حمایت قاطع ناتو از حمله اوکراین به کورسک

دبیرکل ناتو در گفت‌وگویی با یک هفته نامه آلمانی در نخستین واکنش خود به حمله اوکراین به کورسک روسیه، این اقدام کی‌یف را مشروع دانست و آن را حق دفاع اوکراین از خود اعلام کرد. «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در این گفت‌وگو با هفته نامه «ولت آم زونتاگ» با بیان اینکه ائتلاف درباره طرح‌ها و برنامه‌های اوکراین پیش از حمله به کورسک روسیه خبری نداشت و نقشی در این حمله ایفا نکرد، گفت: «اوکراین حق دفاع از خود را دارد و بر اساس قوانین بین‌الملل، این حق متوقف نمی‌شود.» دبیرکل ناتو همچنین گفت اوکراین با این حمله به قلمروی روسیه ریسک کرد اما به خودش بستگی دارد که چطور این کارزار نظامی را پیش ببرد. استولتنبرگ در ادامه خاطرنشان کرد: «ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین واضح گفته که هدف از این حمله ایجاد منطقه حائل برای جلوگیری از حملات بیشتر روسیه در سراسر مرز بوده است.» وی افزود: «مانند دیگر اقدامات نظامی، این یکی هم با خطراتی همراه است. اما این تصمیم اوکراین است که چطور از خودش دفاع کند.» اوکراین ۶ اوت سال جاری میلادی به کورسک روسیه حمله کرد.

 

وضعیت کرانه باختری «هولناک و غیرقابل تحمل» است

مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا اعلام کرد وضعیت رو به وخامت کرانه باختری «هولناک و غیرقابل تحمل» است. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا پس از نشست غیررسمی خود با وزرای خارجه این اتحادیه در بروکسل، پایتخت بلژیک، خطاب به خبرنگاران درخصوص اوضاع کرانه باختری گفت، وضعیت کرانه باختری وخیم است و نمی‌توان خطرات آن را نادیده گرفت. براساس گزارش وبگاه خلیج آنلاین، جوزپ بورل ضمن ابراز نگرانی نسبت به اظهارات تحریک‌آمیز برخی از اعضای کابینه رژیم صهیونیستی تاکید کرد وضعیت در کرانه باختری رعب‌آور است و هر روز اوضاع در آنجا وخیم‌تر می‌شود. این مسئول اتحادیه اروپا اظهارات اخیر وزرای افراطی صهیونیست که خواستار تخریب مساجد برای ساخت کنیسه‌ای یهودی در مکان آنها شدند را محکوم و تصریح کرد که چنین اقداماتی غیرقابل تحمل هستند. جوزپ بورل ضمن اشاره به پیامدهای گسترده‌تر این درگیری، خاطرنشان کرد که درگیری‌ها از غزه فراتر رفته و به کرانه باختری و شهر قدس رسیده است؛ مناطقی که از ارزش منطقه‌ای و نمادین زیادی برخوردار هستند. بورل پیشتر گفته بود: ما توصیه‌هایی را برای بررسی تحریم‌های پیشنهادی علیه وزرای اسرائیلی به کمیته‌های شورای اروپا ارائه خواهیم کرد.

تاکید پزشکیان بر تقویت
روابط ایران و ازبکستان
رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در پیامی فرارسیدن سالروز استقلال ازبکستان را به رئیس‌جمهوری و مردم این کشور تبریک گفت. مسعود پزشکیان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در پیام تبریک سالروز استقلال ازبکستان به «شوکت میرضیایف» رئیس‌جمهوری ازبکستان، اظهار کرد: بر این باورم روابط مبتنی بر احترام متقابل دو کشور بیش از پیش تقویت خواهد شد و در دولت چهاردهم جمهوری اسلامی ایران نیز توسعه همکاری با کشورهای همسایه و منطقه، به‌ویژه جمهوری ازبکستان در اولویت سیاست خارجی است.

انتصاب علی باقری به عنوان عضو شورای راهبردی روابط خارجی
رهبر انقلاب اسلامی در حکمی علی باقری را به عضویت در شورای راهبردی روابط خارجی منصوب کردند. شورای راهبردی روابط خارجی در سال ۱۳۸۵ و با حکم رهبر انقلاب شکل گرفت. هدف از تشکیل این شورا، کمک به تصمیم‌گیری‌های کلان و جست‌وجو از افق‌های نو در روابط خارجی جمهوری اسلامی و بهره‌مندی از نظرات نخبگان در این عرصه، است. ریاست شورای راهبردی روابط خارجی برعهده آقای دکتر خرازی است.

تمجید ویژه عراقچی از جایگاه شهید امیرعبداللهیان
وزیر امورخارجه کشورمان با حضور در منزل شهید امیرعبداللهیان گفت: امیدواریم بتوانیم پیرو راه آن شهید بزرگوار باشیم و در مسیر سربلندی کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران گام برداریم. همزمان با گرامیداشت هفته دولت، سیدعباس عراقچی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به همراه رییس دفتر رییس جمهور، معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با حضور در منزل وزیر شهید امیرعبداللهیان، با خانواده این شهید گرانقدر دیدار کرد. عراقچی در ابتدای این دیدار صمیمانه، با گرامیداشت یاد و خاطره شهید امیرعبداللهیان اظهار داشت: قبل از حضور در اینجا بر سر مزار شهید امیرعبداللهیان در آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) حضور یافته و از این شهید والامقام درخواست کردیم که برای موفقیت دستگاه دیپلماسی کشور دعا کند. رئیس دستگاه دیپلماسی با یادآوری مجاهدت ها و تلاش های بی وقفه و مخلصانه شهید امیرعبداللهیان در هدایت دستگاه دیپلماسی در برهه ای حساس، از حضور فرزند وی در مراسم معارفه قدردانی و تشکر کرد و اظهار داشت: با توجه به جای خالی شهید امیرعبداللهیان در بین کارگزاران نظام در دستگاه دیپلماسی، حضور فرزند ایشان زینت بخش و مکمل این مراسم بود.

وزیر دفاع سالروز تاسیس پدافند هوایی خاتم الانبیاء را تبریک گفت
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در پیام‌های جداگانه‌ای سالروز تاسیس پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) را به فرمانده این قرارگاه و فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش تبریک گفت. به گزارش ایسنا، در متن پیام امیر نصیرزاده آمده است: «فرارسیدن سالروز تاسیس پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) که یادآور حماسه‌آفرینی مجاهدان و مدافعان خستگی‌ناپذیر مرزهای میهن عزیزمان می‌باشد را تبریک و تهنیت عرض نموده؛ توفیق روزافزون جنابعالی و همکاران محترمتان که به فرموده مقام عظمای ولایت خطوط مقدم توان دفاعی کشور هستید را در سایه توجهات حضرت ولی عصر(عج) و تحت زعامت داهیانه فرمانده معظم کل قوا حضرت امام خامنه‌ای (مدظله العالی) از درگاه خداوند متعال مسئلت می‌نمایم.»

اخراج فرمانده ناوشکن آمریکایی پس از ناکامی در برابر ارتش یمن
فرمانده آمریکایی که ناوشکن تحت فرماندهی او بخشی از ناوگروه مقابله با حملات ارتش یمن به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی بود، اخراج شد. نیروی دریایی آمریکا، افسر فرمانده ناوشکن «جان اس. مک‌کین» را روز جمعه در میانه استقرار این کشتی جنگی در غرب آسیا اخراج کرد. سرویس مطبوعاتی «مارین کورپس تایمز» در بیانیه‌ای به دلیل اخراج این افسر اشاره نکرده اما تاکید کرده اخراج «کامرون یاست» به دلیل «از دست دادن اعتماد به توانایی او برای فرماندهی ناوشکن موشک هدایت شونده» رخ داده است. او فرماندهی این ناوشکن را برعهده داشته است. این ناوشکن بخشی از ناوگروه به سرپرستی ناو هواپیمابر «یواس‌اس تئودور روزولت» بود که وظیفه مقابله با حملات ارتش یمن به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی را برعهده داشت. پیش از این روزنامه انگلیسی تلگراف نوشته بود عملیات‌های دریایی یمنی‌ها علیه کشتی‌های به مقصد سرزمین‌های اشغالی راهبردهای بازدارندگی دریایی آمریکا را زیر سوال برده است. طبق این گزارش، «نبرد دریایی نیروهای مسلح یمن هیمنه چندین دهه‌ای واشنگتن را در هم شکسته است».

برگزاری شانزدهمین اجلاس سران بریکس در کازان روسیه
سرکنسول ایران در کازان با دستیار رئیس‌جمهوری تاتارستان دیدار و رایزنی کرد. داود میرزاخانی، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کازان، در دیدار با «باکیروف گازینور»، دستیار رئیس‌جمهوری تاتارستان، در خصوص روابط دوجانبه و هماهنگی اجلاس سران بریکس به بحث و تبادل نظر پرداخت. شانزدهمین اجلاس سران بریکس از ۱ تا ۳ آبان ۱۴۰۳ با حضور مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور کشورمان و هیات همراه در شهر کازان برگزار خواهد شد.

«تجارت» چشم‌انداز سیاست خارجی دولت چهاردهم در تعامل با غرب و شرق را بررسی کرد

گروه سیاسی: تحولات چند سال گذشته از این واقعیت بزرگ حکایت دارد که برای جامعه ایرانی، سیاست خارجی معنایی فراتر از مناسبات سیاسی با کشورهای خارجی دارد. برای ایرانیان سیاست خارجی و دیپلماسی در تاروپود زندگی‌شان معنا پیدا می‌کند. تحولات سال‌های گذشته نشان داده که چگونه سیاست خارجی می‌تواند بر کوچک‌ترین تا بزرگ‌ترین ابعاد زندگی افراد اثرگذار باشد. به گزارش «تجارت»، تردیدی وجود ندارد که همه چیز سیاست خارجی نبوده و نیست، بلکه مدیریت و سیاست‌گذاری داخلی نیز نقشی پر رنگ را در اداره امور کشور دارند. اما نکته‌ای که طی سال‌های گذشته در جامعه ایرانی از سوی ناظران سیاسی و اقتصادی مورد تایید قرار گرفته این است که سیاست خارجی بیش از آن‌چه که باید و شاید، بر اقتصاد و جامعه ایرانی اثر می‌گذارد. به روایتی شفاف‌تر بسیاری از ناظران بر این باور هستند که مشکلات داخل کشور رفع و رجوع نخواهد شد، مگر اینکه در عرصه سیاست خارجی گشایش‌ها و تحرکاتی ویژه صورت بگیرد.

دو گفتمان متمایز در عرصه سیاست خارجی
زندگی جامعه ایرانی تحت شرایط تحریمی به یکی از واقعیات زندگی ایرانیان طی چند دهه اخیر تبدیل شده است. زیستن در وضعیت تحریی در مقام یک صورت مساله برای دولت‌های مختلف ایرانی مطرح بوده است. این‌که تحریم‌ها به عنوان یکی واقعیت وجود دارند و باید در مواجهه با آن سیاست‌گذاری کرد و انتخاب کرد. در چند دهه گذشته دو رویکرد اساسی در زمینه تحریم‌ها حاکم بوده است. یک رویکرد بر این باور است که تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه ایران آسیبی بزرگ بوده و سیاست‌گذاری در داخل کشور بسیار دشوار می‌کند. از نگاه این گروه، تحریم‌ها از یک سو، هزینه‌ حکمرانی را افزایش می‌دهد و از سوی دیگر، در سطوح کلان و ریز جامعه برای معیشت و زندگی عمومی شهروندان آسیب وارد می‌کند. از نگاه این گروه باید ایران رویکرد تعامل و توافق –نه تسلیم- را در برابر غرب در پیش بگیرد. تحریم‌ها باید رفع شوند و ایران به عنوان یک بازیگر مهم وارد اقتصاد جهانی شود. از نگاه این گروه زندگی تحت شرایط تحریم، سالانه میلیاردها دلار به اقتصاد کشور آسیب وارد می‌کند و در بلندمدت کشور را با بحران‌های بزرگ مواجه خواهد کرد. بر خلاف گروه نخست، گروه دیگر بر این بارو هستند که بیش از آن‌چه که واقعا وجود دارد به تحریم‌ها و مساله تعامل با غرب اهمیت داده می‌شود. از دیدگاه آن‌ها تحریم‌ها نه تنها مانعی برای مدیریت درست کشور نیست، بلکه می‌تواند دریچه‌ای از فرصت‌های جدید را پیش روی کشور قرار بدهد. از نگاه آن‌ها جهان را نباید در غرب و تحریم‌هایش خلاصه کرد؛ بلکه باید با یافتن فرصت‌های جدید در دیگر نواحی جهان سیاست خارجی را تنظیم کرد. از نگاه این گروه ایران باید با فاصله گرفتن از غرب به سمت گسترش روابط با شرق، آفریقا و آمریکای جنوبی گرایش پیدا کند. دسته تندرو در درون این گفتمان حتی تحریم را کاغذ پاره ارزیابی و نشست و گفتگو با غرب را در مقام خیانت به کشور و منافع کلی ارزیابی می‌کنند. هر دو این رویکردها در سال‌های گذشته در دولت‌های مختلف تجلی پیدا کرده‌اند. دولت‌های سید محمد خاتمی و حسن روحانی بر مبنای رویکرد تعامل با غرب و تحریم‌گریزی سیاست‌گذاری کرده‌اند. دولت‌های محمود احمدی‌نژاد و شهید شید ابراهیم رئیسی نیز بر مبنای رویکرد دوم سیاست‌گذاری کرده‌اند. در عرصه عینی نیز این‌ که هر یک از این دو رویکرد در پیش گرفته شود، بر معیشت و زندگی یارانیان نقشی بی‌بدیل داشته است. حال برای دولت مسعود پزشکیان و سید عباش عراقچی که با طرح شعار وفاق ملی روی کار آمده‌اند مساله مهم این است که ایران چه رویکردی را در قبال غرب و شرق در پیش بگیرد؟

دولت پزشکیان و انتخاب میان شرق و غرب
از نظر خاستگاه گفتمانی، دولت مسعود پزشکیان را می‌توان متعلق به رویکرد نخست، یعنی طرفدار تعامل و توافق با غرب ارزیابی کرد اما در عرصه واقعیات میدانی باید به این موضوع توجه داشت که تحولات سیاست در نظام و اقتصاد سیاسی بین‌الملل با سال‌های گذشته تفاوت محسوس و چشم‌گیری داشته و دارد. طی چند هفته گذشته مقام‌های مسئول دولت چهاردهم بارها از راهبرد تعامل با جامعه جهانی و تنش‌زدایی با بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای سخن به میان آورده‌اند تا امیدها برای توافق با غرب و حل مشکلات مرتبط با برنامه هسته‌ای و متعاقب آن اقتصاد کشور افزایش پیدا کند.
پزشکیان تاکید کرده که سیاست ما صلح و دوستی، پرهیز از تنش و درگیری و تعامل و گسترش روابط با همه کشورهای دنیا است. همچنین، سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه کشورمان در گفت وگو با همتای ژاپنی خود گفته بود، سیاست جدید ایران گسترش روابط با همه دنیا به ویژه شرق آسیا است. همزمان با این موضوعات عراقچی از ضرورت امضای توافق جدید با آمریکا سخن به میان آورده است. مجموع این اظهارات بدین معنا است که به طور حتم دولت جدید به مراتب از دولت سیزدهم اهتمام بیشتری به تنش‌زدایی با غرب و حل مساله هسته‌ای نشان خواهد داد. اما باید توجه داشت که این رویکرد را نباید تحت عنوان غرب‌گرایی در سیاست خارجی کشورمان مورد تلقی قرار داد. با توجه به پیشرفت‌های سیاست خارجی کشورمان در عرصه ایجاد مناسبات استراتژیک با قدرت‌های شرقی می‌توان این چشم‌انداز را مطرح کرد که احتمال دولت چهاردهم، اصل خروج از نگاه ایدئولوژیک را در روابط با غرب و شرق مدنظر قرار می‌دهد.

مدیرکل صلح و امنیت بین المللی وزارت امور خارجه تاکید کرد:

گروه سیاسی: پنجاهمین نشست شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی با حضور مدیرکل صلح و امنیت بین المللی وزارت امورخارجه ایران، در روزهای هشتم و نهم شهریور در یائونده پایتخت جمهوری کامرون برگزار شد. به گزارش «تجارت»، اشراق جهرمی مدیرکل صلح و امنیت بین المللی وزارت امور خارجه از طرف جمهوری اسلامی ایران و به عنوان سرپرست هیات دیپلماتیک کشورمان شرکت و سخنرانی کرد. موضوع اصلی نشست یادشده توسعه زیرساخت های حمل و نقل و ارتباطات میان کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی تعیین شده بود. اشراق جهرمی در ابتدای سخنرانی خود در این نشست ضمن ابراز نگرانی عمیق و محکومیت شدید تجاوزات و جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین در باریکه غزه در طول یازده ماه گذشته و به ویژه اقدام تروریستی اخیر این رژیم در ترور شهید اسماعیل هنیه، خواستار اقدام قاطع جامعه بین المللی و سازمان همکاری اسلامی در توقف فوری اقدامات این رژیم به عنوان مصداق بارز جنایت جنگی، جنایت علیه بشریت و نسل کشی گردید و بر ضرورت پاسخگو ساختن رژیم صهیونیستی در قبال جنایات ارتکابی تاکید کرد.
نماینده جمهوری اسلامی ایران، همچنین با اشاره به لزوم توجه به ریشه های ناامنی و بحران آفرینی در منطقه غرب آسیا تاکید کرد رژیم اشغالگر صهیونیستی مانع اصلی دستیابی جهان اسلام و کشورهای منطقه به ثبات و توسعه پایدار است و اقدامات و سیاست های بی ثبات کننده این رژیم مانعی اساسی برای همکاری میان کشورهای اسلامی و ایجاد همگرایی اقتصادی منطقه‌ای بین کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی به شمار می رود. مدیرکل صلح و امنیت بین المللی وزارت امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود دیدگاه و سیاست های دولت جدید جمهوری اسلامی ایران برای تقویت همگرایی و افزایش همکاری های منطقه ای و ارتباط با همسایگان را تبیین نمود و با اشاره به موقعیت ژئوپلتیکی ایران در کریدورهای منطقه ای و بین المللی از جمله ظرفیت عظیم بنادر تجاری ایران در دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان و همچنین شبکه گسترده ریلی، ظرفیت بالای ترانزیتی کشورمان برای اتصال کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی را تشریح کرد. وی همچنین ضمن تقبیح تحریم های اقتصادی و بویژه اقدامات زورمدارانه یکجانبه که در مغایرت با اصول و قواعد حقوق بین الملل بر تعدادی از کشورهای در حال توسعه تحمیل شده و می بایست از سوی همه کشورها مردود شمرده شوند، تحریم ها را مخل ثبات اقتصادی و مانعی اساسی برای توسعه و دسترسی به منابع و فن آوری دانست. نماینده کشورمان در خاتمه بر تعهد خللل ناپذیر جمهوری اسلامی ایران برای گسترش همکاری های اقتصادی و پیشرفت جمعی کشورهای عضو تاکید و بر آمادگی کشورمان برای همکاری با سایر کشورهای اسلامی برای پیشبرد اصول و اهداف مشترک تصریح نمود. لازم به ذکر است که در این نشست بیش از یکصد قطعنامه سازمان همکاری اسلامی در زمینه موضوعات مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، حقوقی و مالی به تصویب شورای وزیران سازمان همکاری اسلامی رسید که دو قطعنامه محکومیت حملات تروریستی رژیم صهیونیستی به اماکن دیپلماتیک کشورمان در دمشق و تقویت همکاری های چند جانبه کشورهای اسلامی در جغرافیای این سازمان که توسط کشوزمان پیشنهاد شده‌ بود نیز از جمله مصوبات این نشست به شمار می رود. همچنین به پیشنهاد کشورمان موضوع حمایت قاطعانه از مفاد سند مصوب نشست فوق‌العاده اخیر کمیته اجرایی وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی که بنا به درخواست کشورمان اخیراً در جده برگزار شد، از جمله محکومیت ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و نخست وزیر اسبق فلسطین در بیانیه پایانی نشست وزیران امور خارجه گنجانده شد. هیات نمایندگی کشورمان علاوه بر موارد پیش گفته، موارد متعددی از پیشنهادات و اصلاحات را در پیش نویس بیانیه پایانی مطرح کرد که کلیه آنها با اجماع به تصویب رسیدند. پنجاهمین نشست شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی عصر دیروز (جمعه نهم شهریور ماه ۱۴۰۳) به کار خود پایان داد.

محمد رضا عارف در مراسم تکریم و معارفه وزرای پیشین و فعلی نیرو تاکید کرد:

گروه سیاسی: محمدرضا عارف در آیین معارفه «مهندس عباس علی آبادی» وزیر نیرو در دولت چهاردهم و تکریم مهندس علی اکبر محرابیان، وزیر نیروی دولت سیزدهم با انتقاد از بی توجهی و عدم سرمایه گذاری مناسب در زمینه انرژی های تجدیدپذیر گفت: یکی از اقدامات بسیار مهم در این دوره، استفاده از انرژی خورشیدی، انرژی باد و سایر انرژی های تجدید پذیر مانند زمین گرمایی است. وی همچنین بر استفاده مناسب از منابع آبی انتقال آب دریای عمان و خلیج فارس و استفاده بهینه از آب های زیرزمینی تاکید کرد و گفت:‌ در حالی که رشد ۸ درصدی را توقع داریم، اما روزانه ۷ تا ۸ ساعت قطع برق داریم که علاوه بر خسارت، عدم النفع آن نیز بسیار زیاد است که برای حل این مشکل کار بزرگی صورت گیرد.
به گزارش «تجارت»، در این جلسه که صبح دیروز (شنبه) در ساختمان وزارت نیرو برگزار شد، عارف با بیان اینکه جوان گرایی و استفاده از استعداد خانم‌های متعهد و تحصیلکرده، باید سرلوحه کار وزارت نیرو قرار گیرد، از شهید عباسپور به عنوان مدیری که اعتقاد راسخی به جوانگرایی داشت یاد کرد و گفت: یکی از خلاقیت‌های ایشان جوانگرایی بود که در نخستین ماه‌های پیروزی انقلاب اسلامی، با ابتکار و خلاقیت خود، جوانان دانشجو را در این ساختار دعوت به همکاری کردند و توانستند تحولی در این وزارتخانه ایجاد کنند و اکنون نیز باید بر همان سیاق استفاده از جوانان و زنان دانشگاهی و تحصیلکرده با قدرت ادامه یابد. وی در ادامه با تشکر از تلاش‌ و مدیریت وزیر نیرو در دولت سیزدهم گفت: صندلی‌ها عوض می‌شود، اما خدمت، الزاماً بواسطه داشتن یک سمت و نشستن بر یک صندلی نیست و بنابراین از همه وزرای دولت‌های گذشته دعوت می‌کنیم که با دولت چهاردهم همکاری کنند. معاون اول رئیس جمهور در ادامه با تقدیر از مهندس علی آبادی افزود: ایشان از خانواده وزارت نیرو بوده و کارشناس متعهد و عالمی هستند که به دور از ‌حاشیه فعالیت می کنند و با حضور ایشان در وزارت نیرو، دستاوردهای ارزشمندی را در این بخش شاهد خواهیم بود. وی افزود: خوشبختانه فضای خوبی را بین همه قوا و نهادهای حاکمیتی در چهارچوب وفاق ملی احساس می‌کنیم و خوشحالم که در دولتی پایبند به «وفاق ملی» خدمت می‌کنم. عارف با بیان اینکه بر طبق سند چشم انداز و برنامه هفتم توسعه، رشد متوسط ۸ درصدی هدف گذاری شده است گفت: متاسفانه با این رشد، خیلی فاصله داریم که باید در دولت چهاردهم جبران کرده و برطبق افق چشم انداز، به جایگاه اول منطقه برسیم. معاون اول رئیس جمهور به مهندس علی آبادی، خطاب به وزیر نیرو گفت:‌ در اسرع وقت، گزارش دقیقی از وضع موجود شامل مزیت‌ها، چالش‌ها و مشکلات موجود در حوزه وزارت نیرو تهیه شود تا در پایان خدمت ببینیم که در چه وضعیتی قرار داشته ایم و در پایان دوره در چه وضعیتی کار را تحویل می‌دهیم. عارف در ادامه سخنان خود در این جلسه، با بیان اینکه «آب» چالش دهه آینده جهان است، گفت: این چالش برای ما که در منطقه‌ای با اکوسیستم خشک قرار داریم پیچیده‌تر است، اما با این حال آنچنان که باید در زمینه استفاده از آب، دقت نمی‌کنیم. وی افزود: علیرغم همه شعارها و برنامه‌های گذشته، سهم بخش کشاورزی در استفاده از آب در کشورما ۸۶ است که ۱۶ درصد بیش از متوسط جهانی است و این در حالیست که ما یک سوم متوسط جهانی در کشورمان آب داریم، در بخش مصرف خانگی و بخش صنعت نیز همین مشکلات هدر رفت بالا و استفاده بی رویه از آب را داریم. وی با انتقاد از وضعیت قطعی برق نیز گفت: در حالی که رشد ۸ درصدی را توقع داریم، اما روزانه ۷ تا ۸ ساعت قطع برق داریم که علاوه بر خسارت، عدم النفع آن نیز بسیار زیاد است که برای حل این مشکل کار بزرگی صورت گیرد.
معاون اول رئیس جمهور در زمینه کمبود برق با بیان اینکه سهم انرژی‌های تجدیدپذیر مورد غفلت قرار گرفته است گفت: در برنامه سوم، با آنکه تاکید زیادی بر این نوع از انرژی‌ها داشتیم، اما وزیر وقت نیرو حاضر نبود سهم تولید برق از این بخش اندکی افزایش یابد، دلیل مخالفتشان هم آن بود که سوخت مجانی می‌گرفتند، اما آن نگاه مقطعی حداکثر ۴ یا ۵ ساله، نتیجه‌اش این شده که امروز با قطعی برق روبرو هستیم اما استفاده چندانی از انرژی های تجدیر پذیر و مخصوصا انرژی خورشیدی نمی‌کنیم.