افتتاحیه بی‌سابقه و باشکوه برای پارالمپیک

تا کمتر از ۴۸ ساعت دیگر یکی از «اعیان نشین»ترین محله‌های پاریس محل انجام جشنواره‌ای از موسیقی و هنر و فرهنگ است که برگزاری آن خبر از آغاز رسمی هفدهمین دوره بازی‌های پارالمپیک می‌دهد. به گزارش مهر، فرانسوی‌ها به فاصله دو هفته از پس از اتمام بازی‌های المپیک ۲۰۲۴، دومین مأموریت بزرگ ورزشی خود در این سال میلادی را با میزبانی هفدهمین دوره بازی‌های پارالمپیک آغاز می‌کنند. این دوره بازی‌ها از شامگاه چهارشنبه (۷ شهریور) با برگزاری مراسم افتتاحیه به صورت رسمی استارت می‌خورد و به مدت دوازده روز ادامه خواهد داشت. برگزارکنندگان بازی‌های ۲۰۲۴ که با هنرنمایی روی کشتی و رود سن، برگزارکننده افتتاحیه‌ای تاریخی در طول ادوار بازی‌های المپیک بودند، قصد دارند این هنرنمایی را برای افتتاحیه بازی‌های پارالمپیک هم اجرا کنند و اینبار هم برای نخستین بار خارج از استادیوم، در یکی از معروف ترین خیابان‌های جهان و البته یکی از اعیان نشین‌ترین و زیباترین محله‌های پاریس. میدان «کونکورد» محل اصلی برگزاری افتتاحیه بازی‌های ۲۰۲۴ پارالمپیک است. کنکورد یکی از میدان‌های مشهور و از محله‌های اعیان نشین در پاریس است که در انتهای شرقی خیابان شانزلیزه قرار دارد. وزارت دریاداری فرانسه، هتل معروف کریلیون و سفارت ایالات متحده از جمله ساختمان بزرگ و معروف در این میدان و در حاشیه خیابان رویال هستند. در سوی دیگر میدان کونکورد هم باغ تویلری که به موزه لوور منتهی می‌شود، قرار گرفته است.
گستردگی مراسم افتتاحیه بازی‌های پارالمپیک تا خیابان «شانزلیزه» هم کشیده می‌شود، خیابانی زیبا در فرانسه با شهرت جهانی که ۱۹۱۰ متر طول و ۷۰ متر عرض دارد و به دو نیمه شرقی و غربی تقسیم می‌شود. این خیابان با شکوه که میدان کنکورد را به میدان شارل دو گل و دروازه پیروزی پاریس وصل می‌کند، قسمتی از تاریخ پاریس به حساب می‌آید و قطعاً بعد از افتتاحیه پارالمپیک، بر اعتبار و پیشینه تاریخی آن افزوده خواهد شد. ۶۵ هزار تماشاگری که پیش بینی حضور آنها در افتتاحیه بازی‌های پارالمپیک شده است از ساعت ۸ شامگاه (به وقت فرانسه - ۲۱:۳۰ به وقت ایران) چهارشنبه (۷ شهریور) شاهد برگزاری مراسمی خواهند بود که در آن روی جلوه های هنری و فرهنگی تاکید زیادی شده است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امسال هیچ دانش آموزی بدون کتاب درسی نمی‌ماند گفت: ۸۵ درصد کتاب‌ها هم ثبت سفارش و هم توزیع شده است. با تقسیم کاری که انجام شده این آمار تا اول مهر به صد درصد می‌رسد و مشکل کمبود کتاب وجود ندارد.
به گزارش ایسنا، علیرضا کاظمی درباره علت پایین آمار ثبت سفارشات کتابهای درسی توسط دهمی‌ها گفت: دلیل این امر آن است که معلوم نیست هنرستانی‌ها چه رشته‌هایی را انتخاب می کنند و وارد چه رشته‌هایی می‌شوند چراکه این کار با تاخیر صورت می‌گیرد و همچنین بحث امتحانات شهریور و هدایت تحصیلی نیز در این امر موثر است.
وی با بیان اینکه امسال هیچ دانش آموزی بدون کتاب درسی نمی‌ماند افزود: ۸۵ درصد کتاب‌ها هم ثبت سفارش شده هم توزیع شده و با تقسیم کاری که انجام شده این آمار تا اول مهر به صد درصد می رسد و مشکل کمبود کتاب وجود ندارد.
همچنین محمد علوی‌تبار معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: برای اینکه کتاب‌ها و محتواها امسال به صورت واضح‌تر برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی قابل دسترسی باشد به صورت رنگی چاپ می‌شود و کتاب‌هایی که تصویر محور نیستند و متن محورند به صورت کتاب‌های وزیری چاپ می‌شود.
وی با بیان اینکه تعداد کتاب‌ها امسال یک میلیون جلد بیشتر از سال گذشته است افزود: تعداد عناوین به ۹۶۱ عنوان کاهش یافته و علت آن توقف برخی رشته‌های کار و دانش است.
همچنین احمد رضا امینی مدیرکل نظارت بر نشر و توزیع کتاب‌های درسی نیز با بیان اینکه بهتر است دانش‌آموزان تا دهم شهریور ثبت نام و سفارش خود را انجام دهند گفت: سامانه تا ۳۱ شهریور فعال است.
وی با بیان اینکه برخی دانش آموزان هنوز کتابها را ثبت سفارش نکرده‌اند افزود: پایه دهم نظری ۳۴ درصد، فنی حرفه‌ای پایه دهم ۱۸ درصد و پایه دهم کار دانش ۱۱ درصد سفارش دادند.

فرماندار شهرستان تهران از اجرای طرح بازسازی کالبدی روستای امامزاده داوود(ع) با رویکرد معماری ایرانی اسلامی پس از پایان مرحله دوم طرح آزادسازی حریم رودخانه امامزاده داوود(ع) خبر داد و گفت: برای کنترل و مهار سیلاب امامزاده ۶۵ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است. احمد قیومی در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح روند اجرای طرح آزادسازی حریم رودخانه امامزاده داوود گفت: پس از برگزاری جلسات مشترک با دادستانی تهران، بخشداری کن، اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تهران، شرکت آب منطقه‌ای تهران، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان و سایر دستگاه‌های متولی بر اساس دستور مقام قضایی مرحله دوم طرح آزادسازی حریم رودخانه امامزاده داوود(ع) اجرایی شد. وی افزود: در پی سیل مرداد ماه سال ۱۴۰۱ روستای امامزاده داوود(ع) پیگیری‌های متعددی جهت ساماندهی موضوع توسط فرمانداری تهران انجام شد و پس از بررسی های کارشناسی ابتدا عملیات اجرایی مربوط به رفع تصرفات بستر و حریم کمی رودخانه بر اساس ملاحظات نظریه اعلامی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان به صورت مرحله‌ای پیگیری شد. بر همین اساس در مرحله نخست طرح آزادسازی حریم رودخانه امامزاده داوود(ع) در دیماه سال گذشته با همکاری شرکت آب منطقه‌ای تهران انجام شد.

معاون برنامه‌ریزی و پایش ستاد جوانی جمعیت گفت: در طول یک سال فقط ۱۰۰۰ بچه ناسالم به دنیا می‌آید ولی برای یافتن آن ها ۲۰ هزار نوزاد را طی غربالگری‌ها از بین می‌بردیم.
به گزارش مهر، نشست بررسی ابعاد قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با حضور علی اکبر محزون مدیر کل سابق دفتر جمعیت و سر شماری مرکز آمار ایران و انسیه کتابچی معاون برنامه‌ریزی پایش و ارزیابی عملکرد دبیرخانه ستاد جوانی جمعیت در خبرگزاری مهر به صورت برخط برگزار شد.
انسیه کتابچی در ابتدای گفت‌وگو در خصوص لزوم تدوین قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت گفت: ما قانون نداشتیم و صرفاً سیاست داشتیم. اجرای سیاست نیازمند ساختار، آئین‌نامه، دستورالعمل، اعتبار است و این‌ها به دست نمی‌آمد مگر اینکه در قالب یک قانون مصوب می‌شد.
وی افزود: بنابراین قانون در ذات خود فارغ از اینکه از چه بخش‌هایی تشکیل شده است برای ما فرصت بسیار ارزشمندی بود و فضایی که در این چند سال در جامعه ایجاد شده و استقبالی که نسبت به موضوع جمعیت اتفاق افتاده است نشانگر این اتفاق ارزشمند است.