فرمانده قرارگاه محرومیت زدایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به گروه های جهادی توصیه کرد تا شناسنامه، ظرفیت و توانایی هر گروه جهادی دقیقاً مشخص شود و کاستی‌ها و مشکلات گروه های جهادی را به حداقل برسانند.
به گزارش اعظم صفری خبرنگار روزنامه تجارت از شیراز، سردار سیدضیاالدین حزنی در همایش تجلیل از کارآفرینان و گروه‌های جهادی شهر شیراز و آیین آغاز عملیات اجرایی مرمت ۵۰۰ واحد مسکن محرومین شهر شیراز با اشاره به ضرورت فعالیت محرومیت زدایی بیشتر در حاشیه شهرها گفت: محرومیت زدایی (فقرزدایی) مجموعه اقدامات انجام شده به منظور دسترسی افراد یا جامعه به حداقل امکانات زندگی است که اگر در جامعه اقدامات فوری انجام ندهیم یک سری مسایل گریبان جامعه را می‌گیرد.
فرمانده قرارگاه محرومیت زدایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تاکید بر اهمیت اجرای پروژه های محرومیت زدایی افزود: در محرومیت زدایی ابتدا باید این امر از نظر اولویت به اقدامات فوری، ضروری و عادی و همچنین از نظر وسعت و حجم کار به فعالیتهای کوچک یا محلی، متوسط یا منطقه ای و فعالیتهای بزرگ یا ملی تقسیم بندی کرد تا بتوانیم ما برنامه ریزی به موفقیت رسید.
وی اهداف و اهمیت اجرای پروژه های محرومیت زدایی را ابتدا رضایت خداوند و خشنودی آقا امام زمان (عج)، شادی روح شهدا و امام (ره) و رضایت مقام عظمای ولایت عنوان‌ کرد و گفت: از جمله اهداف محرومیت زدایی کمک به کاهش فقر و محرومیت و حل مشکل مردم محروم و ستمدیده، پیوند مردم با نظام، ایجاد محبوبیت و اثبات کارآمدی نظام مقدس جمهوری اسلامی، ایجاد بارقه امید و نشاط در مردم و حفظ شور و شعف برای پاسداری از نظام، رشد اقتصادی و بهبود وضعیت معیشت مردم، ترمیم خرابی ها و آبادانی مملکت و نمایش شکوه نظام اسلامی، توسعه، رونق و تولید محصولات کشاورزی در مناطق محروم، جلوگیری از مهاجرت بی رویه از روستا ها به شهرها، مهیا نمودن زمینه های کار و اشتغال در مناطق محروم و جلوگیری از هدر رفت نیروی کار و بهداشت و کاهش شرارت و بزهکاری در مناطق محروم کشوروارتقاء سطح امنیت پایدار است.
وی حدود ۸۵ درصد پروژه های محرومیت زدایی را عمدتاً کوچک زودبازده عام المنفعه، فاقد پیچیدگی های فنی و تخصصی، قابل اجراء توسط ساکنان بومی ذکر کرد و افزود: این پروژه ها در راستای برقراری امنیت پایدار و کارآمدی نظام در مناطق دورافتاده، محروم، صعب العبور، مرزی و حساس اجرا می شود. سردار حزنی اضافه کرد: استحکام در ساخت و سازها، توجه به کیفیت، کم هزینه بودن قیمت پروژه ها و پرهیز از نگاه انتفاعی در اجرای پروژه ها نیز از دیگر ویژگی های پروژههای محرومیت زدایی به شمار می‌رود. فرمانده قرارگاه محرومیت زدایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیان داشت: این قرارگاه از ابتدای تشکیل تا به حال بیش از ۱۲ هزار پروژه عمرانی و ۵۰۹۶۶ برنامه غیر عمرانی که جمعا ۶۲ هزار و ۹۹۰ پروژه عمرانی ، برنامه غیر عمرانی ، امنیت غذایی ، اشتغال در عرصه های آبرسانی - آموزشی - فرهنگی - معیشتی - مذهبی - کشاورزی - سلامت اقتصاد مقاومتی - حمایتی - امدادرسانی - پویش مومنانه - ازدواج آسان و ... را تکمیل و تقدیم مردم شریف استان فارس کرده است.
سردار حزنی گفت: برای اجرای این پروژه ها تا به حال بیش از ۱ میلیارد و ۷۱۳ میلیون تومان هزینه شده که ارزش واقعی پروژه‌های هزینه شده حدود ۶ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که بخش قابل توجه آن از امکانات ، تجهیزات و نیروی انسانی سپاه، گروه های جهادی و ... تامین و پرداخت شده و بخشی دیگر از این مبالغ توسط دولت با ردیف بودجه شهید یزدان شناس بطور مستقیم استانی پرداخت شده است.
وی ادامه داد: قرارگاه جهاد سازندگی و محرومیت زدایی سپاه با همکاری قرارگاه احمدبن موسی (ع) از سال ٩٦ تاکنون ۳هزار و ۳۷۹ پروژه عمرانی و ۱۷۴ هزار و ۱۴۰ برنامه غیر عمرانی جمعاً ۱۷۷ هزار و ۵۱۹ پروژه و برنامه عمرانی، غیر عمرانی، امنیت غذایی، اشتغال و فرهنگی با اعتبار ۱۸۴ میلیارد و ۶۶ میلیون تومان در عرصه های آبرسانی آموزشی- فرهنگی - معیشتی مذهبی کشاورزی - سلامت اقتصاد مقاومتی - حمایتی- امدادرسانی - پویش مومنانه - ازدواج آسان و ... را تکمیل و تقدیم مردم شریف حاشیه شیراز کرده است.
وی با بیان اینکه در نظام مقدس جمهوری اسلامی مقام بالا و پایین می شود ولی مردم ثابت می مانند، بایستی هوای مردم را داشته باشیم، اظهار داشت: این میزهای مدیریت میز امتحان ماست باید ما را متوجه مسیولیت هایمان، فقر، محرومیت و عقب ماندگی کند و دنبال ارزش معنوی کارها باشیم.
وی گفت: سازمانی و مسئولی که با مردم است و مردم را ولی نعمت خود می داند پایان ندارد و ماندگار می شوند و برای خدمت به مردم هیچ عذر و بهانه ای پذیرفتنی نیست.
فرمانده قرارگاه محرومیت زدایی سپاه گفت: ما مسیول محرومیت زدایی نیستیم دولت مسئول‌ است اما ما یه عنوان سربازان خط مقدم به همه دولت و گرایش ها کمک می‌کنیم تا مشکلات مرتفع شود. وی در خصوص فعالیت های شهرداری و شورای شهر شیراز نیز گفت: شهردار و شورای شهر شیراز نمونه هستند چرا که هیچ شهری مسیولیت در قبال محرومیت زدایی انجام ندادند اما شهرداری و شورا با سپاه همکاری ارزشمندی در جهت محرومیت زدایی انجام داده اند.
وی گفت: از گروه های جهادی در اجرای پروژه‌ها و برنامه‌های کم و بدون اعتبار در سراسر کشور از جمله شناسنامه دار کردن بعضی از مناطق محروم، بیمه کردن مردم محروم، چاپ کتاب روستا، نصب تابلوی روستا ، ازدواج آسان، حل اختلافات قبیله ای و طایفه ای ارائه راه‌های میان بر و حل مشکلات فقر و محرومیت، ساخت زمین فوتبال، آموزش، نماز، غسل و نماز میت، گروه سرود روستا، چاپ کتاب شهدا، برگزاری مسابقات در روستا برگزاری مراسم تجلیل از کشاورزان و دامداران نمونه، فراهم نمودن شرایط اعزام روحانی به مناطق هدف ، آزادسازی گروهی زندانیان و پیگیری جهت استقرار بیمارستان صحرائی استفاده شود.
وی تصریح کرد: گروه های دانش بنیان در قرارگاه امنیتی اجتماعی احمد بن موسی (ع) استان فارس، با ارائه دانش های نوین در عرصه‌های محرومیت زدایی تشکیل شود.
سردار حزنی در پایان به گروه های جهادی توصیه کرد تا شناسنامه، ظرفیت و توانایی هر گروه جهادی دقیقاً مشخص شود و کاستی‌ها و مشکلات گروه های جهادی را به حداقل برسانند. سردار یدالله بوعلی در موضوع محرومیت‌زدایی نیاز مردم محروم و استفاده از ظرفیت‌های مردم و موضوع توانمندسازی بسیار مهم است. بخشی از مردم به صورت میدانی پای کار می‌آیند که باید تلاش کنیم تا بتوانند نقش بیشتر و بهتری ایفا کنند.
فرمانده سپاه فجر استان فارس با بیان اینکه مردم می‌توانند در موضوعات مختلف به ما کمک کنند، گفت: باید ظرفیت پذیرش کمک‌های مردمی را داشته باشیم، گروه‌های جهادی که در ابعاد و شکل‌های مختلف تشکیل شده‌اند و بسیار نقش‌آفرین هستند نشان می‌دهد که جهت‌گیری کمیته محرومیت‌زدایی درست بوده است.
سردار بوعلی تصریح کرد: قرارگاهی در شیراز با مدیریت استاندار تحت عنوان قرارگاه صیانت از سومین حرم اهل بیت (ع) تشکیل شده است که سایر ظرفیت‌ها به کمک این قرارگاه می‌آیند. وی در خصوص خطوط انتقال نفت و گاز اظهار کرد: سپاه توانسته است هفت هزار کیلومتر یعنی ۱۷ درصد از کل خطوط انتقال نفت و گاز را در کشور اجرا کند، همچنین ۵۷ میلیون لیتر به بنزین کشور اضافه کند یعنی چیزی حدود ۵۰ درصد بنزین مورد نیاز کشور به واسطه اقدامات قرارگاه سپاه انجام شده است.
بوعلی ادامه داد: قرارگاه سپاه ۱۶۸ میلیون متر مکعب به گاز کشور اضافه کرده است، همچنین ایجاد ظرفیت ۲۲ میلیون لیتر گازوئیل، معادل ۲۳ درصد گازوئیل مورد نیاز کشور نیز توسط قرارگاه سپاه ایجاد شده است. ساخت ۶۲ سد در کشور با ظرفیت ۲۷ میلیارد متر مکعب یعنی حدود ۲۷ درصد موجودی سدهای کشور از عملکردهای سپاه است.
فرمانده سپاه فجر فارس تصریح کرد: علاوه بر این‌ها سپاه، در حوزه ساخت نفتکش یک هزار تنی اقدامات موثری را انجام داده است، همچنین در حوزه انتقال آب ۷ هزار و ۴۰۰ کیلومتر اجرای خطوط انتقال آب داشته است که این عدد تنها در استان فارس و سپاه فجر حدود ۵۰۰ کیلومتر از سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲ بوده است. وی اظهار کرد: افزودن ۲ هزار مگاوات به برق کشور، اضافه کردن ۷ هزار و ۸۰۰ تخت بیمارستانی به ظرفیت کشور، اجرای ۲۵ هزار کیلومتر معادل ۳۸ فیبر نوری در کشور، افزودن ۴۵۰ هزار تن صنایع مس کشور که معادل ۲۵ درصد ظرفیت مس کشور است و افزودن ۵ میلیون تن به ظرفیت فولاد کشور از دیگر اقدامات قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه بوده است.
فرمانده سپاه فجر فارس تصریح کرد: احداث حدود ۴۸ درصد آزادراه کشور و ۴۴ هزار و ۸۰۰ کیلومتر خطوط ریلی از دیگر اقدامات قرارگاه سازندگی سپاه است.
وی با بیان اینکه در سال گذشته یک مرکز سلامت و مرکز کمپ اعتیاد با ظرفیت ۴۰۰ نفر در شیراز به بهره‌برداری رسید که کمک بسیاری برای جمع‌آوری معتادین است، گفت: در قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه صرفاً تمرکز بر موضوع ترک اعتیاد نشده و زنجیره بحث اشتغال، حمایت از خانواده‌ها، بحث روانی هم مد نظر بوده است. بوعلی در پایان به موضوع جهیزیه، بسته‌های معیشتی، جشن‌ها و غیره پرداخت و گفت: فعالیت‌های چشمگیری در قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه در این حوزه‌ها انجام شده است. سرهنگ مجید علیپور نیز در این مراسم با تعامل هم افزایی با دستگاه های مختلف قرارگاه محرومیت زدایی در شهر شیراز و قرارگاه صیانت از سومین حرم اهل بیت (ع) در شیراز و گام دوم محرومیت زدایی کلانشهر شیراز شروع شده است.
جانشین قرارگاه حضرت احمد بن موسی(ع) افزود: در گام اول خدماتی انجام دادیم که باید در این راستا بیشتر تلاش کرد و به بقیه دستگاه ها در جهت ظرفیت سازی کمک کنیم تا زمینه برای رفع محرومیت زدایی فراهم شود.
محمدحسن اسدی ضمن تسلیت شهادت حضرت رسول (ص)، امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع) گرامیداشت هفته دولت و یاد خاطره شهیدان رجایی و باهنر گفت: امروز آخرین روز هفته دولت است و امروز مفتخریم که در جمع خدمت گروه جهادی و کارآفرینان حضور داریم.
شهردار شیراز با اشاره به اینکه فعالیت ها و همراهی این گروه ها که در رابطه با فعالیت های شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز بوده است، گفت: بر اساس سیاست های شورای اسلامی شهر شیراز از ابتدا تا امروز که وارد سال چهارم شورا شدیم، در ابتدای شورای ششم، اعتبارات عمرانی شهرداری شیراز زیر 60 درصد بود و اعتبارات جاری بیش از 40 است و امروز اعتبارات عمرانی شهرداری حدود 80 درصد شده و اعتبارات جاری 20 درصد و بودجه عمرانی شهرداری شیراز در دوره فعلی شورا و شهرداری نزدیک به هفت برابر معادل 700 درصد اضافه شده است.
وی افزود: نزدیک به 25 – 26 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی شهرداری شیراز است که در برنامه افق شیراز 1404، که توسط شورای اسلامی شهر شیراز مصوب شده، سه درصد از کل بودجه عمرانی شهرداری شیراز به محرومیت زدایی و سه درصد هم بایستی صرف صرف محله محوری و مسجد محوری شود.
اسدی با اشاره به اینکه با این رویکرد کار را جلو می برد و امروز برنامه های فرهنگی و گردشگری در شهرداری در دستور کار قرار دارد، اظهار کرد: به اذعان کارشناسان امر شهر به یک کارگاه عمرانی بزرگ تبدیل شده است و قطعا گروه های جهادی و تلاشگرانی که در این عرصه هستند، نقش محوری خودشان را در محلات و مناطق اجرا می کنند و از دور و نزدیک شاهد تلاش عزیزان جهادی، کارآفرینان، یاوران شورا، اصحاب محله مساجد، پایگاه مقاومت بسیج معتمدین و بزرگان شهر هستیم.
وی گفت: شهرداری شیراز در یک اقدام بی سابقه و جهادی یک بسته 100 هزار میلیارد تومانی توسط شهرداری شیراز برای هفته دولت در نظر گرفته شد که هفته آینده با حضور وزیر کشور دولت چهاردهم این هدیه به مردم شیراز تحویل می شود.
اسدی گفت: ما در کنار هم و با هم می توانیم منشا اتفاقات خوب در شهر شیراز باشیم و آنچه که امروز برای این جلسه مطرح است رفع محرومیت از مناطق کم برخوردار و ساماندهی حاشیه نشینی است چرا که حاشیه نشینی به یک معضل مبدل شده است، این معضل در کل دنیا وجود دارد و در کشور ما نزدیک به 20 میلیون نفر در حاشیه شهرها زندگی می کنند.
وی گفت: شهر شیراز نسبت به سایر شهرها از لحاظ حاشیه نشینی وضعیت بهتری دارد، من نمی گویم مشکل وجود ندارد، ولی مشکلاتشان نسبت به سایر شهرها کمتر است و با سیاست های شورا شهر شیراز و قرارگاه محرومیت زدایی که یکی از ارکان اصلی قرارگاه محرومیت زدایی سپاه فجر محسوب می شود، رفع مشکلات حاشیه نشینی است. وی گفت: سپاه فجر فارس توانسته در محرومیت زدایی بسیار موفق عمل کند که آبرسانی به روستا های استان و ایجاد جاده بین مزارع، آسفالت، تامین قیر، ترمیم و مرمت خانه های افراد محروم، تامین نوشت افزار، بسته های معیشتی و کمک هزینه های آموزشی از قیبل فعالیت هایی است که توسط سپاه فجر فارس انجام شده است.
شهردار شیراز گفت: نواحی پنج گانه سپاه در شیراز در کنار شهرداری شیراز منشا اتفاقات خوب بودند.
وی گفت: توسط استانداری، سپاه فجر و سایر دستگاه های اجرایی در راستای محرومیت زدایی در کنار شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز اتفاقات خوبی روی داده است که باید اقدامات در راستای محرومیت زدایی با قدم های محکم و استوار همراه باشد و باید این فرهنگ را استمرار دهیم تا بتوانیم غبار محرومیت را از چهره شهر شیراز سومین حرم اهل بیت (ع) بزداییم.
خاطر نشان می شود، آیین آغاز مرحله دوم عملیات اجرایی مرمت ۵۰۰ واحد مسکن محرومین با حضور شهردار شیراز برگزار شد.

برنامه افتتاح پروژه های سلامت محور استان فارس؛

با حضور نماینده ولی فقیه در استان فارس، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی، رئیس و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز و به مناسبت هفته دولت، آزمایشگاه بالینی هوش مصنوعی و بانک داده های زیستی به بهره برداری رسید.به گزارش اعظم صفری خبرنگار روزنامه تجارت از شیراز، همزمان با بهره برداری از پروژه های سلامت محور استان فارس به مناسبت هفته دولت، آیت الله دکتر لطف الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، دکتر جعفر قادری، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با همراهی دکتر سید وحید حسینی، رئیس دانشگاه و جمعی از معاونان و مدیران دانشگاه، در آئین بهره برداری از آزمایشگاه بالینی هوش مصنوعی و بانک داده های زیستی حضور یافتند.دکتر مهرداد شریفی در حاشیه برگزاری این آئین گفت: برای نخستین بار در کشور، آزمایشگاه بالینی هوش مصنوعی و بانک داده های زیستی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز به بهره برداری می رسد.معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز افزود: هوش مصنوعی می تواند در تشخیص و دسته بندی بیماری، تعیین درمان منحصر به فرد، مدیریت داده های پزشکی، تحلیل داده های پزشکی، تهیه بیوبانک و آموزش، کارکردهای مفید و موثری داشته باشد.وی ادامه داد: با توجه به روند رو به رشد بهره گیری از هوش مصنوعی در پزشکی، در صورتی که هم اکنون برنامه ریزی مناسبی برای پیشبرد این فناوری در علوم پزشکی صورت پذیرد، کشورمان در سال های آتی، جایگاه بسیار مناسبی در این فناوری در سطح منطقه ای و بین المللی را از آن خود می سازد.به کمک این آزمایشگاه، تمامی داده های دانشگاه از قبیل داده های دیجیتالی، سیگنال های حیاتی، تصاویر پزشکی و انواع داده های بالینی و مرتبط با نظام سلامت در حوزه معاونت های مختلف، رجیستری و از سوی اساتید هیات علمی و متخصصان شناسنامه دار می شوند؛ همچنین در ادامه، داده های ثبت شده وارد مرحله آنالیز شده که در زمینه هایی مانند کمک به روند تشخیص و درمان بیماری ها، تاثیرگذار خواهد بود.عملیات ساخت و تجهیز آزمایشگاه بالینی هوش مصنوعی و بانک داده های زیستی با زیربنای 120 متر مربع و با اعتباری بیش از 17 میلیارد تومان شامل 4 میلیارد تومان برای آماده سازی و 13 میلیارد تومان برای خرید سرور به پایان رسیده است.

بهره‌برداری از پروژه های سلامت محور دانشگاه علوم پزشکی شیراز
با حضور نماینده ولی فقیه در استان فارس و نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی تعدادی از پروژه های حوزه سلامت شیراز به بهره برداری رسید و آیین افتتاح همزمان 81 پروژه سلامت محور در مناطق مختلف استان، به صورت وبینار در بیمارستان نمازی برگزار شد.آیت الله لطف الله دژکام در این آیین با درود به روح شهدای دولت شهیدان رجایی و باهنر و شهید خدمت آیت الله رییسی که عیاری در خدمت گذاری و فعالیت را در کشور تعریف کرد، گفت: امید است ادامه دهنده راه این شهدا برای خدمت به مردم باشیم.نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز با تقدیر از مدیران مجموعه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز برای تلاش های بی وقفه در انجام کارها افزود: امروز به صورت نمادین تنها گوشه ای از خدمات حوزه سلامت را شاهد هستیم که ۸۱ پروژه با هزینه بیش از هزار میلیارد تومان به بهره برداری می رسد و تمام این تلاش ها و خدمت رسانی ها اجر دنیوی و اخروی را برای خدمت رسانان به مردم در پی دارد.امام جمعه شیراز با اشاره به رضایت مردم از خدمات حوزه سلامت، اظهار امیدواری کرد این خدمات و رضایتمندی بیشتر از گذشته شود.آیت الله دژکام تاکید کرد: الان زمان کار است و باید برای افزایش رفاه و ثروت کشور تلاش و به گونه ای کار کنیم که در تمام دنیا به ایران و ایرانی نیاز داشته باشند.نماینده ولی فقیه در استان فارس از ایجاد گروه هوش مصنوعی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز با حضور جوانان نخبه دانشگاه ابراز خوشحالی کرد و افزود: باید بتوانیم فناوری های حوزه سلامت را به سایر کشورهای دنیا ارایه کنیم و در این راستا نیاز است بخش هایی که می توانیم در آنها سرآمد و اول باشیم را شناسایی و در این زمینه به صورت عملیاتی وارد شویم.افزایش اطلاع رسانی از خدمات و فعالیت های حوزه سلامت از دیگر مواردی بود که از سوی امام جمعه شیراز تاکید شد که سبب دلگرمی و هم افزایی بیشتر می شود.دکتر جعفر قادری نیز با تقدیر از تلاش مجموعه سلامت در استان فارس گفت: کارهای بزرگی در استان انجام شده، اما هنوز جای کار وجود دارد.نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی افزود: وظیفه ما در مجلس شورای اسلامی نیز حمایت از حوزه سلامت است و در ادوار مختلف تلاش شده تا بخش سلامت در اولویت باشد.وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم نیز با دستور شهید رییسی کارهای بزرگی در حوزه های مختلف از جمله حوزه سلامت انجام شد، ادامه داد: در مجلس نیز مباحث مختلفی برای توسعه حوزه های مختلف از جمله سلامت پیگیری شده و می شود.دکتر قادری با تاکید بر اهمیت تعامل بخش های دولتی و خصوصی افزود: باید در زمینه های مختلف به ویژه تامین تجهیزات پزشکی درمانی از ظرفیت های غیردولتی استفاده کنیم و این تعاملات تقویت شود.نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همواره در زمینه های علمی مختلف حرف برای گفتن داریم، تاکید کرد: در دانشگاه علوم پزشکی شیراز کارهای خوب و بزرگی در حوزه هوش مصنوعی انجام شده است که می تواند به توسعه علمی کمک کند.وی همچنین از آمادگی مجلس شورای اسلامی برای همراهی بیشتر با مجموعه سلامت و بخش های بهداشت و درمان کشور خبر داد.رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز با گرامیداشت هفته دولت و یاد و خاطره شهیدان رجایی، باهنر و رییسی گفت: امسال تعداد قابل توجهی پروژه در حوزه سلامت بهره برداری می شود که شامل ۸۱ پروژه در حوزه های مختلف است.دکتر سید وحید حسینی این پروژه ها را شامل ۲۹ پروژه بهداشتی، ۳۳ پروژه درمانی، ۵ پروژه آموزشی رفاهی، ۹ پروژه تجهیزات پزشکی و ۵ پروژه در سایر بخش ها برشمرد.رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: حق مردم استان و حق خدمت گیران در جنوب کشور است که بهترین خدمات را دریافت کنند و این پروژه ها نیز در همین راستا به بهره برداری می رسد.در ادامه این آیین که صبح امروز، همزمان با هفتمین روز هفته دولت، در تالار اقبال بیمارستان نمازی به صورت وبینار برگزار شد، با حضور دکتر «قادری» نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی، از پروژه ساخت خوابگاه متاهلان در بیمارستان نمازی بازدید شد.این پرژه شامل 86 واحد خوابگاهی، در 9 طبقه، با زیربنای حدود هزار و 200 مترمربع و در مساحتی معادل هشت هزار و 400 متر مربع در حال ساخت است.

بهره برداری از پروژه بهسازی 5 اتاق عمل در بیمارستان حضرت زینب(س)
آیت الله دکتر لطف الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، دکتر جعفر قادری، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با همراهی دکتر سید وحید حسینی، رئیس دانشگاه و جمعی از معاونان و مدیران دانشگاه، در بیمارستان حضرت زینب(س) شیراز حضور یافته و پروژه های جدید این مرکز آموزشی درمانی، به بهره برداری رسید.آیت الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس در این آیین، بهره برداری از این خدمت را گامی موثر در ارتقای خدمت رسانی به مردم عنوان کرد.دکتر حسینی رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز نیز گفت: این پروژه با همکاری خیرین عرصه سلامت و با هدف بهبود فضای فیزیکی و امکانات بیمارستان حضرت زینب(س)، ظرف مدت پنج ماه تکمیل و به بهره برداری رسیده است.همچنین رئیس مرکز آموزشی درمانی حضرت زینب(س) در حاشیه این آیین گفت: علمیات اجرایی بهسازی و نوسازی بخش اتاق عمل این بیمارستان که از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین مراکز درمانی در جنوب شهر شیراز محسوب می شود، از اوخر نیمه اسفند سال 1403 با پیگیری مسئولان دانشگاه علوم پزشکی در دستور کار قرار گرفت.دکتر فاطمه سادات نجیب با بیان اینکه اتاق عمل این بیمارستان یکی از مهمترین مراکز ارائه خدمات زنان و زایمان در شیراز محسوب می شود، ادامه داد: بیماران حاد جراحی زنان و همچنین مادران باردار با ضریب خطر بالا از سراسر استان برای درمان به این بخش ارجاع داده می شوند.این پروژه در قالب پنج اتاق منطبق بر استانداردهای فضای فیزیکی جدید طراحی شده و بر اساس آخرین استانداردها و روزآمدترین تجهیزات در مرحله پایانی برای افتتاح قرار گرفته است
.
مرکز خدمات جامع سلامت شهری حسین ابن علی(ع)
در ادامه برنامه افتتاح پروژه های سلامت محور استان فارس همزمان با هفتمین روز از هفته دولت، فاز نخست مرکز خدمات جامع سلامت شهری حسین ابن علی(ع)، به عنوان یکی از مراکز زیرمجموعه مرکز بهداشت شهدای والفجر شیراز، به بهره برداری رسید.این مرکز خدمات جامع سلامت شهری که فاز نخست آن امروز، همزمان با 29 پروژه های بهداشتی در استان فارس، به چرخه خدمات سلامت محور در استان افزوده می شود، بیش از 30 هزار نفر از جمعیت شهر شیراز را تحت پوشش دارد.دکتر علیرضا شریعتی رئیس مرکز بهداشت شهدای والفجر شیراز در آئین افتتاح این مرکز خدمات جامع سلامت، با اشاره به اینکه ساخت این پروژه از سال 1395 و با صرف اعتبارات دولتی آغاز شده است، راه اندازی این خدمت را گامی موثر در بهبود خدمات سلامت محور در این منطقه از شهر شیراز عنوان کرد.با توجه به اهمیت موضوع جوانی جمعیت، بسته های خدمتی در حوزه سلامت مادران، در این مرکز ارائه می شود.همچنین ارائه خدمات پزشکی درمانی (درمان بیماران سرپایی)، سلامت دهان و دندان، خدمات مامایی، برنامه مبارزه و کنترل بیماری های واگیر، پیشگیری و کنترل عوامل خطر بیماری های مزمن و غیرواگیر، خدمات بهداشت محیط، بهداشت حرفه ای، مکمل دارویی، مشاوره ژنتیک و تکامل کودکان، مشاوره ازدواج، واکسیناسیون، مشاوره شیردهی، آزمایشگاهی، مشاوره تغذیه و تنظیم رژیم غذایی، مشاوره سلامت روان و اعتیاد، سلامت شغلی، تزریقات و پانسمان برای این مرکز پیش بینی شده است.پروژه این مرکز خدمات جامع سلامت در سه طبقه، با متراژ کلی 1770مترمربع پیش بینی شده که فاز نخست آن امروز، با زیربنای 730 مترمربع، به بهره برداری رسید.
4 پروژه تشخیصی درمانی پیشرفته در بیمارستان نمازی به بهره برداری رسید
به مناسبت هفته دولت، چهار پروژه تشخیصی درمانی پیشرفته در بیمارستان نمازی شیراز، به چرخه ارائه خدمات درمانی افزوده شد.در ادامه برنامه های بهره برداری از پروژه های سلامت محور در استان فارس که در هفتمین روز از هفته دولت، با حضور آیت الله دکتر دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، دکتر قادری، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی آغاز شده است، چهار دستگاه تجهیزات پزشکی شامل MRI، دستگاه شتاب دهنده خطی جدید، دستگاه آنژیوگرافی هیبرید و یک دستگاه آنژیوگرافی زمینی به بهره برداری رسید.دکتر احمد حسین زاده رئیس بیمارستان نمازی در حاشیه برگزاری این آئین با بیان اینکه پروژه نصب دستگاه MRI جدید بیمارستان نمازی در فضایی به متراژ 122 متر مربع در بیمارستان نمازی انجام شده است، افزود: این دستگاه از سوی سازمان جهانی بهداشت اهدا و با پیگیری دانشگاه علوم پزشکی شیراز و وزارت بهداشت، با اعتبار 800 میلیارد ریال به بهره برداری می رسد.

دستگاه شتاب دهنده خطی؛ خدمتی اثربخش در سلامت بیماران مبتلا به سرطان
دستگاه شتاب دهنده خطی بیمارستان نمازی، دیگر خدمت جدیدی بود که امروز در این مرکز آموزشی درمانی به بهره برداری رسید.دکتر احمد حسین زاده رییس بیمارستان نمازی با معرفی بیشتر این دستگاه پیشرفته پزشکی گفت: دستگاه شتاب دهنده خطی جدید با قابلیت درمان سه بعدی پیشرفته، بالاترین اثر درمانی را بر بافت های سرطانی دارد و کمترین آسیب را به بافت سالم بیماران وارد می کند و امید است با بهره برداری از این دستگاه، شاهد بهبود فرآیندهای درمان بیماران مبتلا به سرطان در شیراز باشیم.این دستگاه با هزینه ای بالغ بر 2 میلیون یورو و هزینه عمرانی 35 میلیارد ریال و با پیگیری و حمایت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در فضایی با متراژ ٢٠٠ مترمربع، در این بیمارستان راه اندازی شده است.

راه اندازی دستگاه آنژیوگرافی هیبرید در بیمارستان نمازی
در ادامه این آئین، دستگاه آنژیوگرافی هیبرید در بیمارستان نمازی در فضایی به متراژ 155 متر مربع، در طبقه دوم انتهای اتاق عمل بیمارستان نمازی به بهره برداری رسید.برای ساخت این پروژه، بالغ بر 55 میلیارد ریال هزینه شده و تجهیز آن نیز از سوی سازمان بهداشت جهانی صورت گرفته است.به کمک این دستگاه، قابلیت انجام اعمال جراحی همزمان با آنژیوگرافی ایجاد می شود که کمک شایان توجهی در افزایش کیفیت ارائه خدمت به بیماران فراهم شده است.همچنین در ادامه، دستگاه آنژیوگرافی زمینی بیمارستان نمازی شیراز، به بهره برداری رسید. این دستگاه با صرف اعتباری معادل یک میلیون و 200 هزار یورو خریداری شده و هزینه ساخت محل پروژه به متراژ 400 مترمربع نیز، معادل 6 میلیارد تومان بوده است.دکتر مهرداد شریفی معاون درمان، دکتر سید ابوالفضل هاشمی اصل معاون توسعه مدیریت و منابع، دکتر عباس رضائیان زاده معاون بهداشت و جمعی از مدیران دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دیگر مسئولان حاضر در این آئین بودند.