طبق گفته مسئولان امر ظرفیت بهشت زهرا (س) به عنوان بزرگترین آرامستان کشور تا پایان سال رو به اتمام است و بر همین اساس شهرداری تهران برای ایجاد آرامستان‌های جدید در ۵ پهنه شهر تهران در قالب لایحه‌ای از شورای شهر تهران درخواست مجوز کرد که این لایحه در حال بررسی در کمیسیون‌ مربوطه شورای شهر تهران است؛ حالا با نزدیک شدن به زمان اتمام ظرفیت بهشت زهرا(س) استانداری تهران ورود کرده و در حال بررسی احداث آرامستان در شرق تهران است. به گزارش ایسنا، مرده مسلمان باید در زمین مباح دفن گردد؛ جمله‌ای که در مذهب شیعه از اهمیت بسیاری برخوردار است و در مجموع مسلمانان نسبت به خانه آخرت خود با حساسیت بسیاری برخورد می‌کنند و بر همین اساس مدیریت‌های شهری در کل کشور در تلاش هستند برای تدفین اموات مسلمانان در شهر خود آرامستان‌های مناسب را احداث کنند. نخستین تلاش‌ها برای طراحی، اجرا و احداث آرامستانی به نام بهشت زهرا(س)، با هدف پایان دادن به مسئله تعدد آرامگاه‌ها در سطح شهر تهران، در سال ۱۳۴۵ انجام شد. بر همین اساس قطعه زمینی در مسیر تهران - قم به مساحت ۳۱۴ هکتار به این امر اختصاص یافت و فعالیت‌های عمرانی و فضای سبز در این محل آغاز شد. نهایتا بهشت زهرا(س) در سال ۱۳۴۹ آماده شد، ولی در ابتدا به‌ علت وجود گورستان‌های متعدد فعال در محله‌های تهران با عدم اقبال عمومی جهت دفن اموات مواجه و سرانجام با دفن نخستین متوفی رسماً مورد بهره‌برداری قرار گرفت. به جز بهشت زهرا(س) ۱۰ آرامستان دیگر هم در تهران وجود دارد که برخی هنوز فعال، برخی غیرفعال و برخی نیز امروز کمتر آثاری از آنها باقی مانده است. در سال‌های اخیر، احداث آرامستان‌های جدید در تهران به یکی از مهم‌ترین موضوعات شهری تبدیل شده است. با توجه به افزایش جمعیت و محدودیت فضای آرامستان‌های قدیمی، نیاز به ایجاد مکان‌های جدید برای دفن اموات بیش از پیش احساس می‌شود. این موضوع در برنامه‌های توسعه شهری نیز مورد توجه قرار گرفته و مدیریت شهری تهران هم نهایتا لایحه احداث آرامستان‌های جدید تهران برای پنج نقطه در تهران را با قید یک فوریت به شورای شهر ارائه داد که با مخالفت شورای شهر تهران رو به رو شده و مقرر شد تا در نوبت عادی این لایحه مورد بررسی قرار گیرد. در حقیقت یکی از دلایل اصلی ضرورت احداث آرامستان‌های جدید، پرشدن ظرفیت آرامستان‌های فعلی است. آرامستان‌هایی مانند بهشت زهرا که بزرگ‌ترین آرامستان تهران است، به مرور زمان با محدودیت فضا مواجه شده‌اند و این امر باعث افزایش فشار بر زیرساخت‌های موجود و کاهش کیفیت خدمات‌رسانی به مردم شده است. بنابراین، ایجاد آرامستان‌های جدید در نقاط مختلف شهر می‌تواند بخشی از این فشار را کاهش دهد. از سوی دیگر، احداث آرامستان‌های جدید می‌تواند به توزیع متوازن‌تر این فضاها در سطح شهر کمک کند. در حال حاضر، بسیاری از شهروندان تهران مجبور به طی مسافت‌های طولانی برای دفن اموات خود هستند که این امر می‌تواند مشکلاتی را از نظر ترافیک و زمان برای آنها ایجاد کند. با ساخت آرامستان‌های جدید در مناطق مختلف، دسترسی آسان‌تر و سریع‌تر به این خدمات ممکن خواهد شد.

سازمان هواشناسی کشور نسبت به وقوع رگبار و رعد و برق در ۱۱ استان، وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک در نقاط مختلف کشورهشدار داد. به گزارش ایسنا، سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی رنگ آورده است: رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک سه شنبه (۵ شهریور) در خراسان شمالی، شرق و ارتفاعات گلستان و ارتفاعات در شمال شرق سمنان پیش بینی می‌شود. از اثرات این مخاطره جوی می‌توان به طغیان رودخانه‌های فصلی، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، صاعقه، آبگرفتگی معابر عمومی، لغزندگی جاده‌ها، شکل‌ گیری روان‌آب و سیلاب، وزش باد شدید، خیزش گردوخاک و کاهش دید افقی، خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی اشاره کرد.
سازمان هواشناسی نسبت به پرهیز از هرگونه تردد و توقف در حاشیه روخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از اسکان و بر پایی چادر در بستر و حاشیه رودخانه و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت طبیعت‌گردی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، پرهیز از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها، آب‌روها و دهانه پل‌ها و اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، تسریع در جابجایی محصولات کشاورزی برداشت شده، آمادگی راهداری، وزارت نیرو و سایر دستگاه‌های اجرایی خدمت‌رسان و امدادی توصیه می‌کند. سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد رنگ آورده است: وقوع رگبار باران، رعد وبرق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک سه شنبه (۶ شهریور) در گلستان، شمال سمنان، شمال خراسان رضوی، شمال چهارمحال بختیاری، غرب اصفهان، ارتفاعات در استان‌های مازندران و تهران، چهارشنبه (۷ شهریور) در شمال خراسان شمالی، ارتفاعات و دامنه در مازندران و شرق گیلان، شمال استان‌های البرز و تهران و ارتفاعات استان‌های سمنان و گلستان و پنجشنبه (۸ شهریور) در ارتفاعات و دامنه در مازندران و شرق گیلان، شمال استان‌های تهران و البرز و شمال شرق آذربایجان شرقی پیش بینی می‌شود.

رئیس دیوان عالی کشور گفت: افزایش آمار وارده پرونده‌های خانواده مناسب نیست و باید در این زمینه آسیب شناسی لازم انجام شود.
به گزارش مهر، جلسه ساماندهی وضعیت محاکم خانواده با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری رئیس دیوان عالی کشور، معاون نظارت، معاون امور هیئت عمومی، قضات و برخی از رؤسای دادگاه‌های خانواده تهران و البرز برگزار شد و حاضرین در این جلسه به ارائه نظرات در خصوص وضعیت محاکم خانواده پرداختند.
رئیس دیوان عالی کشور در این جلسه پس از استماع اظهارات قضات و همچنین معاون نظارت دیوان عالی کشور با تأکید بر رسیدگی با دقت به پرونده‌های خانواده اظهار کرد: افزایش آمار وارده پرونده‌های خانواده مناسب نیست، باید در این زمینه آسیب شناسی لازم انجام شود. حجت‌الاسلام منتظری در ادامه بیان کرد: ضمن رفع اشکالات در رسیدگی به پرونده‌های خانواده به خصوص طلاق و به ویژه در محاکم تجدیدنظر و دیوان عالی کشور حتی‌الامکان با تشکیل جلسه اظهارات طرفین استماع شود. وی اضافه کرد: ان‌شاءالله خروجی این جلسات برای دستگاه قضائی و مردم مفید باشد، استفاده از نظریات، پیشنهادات و تجربیات همکاران قضائی در رفع اشکالات و ایرادات مثمر ثمر خواهد بود. عبدالحمید مرتضوی معاون نظارت دیوان عالی کشور نیز با بیان اینکه خانواده اساسی‌ترین پایه و نهاد و اصول جامعه است، اگر خانواده مستحکم باشد جامعه‌ای مستحکم خواهیم داشت، اظهار کرد: وظیفه اصلی قوه قضائیه رسیدگی سریع، دقیق و منطبق با عدالت به امور مردم است. وی با تأکید بر افزایش اتقان آرا گفت: کشف و انعکاس علل نقض آرا در مراجع مافوق بهترین روش برای اتقان آرا و در نتیجه کاهش اطاله دادرسی است. مرتضوی در ادامه بیان کرد: در بررسی‌های انجام شده از دادگاه‌های خانواده، ۴۵ شعبه بلا تصدی است که باید تدابیر لازم برای اختصاص قضات اندیشیده شود تا از تجدید اوقات جلوگیری شود و امور مردم معطل نکند. بلادی رئیس شعبه ۲۷ دیوان عالی کشور هم گفت: دادگاه خانواده نیاز به ارتقا دارد، طلاق راه حل مناسبی نیست گرچه هیچ‌کس با طلاق موافق نیست و عوارضی دارد، در طلاق بحث آسیب‌های اجتماعی مطرح است لذا رسیدگی به این پرونده‌ها نیاز به قضات مجرب دارد، وضعیت دادگاه‌های خانواده باید مناسب‌تر شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص چالش آلودگی هوا گفت:اهمیت رفع مشکل آلودگی هوا باید از طرف دستگاه‌های مختلف درک شود و در اولویت قرار بگیرد. به گزارش مهر، شینا انصاری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص چالش آلودگی هوا گفت: موضوع آلودگی هوا در اولویت دستگاه‌ها نبوده است‌. توافق سازی، اجماع و اینکه ما چالش‌های محیط زیستی مانند آلودگی هوا، فرونشست زمین و محدودیت آب را در سطوح بالا به رسمیت بشناسیم، بسیار حائز اهمیت است. وی افزود: این موضوع زمانی که به رسمیت شناخته شود پیوندش با مسائل مختلف و مشکلات اجتماعی ایجاد می‌شود. باید به تبعات مشکلات توجه داشت، مانند اعتراضاتی که برای مشکل منابع آب در برخی استان‌ها مانند خوزستان، اصفهان و یا بحث آلودگی هوا در اراک و اردکان داریم. انصاری گفت: اهمیت رفع مشکل آلودگی هوا باید از طرف دستگاه‌های مختلف درک شده و در اولویت قرار بگیرد. انصاری بر همکاری و مشارکت مردم برای رفع مشکلات زیست محیطی تاکید کرد و گفت: طبق اصل ۵۰ قانون اساسی حفاظت از محیط زیست یک وظیفه همگانی است ولی به نظر می‌رسد در طول ادوار مختلف این اصل بیشتر یک اصل تشریفاتی بوده در حالی که ما نیازمند این هستیم که حتماً مشارکت مردم را داشته باشیم، بسترهای مشارکت مردم را تسهیل کنیم. معاون رئیس جمهور تاکید کرد: برای حل مشکلاتی که تبدیل به ابرچالش شده نظیر حق آبه تالاب‌ها، تغییر اقلیم، گرد و غبار به همکاری بین بخشی نیاز با وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی در مورد الگوی کشت نیاز است. انصاری بر تقویت ساختار و بودجه سازمان محیط زیست تاکید کرد و اظهار داشت: باید موضوع اقتصاد سبز را پیگیری کنیم و بین محیط زیست و اقتصاد ارتباط تنگاتنگ برقرار کنیم. وی با بیان اینکه در بحث پسماند و اقتصاد پسماند باید دقت بیشتری داشت تا بتواند به درستی پسماند را مدیریت کرد، افزود: اگر ارزش گذاری اقتصادی اکوسیستم‌ها را داشته باشیم و نسبت به آن حساس باشیم، می‌توانیم موفقیت بیشتری کسب کنیم. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره تغییر اقلیم و تبعات آن اظهار داشت: خشکسالی‌، سیل و تغییر الگوهای بارندگی از آثار این تغییر اقلیم به شمار می‌رود که در خاورمیانه آثار و عوارض آن بیشتر شده است. انصاری یکی از راه‌های مقابله با تغییر اقلیم را کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای دانست و گفت: در این زمینه برنامه‌هایی در دست داریم که باید اجرایی شود و به طور کلی باید تاب آوری خود را در این زمینه ارتقا داده و شهرها را در مقابل مشکلات ناشی از این تغییر اقلیم تاب آور کنیم. وی ادامه داد: برای کاهش انتشار گازهای گلخانه توسعه انرژی‌های پاک بسیار اهمیت دارد؛ در منطقه‌ای هستیم که انرژی خورشیدی رایگان است و سرمایه گذاری اولیه می‌خواهد ولی می‌توانیم از انرژی‌های پاک بهره ببریم و انتشار گازهای گلخانه‌ای کم شود. وی افزود: هوشمند سازی موتورخانه‌ها یا وسایل احتراقی از دیگر راهکارهایی است که برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌توان انجام داد. انصاری بر این نکته تاکید کرد که باید تغییر اقلیمی را روی کشت گونه‌های گیاهی و الگوی کشت کشاورزی، ممنوعیت صدور مجوز به صنایع آب بر در مناطق کویری و اجرای طرح‌های توسعه‌ای مورد توجه قرار داد.