دوقطبی‌های جعلی عامل مشکلات کشور

رئیس مجلس گفت: دوقطبی‌های جعلی حل مشکلات را از مدار خارج می‌کند؛ به عقلانیت انقلابی نیاز داریم. نه با واداداگی به جایی می‌رسیم، نه با تحجر. محمدباقر قالیباف در جمع فعالان ستادهای تهران در انتخابات ۱۴۰۳ گفت: برخی با ورود به عرصۀ سیاسی انتخابات عمر و آبروی خود را گذاشتند و حتی به آن‌ها تهمت زده شد؛ من نمی‌توانم محبت و زحمات آن‌ها را جبران کنم. قالیباف افزود: هم‌رزمان شهیدم شاهدند یک روز برای زندگی‌کردن زندگی نکرده‌ام، به تعبیر امام (ره)، کار برای خدا نه خستگی دارد، نه دلسردی. رئیس مجلس ادامه داد: ناسزا شنیدن و پاسخ ندادن سخت است؛ من از شما تشکر می‌کنم که در انتخابات اخلاق را رعایت کردید. وی تصریح کرد: دوقطبی‌های جعلی حل مشکلات را از مدار خارج می‌کند؛ به عقلانیت انقلابی نیاز داریم. نه با واداداگی به جایی می‌رسیم، نه با تحجر. رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کارنامۀ مجلس یازدهم و قوانین اقتصادی آن نمونه‌ای از عقلانیت انقلابی است، گفت: جریان‌هایی می‌خواهند جامعه را دوقطبی کنند؛ این کار جز تباه‌کردن عمر و سرمایۀ مردم نتیجه‌ای ندارد.

 

تکمیل مقدمات امضای توافق شراکت راهبردی مسکو با تهران

معاون وزیر امور خارجه روسیه از تکمیل مقدمات توافق جامع شراکت راهبردی با ایران و آماده شدن آن برای امضا خبر داد. «آندری رودنکو» معاون وزیر امور خارجه روسیه بیان کرد که روسیه و ایران مقدمات یک توافق جامع شراکت راهبردی را تکمیل کرده‌اند. خبرگزاری روسی تاس گزارش داد که رودنکو در گفت‌وگویی با این خبرگزاری بیان کرد: طی رایزنی‌های سازنده که در ۲۱ ژوئن میان کارشناسان اداره‌های حقوقی و منطقه‌ای وزارت امور خارجه‌های 2 کشور انجام شد، نهایی سازی متن این توافق امکان‌پذیر شد. در نتیجه، توافق شد که روندهای کشوری لازم برای آماده‌سازی توافق به منظور امضا در چارچوب یکی از نزدیک‌ترین تماس‌های دوجانبه در عالی‌ترین سطح آغاز شود. امیدواریم که در آینده نزدیک شاهد این رویداد واقعا تاریخی باشیم. معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: کار ویرایش چنین سند منسجمی که برای ارتقای سطح روابط روسیه-ایران به شراکت جامع راهبردی تنظیم شده، حدود دو سال‌ونیم طول کشید و امروز، تکمیل‌شده در نظر گرفته می‌شود. «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور منتخب ایران در یک گفت‌وگوی تلفنی با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور مطرح کرد که تهران آماده امضای توافق جامع شراکت راهبردی با مسکو در ماه اکتبر نشست آتی بریکس است.

نامه جوانان بلژیکی خطاب
به رهبر انقلاب اسلامی
جمعی از جوانان بلژیکی در نامه‌ای به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، ضمن قدردانی صمیمانه از نامه چندی پیش ایشان در حمایت از تظاهرات همبستگی با مردم غزه در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا، نوشتند: ما عمیقاً تحت تاثیر پیام دعوت شما به عدالت‌خواهی و جستجوی حقیقت و همچنین تعهد تزلزل ناپذیر شما به آرمان فلسطین و ستمدیدگان جهان قرار گرفته‌ایم. در نامه جوانان بلژیکی خطاب به رهبر انقلاب آمده است: تلاش‌های خستگی ناپذیر شما برای درک متقابل،عدالت و همبستگی در پرداختن به چالش‌های پیچیده‌ای که با آن رویرو هستیم از اهمیت اساسی برخوردار است و ما مصممم هستیم درک خود را نسبت به اسلام تعمیق بخشیم. در این نامه، حرکت دانشجویان اروپایی و آمریکایی برای حمایت از فلسطین، نشان دهنده اگاه شدن جوانان غربی نسبت به بی‌عدالتی‌ها در جهان دانسته و تاکید شده است: مشتاقانه منتظر ادامه این تبادل پربار روحیه گفتگو و همکاری سازنده هستیم. این نامه در نسخه‌هایی به زبان‌های فارسی، انگلیسی، فرانسه و عربی و با هشتگ LETTER4LEADER منتشر شده است.

برگزاری ستاد اربعین با
حضور وزیر کشور در عراق
جلسه ستاد اربعین در کشور عراق با حضور وزیر کشور ، سفیر ایران و اعضای ستاد در عراق برگزار شد. احمد وحیدی وزیر کشور در این جلسه ضمن ارائه دیدگاه ها، نظرات و دستورات مقتضی برای تسهیل بیش از پیش امور ارائه خدمات به زائران اربعین حسینی، ضمن دریافت اطلاعات و نظرات مسئولان قرارگاه های اربعین حسینی در شهرهای مقدس عراق و همچنین مسئولان کمیته های این ستاد، راهنمایی های لازم و دستورات مقتضی برای پیگیری و اجرا داد. محمد کاظم آل صادق، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق در ابتدای جلسه ستاد اربعین که شامگاه دوشنبه در محل سفارت کشورمان در بغداد برگزار شد، به ارائه گزارشی از فعالیت ها و هماهنگی های انجام شده با مقامات مسئول عراقی، پرداخت و گفت که دیدار وزرای کشور ایران و عراق از پایانه های مشترک دو کشور و بازدید میدانی از این گذرگاه ها و بررسی روند ورود و خروج زائران نمونه هایی از این هماهنگی‌ها و همکاری‌ها با مقامات عراقی بود که دستاوردها و تصمیم گیری‌های خوبی در پی داشت.

ارائه برنامه اقتصادی
۱۴۰۰ تا ۱۴۰۴ به پزشکیان
احسان خاندوزی پس از دیدار با رئیس جمهور منتخب، گفت: جلسه بسیار سازنده‌ای با آقای پزشکیان داشتیم. وزرات اقتصاد نقش ویژه‌ای در بخش‌های مختلف اعم از مالیه، خزانه داری و بودجه تا حوزه هایی مانند مالیات، گمرک، تسهیل محیط کسب‌ و کار دارد و ما برنامه راهبردی ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۴ وزارتخانه را که پیش از این آماده کرده بودیم خدمت دکتر پزشکیان ارائه کردیم. وزیر اقتصاد در مورد مسائل مطرح شده در جلسه، افزود: در این جلسه گزارش عملکرد خودمان را خدمت دکتر پزشکیان تقدیم کردیم. اینکه آن برنامه در طول این سه سال تا چه اندازه پیشرفت داشته، خیلی راهبردی است. به این خاطر گزارش را خدمت آقای دکتر عرض کردیم تا دستورات لازم را بدهند. وی تاکید کرد: برای اینکه آن موارد راهبردی مطرح شده به شکل ویژه‌ توسط کمیته معتمد رئیس‌جمهور منتخب تعیین تکلیف شود و بر اساس آن تصمیم گیری‌ها صورت بگیرد، این موارد از طرف ایشان مورد استقبال قرار گرفت.

انتخاب کاندیداهای ریاست
دیوان محاسبات در کمیته دیوان
عضو کمیته دیوان محاسبات مجلس شورای اسلامی از انتخاب چهار کاندیدای ریاست دیوان محاسبات در جلسه امروز این کمیته خبر داد. محسن بیگلری اظهار کرد: ۲۹ نفر برای ریاست دیوان محاسبات اعلام آمادگی کردند که بعد از بررسی‌های صورت گرفته در نهایت کمیته دیوان محاسبات چهار گزینه را برای ریاست دیوان محاسبات انتخاب کرد. به گفته وی احمدرضا دستغیب، حمیدرضا تیموری، کیومرث داوودی و محمدعلی عبدالله‌زاده چهار کاندیدای دیوان محاسبات هستند که به کمیسیون برنامه و بودجه معرفی می‌شوند تا در نهایت از بین این چهار گزینه دو نفر در کمیسیون برنامه انتخاب شده و به صحن علنی مجلس شورای اسلامی اعلام شود. این عضو کمیسیون برنامه و بودجه همچنین گفت: کمیته دیوان محاسبات چهار گزینه را برای دادستانی دیوان محاسبات تعیین کرد که داوود محمدی، فرهاد تجری، ابراهیم مولایی جم و فیاض شجاعی هستند؛ از بین این چهار نفر، دو نفر در کمیسیون برنامه و بودجه انتخاب انتخاب خواهند شد.

ابلاغ سند هوش مصنوعی
«سند ملی هوش مصنوعی جمهوری اسلامی ایران» که در جلسه نهصد و یکم ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌تصویب رسید، برای اجراء از سوی سرپرست ریاست جمهوری و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شد. محمد مخبر «سند ملی هوش مصنوعی جمهوری اسلامی ایران» که پیرو تصویب ماده واحده «نهایی‌سازی و تصویب سند ملی هوش مصنوعی جمهوری اسلامی ایران» (مصوب ۱۴۰۲/۰۸/۱۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی) و در اجرای تفویض موضوع ماده واحده «تشکیل شورای ملی راهبری و تأسیس سازمان ملی هوش مصنوعی» (مصوب جلسه نهصد و یکم ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی)، در جلسه ۴۸۳ شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است را برای اجراء ابلاغ کرد.

پزشکیان: باید کابینه وفاق ملی تشکیل دهیم

گروه سیاسی: در شرایطی که تنها یک هفته تا نشستن رسمی پزشکیان بر کرسی ریاست جمهوری باقی مانده، فضایی از وحدت و همدلی پس از سخنان اخیر رهبر انقلاب بر جامعه سیاسی ایرانی حاکم شده است. اکنون نه تنها رئیس‌جمهور منتخب، بلکه شخصیت‌های سیاسی با باورهای متفاوت همدلانه خواهان حمایت از کابینه وفاق ملی هستند.
به گزارش «تجارت»، مراسم تنفید رئیس‎جمهور منتخب 7 مرداد ماه برگزار خواهد شد و پزشکیان حکم خود را از رهبر انقلاب دریافت خواهند کرد. مراسم تحلیف رئیس‌جمهور، دو روز بعد در 9 مرداد در مجلس با حضور نمایندگان و میهمانان خارجی و داخلی برگزار می‌شود. در ادامه نیز به نظر می‌رسد فرآیند بررسی صلاحیت وزار در مجلس بعد از 12 مرداد در خانه ملت آغاز خواهد شد. اکنون فضا به گونه‌ای است که امیدها برای اصلاح امور و بهبود وضعیت معیشت به جامعه بازگشته که این امر می‌تواند نتیجه تمرکز بر استراتژی وحدت ملی در میان طیف‌های مختلف باشد.

تاکید پزشکیان بر وفاق ملی
مسعود پزشکیان دیروز در دیدار با اعضای ستادهای مردمی خود اظهار کرد: وقتی شور و شوق شما را می‌بینم بار سنگینی بر دوش خود احساس می‌کنم که خیلی سخت است. وی ادامه داد: یکی از مشکلات من این است که همه عزیزان می خواهند من را ببینند و من هم جسارت نمی کنم کسی را نبینم، ولی چگونه باید جواب همه را بدهم؟ اینگونه نیست که من چون رئیس جمهور شدم عوض شده ام، من همان آدم سابق هستم اما نمی توانم همه را ببینم. خیلی‌ها گله می کنند که گم شده ای و جواب نمی دهی ولی من الان شب و روز ندارم. من در خدمت همه هستم. وی ادامه داد: انتخاب مسئولان به یک معضل تبدیل شده است. ما شعار انتخاب برتر داده ایم و به همه می گوییم کمک کنید و همه آدم‌های خودشان را معرفی می کنند و نمی‌دانم باید چه کنیم. ما باید کابینه وفاق ملی انتخاب کنیم و کاری کنیم وفاقی که از آن حرف می زدیم و شعار اینکه کشور با یک گروه و جناح اداره نمی شود را محقق کرده و پایبند شویم که نکند یک گروه و دسته و جناح شویم.
پزشکیان اضافه کرد: باید کابینه‌ای شکل دهیم که افراد باتجریه، باعلم و صادق در آن باشند و کابینه ای تشکیل دهیم تا به سمت سیاست‌هایی که رهبری تعیین کرده اند، حرکت کنیم. به همه گفته ایم شاخص ارائه کرده و رزومه افراد را به ما بدهند، هر کسی بخواهد در دولت مسئول شود، یک اصل را با آنها توافق می کنیم که اگر خلاف آن باشد قبول نمی کنیم و آن رضایت مردم است. اگر در اداره‌ای کسی به اسم ما می خواهد خدمت کند، باید مردم را راضی کند. رضایت مردم شاخص مدیریت ما است. رئیس‌جمهور منتخب همچنین بیان کرد: باید کاری کنیم که این مردم از رفتار و گفتار و کردار ما احساس رضایت کنند نه احساس نارضایتی. پزشکیان بیان کرد: امام حسین (ع) گفت مگر نمی‌بیندی به حق عمل نمی کنند و باطل را اجرا می کنند. او گفت من دنبال امر به معروف هستم. او برای حق قیام کرد و شهید شد. اگر تابع هوای نفس بشویم و جناحی عمل کنیم، به ضلالت می افتیم. حق صراط مستقیم است. صراط مستقیم یعنی همه دست به دست هم دهیم.
وی خاطرنشان کرد: شرایط کشور خوب نیست. به شدت تحریم هستیم. مشکل داریم و این مشکلات اول به اختلاف های ما برمی گردد. اگر قرار است با قدرت بمانیم و مشت محکمی به دهن آنها بزنیم باید همه متحد شویم و همه دست به دست هم دهیم و عزت و غرور خود را به دنیا نشان دهیم. اگر با هم شویم می توانیم بایستیم. اگر نخبگان، عالمان و کارشناسان در صحنه باشند و به آنها احترام بگذاریم می توانیم این کشتی را به ساحل نجات برسانیم ولی اگر بخواهیم این ها را حذف کنیم، مشکل پیدا خواهیم کرد. آنها نمی خواهند ما سر پای خود بایستیم و مستقل شویم. ما در کشور باید با هم باشیم و دنبال حق باشیم. حق حقوق فردی، اجتماعی، مذهبی، قومیتی و جنسیتی است. وی خاطرنشان کرد: حق وسیع است ولی وقتی می خواهیم به قومیت و جنسیت برسیم، حق تنگ می شود. باید بتوانیم حق را درست ایفا کنیم. همه دعواها سر این است. نباید تابع نفس و غرور خود شویم. نباید اجازه دهیم سرکشی ما را از حق دور کند. خیلی باید مراقب هوای نفس خود باشیم. من را آنقدر بزرگ نکنید که فکر کنم کسی شده ام. من نماینده شما شده‌ام تا دنبال حق شما بروم. شما به من اعتماد کرده و رای دادید و لطف کردید و من خود را متعهد به حرف هایی که زدم ام می دانم. من وعده عدد و رقمی نداده‌ام بلکه گفته ام پیگیر حقوق شما خواهم شد. دعوا نخواهم کرد. دروغ نمی گویم. دنبال مشکل مردم و محرومان خواهم بود و تا پای جان سر حرف خودم هستم. نباید زور بگوییم بلکه صدا و حامی مظلوم باشیم، این دستور خداست و راه امام علی است.
پزشکیان افزود: نباید حق کسی را ضایع کنیم. وظیفه داریم با ظالم در همه جا دشمنی کنیم چه در دنیا چه در این ممکلت. هر جایی حق مظلوم را نادیده گرفته‌اند، پشتیبان او باشیم. از حق نهراسیم و آن را بپذیریم و به آن عمل کنیم. امام علی (ع) می گوید حق را به من توصیه کنید. ما که در مقابل علی کسی نیستم. من هم ممکن است خطا کنم. در همین ستادهایی که تشکیل دادید، هرجا دیدید راهی را اشتباه کردیم و حقی را نادیده گرفته و بر اساس عدالت عمل نمی‌کنیم حتما به ما گوشزد کنید. این ارتباط را تنگاتنگ می توانیم حفظ کنیم. وی در پایان گفت: با تمام وجود تلاش می کنیم وحدت و انسجام را برقرار کنیم و خدمتگزار مردم باشیم و اگر دست به دست هم دهیم از این بحران‌هایی که برای ما درست کرده‌اند، می توانیم عبور کنیم. به همه مردم، قومیت‌ها، جنسیت‌ها، جوانان و کسانی که به من یا به طرف مقابل رای داده‌اند یا کسانی که رای نداده‌اند می گویم همه باید برای ایران تلاش کنیم و کشورمان را با قدرت و عزت پیش ببریم.

حمایت و همدلی همه‌جانبه شخصیت‌ها با پزشکیان
با نزدیک شدن به موعد تحلیف رئیس‌جمهور منتخب شاهد همدلی و حمایت همه‌جانبه شخصیت‌های مطرح از جناح‌های مختلف هستیم که در نوع خود بسیار قابل توجه است. غلامعلی حدادعادل رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در نشست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی با بیان این‌که «در این انتخابات مشارکت، رقابت، امنیت و سلامت محقق شد»، با تشریح مولفه‌های مثبت شخصیتی رئیس‌جمهور منتخب، گفت: آقای دکتر پزشکیان در فاصله‌ پانزده تیر تا امروز یک چهره‌ مردمی صمیمی به‌دوراز تکبر از خود نشان داد؛ چه از حیث حضور در هیئت‌های عزاداری که دوبار در مراسم عزاداری بیت رهبری شرکت کرد و نیز در حسینیه‌ها و تکیه‌ها و در دسته‌های سینه‌زنی همچون آحاد مردم حاضر شد. اخیرا هم که نمایندگان مجلس با رهبری دیدار داشتند آقای پزشکیان به مثابه یک نماینده به مجلس رفتند و روی صندلی خودشان نشستند و بعد هم همراه با نمایندگان به دیدار رهبری رفتند. این‌ها جهات امیدوارکننده است. نکته مهم این است که در سوابق آقای پزشکیان هیچ نقطه‌ منفی وجود ندارد، چه از نظر خانوادگی، چه از نظر اخلاقی، چه از نظر انقلابی، چه از نظر مالی. او خودش را یک بسیجی می‌داند نه عضو هیچ جریانی. پیام‌هایی که او برای سیدحسن نصرالله و حماس ارسال کرده و پاسخی که به کشورهای مختلف داده، همه مثبت بوده‌اند. حدادعادل در ادامه گفت: آقای پزشکیان میخواهد تاجایی که امکان دارد یک دولت اجماع و وفاق ملی تشکیل بدهند که ما هم از این ایده استقبال می‌کنیم. آقای پزشکیان هم از من و هم از سایر دوستان مثل آقای دکتر محسن رضایی و دیگران درخواست کرد گزینه‌های پیشنهادی خود را معرفی کنیم و دوستان مشورت‌هایی کردند و به ‌هرحال جریان اصول‌گرا هم تا قبل از تنفیذ و تحلیف و رای اعتماد مجلس پیشنهادهای خود را به آقای پزشکیان خواهد داد.
در سطحی دیگر، کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی پس از دیدار با مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب، گفت: خدمت رئیس‌جمهور منتخب، شورای راهبردی روابط خارجی و نقشی که این شورا در تدوین راهبردهای مختلف در زمینه روابط خارجی دارد را معرفی کردم. وی ادامه داد: امیدوارم که هرچه سریع‌تر دولت ایشان استقرار پیدا کند، ماهم در پیشبرد اهداف ایشان در کنارشان هستیم. رئیس‌جمهور منتخب هم گفتند ان‌شاءالله از این مجموعه استفاده خواهند کرد زیرا نگاه پزشکیان، مبتنی بر ارتباط و تقویت با سایر کشورها است. خرازی گفت: وظیفه همه است که در این راه به دولت کمک کنیم تا ان‌شاءالله موفق شوند و بتوانند روابط خارجی فعال همراه با احترام و توام با گفت‌وگوهای سازنده برقرار کند و این مسئله در روابط ایران با کشورهای دیگر و مشکلات منطقه خیلی موثر خواهد بود.
در جبهه اصلاح‌طلبان نیز محمدرضا عارف در دیدار جمعی از اعضای ادوار انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران با اشاره به جایگاه این نهاد آموزشی در کشور اظهار کرد: به نظر می‌رسد نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری شکل‌گیری یک فضای وفاق و همدلی در کشور است و باید شرایط فعلی را حفظ کرد. مردم حوصله کشمکش‌های بیهوده جناحی را نداشته و از مسئولان انتطار حل مشکلات بویژه مسائل معیشتی را دارند. عارف با بیان این‌که «پزشکیان به خوبی توانست در کارزار انتخابات گفتمان اصلاحات را نمایندگی کند»، گفت: همه کسانی که دل در گرو منافع ملی دارند باید به وی بدون هیچگونه سهم‌خواهی کمک کنند و با شناختی که از روش و منش تعاملی ایشان دارم هر آن‌چه که در انتخابات بیان کرده است از روی صداقت، اعتقاد قلبی و نیت پاک ایشان بوده است و مطمئنا برای اجرایی شدن آن‌ها تلاش خواهد کرد.

جهانگیر: تفهیم اتهام به وزیر سابق کشاورزی در پرونده چای دبش

گروه سیاسی: اصغر جهانگیر در نشست خبری دیروز، ادامه تجاوزگری‌های رژیم غاصب صهیونیستی را که نسبت به سرزمین‌های اسلامی از جمله لبنان و یمن و فلسطین و ... تجاوزات آشکاری را داشته است محکوم کرد. وی ادامه داد: با توجه به اینکه در روزهای آتی شاهد تشکیل دولت جدید خواهیم بود، لزوم همکاری همه جانبه همه بخش ها به دولت در حل مشکلات اساسی مردم یکی از راهبردهایی است که هم رییس جمهور منتخب در صحبت هایشان داشته است و هم‌نظام اسلامی برای حمایت از مظلومین در دستور کار داشته است‌.
به گزارش «تجارت»، وی در ادامه گفت: قوه قضاییه به عنوان همکار و همراه در راستای جلوگیری از فساد در کشور با دولت جدید همکاری خواهد کرد. سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره پرونده «دوج کوین» گفت: این پرونده به اتهام ارز دیجیتال در سال ۱۴۰۱ در قزوین تشکیل شد و سه نفر متهم داشت که دو متهم شناسایی و دستگیر شدند و با اخذ تامین مناسب فعلا آزاد هستند. متهم اصلی اگر چه ایرانی است ولی از همان ابتدا در خارج از کشور سکونت داشت. پیگیری ها برای استرداد متهم اصلی به کشور ادامه دارد. وی گفت: پرونده مختومه نشده و ۲۱ فروردین سال جاری منجر به صدور رای شد و متهمان اعتراض کردند و در حال رسیدگی در مرحله تجدید نظر است.
شفاف‌سازی درباره پرونده وزیر سابق
وی در پاسخ به سوالی درباره پرونده وزیر سابق جهاد کشاورزی در رابطه با نهادهای دامی گفت: این پرونده پس از رسیدگی بدوی، منجر به محکومیت وزیر سابق جهاد کشاورزی شد و رای صادره پس از اعتراض در تجدید نظر تایید شد. وی گفت: او درخواست اعمال ماده ۴۷۷ را از ریاست قوه قضاییه داشت که با موافقت ایشان پرونده به معاونت قضایی قوه قضاییه ارسال شد و به دقت مورد بررسی قرار گرفت اما در عین حال درخواست اعمال ماده ۴۷۷ رد شد و پرونده عینا به دادسرای تهران برای اجرای حکم اعاده شد. الان در مرحله اجرای حکم‌ است. سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به اینکه آیا او در چای دبش محکوم شده است؟ گفت: نامبرده در این زمینه محکوم نشده اما احضار و تفهیم اتهام شده و قرار صادر شده و با قرار آزاد است.

آخرین وضعیت پرونده کوروش کمپانی
جهانگیر درباره آخرین وضعیت پرونده کوروش کمپانی گفت: حدود ۷ هزار نفر در این پرونده اعلام شکایت کردند و پرونده در ناحیه ۵ دادسرای تهران در حال رسیدگی است. اموالی از متهم در کیش و امارات شناسایی و توقیف شد و نیز املاکی هم در اصفهان شناسایی و توقیف شد. وی افزود: در اجرای ماده ۲۱۵ قانون مجازات به سازمان اموال تملیکی ابلاغ شده که برای فروش اموال ظرف دو ماه اقدام کند و پس از فروش اموال و اخذ وجوه مطالبات به مالباختگان پرداخت می شود. سخنگوی قوه قضاییه تاکید کرد: پرداخت مطالبات مردم دغدغه ما است و اقدامات بین المللی برای دستگیری متهم انجام‌ می شود. وی گفت: به مردم توصیه می‌کنم مالشان را در اختیار هر کسی قرار ندهند. این موضوع هم‌ از مواردی است که مردم به امید سود بیشتر مال خود را در اختیار متهم قرار دادند و با مشکلات بعدی روبرو شدند.

تلاش قوه قضائیه برای رفع موانع آزادی زندانیان مالی
وی در پاسخ به سوالی درباره آماری از جمعیت زندانیان اعم از محکومین مهریه و سرقت و جرایم مواد مخدر و ... و اینکه چرا تمام زندانیان با استفاده از پابند در بیرون از زندان نیستند؟ گفت: ‌بر اساس آخرین آمار اعلامی از سوی سازمان زندان‌ها تعداد کسانی که به‌عنوان بدهی و مهریه در زندان هستند، ۱۱ هزار و ۸۲۱ نفر هستند که از این تعداد دیه غیرعمد ۱۱۶ نفر، دیه عمد هزار و ۱۹ نفر، رد مال ۷ هزار و ۶۲۹ نفر هستند. وی افزود: همه باید تلاش کنیم زندانیان مالی و بدهکاران در زندان نمانند و اینجا نقش میانجیگری و فعالیت ریش‌سفیدها می‌تواند تأثیر زیادی در بحث کمک به صلح و سازش داشته باشد و باید از این طریق به سازمان زندان‌ها یاری رساند. البته در این باره ستاد دیه و دیگر مجموعه‌ها تلاش می‌کنند. سخنگوی قوه‌ قضاییه ادامه داد: در نظر داشته باشید که بدهکاری، موضوعی شخصی است و تا زمانی که پول پرداخت نشود فرد بدهکار در زندان می‌ماند تااینکه مشخص شود معسر است یا نیست. خواهشی که از بخش‌های مردمی داریم این است که کمک کنند تا زندانیان مالی و جرایم غیرعمد آزاد شوند. جهانگیر افزود: یکی از مصادیق زندانیان بدهکار، زندانیان مهریه است. مهریه حق خانم است اما استیفای مهریه از محل زندان کارساز نیست‌. اگر مرد پول مهریه را دارد آن را باید پرداخت کند اما اگر نداشته باشد نمی‌تواند در زندان آن را بپردازد. گروهی از بدهکاران مهریه در زندان هستند که زنان معتقدند اموال دارند اما به نامشان نیست. از طریق سامانه‌های موجود می‌توان راهکاری برای شناسایی افراد معسر شناسایی کرد تا در زندان نمانند.