نسبت به نسل‌کشی برادران و خواهرانمان در غزه بی‌تفاوت نیستیم

رئیس‌جمهوری ترکیه در پاسخ به مخالفان حمایت آنکارا از مساله فلسطین گفت: ما نمی‌توانیم نسبت‌ به نسل‌کشی برادران و خواهرانمان در نوار غزه بی‌تفاوت باشیم. «رجب طیب اردوغان» در یک نشست محلی بر حمایت آنکارا از تمامیت ارضی و حاکمیت فلسطین در مقابل تهدید رژیم اسرائیل تاکید کرد. وی به روابط تاریخی مردم ترکیه و فلسطین در دوران امپراطوری عثمانی اشاره کرد و افزود: ما چگونه می توانیم نسبت به فریادهای برادران و خواهران فلسطینی‌مان، که در یازده ماه گذشته، هدف نسل کشی اسرائیل قرار گرفته اند، بی تفاوت باشیم. رئیس جمهوری ترکیه، اخیرا در دیدار با «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در آنکارا، از کشورهای اسلامی خواست برای دستیابی به آتش بس در غزه و ارسال کمک های بشردوستانه به این منطقه تلاش کنند. رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اخیرا از ترکیه دیدار و در پارلمان این کشور سخنرانی کرد. رئیس جمهوری ترکیه همچنین بتازگی اعلام کرد که تیم حقوقی پارلمان ترکیه در تلاش برای پایان دادن به نسل‌کشی علیه مردم فلسطین، به شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری پیوسته و هفتم اوت (چهارشنبه ۱۷ مرداد) شکایت خود را تقدیم این دیوان کرده است.

 

شروط موافقت‌شده معاهده صلح با آذربایجان را امضا می‌کنیم

نخست‌وزیر ارمنستان گفت که «ایروان مفاد توافق‌شده معاهده صلح با جمهوری آذربایجان را امضا می‌کند.» «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان در یک کنفرانس خبری گفت: «ما پیشنهاد می‌کنیم که همه مفاد و فرمول‌های مورد توافق را امضا و تصویب کنیم تا سپس به سمت موارد توافق‌نشده برویم.» طبق گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، پاشینیان گفت ایروان و باکو نسبت به ۱۳ تا از ۱۷ شروط به‌طور کامل به‌توافق رسیده‌اند و سه مورد هم تقریبا حل‌وفصل شده است. وی افزود که این پیشنهاد روز جمعه به جمهوری آذربایجان ابلاغ شد. نخست‌وزیر ارمنستان ضمن اشاره به احتمال برگزاری نشستی سطح بالا میان ارمنستان و جمهوری‌آذربایجان گفت: «من به الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان پیشنهاد برگزاری نشستی دوجانبه را نه به‌طور شخصی بلکه از طریق کانال‌های دیپلماتیک داده‌ام. هنگامی که زمان برگزاری یک نشست سطح بالا فرا می‌رسد، البته بدون در نظر گرفتن سایر فرمت‌ها، فکر می‌کنم می‌توان آن را در مرز ارمنستان-جمهوری آذربایجان برگزار کرد.» پاشینیان هم‌چنین تاکید کرد هیچ دلیلی وجود ندارد که ارمنستان امضای خود را از توافق آتش‌بس نوامبر ۲۰۲۰ منطقه قره‌باغ لغو کند زیرا ایروان از هیچ یک از تعهدات خود چشم‌پوشی نکرده است.

نافرمانی نظامیان صهیونیست
برای بازگشت به جنگ
یک شبکه تلویزیونی رژیم صهیونیستی فاش کرد که تعدادی از نظامیان این رژیم در تیپ چتربازان اعلام نافرمانی کرده و از بازگشت برای شرکت در جنگ علیه ساکنان غزه خودداری کردند. ۱۵ نظامی این رژیم از تیپ چتربازان که این هفته خدمت خود را در شهرهای دیرالبلح و خان ‌یونس به پایان رساندند، احضار شدند تا دوباره به جنگ بازگردند اما آنها نپذیرفتند. ارتش رژیم صهیونیستی روز جمعه اعلام کرد که تیپ ۹۸ ارتش این رژیم، عملیات نظامی خود را در مناطق خان یونس و دیرالبلح در نوار غزه پس از گذشت حدود یک ماه از آغاز عملیات به پایان رسانده است. این شبکه صهیونیستی فاش کرد: یکی از مواردی که باعث پایان عملیات لشگرها شده، خستگی نظامیان است، بنابراین آنها برای مدتی به منظور استراحت، منطقه عملیات خود را ترک می کنند. در عین حال، سازمان رادیو و تلویزیون رژیم اسرائیل نیز گزارش داد که حدود ۲۰ نظامی ارتش این رژیم در تیپ پیاده نظام خواستند که به جنگ غزه بازنگردند.

پوتین به کیم جونگ اون، ۲۴ راس اسب داد
رئیس جمهور روسیه ۲۴ راس اسب به رهبر کره شمالی هدیه داده است. به گفته مقام‌های منطقه «پریمورسکی کرای» واقع در شرق دور روسیه که ارتباط ریلی با کره شمالی دارد، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۴ راس اسب را از این منطقه مرزی به کره شمالی فرستاده است. ۱۹ راس اسب نر و پنج راس مادیان نژاد «اورلو ترتر» هستند که به عنوان نژاد مورد علاقه کیم جونگ اون شناخته می‌شود و اسبی که او در تصاویر تبلیغاتی منتشر شده سوار بر آن دیده شده یکی از همین اسب‌هاست. ۳۰ راس از همین نژاد در سال ۲۰۲۲ به پیونگ یانگ فرستاده شدند.

افزایش شمار شهدای
جنایات غزه به۴۰ هزار و ۶۹۱ نفر
وزارت بهداشت نوار غزه از شهادت ۴۰ هزار و ۶۹۱ شهروند فلسطینی در ۳۳۰ روز جنایت ارتش رژیم صهیونیستی در این منطقه خبر داد. در بیانیه وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه که در سیصد و سی‌امین روز جنگ منتشر شده، آمده است: ارتش رژیم صهیونیستی طی ۴۸ ساعت گذشته مرتکب پنج مورد جنایت در نوار غزه شد که در نتیجه آن، ۸۹ فلسطینی شهید و ۲۰۵ نفر دیگر زخمی شدند.

اصرار ترکیه بر از سرگیری روابط با دولت سوریه

گروه جهان: در شرایطی که روابط دولت‌های ترکیه و سوریه بعد از آغاز بحران داخلی در سوریه در سال 2011 تا به امروز قطع شده است، اخیرا دولتمردان ترک اصرار دارند که زمینه برای تنش‌زدایی میان دو کشور ایجاد شود. از دیدگاه آنکارا، مسیر برای آشتی میان دو کشور و حتی دیدار رهبران دو طرف مهیا است اما از دیدگاه دولت سوریه برای رسیدن به توافق و تنش‌زدایی آنکارا باید پیش‌زمینه‌هایی را رعایت کند.
به گزارش «تجارت»، تاکید دولتمردان آنکارا بر آمادگی برای تنش‌زدایی با دمشق، ترکیه مدت‌هاست به بهانه مقابله با عناصر گروه مسلح موسوم به کارگران کردستان ترکیه (پ. ک. ک) که در فهرست تروریستی کشورهای ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد، تمامیت ارضی عراق و سوریه را نقض می‌کند. دولت سوریه بارها گفته است که خروج نیروهای ترکیه از شمال سوریه مقدمه‌ای برای روند عادی سازی روابط با آنکارا است و در سایه تداوم این اشغالگری نمی‌توان از عادی سازی سخن گفت.

تاکید آنکارا بر نبود مشکل برای ازسرگیری روابط با سوریه
وزیر دفاع ترکیه بار دیگر به سبک دیگر مقامات کشورش برای عادی سازی روابط با دولت سوریه ابراز تمایل کرد. روزنامه ترکیه‌ای «حریت» در این باره به نقل از «یاشار گولر» وزیر دفاع این کشور نوشت: مشکلی بر سر راه ازسرگیری روابط با سوریه وجود ندارد و هر مشکلی قابل حل است. گولر در این باره تصریح کرد: میان سوریه و ترکیه هیچ مشکل غیرقابل حلی وجود ندارد و پس از حل و فصل مشکلات من معتقد هستم که ما می توانیم به مانند دو کشور همجوار به فعالیت و مراودات طبیعی‌مان ادامه دهیم. این اظهارات درحالی بیان شده است که «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه یکشنبه چهارم شهریور طی سخنرانی در صحن مجلس این کشور به مناسبت آغاز به کار دور جدید آن به مذاکرات درباره ازسرگیری روابط با ترکیه اشاره کرده و گفته بود: جلساتی که طی سال‌های گذشته در زمینه روابط با ترکیه برگزار شد، نتیجه‌ای نداشت. رئیس جمهوری سوریه همچنین تاکید کرد که ازسرگیری روابط میان دمشق و آنکارا مستلزم بازنگری ترکیه در سیاست‌های فعلی خود و خروج از سرزمین اشغال شده سوریه است. وی تاکید کرد: بهبود روابط با ترکیه مستلزم بازنگری در سیاست‌های جاری است و اینها شرط نیست بلکه حقوق است. با گذشت هر روز بدون پیشرفت در این مسیر، خسارت نه تنها در طرف سوریه، بلکه در طرف ترکیه نیز در حال انباشته شدن بود. «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه نیز پیشتر با بیان اینکه آنکارا دست دوستی به سمت دمشق دراز کرده است، نسبت به عادی‌سازی روابط با سوریه ابراز تمایل کرد. رئیس جمهوری ترکیه در این باره اظهار داشت: ما دعوت خود را به «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه ارسال می کنیم و ممکن است هر لحظه این اتفاق رخ دهد. وی گفت: امیدواریم بتوانیم روابط ترکیه و سوریه را به وضعیتی که در گذشته بود، بازگردانیم. اکنون به مرحله‌ای رسیده‌ایم که اگر بشار اسد گامی برای بهبود روابط با ترکیه بردارد، موضع مثبتی در قبال او خواهیم داشت.

شرط سوریه برای تنش‌زدایی
در سوی مقابل ترک‌ها، «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه اخیرا در سخنرانی در صحن مجلس این کشور به مناسبت آغاز به کار دور جدید آن به مذاکرات درباره ازسرگیری روابط با ترکیه اشاره کرد و گفت: جلساتی که طی سال‌های گذشته در زمینه روابط با ترکیه برگزار شد، نتیجه‌ای نداشت. وضعیت فعلی یک بحران جهانی است و عواقب آن ما را وادار می‌کند تا سریعتر برای اصلاح آنچه که می‌توان اصلاح کرد، تلاش کنیم. بشار اسد افزود: بنابراین، ما به ابتکاراتی در رابطه با ترکیه پرداختیم که توسط طرف‌های مختلف از جمله روسیه، ایران و عراق ارائه شد. در این باره باید تاکید کنیم که از بین بردن تروریسم و عقب نشینی از خاک سوریه به نفع هر دو طرف است. وی تاکید کرد: بهبود روابط با ترکیه مستلزم بازنگری در سیاست‌های جاری است و اینها شرط نیست بلکه حقوق است. با گذشت هر روز بدون پیشرفت در این مسیر، خسارت نه تنها در طرف سوریه، بلکه در طرف ترکیه نیز در حال انباشته شدن بود. اسد ادامه داد: اولین ابتکار عمل‌های ارائه شده در زمینه روابط با ترکیه پنج سال پیش یا کمی پیشتر مطرح شد و از جمله آنها برگزاری جلسات متعدد در سطوح مختلف بود. ما خاک یک کشور همسایه را اشغال نکردیم و از تروریسم حمایت نکردیم تا از حمایت آن دست برداریم. راه حل این است که صریح باشیم و محل اشکال را شناسایی کنیم. رئیس جمهوری سوریه اضافه کرد: احیای روابط مستلزم حذف دلایلی است که منجر به نابودی آن شد و ما از هیچ یک از حقوق خود صرف‌نظر نخواهیم کرد و هر فرآیند مذاکره برای موفقیت نیاز به مرجعی دارد که به آن تکیه شود.