت در انتخابات پیدا کرده اند

حملات هوایی و توپخانه‌ای ارتش رژیم صهیونیستی به مناطق مختلف شهر خان‌یونس ادامه دارد و خانواده‌های فلسطینی به دلیل شدت حملات شب را در مسیرها و اطراف بیمارستان‌ها سپری کردند. در دویست و نود و یکمین روز از حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه، جنگنده‌های این رژیم، حملات هوایی شدیدی را علیه خان‌یونس آغاز کردند به شکلی که صدای انفجار در تمامی نقاط این شهر شنیده شد و فلسطینی‌ها بار دیگر از این شهر آواره شدند.
دیده‌بان حقوق بشر اروپا-مدیترانه در وبگاه خود اعلام کرد که خان‌یونس شاهد خونبارترین حملات است به این شکل که رژیم اشغالگر بمباران‌ها و کوچاندن غیرنظامیان را تکرار می‌کند و با هر بار مذاکره، شدت حملات و کشتار را افزایش می‌دهد. همزمان بمباران شدید به مناطق مختلف نوار غزه ادامه دارد و به شکل ویژه مدارسی که آوارگان در آن اقامت دارند، هدف قرار می‌گیرند، درگیری‌های زمینی در شهر رفح همچنان ادامه دارند. بحران انسانی در نوار غزه به سطوح غیرقابل تصوری رسیده است، مراکز درمانی ویران شدند، هر روز تعداد زیادی شهید و زخمی می‌شوند، آوارگی شهروندان ادامه دارد، آب، غذا و پناهگاهی وجود ندارد و همزمان بمباران مدارس ادامه دارد، به همین دلیل هزاران تن از آوارگان از ترس بمباران و برای نجات جان خود در مسیرها و اطراف بیمارستان‌ها مستقر شدند. بامداد دیروز سه‌شنبه جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی منطقه اطراف شهر خان‌یونس در جنوب نوار غزه را چند بار بمباران کردند همزمان این ارتش بمب‌های نوری را در شرق این شهر شلیک کرد و صدای انفجارهایی در مناطق مختلف آن شنیده شد. منابع پزشکی به الجزیره گزارش دادند که در نتیجه حملات اشغالگران به مناطق مختلف غزه از صبح امروز ۱۷ فلسطینی شهید شدند. ده‌ها خانواده فلسطینی که از مناطق شرق شهر خان‌یونس آواره شدند، به دلیل نبود پناهگاه و منطقه امنی، شب گذشته را در ورودی بیمارستان ناصر گذراندند. توپخانه ارتش رژیم صهیونیستی مناطق شمال شرق خان‌یونس را بمباران کرد، جنگنده‌های آن نیز حمله هوایی شدیدی علیه مرکز شهر دیرالبلح در مرکز نوار غزه انجام دادند. همچنین این جنگنده‌ها منزلی در اردوگاه جبالیا در شمال غزه را هدف قرار دادند که تا این لحظه گزارشی از تلفات آن منتشر نشده است. در حمله به خانه‌ای در منطقه الصحابه شهر غزه نیز چهار تن شهید و چند تن دیگر زخمی شدند. شهر خان‌یونس همزمان با حملات خودروهای اشغالگران، هدف حمله توپخانه‌ای قرار گرفت.
خبرگزاری «سما» فلسطین نیز گزارش داد که ارتش اشغالگر صبح امروز حمله جدیدی را به استان خان‌یونس آغاز کرده و خانه‌های شهروندان و نقاط استقرار آوارگان در منطقه به شکل بی‌هدف بمباران شد و در نتیجه آن ۷۷ فلسطینی که بیشترشان زن و کودک بودند، شهید شدند، پیکرهای ۴۹ تن از آنها به بیمارستان ناصر و تعدادی دیگر از آنها به سایر بیمارستان‌ها منتقل شدند و برخی نیز پیکرهایشان در خیابان‌ها باقی ماندند و نیروهای دفاع مدنی به دلیل شدت حملات، نتوانستند آنها را منتقل کنند. چند ساعت قبل نیز پیکرهای پنج شهید از خیابان صلیب سرخ به مجتمع پزشکی ناصر منتقل شدند و ۹ فلسطینی دیگر نیز در نتیجه بمباران خانه‌هایشان در خان‌یونس به شهادت رسیدند. اشغالگران نیروهای دفاع مدنی را نیز هدف حملات خود قرار دادند و تنها در ۱۰ ساعت گذشته ۱۹۶ تن از آنها زخمی شدند.
دفتر اطلاع‌رسانی دولت غزه اعلام کرد که گزارش‌هایی از وجود شهدای دیگری در خیابان‌ها و زیر آوار خانه‌ها دریافت کرده است و علاوه بر این ۱۲۱۷ خانواده درخواست کمک دادند و در چند ساعت گذشته ارتش اشغالگر دستکم ۱۰ منزل را ویران کرد. این دفتر گزارش داد حملات هوایی و توپخانه‌ای ارتش اشغالگر در حالی به صورت مستمر انجام می‌شود که شهروندان فلسطینی بر اساس دستورالعمل‌های صادر شده از سوی این ارتش در حال ترک خانه‌ها و تخلیه مناطقشان بودند، این برای دومین بار در ماه جاری است که اشغالگران مرتکب چنین جنایتی در خان‌یونس می‌شوند. همچنین دفتر اطلاع‌رسانی دولت غزه اعلام کرد، ارتش اشغالگر به صورت منظم و از قبل برنامه‌ریزی شده با مجبور کردن ده‌ها هزار آواره و غیرنظامی به ترک خانه‌ها و پناهگاه‌هایشان و بمباران مناطق امنیتی که خود اعلام کرده، مرتکب جنایات ضد بشری می‌شود و به این شکل ادعاهای دروغین خود در خصوص تامین مناطق امن برای آوارگان را نقض می‌کند.
این دفتر در ادامه به شدت این جنایات هولناک در حق غیرنظامیان و آوارگان و ساکنان استان خان‌یونس و نیز حمایت دولت آمریکا از این جنایات اشغالگران را محکوم کرده و تل‌آویو و واشنگتن را مسؤول کامل استمرار این جنایات در حق غیرنظامیان و آوارگان و استفاده از سلاح‌های ممنوعه بین‌المللی دانست. دفتر غزه در پایان نیز از جامعه جهانی، سازمان ملل و نهادهای مختلف آن و نیز تمام کشورهای آزاده جهان خواست این رژیم اشغالگر و دولت آمریکا را برای متوقف کردن جنگ نسل‌کشی و کشتار در نوار غزه تحت فشار بگذارند.