حمله به کورسک بی‌پاسخ نخواهد ماند

پسخنگوی کرملین دیروز (دوشنبه) گفت که روسیه به تهاجم اوکراین به کورسک پاسخ خواهد داد و موضوع مذاکرات آتش‌بس دیگر اهمیت خود را ازدست داده‌است. دیمیتری پسکوف با اشاره به حمله کی یف به کورسک به خبرنگاران گفت، چنین اقدامات خصمانه ای بدون پاسخ مناسب نخواهند ماند و ما قطعا به آن پاسخ خواهیم داد. سخنگوی کرملین، گزارش رسانه ها درباره مذاکرات آتش بس بین مسکو و کی یف را رد کرد و گفت: مذاکراتی در کار نیست. گزارش های زیادی درباره تماس های مختلف بین دو طرف در رسانه ها منتشر شده است اما همه آنها درست نیستند. وی توضیح داد که موضوع مذاکرات در حال حاضر تا حدی اهمیت خود را از دست داده است. هزاران سرباز اوکراینی در ۶ اوت (۱۶ مرداد) در حمله ای غافلگیرانه به مرز روسیه یورش بردند. ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه گفت که هدف از این حمله، تقویت موضع کی یف در مذاکرات احتمالی و کاهش روند پیشروی های نیروهای روسی است. پوتین همچنین گفت که نیروهایش «پاسخ ارزشمندی» به حمله به کورسک خواهند داد، هر چند که هنوز ماهیت این پاسخ علنی نشده است.

 

ابراز امیدواری آمریکا برای از کنترل خارج نشدن تنش اسرائیل و حزب‌الله

مشاور امنیت ملی آمریکا تاکید کرد که در رابطه با وضعیت فعلی با حزب‌الله «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا در ارتباط دائمی با رژیم صهیونیستی است. «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی آمریکا افزود امیدوار است که «وضعیت با حزب‌الله از کنترل خارج نشود و به سمت تشدید تنش نرود». وی با ادعای اینکه آمریکا نگران تشدید درگیری‌ها در خاورمیانه است و نمی‌خواهد دامنه آن گسترش پیدا کند، ادامه داد: ما به تلاش در قاهره برای دستیابی به توافق آتش‌بس در غزه ادامه می‌دهیم. این اظهارات پس از آن مطرح شد که حزب‌الله در بامداد روز یکشنبه حمله گسترده‌ای را با پهپاد و موشک به اهدافی در عمق اراضی اشغالی انجام داد. سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله گفت که این حزب بامداد روز یکشنبه پایگاه «گلیلوت» اطلاعات نظامی اسرائیل موسوم به «لشکر امان» و دیگر مقرها را در پاسخ به ترور فؤاد شکر، فرمانده برجسته حزب‌الله در ضاحیه جنوبی بیروت، هدف قرار داد. این اظهارات در شرایطی است که منطقه به شدت رد آستانه وقوع یک درگیری بزرگ و ناخواسته قرار دارد.

کمک ۲۶ میلیارد دلاری لهستان به اوکراین
لهستان تقریبا ۲۶ میلیارد دلار کمک‌های نظامی و بشردوستانه از جمله حدود ۴۰۰ تانک و دیگر تجهیزات را به اوکراین اختصاص داد. «آندژی دودا» رئیس‌جمهور لهستان اعلام کرد: «لهستان تقریبا ۱۰۰ میلیارد زلوتی (۲۶ میلیارد دلار) معادل ۳.۳ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را برای کمک‌هالی بشردوستانه و هم‌چنین تجهیزات و تسلیحات مرگبار و غیرمرگبار به اوکراین اختصاص داده است.» رئیس‌جمهور لهستان در گفت‌وگو با کانال یوتیوبی «زیرو» بیان کرد: «ما واقعا تجهیزات زیادی را در راستای توانایی‌های خود به اوکراین اختصاص دادیم. بخش عمده کمک‌های نظامی و بشردوستانه به اوکراین حدود ۳.۳ درصد از تولید ناخالص داخلی ما است. ارزش آن حدود ۱۰۰ میلیارد زلوتی بوده که ۱۲ میلیارد آن کمک نظامی می‌باشد.»

افزایش شمار شهدای جنگ علیه
غزه به ۴۰ هزار و ۴۳۵ نفر
وزارت بهداشت غزه از افزایش شمار شهدای جنگ علیه غزه به ۴۰ هزار و ۴۳۵ تن خبر داد. وزارت بهداشت غزه در بیانیه‌ای آمار جدید شهدا و مجروحان بمباران رژیم صهیونیستی را اعلام کرد. در این بیانیه آمده است که شمار قربانیان جنگ علیه غزه در ۳۲۵ روز گذشته به ۴۰ هزار و ۴۳۵ شهید و ۹۳ هزار و ۵۳۴ مجروح رسیده است. در این بیانیه با ارائه آمار روزانه اعلام شد که رژیم صهیونیستی طی ۲۴ ساعت گذشته مرتکب دو جنایت قتل عام علیه خانواده‌ها شد که ۳۳ شهید و ۶۶ مجروح بر جای گذاشت. طبق این بیانیه، تعدادی از قربانیان هنوز زیر آوار ‌یا در جاده‌ها هستند و آمبولانس‌ها و خدمه دفاع مدنی امکان دسترسی به آنها را ندارند.

ژاپن مدعی نقض حریم هوایی
خود توسط هواپیمای چینی شد
ژاپن مدعی شد که برای نخستین بار حریم هوایی این کشور توسط یک فروند هواپیمای شناسایی چینی نقض شده است. وزارت دفاع ژاپن امروز دوشنبه عنوان کرد که جنگنده‌هایش برای دور کردن یک هواپیمای شناسایی چینی که حریم هوایی آن را نقض کردند، از زمین برخاستند. این وزارتخانه افزود که این اولین بار است که یک هواپیمای نظامی
چینی حریم هوایی ژاپن را نقض می‌کند. توکیو افزود: که دولت اعتراض شدید خود را از طریق کانال‌های دیپلماتیک به پکن ابلاغ کرده است.

روابط روسیه و فرانسه بحرانی شد

گروه جهان: بامداد یکشنبه (4 مرداد) پاول دوروف موسس و مدیرعامل پیام‌رسان تلگرام در فرودگاه «بورژه» در خارج از پاریس پایتخت فرانسه بازداشت شد. اگر چه در ابتدا چنین به نظر میب‌رسید این بازداشت علل اجتماعی دارد اما اکنون ابعاد سیاسی و دیپلماتیک به شدت بر آن غالب شده سات.
به گزارش «تجارت»، شواهد و قراین از این موضوع گزارش می‌دهند که دوروف ممکن است به جرائم متعددی از جمله تروریسم، قاچاق مواد مخدر، کلاهبرداری، پولشویی و پورنوگرافی کودکان متهم شود. پاول والریوویچ دوروف در سال ۱۹۸۴ در شهر سنت پترزبورگ روسیه به دنیا آمد و به همراه برادرش نیکولای سرویس شبکه اجتماعی VK و پیام‌رسان تلگرام را تاسیس کرد. مقر اصلی VK در سنت پترزبورگ است و در بین مردم روسیه، اوکراین، قزاقستان، مولداوی، بلاروس محبوب بالایی دارد. تلگرام در سال ۲۰۱۳ تاسیس شد و در حال حاضر مقر آن در دوبی قرار دارد. این شبکه اجتماعی ۹۵۰ میلیون کاربر فعال دارد و انتظار می‌رود سال آینده کاربران فعال آن به یک میلیارد برسد. این پیام‌رسان در روسیه، اوکراین و دیگر کشورهای منفک شده از شوروی جزو محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی است. دوروف در سال ۲۰۱۴ پس از آنکه درخواست دولت روسیه برای تعطیلی گروه‌های مربوط به اپوزیسیون روی شبکه اجتماعی VK را نپذیرفت، این کشور را ترک کرد و محل اقامت فعلی وی امارات متحده عربی است. دوروف همچنین تابعیت مضاعف فرانسه و امارات را دارد. نشریه فوربس تخمین زده است که ارزش دارایی‌ها دوروف به ۱۵.۵ میلیارد دلار می رسد.

خشم روس‌ها از بازداشت دوروف
بازداشت مدیر عامل تلگرام فراتر به طور جدی با واکنش دولت روسیه همراه شد. در این میان، «دیمیتری مدودف» رئیس‌جمهور سابق روسیه و معاون شورای امنیت این کشور به بازداشت دوروف واکنش نشان داد و گفت، موسس تلگرام با فرار از کشور اشتباه محاسباتی انجام داد و فکر کرد که هرگز مجبور نخواهد بود تا با سرویس‌های امنیتی در خارج از روسیه همکاری کند. مدودف به گفت‌وگوی چند سال پیش خود با دوروف اشاره کرد که در آن زمان به موسس تلگرام گفته بود اگر نمی‌خواهد با آژانس مجری قانون همکاری کند در هر کشوری که باشد، به مشکل بر می‌خورد. وی در ادامه گفت: «دوروف می‌خواست مرد جهان باشد که بدون سرزمین مادری به طرز شگفت‌انگیزی زندگی می‌کند. او اشتباه کرد. برای همه دشمنان مشترک ما، او روس است و برای همین غیر قابل پیش‌بینی و خطرناک است. دوروف باید در نهایت بفهمد که نمی‌توان سرزمین پدری خود را انتخاب نکرد.»
همچنین، میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین بامداد یکشنبه در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: برخی افراد ساده هنوز نمی‌دانند که اگر نقش کم و بیش آشکاری در فضای اطلاع‌رسانی بین‌المللی داشته باشند، بازدید آنها از کشورهایی که به سمت جوامعی بسیار توتالیترتر حرکت می‌کنند، امن نیست. به نوشته رویترز، برخی دیگر از سیاستمداران روسی نیز فرانسه را متهم کردند که همچون یک دیکتاتوری عمل می‌کند. همچنین برخی بلاگرهای روسیه درخواست کردند ظهر یکشنبه مقابل سفارتخانه‌های فرانسه در سراسر دنیا تظاهرات کنند. در همین حال، سفارت روسیه در پاریس بامداد یکشنبه در پی بازداشت دوروف در فرانسه گفت که «اقدامات فوری» برای روشن شدن وضعیت موسس و مدیرعامل پیام‌رسان تلگرام انجام می‌دهد. خبرگزاری تاس به نقل از یک منبع در سفارت روسیه در پاریس نوشت که تیم دوروف درخواستی از این سفارتخانه نکرده‌اند که این مرکز دیپلماتیک فعالانه اقداماتی فوری برای روشن شدن وضعیت او انجام می‌دهد. از سوی دیگر «جورجی لوبوشکین» سخنگوی سابق تلگرام هم به شبکه خبری راشاتودی گفت، دوروف اگر فکر می‌کرد مقامات فرانسوی در مورد دستگیری او جدی هستند، «امنیتش را نادیده نمی‌گرفت» و وارد پاریس نمی‌شد. وی همچنین معتقد است که دستور بازداشت دوروف احتمالا از سوی واشنگتن صادر شده است و احتمالا دوروف از این که حکمی برای دستگیری او آماده شده بود، بی‌اطلاع بوده یا فکر می‌کرد که با مشکل جدی مواجه نخواهد شد. لوبوشکین ادامه داد: «فکر می‌کنم که دستور دستگیری موسس تلگرام نه از اتحادیه اروپا و نه از فرانسه صادر شده باشد. احتمال زیادی وجود دارد که آمریکا در صدور این دستور نقش داشته باشد چون مدت‌ها بود که به دنبال دستگیری دوروف بود و او هم همیشه در این باره صحبت می‌کرد.»
همچنین، رد جدیدترین واکنش، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در سفر اخیرش به باکو دیداری با «پاول دوروف» داشته یا خیر، گفت: «خیر.» او در ادامه افزود، کرملین فعلا اظهار نظر در مورد دستگیری دوروف را درست نمی‌داند زیرا هنوز مشخص نیست که او به چه چیزی متهم شده است.