برنامه‌های اقتصادی منفور و محبوب ترامپ و هریس

هر دو نامزد اصلی ریاست‌جمهوری آمریکا، هنگام بحث درباره سیاست‌های اقتصادی‌شان مورد تشویق انبوه هواداران قرار گرفته‌اند اما اگر حضار متشکل از اقتصاددانان بودند، ممکن بود با استقبال سردتری مواجه شوند. به گزارش ایسنا، کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور، نامزد دموکرات‌ها و دونالد ترامپ، رقیب جمهوریخواه او و رئیس‌جمهور سابق، وعده‌هایی در مبارزات انتخاباتی داده‌اند که انتقاد اقتصاددانان را برانگیخته است. آنها همچنین چند وعده هم داده‌اند که نظرات مثبت بیشتری را جلب کرده اند. وب سایت اینوستوپدیا در گزارشی، برخی از ایده‌های پولاریزه تری که آنها مطرح کرده اند را بررسی کرده است: احتمالا ایده ای که در مبارزات انتخاباتی، هدف بیشترین انتقاد قرار گرفته، پیشنهاد ترامپ برای افزایش تعرفه‌ها بر واردات است. رئیس جمهور سابق آمریکا پیشنهاد کرده است که تعرفه‌های ۶۰ درصد یا بیشتر بر واردات از چین و تعرفه‌های ۱۰ درصدی بر کل واردات اعمال شود. نظرسنجی «انجمن ملی اقتصاد کسب و کار» از اقتصاددانان حرفه ای در ماه اوت نشان داد این سیاست‌ها در میان کارشناسان، به شدت منفور بود. هنگامی که از آنها خواسته شد که سه مورد از هشت تغییر احتمالی در سیاست تجاری آمریکا را انتخاب کنند، ، تنها ۲ درصد از این اقتصاددانان، از تعرفه‌های ۶۰ درصدی بر چین و سه درصد از تعرفه گسترده ۱۰ درصدی، حمایت کردند.

 

بخشنامه تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۴ کل کشور ابلاغ شد

بخشنامه تهیه و تنظیم لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور و پیوست‌های هفت‌گانه آن از سوی رئیس جمهوری اسلامی ایران به دستگاه‌های اجرایی دولت ابلاغ شد. به گزارش ایرنا، مسعود پزشکیان رئیس جمهوری بخشنامه تهیه و تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۴ کل کشور را به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرد. بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۴ کشور ۷ پیوست دارد که شامل برنامه زمان‌بندی تهیه و تنظیم لایحه برنامه و بودجه سال ۱۴۰۴ به‌صورت دومرحله‌ای، ضوابط مالی تهیه و تنظیم لایحه برنامه و بودجه سال ۱۴۰۴، دستورالعمل و فرم‌های تهیه و تدوین بودجه دستگاه‌های اجرایی، دستورالعمل بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد و برنامه عملیاتی سالانه، دستورالعمل تهیه و تنظیم بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت، دستورالعمل غربالگری طرح‌ها و پروژه‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و دستورالعمل تنظیم پیوست تسهیلات بانکی و هزینه‌های فرابودجه‌ای است. در قسمتی از مقدمه بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۴ که به امضای «مسعود پزشکیان»، ‌رئیس جمهوری اسلامی ایران، رسیده، آمده است: «برنامه دولت چهاردهم از ابتدا، تحقق اهداف مندرج در سند چشم‌انداز و اجرایی کردن سیاست‌های کلی نظام ابلاغی مقام معظم رهبری به‌ویژه سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و احکام و اصلاحات ساختاری مندرج در قانون برنامه هفتم پیشرفت اعلام شده است.

طلای جهانی پرواز کرد و دلار جا ماند
قیمت جهانی طلا در روز دوشنبه (۲۶ اگوست) افزایش یافت و رشد سود نسبت به جلسه گذشته را افزایش داد زیرا اظهارات جروم پاول، رئیس فدرال رزرو آمریکا، انتظارات از کاهش نرخ بهره در ماه آینده را تقویت کرد. به گزارش ایسنا، هر اونس طلا با ۰.۲ درصد افزایش به ۲۵۱۶ دلار و ۹ سنت رسید. قیمت طلای آمریکا با ۰.۲ درصد افزایش به ۲۵۵۱ دلار و ۳۰ سنت رسید. دلار آمریکا نزدیک به پایین‌ترین سطح خود در حدود ۸ ماه گذشته بود و طلا را برای سایر دارندگان ارز ارزان‌تر کرد، در حالی که بازدهی ۱۰ ساله نیز کاهش یافت. روز جمعه، پاول از کاهش سیاست‌ها حمایت کرد و گفت زمان آن فرا رسیده است که فدرال رزرو در بحبوحه خطرات فزاینده بازار کار، نرخ بهره را کاهش دهد، حتی در شرایطی که تورم به هدف دو درصدی بانک مرکزی آمریکا رسیده است. بر اساس ابزار CME FedWatch، معامله‌گران با احتمال ۶۴ درصد کاهش ۲۵ واحدی و حدود ۳۶ درصد احتمال کاهش بیشتر ۵۰ واحدی در کاهش قیمت فدرال رزرو برای ماه آینده قیمت‌گذاری کرده‌اند. اس‌پی‌دی‌آرگلدتراست، بزرگترین صندوق سرمایه گذاری تحت پشتوانه طلا در جهان، اعلام کرد که دارایی‌های آن در روز جمعه ۰.۲۰ درصد کاهش یافت و به ۸۵۶.۱۲ تن رسید. افزایش قیمت طلا در هفته گذشته جذابیت شمش را در مراکز اصلی آسیایی فروکش کرد و دلالان تخفیف‌های بیشتری را به خریداران ارائه کردند. نرخ بهره پایین باعث افزایش جذابیت شمش‌های بدون بازده می‌شود. رویترز گزارش کرد که در بازار سایر فلزات ارزشمند، نقره با ۰.۳ درصد افزایش به ۲۹.۹۰ دلار در هر اونس رسید، پلاتین ثابت در ۹۶۲.۶۵ دلار بود و پالادیوم ۰.۳ درصد کاهش یافت و به ۹۵۹.۴۳ دلار رسید.

کدام ماینرها بیشترین
استخراج بیت‌کوین را دارند؟
داده‌ها نشان می‌دهند که اکنون ۲ شرکت بزرگ ماینینگ، ۵۶.۷ درصد از شبکه بیت‌کوین را در اختیار دارند. به گزارش ایسنا، طی سه روز گذشته، فاندری یو اس آ (Foundry USA) و انت پول (Antpool) بر صنعت استخراج بیت‌کوین تسلط یافتند و مجموعا ۵۶.۷ درصد از کل هش ریت شبکه را کنترل کردند. این تمرکز قدرت، نشان‌دهنده پیشرفت قابل توجهی است، زیرا ۲ شرکت بیش از نیمی از بلوک‌های استخراج‌شده در این دوره را تصرف کردند. فاندری یو اس آ رشد سریعی ثبت کرده و شاهد افزایش هش ریت تقریبا ۷۵ اگزاهش در ثانیه (EH/s) از ابتدای سال ۲۰۲۴ بوده است. فاندری یو اس آ، متعلق به دیجیتال کارنسی گروپ، بزرگترین شرکت دارایی دیجیتال جهان است و داده‌های بایگانی‌ شده تا ۲۴ آگوست ۲۰۲۴ نشان می‌دهد که هم فاندری یو اس آ و هم انت پول از افزایش اخیر کارمزد تراکنش‌ها سود برده‌اند و بلوک‌ها با کارمزدهای غیرمعمول بالا باعث افزایش سودآوری آنها شده است.

«تجارت» بررسی کرد

گروه اقتصاد کلان:‌ به طور کلی آنچه صاحب نظران اقتصادی بر آن توافق دارند این است که لازمه رشد و جهش تولید، تغییر قوانین یا نوسازی قوانین در راستای بهبود فضای کسب و کار است. به گزارش تجارت، فضای کسب وکار در اقتصاد ایران طی سال های اخیر تحت تاثیر مجموعه عواملی از زوایای مختلف اقتصاد کلان، فضای سیاستگذاری عمومی و محیط حقوقی با چالش ها و آسیب های متعددی مواجه شده است. در چنین شرایطی ویژگی پیش بینی پذیر بودن و شفافیت از محیط کسب وکار سلب شده و توان برنامه ریزی از کسب وکارها گرفته می شود. همان گونه که کم بودن قوانین و نبود آن موجب ایجاد رفتارهای خارج از قاعده و پرهزینه ای می شود که امور جامعه را مختل می کند، چگونه فراوانی ، بی ثباتی و پراکندگی قوانین بر اتخاذ تصمیمات بهینه افراد و فعالان اقتصادی اثرات منفی می گذارد. بنابراین توجه به این نکته حائز اهمیت است که فرآیند قانون گذاری زمانی در نقطه بهینه خود قرار دارد که خالص منافع در حداکثر میزان قابل قبول آن باشد. کارشناسان معتقدند، پایداری و ثبات قوانین ، تقویت کننده پیش بینی پذیر بودن فضای کسب وکار است و تا حدودی می تواند نوسانات اقتصاد کلان و شرایط نااطمینانی در اقتصاد ایران را پوشش دهد. بنابراین پایداری یک ویژگی مهم قوانین است که می تواند تضمین کننده ثبات و امنیت اقتصادی از زاویه نگاه کسب وکار باشد. اما قانون گذاری بیش از حد در قالب تصویب مکرر قوانین جدید و اصلاح پی درپی قوانین موجود، یکی از رویه های جاری قانون گذاری در ایران است که سبب مخدوش شدن ویژگی ثبات قوانین شده است . به رغم اینکه در بند 10 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی مصوب سال 1392 «ایجاد ثبات رویه ها و مقررات حوزه صادرات با هدف گسترش پایدار سهم ایران در بازارهای هدف» به عنوان یکی از مکانیزم های حمایت از صادرات ذکر شده، اما عمده ترین بی ثباتی قوانین و مقررات در کشور مربوط به قوانین و مقررات گمرکی ، ارزی و تجارت خارجی است که بیشترین لطمه را به تولید و صادرات کشور وارد کرده است . در این راستا یکی از خلاهای موجود در نظام قانون گذاری در ایران، عدم اجرای فرآیند ارزیابی تاثیرات پسینی و پیشینی هر قانون است، در حالی که این اقدام معمول برای ارتقای کیفیت قانون در بسیاری از کشورها عملیاتی شده است . نبود چنین فرآیندی در نظام قانون گذاری و مقررات گذاری کشور موجب شده است تا سیاستگذار شناخت دقیقی از پیامدهای سیاست های اتخاذشده، به ویژه در بخش خصوصی نداشته باشد و مقرره های متعدد فارغ از اثرات مخرب احتمالی وضع شوند. شناسایی مقررات با قابلیت حذف و تقلیل از طریق جمع سپاری و همچنین هدف گذاری دولت برای کاهش بار نظارتی از طریق حذف قوانینی که در دستیابی به اهداف خود موثر نبوده اند، از جمله رویکردهای کشورها در باب کاهش بار مقررات دولتی بوده است که برای سیاستگذاری جاری و آینده دولت ها می تواند مفید واقع شود. در واقع در ایران شاهد هستیم که نگاه سیاستگذار به مساله قانون گذاری به عنوان راه اصلی و اولیه برای حل چالش هاست و با پدیده قانون گذاری به مثابه اولین راه حل در دسترس و فوری برای حل معضلات مواجه هستیم . در این رویکرد به جای محدود شدن دامنه فعالیت دولت ، روز به روز مداخله و نقش دولت در حوزه کسب وکار توسعه پیدا کرده و از طریق بسط مسوولیت های اداری دولت ، پدیده دولت اداری ظهور یافته است . نتیجه این رویکرد این است که پس از یک افق زمانی با انبوهی از قوانین اداری مواجه شده ایم که به موانع بزرگی در شروع کسب وکار و در مراحل بعدی فعالیت اقتصادی مبدل شده اند؛ قوانینی که روزی با اهداف عالیه ای همچون چابک سازی و ساماندهی تعارضات در فضای کسب وکار طراحی و تصویب شده اند.

پیشنهادات بخش خصوصی برای سامان دهی قوانین
در نشست شورای راهبری بهبود محیط کسب‌وکار اتاق ایران، با اشاره به اینکه اجرا نشدن قوانین، اولین مشکل فعالان اقتصادی است، تاکید شد: مقررات و آیین‌نامه‌ها بسیار بیشتر از قوانین، مخل کسب‌وکار هستند و باید بر رفع این موارد تمرکز شود. تازه‌ترین نشست شورای راهبری بهبود محیط کسب‌وکار به موضوع قوانین و مقررات مخل کسب‌وکار، اختصاص داشت. احمد مرکز مالمیر، نماینده مرکز پژوهش‌های مجلس در این شورا، با ارائه گزارشی از دیدگاه‌های بخش خصوصی در حوزه قوانین و مقررات مخل کسب‌وکار، گفت: سه موضوع پرتکرار در جلسات کمیته‌های بهبود کسب‌وکار و کارگروه‌های شورای گفت‌وگو، موضوعات ارزی، بیمه و تأمین اجتماعی و پیمانکاری بوده است. او ادامه داد: اولین درخواست بخش خصوصی و تشکل‌ها در کمیته‌های بهبود کسب‌وکار و شورای گفت‌وگو، درخواست اجرای قانون از جمله ماده 25 قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار بوده است.
مرکزمالمیر با بیان اینکه عمده قوانین حمایتی کسب‌وکار اجرا نمی‌شوند، ادامه داد: دومین خواسته بخش خصوصی و تشکل‌ها در این کمیته‌ها مربوط به «مشمول یک حکم قانونی شدن» بوده است؛ از جمله شمولیت در معافیت‌های ماده 132 مالیاتی و یا قانون رفع تعهد ارزی. او با تأکید بر اینکه قانون رفع تعهد ارزی صادرات، جزو قوانین مخل کسب‌وکار محسوب می‌شود، ابراز امیدواری کرد: با اجرای مواد 24 و 30 قانون بهبود، تا حدی این موضوع مدیریت شود. مرکزمالمیر با بیان اینکه مشکلات مربوط به بیمه و تأمین اجتماعی و مالیات نه فقط در ایران بلکه در همه دنیا، بار مقرراتی مهم برای کسب‌وکارها محسوب می‌شوند، گفت: مشکلات نظام پیمانکاری هم بیشتر به اجرای قوانین و مقرراتی برمی‌گردد که بر عهده سازمان برنامه‌وبودجه است. مهم‌ترین نکته در این بخش، پایین بودن شاخص‌های تعدیل است که متناسب با تورم بالای کشور نبوده است.

عدم تعادل دولت در اجرای قوانین و مقررات
محمد اسکندری، مدیر دبیرخانه شورای گفت‌وگو هم در این نشست، گفت: موضوع این است که با نوعی عدم تعادل در اجرای قوانین از سوی دولت مواجه هستیم. هر آنچه در قوانین بر دولت تکلیف شده تا فضای کسب‌وکار را تسهیل کند از جمله معافیت ماده 132 قانون مالیات، از سوی دولت اجرا نمی‌شود اما در بخش‌های مربوط به بیمه و مالیات، قوانین و مقررات به سخت‌گیرانه‌ترین حالت اجرا می‌شوند. در ادامه امیر سیاح، رئیس مرکز پایش و بهبود فضای کسب‌وکار وزارت اقتصاد، با ارائه گزارش عملکردی از پروژه شناسایی و لغو مجوزهای زائد و ساماندهی صدور مجوزهای کسب‌وکار در «درگاه ملی مجوزهای کشور» (mojavez.ir)، گفت: یک مشکل اساسی اقتصاد ایران، ناآگاهی فعالان اقتصادی از حق و تکلیف خودشان است. آن‌ها باید از حق و تکلیف خودشان مطلع بوده و اجرای این حقوق و تکالیف، واجد ضمانت اجرا باشد. سیاح با بیان اینکه اتاق ایران می تواند در پروژه پاک‌سازی قوانین و مقررات مخل کسب‌وکار به دولت کمک کند، ادامه داد: در مرحله اول پروژه پاک‌سازی قوانین و مقررات مخل مشخص شد که 1822 مجوز با 33 هزار شرط برای شروع کسب‌وکارها وجود دارد و با بررسی و آنالیز این مجوزها، سه درصد از آن‌ها ناهنجار تشخیص داده شده و هزار و 142 شرط اضافه نیز حذف شد. او افزود: در گام بعدی پاک‌سازی نیز، 12 موضوع متعارف از جمله معدن، مالیات، تأمین اجتماعی، آموزش عالی، پیمانکاران دولتی و بورس را مشخص کردیم تا همه قوانین و مقررات این بخش‌ها را احصا و آنالیز و موارد مخل را مشخص کنیم.
حمیدرضا فولادگر، رئیس شورای راهبری بهبود محیط کسب‌وکار نیز تأکید کرد: باید درک مشترک بین دولت و بخش خصوصی ایجاد شود و راه‌کارهای متضاد با هم را دنبال نکنیم. او با بیان اینکه بار مالی ماده 25 قانون بهبود، باید در بودجه‌های سنواتی دیده شود و حاکمیت بپذیرد که پرداخت خسارت قطع برق و گاز واحدهای تولیدی، حق فعال اقتصادی است، گفت: تأمین اجتماعی انحصاری است و چون رقابتی نیست در مواردی به عنوان نهاد غیردولتی و در مواردی به عنوان نهاد حاکمیتی ایفای نقش می‌کند. این موضوع باید ساماندهی شود.

«تجارت» از آخرین وضعیت شاخص های بازار سهام گزارش می دهد

گروه اقتصاد کلان: دیروز خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای چهارمین روز معاملاتی متوالی منفی شد و 204 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد. شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با افزایش هزار و 717 واحدی در رقم 643 هزار و 587 واحدی ایستاد. شاخص کل فرابورس 40 واحد رشد کرد به رقم 20 هزار و 907 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با افزایش 239 واحد به سطح 110 هزار و 793 واحد رسید.

خروج پول حقیقی از بورس تهران
به گزارش تجارت، روز دوشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای چهارمین روز معاملاتی متوالی منفی شد و 204 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد. دیروز نماد وبملت بیشترین خروج پول حقیقی را داشت که ارزش آن 24 میلیارد تومان بود. پس از بانک ملت، نمادهای فولاد، خساپا، خزامیا و خودرو بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای فزر، شتران، تاپیکو، ونوین و تایرا تعلق داشت.

نمادهای اثرگذار بر شاخص کل
دیروزنمادهای فملی، فولاد و تاپیکو نمادهای سبزپوش بورس بودند که بیشترین اثر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. در سوی دیگر نمادهای اخابر، فولاژ و شاراک نمادهای قرمزپوشی بودند که بیشترین اثر منفی را بر شاخص داشتند. در فرابورس نیز نمادهای فزر، حسینا و آریا بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص کل داشتند و نمادهای فجهان، ددانا و فرابورس بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص داشتند. در بین نمادهای پرتراکنش بورس امروز نماد ذوب بیشترین تراکنش را داشت و فولاد و شستا در رتبه‌های بعدی بیشترین تراکنش قرار گرفتند. در فرابورس نیز خنور، فزر و حسینا بیشترین تراکنش را داشتند.

جدول ارزش معاملات‌
دیروزارزش معاملات خرد سهام با رشد اندک یک درصدی نسبت به روز شنبه به رقم 2 هزار و 62 میلیارد تومان افزایش یافت. در معاملات دیروز نماد میدکو بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 156 میلیارد تومان بود. پس از میدکو، وامید بیشترین ارزش معاملات را داشت و فولاد رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد وبملت و فزر در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند. حجم معاملات نیز سهام ذوب با تعداد 783 میلیون و 394 هزار و 314 سهم در صدر قرار گرفته است. شستا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به میدکو تعلق داشت. دو نماد وبملت و فولاد نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

صف‌های خرید و فروش بورس
در معاملات دوشنبه، 145 نماد صف خرید داشتند و 202 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 46 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 419 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 2 درصدی به رقم 435 میلیارد تومان رسید.

تحلیل بازار در روز دوشنبه
بازار سهام پس از تعطیلی یک روزه توانست دوباره مسیر صعودی خود را در پیش بگیرد و شاخص‌های بورسی را مثبت کند؛ به نحوی که در بورس دیروز علاوه بر سهم‌های بزرگ، سهام شرکت‌های کوچک نیز افزایش قیمت داشتند و نقشه بورس را سبز کردند. معاملات دیروز سهام در جهت کندل معاملاتی روز گذشته بسته شد و در پایان بورس دیروز، شاخص کل با رشد 10 هزار و 987 واحدی که معادل 0.54 درصد این شاخص است روبه‌رو شد. بر این اساس شاخص کل در پایان معاملات دیروز در سطح دو میلیون و 63 هزار واحدی ایستاد. در طرف دیگر، قیمت معاملات سهم‌های کوچک بازار سهام نیز افزایش داشته است؛ به طوری که شاخص هم‌وزن بازار در پایان بورس دیروز هزار و 717 واحد که معادل 0.27 درصد این شاخص است، افزایش ارتفاع داد و به سطح 643 هزار واحد رسید. گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران در روز گذشته، حجم معاملات را 6.4 میلیارد برگه سهم و ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را دو هزار و 804 میلیارد تومان نشان می‌دهد.

ورود و خروج پول حقیقی
تراز پول حقیقی در سهام، برخلاف روز معاملاتی گذشته، دیروز منفی بود. به طوری که در پایان بورس دیروز حدود 313 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شده است. موضوع دیگری که باید به آن اشاره کرد، اینکه تا لحظه تنظیم این گزارش حدود 58 میلیارد تومان پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت خارج شده است. اما با آزاد شدن پول حساب های وکالتی با توجه به عدم تغییر جدی در شرایط اقتصادی و سیاسی در این چند روز می توان گفت پول ها به همان جایی که از آنجا آمده اند بر می گردند. دومین روز معاملاتی هفته را در حالی سپری کردیم که اگرچه در ابتدا نمادهای سبزپوش برتری داشتند اما در مقابل فشار فروش نیز محسوس تر از روز شنبه بود و شاخص کل تحت تأثیر مثبت نمادهای فملی، فولاد، شستا و نوری قرار گرفت. بازار دیروز که در ادامه با فشار فروش بیشتری مواجه شد، با برابری تعداد نمادهای سبزپوش و سرخپوش به پایان رسید، بازاری که در نهایت آن شاخص کل ۱۱ هزار واحد رشد کرد و در ارتفاع دو میلیون و ۶۳ هزار واحد متوقف شد، همچنین دیروز ارزش معاملات خرد به ۲.۶ همت رسید و حقیقی ها ۲۷۰ میلیارد تومان پول خارج کردند. لازم به ذکر است دوشنبه پول بلوکه شده برای ثبت نام محصولات ایران خودرو آزاد شد، سوالی مهم این است که این پول به کدام بازار حرکت می کند، برای پاسخ به این سوال باید ببینیم این پول از کجا به حساب های وکالتی منتقل شده است و آیا بلافاصله به همان مبدا بر می گردد. در زمان واریز پول به حساب های وکالتی که حدود دو هفته پیش اتفاق افتاد، اکثر بازارها تحت تأثیر قرار گرفتند، طلا و ارز و حتی تتر کاهشی شد، از صندوق های درآمد ثابت و صندوق های طلا پول خارج شد ولی عمده پول از حساب های بانکی کوتاه مدت (پول) و بلندمدت به حساب های وکالتی سرازیر شدند. در واقع مبدا اصلی این پول ها همان حساب های بانکی بود، همین باعث شد در بازار بین بانکی شاهد تلاطم باشیم و کمی نرخ سود بین بانکی افزایش پیدا کند. حالا در روز دوشنبه با آزاد شدن پول حساب های وکالتی با توجه به عدم تغییر جدی در شرایط اقتصادی و سیاسی در این چند روز می توان گفت پول ها به همان جایی که از آنجا آمده اند بر می گردند البته شاید بانک های مختلف بتوانند با طرح های جذاب پول آمده را پیش خودشان نگه دارند در هر صورت بعید است تقاضای جدی از این پول وارد بازار ارز، طلا، رمزارز و سهام شود شاید ورودی درآمد ثابت بیشتر از خروجی اش در دو هفته پیش باشد.

یادداشت

احمد دستمالچیان
سفیر پیشین ایران در لبنان

اگرچه ایالات متحده در حال حمایت از تل‌آویو است اما یک گسست جدی میان منافع آمریکا و اسرائیل به وجود آمده است. کاملاً واضح است که با توجه به اقدامات اسرائیل طی ماه‌های گذشته، حزب‌الله لبنان بر این عقیده بود که به رژیم صهیونیستی پاسخ دهد که اقدام روز گذشته این جریان را باید در راستای پاسخ به حملات اخیر ارتش اسرائیل به جنوب لبنان دانست. واقعیت این است که رژیم صهیونیستی در یک گرداب عمیق اسیر شده و در این میان هم باید توجه شود که اسرائیل با گذشت چندین ماه از هفتم اکتبر با مشکلات زیادی روبه‌رو شده است که حل و فصل آن به آسانی میسر نخواهد شد. بخشی از این مشکلات به مسائل داخلی و بخشی دیگر به موضوعات خارجی مربوط می‌شود و این در حالیست که ایالات متحده هم به نوعی در حال حمایت از تل‌آویو است اما یک گسست جدی میان منافع آمریکا و اسرائیل به وجود آمده است. در این میان باید توجه شود که اسرائیل به دنبال منافع خود بوده و تنها راه فرار نتانیاهو از بحران فعلی این است که عمق و گستره بحران کنونی را افزایش دهد. این در حالیست که ارتش رژیم صهیونیستی هم با مشکلات زیادی روبه‌رو شده و در درون ساختار سیاسی و نظامی اسرائیل اختلافات متعددی قابل رویت است و بر همین اساس ارتش اسرائیل هم توان ادامه این روند را ندارد.
اسرائیل در حوزه اقتصادی با ضربات متعددی روبه‌رو است و این روند به جایی رسیده که ارزش شِکِل هم با افت زیادی روبه‌رو شده است. از منظر امنیتی هم باید توجه شود که اوضاع و احوال در داخل اراضی اشغالی چندان عادی نیست و دامنه ناامنی بیشتر شده است. با این اتفاقات بدون شک اوضاع و احوال فعلی بحران موجود در اسرائیل بیشتر و عمیق‌تر از گذشته خواهد شد. این در حالیست که اسرائیل مدعی شده که پاسخ حملات حزب‌الله لبنان را خواهد داد ولی بحث اینجاست که نتانیاهو به دنبال گسترش جنگ خواهد بود. آنچه در این میان باید مورد توجه قرار بگیرد این است که اصولاً نتانیاهو به دنبال گسترش جنگ است؛ چراکه اولاً اتمام جنگ در غزه باعث پایان حیات وی در تل‌آویو خواهد شد و دوماً اینکه اگر این اتفاق رخ دهد بدون شک ضعف اسرائیل دوچندان خواهد شد. واقعیت این است که ادامه جنگ می‌تواند ضربه‌های نظامی، اقتصادی و حتی اجتماعی بیشتری را به تل‌آویو بزند و بر همین اساس باید گفت که اسرائیل با یک دوگانه جنگ و صلح روبه‌رو است که در نهایت این روند به نوعی تعیین حیات و ممات اسرائیل را طرح می‌کند. از منظر دیگر هم باید توجه شود که آمریکا و به خصوص اتحادیه اروپا برخلاف تلاش نتانیاهو، به دنبال گسترده شدن درگیری در منطقه با اهرم اسرائیل نیستند و می‌خواهند که این روند گسترش پیدا نکند اما در مقابل نتانیاهو مایل به ادامه جنگ است و حتی بحث گسترده کردن جنگ غزه به ابعاد منطقه‌ای را دنبال می‌کند که نشان از عمیق‌تر شدن بحران دارد.