گذر زمان به نفع رژیم صهیونیستی و حامیان آن نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: با وجود حمایت‌های همه‌جانبه حامیان از جمله آمریکا، حتی در برابر یک عملیات محدود و مدیریت شده مقاومت نیز توان پیش‌بینی زمان و مکان حمله و قدرت بازدارندگی خود را از دست داده است. ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: جنبش حماس گفته که ما پاسخ منحصربه فرد حزب‌الله علیه چندین اهداف حیاتی و استراتژیک در عمق رژیم صهیونیستی را تمجید و تبریک می‌گوییم، پاسخ قاطع حزب‌الله ثابت کرد که جنایات دشمن بی‌پاسخ نمی‌ماند. وی گفت: جنبش جهاد اسلامی فلسطین ضمن تبریک عملیات حزب‌الله در عمق اراضی اشغالی هم گفته این حملات نشان داد که دشمن اسرائیلی تنها زبان زور می‌فهمد. سخنگوی وزارت امور خارجه در تصریح کرد: رژیم اشغالگر که همواره توسعه سرزمینی را مدنظر داشت، اکنون باید در درون سرزمین‌های اشغالی از خود دفاع کند، اما با وجود حمایت‌های همه‌جانبه حامیان از جمله آمریکا، حتی در برابر یک عملیات محدود و مدیریت شده مقاومت نیز توان پیش‌بینی زمان و مکان حمله و قدرت بازدارندگی خود را از دست داده است. گذر زمان به نفع رژیم صهیونیستی و حامیان آن نیست.

 

تلاش مشترک برای جلوگیری از بروز فساد

رئیس قوه قضاییه گفت: امید داریم در دولت چهاردهم با کمک یکدیگر و همت مضاعف بتوانیم در جلوگیری از شکل‌گیری و شیوع فساد توفیق پیدا کنیم. حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای دیروز دوشنبه (۵ شهریور) طی سخنانی در نشست شورای‌عالی قوه قضاییه، با اشاره به برگزاری مراسم اربعین حسینی، اظهار کرد: فساد یکی از مسائلی است که ساری است و در هر ساحتی، چنانچه جلوی آن گرفته نشود، می‌تواند به بخش‌های دیگر سرایت کند؛ مقام معظم رهبری مکرراً نسبت به مسئله فساد طی سال‌ها و دهه‌های گذشته هشدار داده‌اند؛ دولت‌ها نیز به این موضوع توجهاتی داشته‌اند؛ علی‌ایحال امید داریم در دولت چهاردهم با کمک یکدیگر و همت مضاعف بتوانیم در جلوگیری از شکل‌گیری و شیوع فساد توفیق پیدا کنیم؛ در این مسیر، مأموریت دستگاه قضا و سازمان بازرسی و سایر بخش‌ها و دستگاه‌های ذیربط و به طور ویژه خودِ دولت، بسیار خطیر است. باید توجه داشت که وقتی فسادی ایجاد می‌شود، ممکن است برخورد با آن هزینه‌هایی داشته باشد؛ بنابراین باید تمام توان خود را مصروف کنیم که از شکل‌گیری فساد جلوگیری شود؛ در این رابطه با اقداماتی که سازمان بازرسی و سایر بخش‌های ذیربط انجام داده‌اند، بسترها و گلوگاه‌های فساد شناسایی شده‌اند.

تاکید بر توسعه روابط و همکاری‌های میان ایران و ترکیه
در دیدار سفیر جمهوری اسلامی ایران با معاون رئیس جمهور ترکیه، دو طرف بر توسعه روابط و همکاری‌های میان تهران و آنکارا تاکید کردند. محمدحسن حبیب اله زاده سفیر جمهوری اسلامی ایران در آنکارا با «جودت ییلماز» معاون رئیس جمهور ترکیه دیدار و گفتگو کرد. در دیدار سفیر جمهوری اسلامی ایران با معاون رئیس جمهور ترکیه، توسعه روابط و همکاری دو کشور مورد تاکید قرار گرفت. در این ملاقات معاون رئیس جمهور ترکیه ضمن تبریک به مناسبت انتخاب رئیس جمهور جدید ایران و رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به وزرای کابینه، تاکید کرد که دولت ترکیه آماده همکاری و توسعه روابط با دولت جدید جمهوری اسلامی ایران است. در این دیدار علاوه بر مسایل سیاسی و منطقه ای، آخرین تحولات و همکاری اقتصادی دو کشور را نیز بررسی و طرفین بر گسترش مناسبات تجاری دوجانبه تاکید کردند.

دعوای وزیر تندرو نتانیاهو و رئیس شاباک بر سر توافق آتش‌بس
وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی به نمایندگی از حزب «عوتسما یهودیت» آگهی‌ای را علیه توافق مبادله اسرا با جنبش حماس در روزنامه‌های عبری منتشر و در آن به رئیس شاباک حمله کرد. در آگهی منتشر شده توسط «ایتامار بن گویر» وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی که شامل یک صفحه با تصویر «رونن بار» رئیس شاباک است، آمده است: «رونن بار در هفتم اکتبر شکست خورد و امروز نیز در حال سوق دادن اسرائیل به سمت فاجعه‌ای دیگر است.» طبق گزارش خبرگزاری سما، بن گویر نوشت: ما به یک معامله اشتباه و تحقیرآمیز نه می‌گوییم. این اظهارات پس از آن بیان شد که رونن بار اعلام کرد که موافق امضای توافق تبادل اسرا با جنبش حماس و آتش‌بس در نوار غزه است. وی همچنین در پیامی به «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نسبت به حمایت نیروهای پلیس تحت امر بن گویر با «تروریسم یهودیان» علیه فلسطینی‌ها در کرانه باختری هشدار داده بود. بار در نامه خود افزود: پلیس اسرائیل که تحت مسئولیت بن گویر است از تروریسم یهودیان علیه فلسطینی‌ها در کرانه باختری جلوگیری نمی‌کند.

تاکید سنایی بر کمک به دولت
به عنوان یک ضرورت ملی
معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور درباره دلیل پذیرفتن مسئولیت در دولت، در پیامی نوشت که با توجه به شرایط کشور، کمک همگان به دولت برای دستیابی به موفقیت را یک ضرورت ملی می‌دانم. متن پیام مهدی سنایی در شبکه اجتماعی ایکس به شرح زیر است: هفته گذشته پس از دیدار با آقای ‎دکتر پزشکیان رئیس جمهور محترم و تاکیدات ایشان، با وجود تمایل قلبی برای ماندن در فضای علمی و دانشگاهی مسئولیت معاونت سیاسی را پذیرفتم. علیرغم آگاهی نسبت به دشواری‌هایی که در این مسیر وجود دارد، با توجه به شرایط کشور، کمک همگان به دولت برای دستیابی به موفقیت را یک ضرورت ملی می‌دانم. امیدوارم علاوه بر مساعدت به تحقق اهداف دولت چهاردهم در سیاست داخلی و خارجی به ارتباط میان نخبگان علمی و سیاسی کشور و رئیس جمهور نیز کمک نمایم. از اعتماد و حسن نظر رئیس جمهور و آقای دکتر حاج میرزایی سپاسگزارم.

اعلام آمادگی دستیار
ویژه پوتین برای سفر به تهران
«کاظم جلالی»، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه در دیدار با «ایگور لویتین» دستیار ویژه رئیس‌جمهور روسیه در خصوص ابعاد مختلف همکاری‌های فیمابین به ویژه در حوزه ترانزیت و کریدور رایزنی و گفت‌وگو کرد. لویتین در این دیدار ضمن اشاره به سفر اخیر پوتین به اذربایجان اعلام کرد که موضوع کریدور شمال - جنوب و ساخت راه آهن رشت - آستارا به منظور دستیابی به انتقال پانزده میلیون تن بار از شاخه شرقی این کریدور از محوری ترین موضوعات مطروحه در این سفر بود. دستیار ویژه پوتین آمادگی خود را جهت سفر به تهران و مذاکره با وزرای جدید کابینه ایران اعلام و افزود که پیگیری پروژه های اقتصادی در دستور کار روابط دو کشور، هدف اصلی وی جهت سفر به تهران می باشد. جلالی نیز در این دیدار بر اهتمام جدی مقام معظم رهبری بر توسعه همه جانبه روابط با روسیه، انتخابات ریاست جمهوری و تشکیل کابینه را یکی از عوامل توقف موقت پیگیری پروژه دانست و بر این نکته تاکید داشت که با استقرار دولت جدید ، کارها شتاب بیشتری به خود خواهد گرفت.

تکلیف کرسی «نوری قزلجه»
در هیات رئیسه مجلس؟
انتخابات هیات رئیسه مجلس برای تعیین جایگزین غلامرضا نوری قزلجه عضو پیشین هیات رئیسه و وزیر فعلی جهاد کشاورزی هفته آخر شهریورماه برگزار می‌شود. نمایندگان مجلس شورای اسلامی هفته گذشته بعد از بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت مسعود پزشکیان به تمام اعضای معرفی شده کابینه چهاردهم رای اعتماد دادند؛ یکی از این افراد غلامرضا نوری قزلجه وزیر جهاد کشاورزی است که پیش از این نماینده بستان آباد در مجلس دوازدهم و ناظر هیات رئیسه بود. اکنون با توجه به اینکه نوری دیگر نماینده مجلس و به تبع آن عضو هیات رئیسه مجلس نیست،‌ انتخابات هیات رئیسه برای تعیین جایگزین او به عنوان ناظر در هیات رئیسه بعد از تعطیلات مجلس شورای اسلامی یعنی هفته آخر شهریورماه برگزار می‌شود.

گزارش «تجارت» از اهداف سفر وزیر امور خارجه قطر به ایران

گروه سیاسی: محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر دیروز دوشنبه (5 مرداد) در جریان یک سفر رسمی به ایران سفر کرد. این سفر از دو بُعد بسیار حائز اهمیت بود. نخست این‌که سفر عبدالرحمن آل ثانی در شرایطی صورت می‌گیرد که منطقه با سطحی گسترده از تنش‌های بی‌سابقه مواجه است و تنش‌های محور مقاومت با رژیم اسرائیل به بی‌سابقه‌ترین حد ممکن رسیده است. در سطح دوم، سفر وزیر امور خارجه قطر به تهران، نخستین دیدار رسمی دولت چهاردهم پس از استقرار است. به روایت دیگر، نخستین سفر یک مقام رسمی از کشور ثالث بعد از استقرار دولت چهاردهم به نام وزیر امور خارجه قطر ثبت شد.
به گزارش «تجارت»، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی بعد از ورود به تهران با سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد. در ادامه او با مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور کشورمان نیز دیدار کرد تا مهم‌ترین مسائل منطقه و نیز مناسبات دو جانبه مورد بررسی و گفت‌وگو قرار بگیرد. با این وجود، همچنان مساله مهم برای افکار عمومی و ناظران سیاسی این است که وزیر امور خارجه قطر از سفر به ترهان در یکی از حساس‌ترین برهه‌های تاریخ سیاسی خاورمیانه معاصر چه اهدافی دارد یا حامل چه پیام‌هایی است؟

پیام آمریکا درباره پرونده انتقام ترور اسماعیل هنیه
سفر آل‌ثانی به ایران در شرایط خاص منطقه‌ای صورت می‌گیرد که در درون آن همچنان پرونده تنبیه رژیم صهیونیستی باز است. تلاش‌های آمریکا و اروپا برای عدم انتقام محور مقاومت عملا بی‌نتیجه باقی مانده و روز یک‌شنبه، همزمان با مراسم اربعین نخستین مرحله انتقام حزب‌الله علیه رژیم اسرائیل طی یک حملات موشکی و راکتی گسترده اجرایی شد. در چنین شرایطی، آمریکایی‌ها با تمام توان تلاش دارند از رژیم تل‌آویو حمایت کنند. به گونه‌ای که حتی دیروز دو ناو هواپیمابر آمریکایی در تنگه هرمز نیز مستقر شدند.
اکنون، این احتمال مطرح است که آل ثانی اکنون پیام هایی را از طرف دولت بایدن به ایران منتقل کند. در واقع، جو بایدن در سال ۲۰۲۲ قطر را به عنوان متحد اصلی غیر ناتوی خود تعیین کرد. قطر همچنین به عنوان یک مرکز استراتژیک برای عملیات نظامی ایالات متحده در منطقه خلیج فارس عمل می‌کند و میزبان پایگاه نیروی هوایی العدید است که بزرگترین پایگاه ایالات متحده در منطقه به شمار می رود. لذا بسیار طبیعی است که آل‌ثانی حامل پیام آمریکا برای ممانعت از افزایش تنش‌ها باشد.
این موضوع در شرایطی است که اخیرا «سید عباس عراقچی» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پیام‌هایی در شبکه اجتماعی ایکس، گزارشی از رایزنی‌های ۲ روز اخیر با همتایان خود را ارائه کرد. عراقچی نوشت: دیروز و امروز وزرای خارجه مصر، ترکیه و عربستان برای تبریک تماس گرفتند. حرکت به سمت یک «منطقه قوی و متحد» از طریق گفت‌وگو، همکاری، هم‌افزایی و همدلی با کشورهای منطقه از اولویت‌های سیاست خارجی دولت چهاردهم است. وزیر خارجه ایران در ادامه خبر داد: آنتونیو تاجانی وزیر خارجه ایتالیا امروز برای تبریک تماس گرفت. بحث مفصلی در مورد منطقه داشتیم. به ایشان گفتم واکنش به اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در تهران حتمی است. این واکنش دقیق و حساب‌شده خواهد بود. برخلاف رژیم صهیونیستی ایران به دنبال گسترش تنش نیست اگرچه از آن هراسی ندارد.

آتش‌بس در غزه
یکی دیگر از ابعاد قابل توجه درباره سفر وزیر امور خارجه قطر به ایران می‌تواند در ارتباط با موضوع آتش بس در غزه باشد. سفر محمد بن عبدالرحمن آل ثانی به تهران در شرایطی صورت می‌گیرد که همچنان مذاکرات ویلیام برنز رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و نماینده کاخ سفید در امور خاورمیانه در قاهره با مقام‌های مصر و قطر درباره آتش‌بس و تبادل اسرا پشت درهای بسته ادامه دارد. هر چند هنوز هیچ رسانه ای درباره مسائل مورد توافق یا اختلافات در این مذاکره گزارشی ارایه نداده است اما به نظر می‌رسد توافقاتی میان طرفین حاصل شده است. در همین ارتباط، «بدر عبدالعاطی» وزیر امورخارجه مصر اخیرا تاکید کرده که به توافق برای آتش بس امیدوار هستیم، توافقی که براساس آن جنگ در غزه متوقف و تبادل اسرا میان اسرائیل و حماس انجام شود. وی افزود: در تلاش هستیم تا تلاش های میانجی گرانه برای کاهش سطح تنش در منطقه راه گشا باشد تا مانع از آن شود که این درگیری ها گسترش یابد.
با این تفاسیر به نظر می‌رسد یکی از محورهای رایزنی سکاندار دستگاه دیپلماسی دوحه در ارتباط با آخرین دستاوردهای مذاکره و تلاش برای همراه کردن تهران با آن باشد. به روایتی شفاف‌تر آمریکا و طرف‌های مذاکره کننده در موضوع آتش‌بس در غزه، به خوبی می‌دانند که همراه کردن تهران با خود می‌تواند گامی مهم در مسیر موفقیت صلح در منطقه و پایان درگیری‌ها در غزه باشد. ایران بدون تردید از نفوذی قابل توجه در میان سران حماس برخوردار است و همراهی تهران می‌تواند این گروه جهادی را با آتش‌بس و توافقات به دست آمده همراه کند.

حمله گسترده موشکی و پهپادی روسیه به تاسیسات نظامی اوکراین

گروه سیاسی: روسیه در یک سری حملات گسترده با هشدار حمله هوایی در سراسر خاک اوکراین تاسیسات صنایع دفاعی این کشور را هدف قرار داده است. رسانه های اوکراینی از انفجار در تعدادی از شهرهای سراسر اوکراین از جمله کی‌یف، خارکیف، سومی، پولتاوا، وینیتسا، دنپروپتروفسک و اودسا خبر داده‌اند. بزرگترین شرکت انرژی اوکراین هم خاموشی اضطراری در سراسر اوکراین اعلام کرد.
به گزارش «تجارت»، بامداد دیروز (دوشنبه) ۲۶ اوت، همزمان با حمله موشکی و پهپادی روسیه، صدای انفجارهایی در کی‌یف، پایتخت اوکراین و سایر شهرهای سراسر این کشور شنیده شد. گفته می‌شود آژیرهای حمله هوایی درست قبل از ساعت ۶ صبح در سراسر اوکراین به صدا درآمد. خبرنگاران ایندیپندنت کی‌یف گزارش دادند کمی قبل از ساعت ۸:۳۰ صبح صدای انفجارهایی را در پایتخت شنیدند که چند دقیقه بعد دوباره صدای چندین انفجار دیگر به گوش رسید. صداهای دیگری نیز دقایقی بعد از ساعت ۹:۰۰ صبح، کمی پس از آن شنیده شد که نیروی هوایی اوکراین اعلام کرد میگ-۳۱های روسی که برای پرتاب موشک‌های بالستیک کینژال استفاده می‌شود، در آسمان دیده می‌شود. به گفته مقامات محلی، قطع برق در کی‌یف پس از این انفجارها آغاز شد و در مجموع ۱۲ انفجار در کی‌یف اتفاق افتاده است. اندکی پس از ساعت ۹ صبح، بزرگ‌ترین شرکت خصوصی انرژی اوکراین (DTEK) اعلام کرد که قطعی برق اضطراری در سراسر اوکراین برقرار است. همچنین ایهور ترخوف، شهردار خارکیف گزارش داد که صدای انفجار در این شهر هم شنیده شده است. انفجارهایی نیز در اودسا، وینیتسیا، زاپوریژژیا، کرمنچوک، دنیپرو، خملنیتسکی، کروپیونیتسکی، کریوی ریح گزارش شده است. ایهور پولیشچوک، شهردار لوتسک، واقع در شمال غربی اوکراین گفت در این شهر یک ساختمان آپارتمان آسیب دیده است. او سپس از کشته شدن یک نفر در نتیجه این حملات خبر داد. نیروی هوایی اوکراین در ابتدا از فعالیت ۱۱ هواپیمای بمب‌افکن روسی و همچنین تعداد زیادی پهپاد کامیکازه در حال حرکت به سمت شهرهای سراسر این کشور خبر داد. نیروی هوایی اوکراین بعدتر از شلیک چندین گروه موشک از انواع مختلف خبر داد. بعداً اعلام شد که شش هواپیمای بمب‌افکن دیگر روسیه در آسمان هستند. همچنین خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد یک تأسیسات انرژی در اودسا مورد حمله قرار گرفته است. در شهر استری در منطقه لِووف هم انفجار بزرگی رخ داد که به قطع برق منجر شد. در ایوانو-فرانکوفسک، شهری در غرب اوکراین یک حمله به انباری حاوی تجهیزات نظامی انجام شد و انفجاری نیز در منطقه‌ای دیگر رخ داد که نیروهای اوکراینی دو فروند جنگنده F-۱۶ را در آن پنهان کرده بودند. در شهر وولین، واقع در شمال غرب نیز حمله‌ای به یک مکان نظامی اوکراین انجام گرفت.

پزشکیان: در این دولت کسانی که بدون دلیل موجه بالا رفته‌اند، پایین می‌آیند

گروه سیاسی: مسعود پزشکیان دیروز - دوشنبه - در آیین تکریم و معارفه وزرای سابق و فعلی کشور، ضمن قدردانی از اقدامات و تلاش‌های دکتر احمد وحیدی وزیر سابق کشور در زمینه‌های مختلف به خصوص رعایت امانت و صداقت در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، تصریح کرد: بنده چه در دوران تبلیغات انتخاباتی و چه در معرفی کابینه،‌ در بیان و عمل نشان دادم که به دنبال ایجاد وفاق ملی و تعامل برای بکارگیری همه ظرفیت‌ها در راستای اجرای سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی و قانون برنامه هستم.
به گزارش «تجارت»، رئیس جمهور با تشکر از رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی که کمک کردند دولت وفاق ملی سریع‌تر شکل بگیرد، افزود: در اداره امور استان‌ها، شهرستان‌ها و بخش‌ها که در وزارت کشور مدیریت می‌شود، باید سه اصل غیرقابل انکار در مدیریت را مدنظر قرار دهیم؛ اول مسئولیت، دوم اینکه هر کس در هر جایگاهی مسئول انجام چه کاری است و سوم پاسخگویی. این سه اصل باید در ساختار مدیریت وزارت کشور از وزیر و مجموعه وزارتخانه، استانداران، فرمانداران و بخشداران رعایت و اعمال شود. پزشکیان اظهار کرد: باید برای هر استان نقشه راهی داشته باشیم تا بدانیم قرار است بر اساس ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایش به چه نقطه‌ای برسد که بتوان بعد از مثلا ۱۰ سال به شکل دقیق ارزیابی کرد که چه بخشی از مسیر طی شده و چه بخشی باقی مانده است. اگر ما نقشه روشنی برای استان‌ها و همه کشور داشتیم امروز بعد از ۴۵ سال وضعیت فعلی و انبوه متراکم ناترازی‌ها را شاهد نبودیم.

اجرای سیاسه‌های کلی توسعه در دستور کار باشد
رئیس جمهور با بیان اینکه هر کس که در کشور مسئولیت می‌گیرد باید بداند برای انجام چه کاری مسئولیت گرفته است، گفت: ما بنا نداریم برنامه جدیدی برای اداره کشور ارائه کنیم، کشور سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی ابلاغی و قانون برنامه را دارد که باید تلاش کنیم به بهترین شکل آنها را اجرا کنیم. هر آنچه در کشور انجام می‌دهیم باید در راستای تحقق اهداف سیاست‌های کلی و سند چشم‌انداز و با استفاده از به‌روزترین روش‌ها و ابزارها باشد تا ما را به جایگاه اول منطقه برساند، نه روش‌ها و ابزار قدیمی که ما را از دیگر کشورها عقب نگاه دارد.

دعوی ما اقمه قسط و عدالت است
پزشکیان با اشاره به اینکه یکی از مسئولیت‌های اصلی ما در دولت این است که حق هر کسی را به او بدهیم و اجازه ندهیم حقی از کسی تضییع شود، خاطرنشان کرد: دعوی ما اقامه قسط و عدالت است. باید وظیفه هر فرد مسئولی در دولت وفاق ملی در این زمینه روشن و مشخص شده و اختیارات لازم برای اجرای این مسئولیت‌ها به او اعطا و نسبت به اجرای مسئولیت‌ها پاسخگو باشد. رئیس جمهور وحدت و انسجام را ستون و عمود جامعه عنوان کرد و با بیان اینکه باید به دنبال جلب رضایت اکثریت مردم و نه معدود خواص باشیم، گفت: در این مسیر هر کس که بتواند در چارچوب اهداف دولت عمل کرده و سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی و قانون برنامه را اجرا کند، برای ما ترجیح و اولویت دارد و هرگز به دنبال این نیستیم که صرفا افراد نزدیک به ما مسئولیت‌های مهمی را عهده‌دار شوند؛ در این دولت کسانی که بدون دلیل موجه بالا رفته‌اند پایین می‌آیند و کسانی که به ناحق پایین رفته‌اند، بالا کشیده خواهند شد. هر کس برای این نظام و اجرای چشم‌انداز تلاش کرده با ماست و معیار با ما بودن و نبودن باور و توانایی افراد در اجرای سند چشم‌انداز است.

به زبان و نگاه مشترک نیاز داریم
پزشکیان یکی از مسئولیت‌های اصلی دولت را تبیین دقیق نقطه هدف بر اساس سند چشم‌انداز و چگونگی دست یافتن به آن دانست و افزود: باید به یک زبان و نگاه مشترک در این زمینه برسیم و بعد با هماهنگی، همدلی و هم‌افزایی در مسیر اجرای آن بکوشیم. همه کارگزاران دولت از جمله استانداران و فرمانداران باید بر اساس این اهداف، به دنبال کسب رضایت عمومی مردم باشند، چرا که اگر رضایت عمومی مردم را نداشته باشیم، نمی‌توانیم کارها را به پیش ببریم. رئیس جمهور اظهار داشت: اگر قرار باشد همان مسیری که تا امروز طی شده را ادامه دهیم و فقط تعدادی از مدیران و افراد تغییر کنند، به مقصد سند چشم‌انداز نخواهیم رسید. بنده در یکی از نشست‌های انتخاباتی خود به صراحت گفتم که بنده در ابتدا یک اصولگرا هستم که به اصولی پایبندم، اما باور دارم که برای رسیدن به این اصول ناگزیر باید به اصلاحاتی تن دهیم تا عدالت و حق در جامعه اجرا شود.

همه در یک کشتی نشسته‌ایم
پزشکیان تصریح کرد: شیعه یعنی پیرو و کسی که خود را شیعه علی‌ابن ابی‌طالب می‌داند باید دستورات و توصیه‌های امام علی (ع) را متناسب با اقتضائات امروز، به‌روز کند. اگر این کار را بکنیم و به درستی به توصیه‌های مولای شیعیان عمل کنیم، هیچ قدرتی نمی‌تواند مانع رسیدن ما به اهداف‌مان شود. امیدوارم بر این مبنا باقی بمانیم و بر اساس شایستگی‌ها و تقوا افراد را به کار گرفته و به اهداف‌مان برسیم. رئیس جمهور با تاکید بر اینکه یکی از نشانه‌های حکمرانی صحیح ایجاد ثبات در رویه‌ها و قوانین در کشور است، خاطرنشان کرد: قانونگذاری‌ها باید بر مبانی علمی و کارشناسی استوار باشد تا به سرعت تغییر نکرده و کشور را دچار بی‌ثباتی نکند. پزشکیان همچنین با بیان اینکه بنده به دنبال آن نیستم که بگویم دولت گذشته چه کرده و ما چه می‌خواهیم بکنیم، گفت: همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم و باید به یک زبان و نگاه مشترک بر پایه سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی برسیم و با کنار گذاشتن اختلافات حول محور اهداف مشترک وفاق کنیم. اگر به این شکل به پیش برویم دشمنان را ناامید و در کشور وحدت ایجاد خواهیم کرد، امید به آینده را ارتقا خواهیم داد و اهداف سند چشم‌انداز را عملیاتی و اجرایی خواهیم کرد.