اعلام آمادگی مسکو برای کمک حقوقی به دوروف

سخنگوی کرملین گفت، روسیه آماده ارائه کمک حقوقی به موسس تلگرام است که در فرانسه بازداشت شده است. «پاول دوروف» موسس و مدیرعامل پیام‌رسان تلگرام که متولد روسیه است و شهروندی فرانسه را نیز دارد، روز شنبه در فرودگاهی در حومه پاریس دستگیر شد و اتهاماتی که با آن روبروست، شامل تروریسم، قاچاق مواد مخدر،‌ پولشویی و تقلب است. این اتهامات می‌تواند حبس ۲۰ ساله برای دوروف ۳۹ ساله در پی داشته باشد؛ البته «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه می‌گوید بازداشت دوروف یک تصمیم سیاسی نبوده و توسط قضات گرفته شده است. به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین گفت: «با توجه به اینکه دوروف شهروند روسیه نیز هست، ما آماده ارائه کمک‌های لازم به او هستیم. اما اوضاع به این دلیل که دوروف شهروندی فرانسه را هم دارد، کمی پیچیده است.» وی افزود، روسیه امیدوار است که موسس پیام‌رسان تلگرام بتواند بهترین دفاع حقوقی را برای خود داشته باشد. پسکوف خاطرنشان کرد: «اتهامات علیه موسس تلگرام بسیار جدی است البته شواهدی مستدل وجود ندارد و نشان می‌دهد که اینها تلاشی مستقیم برای محدود کردن آزادی ارتباطات و ارعاب و تهدید مستقیم رئیس یک کمپانی بزرگ است. این اقدام، سیاسی است.»

 

ترامپ مقصر خروج آشفته از افغانستان است

مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا، ترامپ را برای خروج پر هرج‌ومرج از افغانستان مقصر دانست و گفت او تحت تاثیر رئیس جمهور روسیه قرار داشت. «هربرت مک‌مستر» ژنرال بازرنشسته آمریکایی که در بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ مشاور امنیت ملی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده بود، گفت ترامپ مسئول خروج آشفته نیروهای آمریکایی از افغانستان در سال ۲۰۲۱ استد. مک‌مستر در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان توضیح داد: رئیس‌جمهور سابق در سال ۲۰۱۷ تصمیمی برای حفظ حضور ایالات متحده در افغانستان گرفته بود اما نظرش را تغییر داد و دولت او در نهایت با طالبان توافقی منعقد کرد که بر اساس آن، نیروهای آمریکایی باید تا ماه می ۲۰۲۱ از افغانستان خارج شوند. رئیس‌جمهور جو بایدن هم پس از روی کار آمدن، تاریخ خروج نیروها را به اوت بازگرداند. مک مستر گفت: ترامپ به این تصمیم پایبند نبود و من فکر می‌کنم که افرادی در گوش او خواندند و با این عبارات نظر او را تغییر دادند که «جنگ‌های بی پایان را تمام کنید» و «افغانستان گورستان امپراتوری‌ها است» و غیره. این ژنرال بازنشسته در پاسخ به این سوال که آیا ترامپ در قبال عقب‌نشینی از افغانستان در دولت بایدن که به شدت مورد انتقاد قرار گرفت، مسئولیت دارد؟ تاکید کرد: اوه، بله.

تاکید وزرای خارجه مصر و اردن بر توقف فوری جنگ در غزه
وزیران خارجه مصر و اردن درجریان گفت‌وگوی تلفنی با یکدیگر به بررسی توقف جنگ در غزه پرداختند. وزرات خارجه اردن با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که «ایمن الصفدی»، وزیر خارجه این کشور و «بدر عبد العاطی»، وزیر خارجه مصر به صورت تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کردند و ۲ طرف درجریان این تماس تاکید کردند که توقف حملات رژیم صهیونیستی علیه غزه اولویت است؛ آتش‌بس در غزه اولین گام برای کاهش تنش است که می‌تواند از گسترش جنگ در منطقه‌ جلوگیری کند. براساس گزارش خبرگزاری آناتولی، الصفدی بر حمایت اردن از تلاش‌های مصر، قطر و آمریکا درراستای دستیابی به توافق آتش‌بس دائمی و اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه و پزشکی بدون هیچ‌گونه محدودیت به سرتاسر نوار غزه و پایان دادن به بحران انسانی و بهداشتی در این باریکه تاکید کرد. وزیران خارجه اردن و مصر خواستار اتخاذ اقدامی ازسوی جامعه جهانی و موسسات آن به ویژه شورای امنیت برای توقف تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه غزه و اجرای راهکار تشکیل ۲ دولتی براساس قطعنامه‌های بین‌المللی شدند.

تظاهرات علیه نتانیاهو در تل‌آویو
منابع رسانه‌ای صبح دیروز (سه‌شنبه) از تظاهرات خانواده‌های اسرای صهیونیست و شهرک نشینان در تل‌آویو علیه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خبر دادند. شبکه فلسطینی «قدس» در این باره گزارش داد که ده‌ها صهیونیست در تل‌آویو تجمع اعتراضی برگزار کردند. شبکه الجزیره نیز گزارش داد که تعدادی از خانواده‌های اسرای صهیونیستی در نوار غزه و شهرک‌نشینان جاده «ایالون» در تل‌آویو را مسدود کرده و خواستار امضای توافق تبادل اسرا با جنبش حماس شدند. خانواده‌های اسرای صهیونیست در غزه تاکید کردند که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با مطرح کردن شروط جدید به‌ویژه درباره محور فیلادلفیا که محل اختلاف در مذاکرات است، به جلوگیری از امضای توافق مبادله اسرا ادامه می‌دهد. صهیونیست‌ها نتانیاهو و کابینه تندرو وی را مقصر شکست در جنگ غزه و جنگ با حزب‌الله لبنان و همچنین ناکام ماندن مذاکرات برای دستیابی به آتش‌بس می‌دانند. این تظاهرات درحالی برگزار شد که هیئت‌های مذاکره کننده حماس و رژیم صهیونیستی پس از چند روز گفت‌وگو با میانجیگران عصر یکشنبه قاهره را ترک کردند. در همین راستا، خبرگزاری رویترز به نقل از منابع مطلع مصری از پایان بدون نتیجه مذاکرات آتش‌بس غزه خبر داد.

«تجارت» از تشدید درگیری‌های نظامی روسیه و اوکراین گزارش می‌دهد

گروه جهان: ارتش روسیه برای دومین روز متوالی حملات موشکی و هوایی سنگین خود علیه اوکراین را ادامه داد. روس‌ها با استفاده از موشک‌های دوربرد و پیشرفته نقطه‌زن از جمله موشک‌های هایپرسونیک کینژال، نقاطی حیاتی را در داخل اوکراین مورد هدف قرار دادند. در سوی مقابل ارتش اوکراین نیز در مرزهای داخلی روسیه حملاتی را برای پیشروی انجام داد. مجموع این وضعیت مسیری از جنگ‌افروزی جدید و گسترده را در هر دو سوی ماجرا به همراه داشته تا بیش از هر زمان دیگری دروازه‌های صلح بسته شوند.
به گزارش «تجارت»، نیروهای ارتش اوکراینی در ۶ اوت (۱۶ مرداد) با عبور از مرز روسیه وارد خاک روسیهپ شدند و منطقه «کورسک» روسیه را تصرف کردند تا میدان جنگ میان دو کشور وارد ابعادی جدید شود. در جدیدترین تحولات نیز گزارش‌های از این امر حکایت دارد که مقامات اوکراینی در حال آماده‌سازی یک فهرست از اهدافی در عمق خاک روسیه برای ارائه به واشنگتن هستند تا از این طریق مجوز استفاده از تسلیحات غربی را کسب کنند. چنین اتفاقی آینده جنگ در میدان اوکراین را با سرنوشتی نامعلوم و خطرناک مواجه کرده است.

تاکید اوکراین بر تداوم حملات و باج ندادن ارضی به روسیه
چشم‌انداز تحولات میدانی و سیاسی در جنگ اوکراین به گونه‌ای است که هر روز امید به صلح و پایان تنش رنگ می‌بازد. اخیرا «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین گفت نیروهای مسلح این کشور در حمله اخیر روسیه به این کشور از جنگنده‌های اف-۱۶ برای رهگیری موشک‌ها استفاده کرده‌اند. او با ادعای اینکه جنگنده‌های اف-۱۶ تا امروز نتایج خوبی را ثبت کرده‌اند، گفت در دفع حملات اخیر روسیه به خاک اوکراین از این جنگنده‌ها استفاده شده است. رئیس‌جمهور اوکراین با بیان این ادعا که اوکراین در روزهای گذشته دستاوردهای بیشتری در منطقه کورسک داشته، گفت با فرمانده کل ارتش اوکراین در این باره و در مورد استفاده از جنگنده‌های آمریکایی گفت‌وگو کرده است. او گفت اوکراین سعی دارد کاری کند که نیروهای روسیه توان کنترل منطقه دونتسک را از دست بدهند، زیرا برای کنترل منطقه کورسک، روسیه باید نیروهایش را از اوکراین خارج کرده و به آن منطقه منتقل کند. زلنسکی با بیان اینکه نیروهای روسیه پیش از آغاز عملیات کورسک، پیشروی سریع‌تری در خاک اوکراین داشتند، گفت این جنگ با گفت‌وگو و مذاکره به پایان خواهد رسید، اما کی‌یف می‌خواهد موضع قدرتمندی در مذاکرات داشته باشد. او تاکید کرد اوکراین حاضر نیست برای حصول توافق با روسیه، امتیاز ارضی بدهد. این مواضع دولت کی‌یف، به وضوح نشان‌گر این امر است که آینده‌ای شفاف پیرامون امکان صلح وجود ندارد. چرا که اوکراینی‌ها بعد از پیشروی اخیر با اعتماد به نفس بیشتر خواهان جنگ هستند. در سوی مقابل نیز روس‌های به هیچ عنوان حاضر به خروج از مناطق اشغال شده نیستند.
هشدار ویژه مسکو درباره حمایت‌های غرب از حملات اوکراین
چراغ سبز غرب به کی‌یف برای استفاده از تسلیحات اهدایی علیه اهدافی در خاک روسیه، با هشدارهای کرملین مواجه شده است. در تازه‌ترین هشدار، وزیر خارجه روسیه دیروز –سه‌شنبه– گفت درخواست‌های اوکراین از غرب جهت استفاده از موشک‌های آنها به منزله «باج‌خواهی و بازی با آتش» است. «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه خطاب به خبرنگاران گفت: «این باج‌خواهی است. این تلاشی از سوی غرب است تا وانمود کند که از تشدید تنش‌ها جلوگیری می‌کند اما در واقعیت این طور نیست.» خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از وزیر خارجه روسیه گزارش کرد: «گفت‌وگوها پیرامون استفاده احتمالی از موشک‌های سایه توفان ساخت انگلیس توسط اوکراین جهت حمله به عمق خاک روسیه، بازی با آتش است. غرب به دنبال جلوگیری از مشارکت اوکراین در مذاکرات صلح است و این کشور را به امید شکست خوردن روسیه، در مسیر تشدید تنش‌ها قرار می‌دهد. اگر غرب خواهان صلح در اروپاست، باید بدون پیش شرط پشت میز مذاکره بنشیند. مسکو هم‌چنین دکترین خود را در رابطه با استفاده از تسلیحات هسته‌ای شفاف‌سازی می‌کند.» در سطحی دیگر، مدیر سرویس اطلاعات خارجی روسیه در مصاحبه با خبرگزاری تاس اعلام کرد که مسکو ادعاهای غرب مبنی بر مستقل بودن اوکراین در آماده کردن نیروهای مسلح این کشور و حمله به کورسک را نمی پذیرد. سرگئی ناریشکین مدیر سرویس اطلاعات خارجی روسیه ( SVR ) در پاسخ به این سوال که آیا طرف روسی به ادعاهای غرب مبنی بر این که کی یف به طور مستقل عملیات در منطقه کورسک را طراحی کرده و آن را با کسی هماهنگ نکرده اعتماد دارد، تاکید کرد: مسکو هرگز این ادعا را قبول ندارد و چنین اظهاراتی فاقد اعتبار است.